A Focus Cayo 2.0 országúti kerékpár le sem tagadhatná származását: német. Igényes kidolgozású, robosztus karbonvázon Ultegra váltórendszer, a német ízlésnek megfelelően sportosan elegáns. Mindehhez képest még árban is felveszi a versenyt kevésbé karakteres márkákkal is.
A Cayo széria modelljei a Focus országúti kínálatában legkedvezőbb árú karbonvázra épülnek (a profiknak az Izalco szériákat ajánlja a gyártó), ami normál esetben kevésbé versenyorientált, sportcélú felhasználást jelentene. A Cayo azonban abszolút alkalmas versenyzésre, sőt, a teszt alapján sokkal inkább versenyzésre ajánlanám, mint hosszú távú, túra jellegű tekerésekhez.
A váz ugyanis kimondottan merev, nem vész kárba szemernyi erőnk sem, ellenben az útnak minden rezdülését közvetíti felénk. OK, a karbon vázanyagra jellemző módon tompítva, de sokkal kevésbé flexibilis, mint általában a sport/túra felhasználásra szánt komfortosabb országútik. Nyoma sincs a divatos, pálcikavékony, esetleg hajlítgatott támvilláknak, vaskos láncvillák, robosztus középrész, a Focusra jellemző vastag alsócső, természetesen az alul-felül osztott Focus felirattal. (Utóbbi egyébként – mint kiderült – kimondottan jól olvasható, ha az embert szemből fotózzák.)
Hagyományos 1,1/8-os villát fogadó, de szintén robosztus homlokcső kialakítás, a felsőcsőben belül futó fékbowdennel. A váltóbowdenek kívül futnak, de természetesen németes igényességgel vezetve. Létezik egyébként egy Cayo Evo széria is, ezeken a bringákon belül vezetik a kábeleket, méghozzá az elektronikus váltószetteket támogatva. A karbon nyakas karbonvilla enyhén hajlított, viselkedésre azonban inkább az egyenes villákhoz hasonlít, egyáltalán nem rugalmas, jól illeszkedve a sportos bringa összképébe. Érdemes megnézni a vázon a támvilla csatlakozást is, itt sem spóroltak az anyaggal. Persze aki a komfortosabb országútikat szereti, ugyanezen tulajdonságok miatt talán kevésbé fogja szeretni a Cayót.
Annyiszor utaltam már a váz merevségére, hogy felmerül az olvasóban, vajon nem rideg-e a Cayo, ami semmiképpen nem jó tulajdonság. Nos, ridegnek semmiképpen nem mondható, gyorsításoknál, lószolás közben, sprintelésnél végig fekszi az utat, pillanatig sem volt olyan érzésem, mintha el akarna emelkedni a kerék az útról, még versenyszituációban sem, amikor időnként saját mozgásunk is könnyebben szétesik. Számomra az L-es méret adta ki az optimumot, 56-os ülőcsővel, 555-ös felsőcsővel, 110-es stucnival, a Cayo egyébként nyolc méretben kapható, 48 cm-estől 62 cm-es ülőcsővel. A Geometria sztenderd, szintén inkább versenyzős, mint turistás, 73,5 fokos homlok- és ülőcsőszöggel, 70 mm-es középrész eséssel, 405 mm-es láncvillával, 150 mm-es fejcsővel.
Felszereltség: A Cayo három specifikációval (1.0; 2.0; 3.0) érhető el, nagy különbségek nincsenek, Sram Force, Shimano Ultegra és Shimano 105 váltórendszer. Választhattam, hogy a Force-szal vagy az Ultegrával szerelt bringát hozzam el a magyarországi forgalmazótól, utóbbi mellett tettem le a voksot. Nem csalódtam, az Ultegra „teszi a dolgát”, jól dolgozik a kompakt áttételekkel, melyek megegyeznek mindhárom Cayón: FSA Gossamer alumínium kompakt hajtókar 50-34 tányérokkal, hátul 12-27-es fogakkal. Kíváncsi voltam, hogy teljesít ez a kiosztás versenyen, mert megy a dumálás sokszor ismerősök között, hogy a kompakttal nem lehet versenyezni, az 50-es tányér kevés.
Nos, a Pelsón nem éreztem hiányát az 53-nak, szerintem azért el lehet vele amatőrködni, engem továbbra is inkább a durvább fokozat-ugrások zavarnak a kompaktban, valamint kevésbé áll rá a szemem, mint az 53-39-re. Utóbbiak azonban ízlésfüggő szempontok. és a kompakt mentségére legyen még mondva, hogy a 34-27-tel bárhová felpörgethetnek kezdő bringások is. Ami viszont tény, az FSA tányérok nem nyújtják azt a merevséget, mint a hasonló Ultegra lánckerekek, ez csak azért tűnt fel mert nemrég hajtottam ugyancsak 50-34-es Ultegrát, amivel ha minimálisan is, de jobb minőségű volt a váltás. Ami még negatívum az Ultegra szinthez képest olcsóbb hajtókarnál: az egyébként mutatós FSA logó. A festés kimondottan gyenge minőségű, nem vagyok az a csámpásan tekerő, hajtókar koptató fajta, most mégis kopott a felület, bizonyos idő elteltével ez már biztosan csúnyábban nézne ki.
Sajnos a gyengébb minőségű felületkezelés a Concept kiegészítőkről is elmondható, a kormány és a kormányszár vörös festése már azt sem nagyon tolerálta, hogy megfelelő pozícióba állítottam és meghúztam a megfelelő nyomatékkal. A nyereg-nyeregcső kapcsolat esetében pedig „nem működött” a gyári nyomaték, ezzel az értékkel meghúzva kétszer is lefittyedt a nyereg egy-egy kátyút benézve.
A kerekek belépő szintű DT modellek, egyébként ebben a tekintetben is megegyezik a három Cayo változat: DT 1850. A rövid idő után se pro, se kontra nem tudok róluk sokat mondani, illetve bocsánat, nagyon örültem, hogy a svájci cég nem az „űberokos” gyorskioldó szettjével szállítja, hanem hagyományossal. Német bringához méltóan Continental gumik kerültek rájuk, melyek a feltüntetett 23-as helyett inkább a 21-eshez állnak közelebb valójában, tovább erősítve a versenybringa összhatást.
Kinek ajánlom a Focus Cayo 2.0-t? Mindenképpen inkább versenyzéssel egybekötött országúti használatra, min amolyan túrázósabb aszfaltszaggatónak, elsősorban a merev, sportos váz miatt. Szerintem egyébként a váz megállja a helyét bármilyen szinten, érdemes tuningolni is, ha valaki komolyan gondolja a sportot. Versenykerék szettel, hajtókarcserével, majd ahogy elhasználódnak, a kiegészítőkön könnyítve bármit kihozhatunk belőle.
InfoBox:
Forgalmazó: Borneo Apparel Kft.
Focus Kerékpárbolt 1139 Bp. Váci út 168. (Reno udvar)
A kerékpár a hazai forgalmazó oldalán IDE KATTINTVA tekinthető meg.
A kerékpár a gyártó oldalán IDE KATTINTVA tekinthető meg.
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Fogyasztói ár: 541 000 Ft
A tesztelt kerékpár 25% engedménnyel, 399 000 Ft-ért megvásárolható, részletek IDE KATTINTVA!
Specifikáció:
Váz: Cayo Carbon
Méretek: XXS; XS; S; M; L; XL; XXL; 3XL – 48-62 cm
Villa: Cayo T4 full karbon 1,1/8
Hajtómű: FSA Gossamer 50-34
Fogaskeréksor: Shimano Ultegra, 12-27
Fékváltókar: Shimano Ultegra
Hátsó váltó: Shimano Ultegra
Átdobó: Shimano Ultegra
Fékek: Shimano (szérián kívüli)
Kormány: Concept EX
Kormányszár: Concept EX
Nyeregcső: Concept EX
Nyereg: Concept EX
Kerekek: DT Swiss R 1850
Külsők: Continental Ultra Sport
Geometriai adatok:
Méret: L
Ülőcső: 560 mm
Felsőcső: 555 mm
Fejcsőszög: 73,5
Ülőcsőszög: 73,5
Láncvillahossz: 405 mm
Középrész esés: 70 mm
Fejcső: 150 mm
Tengelytáv: 974 mm