Az első hosszabb, haladósabb mountain bike-ozás közben szerettem meg. Addig „csak” egy tesztelésre váró, „átlagosan jó” 26”-os merevfarú karbon montiként tekintettem a CUBE Reaction GTC Pro-ra, ami a kerékméretek forgatagában manapság már ritkán kerül reflektorfénybe, sőt, már a gyártók is kevésbé erőltetik a promóciót. A hazai forgalmazó – utólag belegondolva – mégis jól tette, hogy beajánlotta egy kerékpártesztre…
Amikor hazavittem a tesztelésre szánt CUBE Reaction GTC Pro 26 mountain bike-ot – na hogyan is fogalmazzak, hogy ne legyen a bringára és rám nézve is negatív éle – betettem a többi tesztgép közé, nem is nagyon vettem szemügyre… Átlagos, felső közép-kategóriás, karbonvázra szerelt, SLX szintű kerékpár…
Amikor fényképeztem a részleteket, azért megállapítottam, hogy egy minden igényt kielégítő, korszerű karbonvázzal van dolgunk, a design illeszkedik a Cube koncepciójába, ami az elmúlt 5 évben folyamatosan az egyik legharmonikusabb modellválasztékot jelenti Európában, szerintem szép bringákkal. Nem extravagánsak, de valahogy mégis feltűnően szépek, hogy a legborzasztóbb képzavarral és megint ugyanazzal a szóval éljek: „átlagosan egyediek”.
A vázban megtalálhatjuk a – 2013-ban már ebben a kategóriában is szinte alapkövetelménynek számító – extrákat: tapered fejcső, vázon belüli váltóbowden-vezetés, postmount féknyereg, túlméretezett középrész, ami pressfit csapágyat fogad. A szexepilt az egyedi, vázba simuló gyorszáras nyeregcsőbilincs adja.
A Cube igen széles mountain bike palettát kínál, a merevfarú karbon bringák között is több szinten. A csúcsot az Elite Super HPC sorozat jelenti, azonban a Reaction GTC vázak is hasonlóan korszerű technológiával készülnek, csak tömegüket és geometriájukat nem hegyezik ki a versenyzői igények kielégítésére.
A GTC Twin Mold Monocoque vázak egy kompozit technológiát takarnak, kétféle karbonszövetből, melyek aránya a terhelésnek vagy éppen az elvárt komfortnak megfelelően változik a homlokcsőnél, középrésznél vagy a támvilláknál. A geometria itt a 26-os kerékméretnél kevésbé sportosabb a Reaction modelleknél, mint az Elite szériánál, ez a váz hosszában és a tengelytávban nyilvánul meg.
Ami messziről feltűnik, az a középrész iszonyúan robusztus kialakítása, a tengelyt gyakorlatilag teljes szélességében körülöleli, nagyon hatékony így a pedálozás. A kompozit vázban jól keverhették a karbonszöveteket, mert annak ellenére, hogy a tám- és főleg a láncvillák is a vaskosabbak közé tartoznak, mégsem kellemetlenül merev a kerékpár, nem sokkolja rázós terepen a gerincet, de azért mindenképpen a feszesebbek közé tartozik.
Ezt a feszességet inkább pozitívan értem, és szerintem – annak ellenére, hogy ez nem a csúcs széria – ez a váz abszolút alkalmas versenyzésre is, nagyon stabilan viselkedik kanyarokban, nagyon pontos az irányítás, nagyon pontosan érezhetőek például a csúszáshatárok (nem kezd el „gondolkozni”, beremegni), amit a nagy kánikula után mindenhol poros, csúszós terepeken volt mód tesztelni. Ugyanez igaz hátul a fékkonzolra is, nem ébred rezonancia, jó alapot ad a féknek.
A geometriát tekintve sem tévednek a németek (sztenderd 70 fokos fejcsőszög, 73 fokos ülőcsőszög), de én inkább a hosszabb felsőcsövet szeretem, ami sportosabb, versenyzőknek szánt bringák sajátja. Nagyjából egy-két centi hiányzott, de a Reaction modelleket nem nekem, hanem a kevésbé hajló derékkal bringázó montisoknak ajánlják, akiknek pont ez a nyerő, a palettáról nekem inkább az Elite széria hosszabb váza lenne kedvemre való.
Számomra a bringa rövidsége (18”-as méretben 588 mm-es a vízszintes felsőcső) elsősorban a felfeléken, vagy izmozásnál nyilvánult meg negatívan, hiányzott az a plusz két centi a felsőcsőből. Amúgy a lejtőkön, csikicsuki traileken a rövidebb felsőcső még előnyt is jelentett, kezesbárányként viselkedett a kis Cube. Ami leginkább bennem maradt, a már említett pontos irányíthatóság, hogy a lejtőkön minden kanyarban centire pontosan arra ment, amerre akartam.
Ritkán akadt dolgom az utóbbi években Manitou villával, a tesztelt 100 mm-es Manitou Marvel TS Air nekem megfelelt. Úgy állítottam be a légkamra nyomását, hogy rendesen mozogjon a lejtőkön, ez azt eredményezte, hogy nagyon könnyen indul meg, az első egy-két centihez nem nagyon kell megterhelni… Viszont ott a LockOut, ha valakit nagyon zavar a bólogatás kiállva, vagy aszfalton, LockOut bekapcs és kész. Ahogy már írtam, nagyon pontos volt a bringa terepen, ehhez pedig a villa nyilvánvalóan hozzájárult.
A hajtás- és váltórendszerbe minőség szempontjából nem nagyon lehet belekötni: Shimano XT váltók, SLX hajtómű és váltókar. A háromtányéros megoldás erre a bringára optimális szerintem, hiszen nem Juhász Zsolték fogják terhelni XCO versenyeken, és néha elkél az a 24-es kistányér (én megfáradva meredeken igenis használtam a legkönnyebb, 24/36-os fokozatot), maratonokon pedig a 26-os kerék begyorsításához jól jön a 42-es nagytányér.
Amivel én kötözködnék, az a fék. Az SLX családba tartozó tárcsafékek annyira kiválóak, hogy igazán megérdemelte volna a gép ezeket, szívesebben feláldoztam volna inkább az XT váltót és az átdobót. Hiszen egy SLX váltó hasonlóan működik, mint az XT, ellenben a Shimano BR-M395 fékek már nem teljesítenek úgy, mint az SLX. Kevésbé is harapnak, és hosszabb lejtőzés közben a hátsónál a nyomáspont is vándorolni kezdett, és a fékhatás is gyengült.
A Sun Ringlé Radium kerékszett – a megszokott közhellyel élve – tette a dolgát, a kerekekben igazán a Schwalbe Rapid Rob gumik tetszettek a legjobban, igazi mindenesek. A Racing Ralph-hoz hasonlóak, mintázatukhoz képest remekül gurulnak, oldaltartásuk kiváló (újabb részlet, ami hozzájárult a kerékpár pontos irányításához), és – noha most nem próbáltam – tudom, hogy akár sárban is elboldogulnék velük.
A kiegészítők – kormány, stucni, nyeregcső – nem könnyű, ellenben merev darabok, egy 500 000 Ft alatti kerékpárra tökéletesen megfelelnek. Számomra pozitív, hogy egy családból kerültek ki, az Easton EA30 szériájából, ez mindig jól mutat egy bringán. A nyereg abszolút szubjektív téma, de pozitívumként megemlíteném, az én alfelemnek nagyon bejött a Selle Italia egyik alapmodellje, az X1.
Kinek ajánlanám?
Személy szerint teljes értékű bringázásokra emlékszem a CUBE Reaction GTC Pro nyergében, tulajdonképpen nagyítóval kellene keresni, mibe kössek bele. Fura, de még a tömegét sem igazán éreztem, ami 2 kilóval több, mint egy felső kategóriás XC/XCM bringáé (pedállal 11,7 kg). Azért hasonlítom egy versenyre kihegyezett maratonozós mountain bike-hoz, mert annak ellenére, hogy a német piacon nem arra ajánlják, mégis simán elindulnék vele versenyen is. Akár így, ahogy van, és megkockáztatom, hogy nem végeznék vele lényegesen hátrébb, mint szoktam. Utóbbi tulajdonsága akkor értékelődik fel igazán, ha megnézzük az árcédulát, hiszen félmillió Forint alatt kevés bringáról lehet ezt elmondani.
A magyar terepviszonyok között egy univerzálisan, jól kihasználható és szép kerékpárt kap, aki a CUBE Reaction GTC Pro-t választja, és fontos, hogy ésszerűen tuningolható, ha valaki mondjuk maratonozásra is használni kívánja a jövőben. A váz kiváló, sportos, ahogy régen mondtuk: “vb-t lehetne vele nyerni”. Az idő haladtával lehet cserélni mondjuk a fékeket, könnyíteni, kerékszetten, kiegészítőkön, stb. Egy kilót hamar le lehetne faragni. A következő kiló pedig már drágább mulatság…
InfoBox:
Forgalmazó: Velobike Kft.
Származási hely: Németország/Tajvan
Vázgarancia: 2 év
Vázméretek: 16″, 18″ (tesztelt), 20″, 22″
Alkatrész-garancia: 2 év
Ajánlott fogyasztói ár: 469 990 Ft
Specifikáció:
Váz: GTC Twin Mold Monocoque Technology
Villa: Manitou Marvel TS Air, Remote Lockout, 100 mm
Kormánycsapágy: FSA Orbit integrált
Kormányszár: Easton EA30 31.8 mm, 8°
Kormány: Easton EA30 660 mm
Fék: Shimano BR-M395 (180/160 mm)
Első váltó: Shimano XT FD-M781 Down Swing
Hátsó váltó: Shimano XT, RD-M781-SGSL, Shadow 10-seb.
Váltókar: Shimano SLX SL-M670, 10-seb.
Hajtómű: Shimano SLX, FC-M670 Hollowtech II 42x32x24T, 175 mm,
Középcsapágy: PressFit SM-BB91-41
Abroncs: Sun Ringlé Radium kerékszett, 32 küllős
Külső gumi: Schwalbe Rapid Rob 2.25
Nyereg: Selle Italia X1
Nyeregszár: Easton EA30 31.6*400 mm
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70 fok
Ülőcső-szög: 73 fok
Ülőcső-hossz: 420 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 588 mm
Tengelytáv: 1070 mm
Láncvillahossz: 420 mm
Középcsapágy-esés: 31 mm
Fejcső-hossz: 105 mm
Galéria:
.