fbpx

Cube Pro Reaction HPA vázteszt

Cube vázhoz élesben még sohasem volt szerencsém, így nagyon örültem, amikor az egyik – ha nem is a legaktuálisabb – csúcs alu vázukat kaptam tesztre, ráadásul a nekem megfelelő 20”-os méretben…

Cube Pro Reaction HPA vázteszt

Cube Pro Reaction HPA vázteszt

A német nyelv nagyon szereti a hosszú szavakat, de ha ez valami miatt nem jön össze, akkor igyekeznek legalább hosszú kifejezéseket találni, mint például itt a váz anyagára és gyártási eljárására: HPA 7005 Advanced Hydroform Triple Butted. Ennek a lényege, hogy a különleges ötvözetű alumínium a hőkezelés során tömörebb és merevebb lesz a szokásosnál. Ezt még megfejelik a hydroforming eljárással, meg a változó falvastagságú, háromszorosan húzott kialakítású csövekkel. Ezekkel az eljárásokkal és a nagy csőátmérőkkel ideális, másfél kiló alatti tömeg és kellő merevség érhető el.

Merevítés minden módon

Merevítés minden módon

De akkor lássuk, mit kapunk ténylegesen a közel kéthavi tanári fizetésünkért. Elöl a Cube-tól ma már inkább szokatlan – 120 mm-es – normál fejcsövet, amibe belesüllyed a kormánycsapágy. Ehhez kapcsolódnak az egymással is összehegesztett főcsövek. Az alsócső a szokásos alsó merevítését szemmel láthatóan a hydroforming eljárás során kapta meg, ami egy gyönyörű megoldás. A felsőcső pedig nem is cső, mert igazából szögletes is, meg kerek is. Olyan a keresztmetszete, mint egy fejjel lefelé fordított kenyérszeletnek. A nyeregvázcsőnél meg vízszintesen ellaposodik, hogy oldalirányban még merevebb legyen. Ráadásul felülről meg egy szokatlan kinézetű merevítő idomot is kapott.

Az alsócső is a hátsó tájon válik izgalmassá, a hajtómű előtt ugyanis már kétszer olyan széles, mint amilyen magas. Szinte már olyan arányú, mint egy szárny, ami részben a press fites középrésznek is köszönhető, amelybe a csapágyak ugyebár szintén belesüllyednek. Így az eddigi külső csészék által elfoglalt helyre is lehet csövet hegeszteni. Természetesen a láncvilláknál is kihasználták ezt a lehetőséget; ráadásul az átlagos XC gépeknél megszokottnál jóval vastagabb csöveket használtak, amelyek közül el is hagyták a keresztmerevítést. Nem úgy a támvillák közül, ahova egy a márkanévvel „gravírozott” változat került. Lefelé aztán már olyan túl sok extra nincs, de minden szépen kidolgozva a helyén van.

Egy szép és márkahű megoldás

Egy szép és márkahű megoldás

A gyakorlatban furcsán hat a bringa. Legalábbis ránézésre. Lehet, hogy a nagy Nobby Nic gumi miatt van, de olyan jellege van, mintha 29-es lenne. Ráülve aztán persze már nem érződik, hogy kicsi lenne, bár határozottan rövidebb, mint amit egy XC versenygéptől elvárna az ember. Ami nekem persze nagyon tetszett… Főleg azért, mert sokkal játékosabb az ilyen gép, mint amire rá vagyunk feszítve. Persze így nem is lehet vele olyan bikán mászni. Még éppen nem emelgeti az elejét, de versenyzésre biztosan kellene rá egy hosszabb stucni.

Ennél merevebbet és szélesebbet csak a DH vázak tudnak

Ennél merevebbet és szélesebbet csak a DH vázak tudnak

Említettem, hogy hiányzik a láncvillákat összekötő merevítő idom. Soha nem értettem, hogy egyes gyártók miért próbálkoznak újból és újból azzal, hogy kihagyják ezt a talán 30 grammnyi tömegű csövecskét, miközben állandóan a középrész merevítésének szükségéről beszélnek. Nem volt rugalmas a gép ezen a tájon, hiszen meglehetősen vastagok a láncvillaszárak, de az erőkar az bizony erőkar, és a hosszabb az erősebben csavar. Ezt a kötelező ziccert azonban inkább csak az igazán nehéz versenyzők hiányolják majd. Átlagos felhasználóként tökéletesen elegendő a hátsó merevség. Az első háromszög azonban érezhetően rugalmasabb volt, bár a végső következtetést csak egy merevebb villával történő használat után merném levonni, mert erős a gyanúm, hogy inkább az volt a ludas a dologban.

Merevségben itt sincs hiány

Merevségben itt sincs hiány

Lefelé viszont élmény volt minden egyes méter. A kompaktsága miatt nagyon lehet vele manőverezni a szűk kanyarokban, amiben partner a közepesen alacsony középrész is. Főleg, ha nem ennyire ballonos gumival használjuk. A viszonylagos rövidsége és magassága miatt nagy sebességnél azonban már nem annyira stabil. Ezzel együtt nagyon élvezetesen lehet vele haladni, mert könnyedén pakolgatható jobbra-balra, és egy elnyújtott versenygéphez képest mégis kevésbé ideges.

Cube Pro Reaction HPA vázteszt

Cube Pro Reaction HPA vázteszt

Összességében egy versenygéphez képest kevésbé kinyújtóztató, ezáltal kényelmesebb üléspozíciót biztosító gép, amelyet elsősorban maratonos beállítottságú embereknek ajánlanék. Persze a váz súlya miatt, minden versenyző megtalálhatja vele a számítását, ha okosan válogatja össze rá az alkatrészeket (pl.: alacsonyabb és laposabb stucni, meg kormány, stb.).

Pozitívumok:
+ Masszív felépítés
+ Szép részletek
+ Alacsony tömeg

Negatívumok:
– Elöl rugalmasabb, mint hátul

Termékadatok:

Váz: Cube Pro Reaction HPA 7005 Advanced Hydroform Triple Butted
Forgalmazó: Velobike Kft.; www.velobike.hu, www.cube-bikes.hu
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: 16”, 18”, 20” (tesztelt)
Ajánlott fogyasztói ár: 149.990 Ft

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 72,0 fok
Nyeregvázcső-hossz: 500 mm
Felsőcsőhossz: 580 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 600 mm
Tengelytáv: 1090 mm
Láncvillahossz: 420 mm
Középcsapágy-magasság: 305 mm
Nyeregcső: 31,6 mm
Váz tömege: 1480 g (gyári adat)

Szöveg és fotó: KGÁdám

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo