Röpke tíz év kellett, és eljutott hozzánk az első Commencal. A bringa fejlesztése a spanyol- francia határ között található kis hercegségben, Andorrában történik. Természetesen csak a fejlesztés, a gyártást, összeszerelést nyilván a távol-keleti iparosokra bízzák. Bár nem a csúcsmodell a dirt kínálatukban, mégis a lökött francia bringás Cedric Gracia nevét kapta a váz. Nos lássuk, mennyire vált ez a dicsőségére!
Nagyon brutális neonzöld színt dobtak a vázra. Ez már önmagában felér egy láthatósági mellénnyel. Geometriára hozza a dirtbringáktól elvárt meredek fejcsövet. A csőátmérők és a papucs vastagsága láttán elsőre azt gondoltam, hogy ez bizony egy alu váz. Mint azonban a nevéből is kiderül, ez bizony Cr-Mo. Integrált csapágyat fogad, az alul-felül nyitott hegesztésekkel, merevítésekkel rendelkező fejcső. A csapágyak 45 fokos ferde hatásvonalúak. Talán a legjobb választás, ha már integrációról beszélünk. Tovább haladva, a felsőcsövön bowden megakasztó szemeket találunk. Ezeket kihasználva akár többsebességessé is tehető a kerékpár, hiszen a 8 mm vastag papucson helyet kapott egy helyes kis váltófül is. Szerencsére (vagy sajnos) ez nem cserélhető.
Nagyon könnyen feszesre állítható a lánc a kis hernyócsavarokkal. Ezek nagyon praktikus módon a hátsó háromszög belseje felé néznek. Tönkretenni szinte lehetetlen – már csak az acél váz miatt is… Tetszik a támvilla-nyeregvázcső kapcsolat, ahol hagyták egészen a felsőcsőig kúszni a csöveket. Ez nagyban elősegíti a hátsó kereket érő erők kellően nagy felületen történő eloszlását. Ugyanakkor a láncvillánál egy kompromisszumos megoldást találtak az andorrai mérnökök. A rövid láncvilla kiemelkedően fontos a jó fordulékonyság érdekében – történjen a fordulás talajon, vagy akár levegőben – így elhagyták az összekötésüket. Emiatt igazán rövid tengelytávra is be lehet lőni a bringát. A középcsapágyház szokványos euro BB-s megoldást kínál.
Villa szempontjából nem sok alternatívát tudok ebben az árkategóriában, így nem csodálom, hogy Marzocchiék DJ 3-asa került bele. Tulajdonképpen remek villa, nem zörög, nem csattog. Összecsukáskor sem koppan, Könnyen felkeményíthető, és a merevségével sem volt problémám. Nyilván hiányzik a csillapítás állításának lehetősége, de egy kezdőnek/középhaladónak nem ez lesz a legnagyobb problémája. Kanyarokban a csavaros kerékrögzítés miatt kiválóan viselkedik, nem ciripel a fék sem.
Öröm látni a Commencal matricás agyakat, melyek elöl és hátul is csavaranyás megoldással kapaszkodnak a papucsokba, ezzel nagyban javítva a merevséget. A 36 furatos felnik megfelelően helytálltak. Miképpen a gumik is nagyszerűen beletapadtak az eső áztatta agyagos talajba. Hátul azonban nagyon szűken fér el a 2,3-as K-Rad. Illett volna 1,95-öst használni. Külön említést érdemel a hátsó agy racsni része, melyen ügyes kis távtartókkal állítható tökéletesre a láncvonal, ami nagyban hozzájárul a bringa hangtalan haladásához.
Akárhogy nyúztam, állítgattam sehogy sem akart bekopni az első fék. Most, hogy szinte lehetetlen a budai hegyekben bringázni, nem is nagyon tudtam volna hol bekoptatni. A hátsó fék hatásfokát pedig a végig házban futó bowden rontja. Hogy is mondjam… nem estem hanyatt vele, de azért néha igencsak közel volt. Javaslok egy hosszanti szálas bowdenházat a mostani spirális helyett, és jó erős, acél bowdenház végeket!
Szerencsés egy igazán erős hajtóművet látni a bringán. Ez a háromrészes Cr-Mo hajtómű igazán jól bírta a nyúzást. Remekül tapadtak a pedálok is, de mióta használtam alacsonyprofilút, azóta csak az ad igazán közvetlen érzést. Bicikliztél már bakancsban? Na, kb. olyan érzés váltani alacsonyprofilú pedálról hagyományosra. Nagy sikert aratott a bringások körében a nyereg. Jól befogható és megfelelően puha. A szuper egycsavaros pivotal megoldás pedig egyre nagyobb teret hódit a montisoknál is. Az oldala sem kopik hamar le, hála a kevlárbetéteknek. Sajnos a markolat valahogy nem állt a kezemre, egy picit keménynek és csúszósnak éreztem. A fékkarokat a széles kormányon teljesen be lehet tolni, ezáltal a lehető legkevésbé zavarnak kormányra visszafogáskor.
Meglepően gyorsan hozzászoktam a bringához. A rövid láncvilla segíti a forgásokat, valamint könnyen felkaptam az első kereket, és vígan elegykerekeztem vele a távolba. A középcsapágy nincs túl magasan, sem túl alacsonyan. Ám sajnos nagyon közel van az első kerékhez, hála az igen rövid felsőcsőnek. Idegesítő tud lenni, ha a cipő orrában állandón megakad a kerék. Éppen ezért 45-ös lábméret felett javaslom a hosszabb verziót.
Habár komolyabb trükkökre nem nagyon vagyok úgy általában véve képes, de Tóháti Robi és Alma is örömmel kezelésbe vette a vasat. Csekkoljátok le a videókat! Számomra egyértelmű, hogy megfelelő kezekben kiváló játékszer. Ugyanakkor bátran ajánlom azoknak, akik már belekóstoltak a dörtök és utcai elemek világába, de szeretnének egy tartós és jó bringát magukénak tudni. További tuningokra van lehetőség, első körben javaslok új markolatokat és egy nagy száguldást lefelé a hegyről, hogy bekopjanak a fékek!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KhH0u261W7o[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ta1A4sGz1bQ[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iwvdFHi6X0A[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Pu552rptjPw[/youtube]
Végezetül pedig döntsenek a kedves kommentelők, hogy vajon jó döntés volt-e Cedric Gracia néven futtatni egy középkategóriás bringát…
A tesztelt 1 db kerékpár 199.900 Ft-os áron megvásárolható! Garancia: Mintha újként vennéd.
A vásárláshoz kattints ide: http://forum.bikemag.hu/apro/hirdetes-8339
Infobox:
Forgalmazó: X-Factor; xfactornet.hu
Származási hely: Tajvan
Ajánlott fogyasztói ár: 249.900 HUF
Váz: Absolut Cr-Mo 4120
Villa: Marzocchi DJ3; 80 mm út
Kormánycsapágy: Integrált
Hajtómű: 3 részes Cr-Mo; 28 fog
Lánckerék: 13 fogas
Lánc: YBN MK-747
Fékszett: Avid BB5; 160/160 mm-es tárcsákkal
Első agy: Commencal Disc; 36 furat
Hátsó agy: Commencal Disc; 36 furat; 8/9 sebesség; csavaranyás
Felnik: Commencal; fehér; szegecselt; 36 furat
Küllők: Fekete húzott acél; 2 mm
Külső gumik: Kenda K-RAD; 26 × 2,3”
Kormány: Commencal 2” oversize; fehér; 700 mm
Kormányszár: RaceFace Ride XC; 60 mm / 6 fok
Markolat: Commencal Kraton
Nyeregcső: Commencal pivotal alloy; 27,2 mm × 350 mm
Nyereg: Commencal pivotal
Pedál: wellgo platform
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 69,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 73 fok
Nyeregvázcső-hossz: 320 mm
Felsőcsőhossz: 540 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 525 mm
Tengelytáv: 1015-1030 mm
Láncvillahossz: 390-405 mm
Fejcsőhossz: 115 mm
Középcsapágy-magasság: 525 mm
Villa beépítési magassága: 465 mm
Össztömeg: 15,4 kg
Szöveg, fotó és videó: Spálya