fbpx

Cannondale F5

Rossz hírrel nem szokás cikket kezdeni. Most mégis ezt kell tennem, de ez, az alábbi kerékpárral kapcsolatban mégis hízelgő lesz. Amikor az előző lapszám vázkörképét készítettük, szerettünk volna Cannondale váza(ka)t is bemutatni nektek, de nem jött össze. Azért nem – és ez a rossz hír -, mert vázszettként nálunk nem kaphatók a méltán híres gyártó termékei. Aztán, amikor az új F5-öt elhoztam tesztre, Atom is rögtön azt mondta: „erre kellene valami nagyon komolyat építeni”. Nahát tanulságként azonnal rögzíthetjük, hogy alapját tekintve értékes gépről lesz szó, így rögtön a vázzal kezdem.

cad_1

A Cannondale az F-szériájú merev vázainál a „CO2 SL” technológiát alkalmazza. A szokásos és kötelező markec maszlagot átugorva, semmilyen űrtechnológiáról nincs szó, csupán arról, hogy ahol és ahogy kell, optimalizálták a vázcsövek átmérőjét, formáját és falvastagságát. Ezt nem a „modernebb” hydroforminggal, hanem a hagyományos módon, a csövek többszörös húzásával érték el. Ennyi a „nagy” trükk, amit sok gyártó nem tesz meg, többnyire költséghatékonysági okokból, ám az F szériás gépek esetében kifejezetten jó árról beszélhetünk, ami természetesen a felszereltségtől is függ, de ha a CO2 SL vázak drágák lennének, biztos nem ilyen jó összegek állnának az árcédulán.

Az alsócsőnél különösen fontos az ésszerű kialakítás, hiszen ez a váz legméretesebb csöve, tehát az össztömeget nagyban befolyásolja. A gyártó itt alkalmazza a „PowerPiramyd” eljárást, ami miatt a cső átmérője a fejcsőtől a középcsapágy felé haladva folyamatosan nő. Ennek egyértelmű célja az általános vázmerevség, de még inkább a hajtóműtáji merevség és hajtáshatékonyság fokozása volt. A felsőcső pedig pont az alsó fordítottja – ez a fejcső felé vastagszik.

A Cannondale, mint az 1,5-ös fejcső-szabvány úttörője, az F vázaknál is ezt a remek megoldást alkalmazza. Előnyei nyilvánvalóak: nagyobb általános merevség és tartósság a villanyak / fejcső kapcsolatban, valamint nagyobb csapágyakkal és átmérővel rendelkező kormánycsapágyat lehet alkalmazni. A fejcső / alsócső / felsőcső összedolgozása példás: pont akkora felületen kapcsolódnak össze, ami optimális, a hegesztéseket simára csiszolták, a fejcső maga pedig könnyített.

A tám- és láncvillákban csak enyhe hajlításokat találunk, a középrész környéki merevítéseik csinosan íveltek. A pontot az „i”-re a pici és könnyű 3D papucsok teszik fel. Mindezek tetejébe a váz összes hegesztését simára csiszolták – ahogy azt a Cannondale-től megszokhattuk. Összességében kijelenthető, hogy az F5 váza nagyon szép!

A kiegészítők terén egy dimenzióugrás következik be. Az ár kordában tartása céljából ésszerűnek mondható kompromisszumokat kötöttek az összeállításban, de ez a dolog pozitívan is elsülhet, először ezek jönnek:

Villa: A Rock Shox Dart szériája vitathatatlanul a legjobban működő olcsó villa. Harmincezer alatti árába belefért egy nagyon finoman működő, állítható HC2 olajcsillapítás lockolási lehetőséggel. Ami csak lehet, acélból van a Dart3-ban, így a villanyak, a cerkavékony becsúszó és a csavarrugó is természetesen. Sajátságos kis nyekkenő „olajhangja” ellenére is nagyon szerettem a villát, mert működése a vártnál jobb. Kár, hogy rugóútját nem mozogta ki teljesen.

cad_2

Fékek: Ha már nem V-féket, de nem is hidraulikus tárcsaféket választottak az F5-re, akkor csakis egyetlen működő alternatíva jöhet szóba: bowdenes az Avidtól. A teljesítménye természetesen elmarad a régi BB-, vagy az új BB7-től, aminek az igen lassan bekopó fékbetét/tárcsa kapcsolat az oka, működése mégis finom, jól adagolható.

Meghajtás, váltás: A hajtókarnál négyszögtengelyt alkalmaznak, amivel nincs nagy gond, csak a váz kiemelkedő képességeihez mérten spórolós. A váltásra nincs semmi panasz, a Sram X5-X7 mix pontos és nem túl gyors – talán az olcsó KMC lánc miatt. Tetszett, hogy a hátsó váltóbowden végig házban fut és az első is majdnem teljesen.

Amit fogunk: Az irányítópulton ért az egyetlen kényelmetlenség, azaz a kormány. A Cannondale saját terméke 650 mm hosszú, ami a mai trendnek megfelelően nem-, de az adott kategóriára kicsit széles. Megvan ennek is a terepe, mégpedig a kemény, technikás lejtőzés, mégis kényelmesebb megoldás lenne egy 630-as. Ezen kívül a hátra- és felhajlási szöge a hosszához képest nem az igazi – eléggé fárasztja a csuklót és a vállat.

Végül egy tanács: aki Cannondale montit választ, az nagyon figyeljen a méretre, mert lehet, hogy eggyel kisebb fog kelleni neki, mint ami elvileg az ő mérete. Picit hosszabb a felsőcső az átlagnál, 95-ös stucnival – utóbbi, érzésem szerint 10-15 mm-rel hosszabb, mint amit a kategória megkívánna.

InfoBox:

Forgalmazó: Mali Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 1 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Tesztelt bringa mérete: M
Elérhető vázméretek: S, M, L, XL
Ajánlott fogyasztói ár: 174.900 Ft

Vázanyag: CO2 SL Alu
Villa: Rock Shox Dart 3 / Turn Key Lockout; 100 mm út
Kormánycsapágy: Cannondale Converter; félintegrált; 1,5 – 1 1/8″
Hajtómű: FSA CK-306TTT / 22-32-44 fog
Középcsapágy: FSA TH-7420ST négyszögtengely
Lánckeréksor: SRAM PG-950 / 11-34 fog 9 seb.
Lánc: KMC
Váltókarok: SRAM X-5 Trigger
Első átdobó: SRAM X-5
Hátsó váltó: SRAM X-7
Fékek: Avid BB-5 mech. Tárcsafék; 160 / 160 mm
Fékkarok: Cannondale XC
Agyak: Formula DC20/22
Felnik: Jalco Disc X320 / 32 furat
Küllők: rozsdamentes fekete; 2 mm
Külsők: Kenda Nevegal; 26×2,1
Kerekek tömege: (gyorszárral és tárcsákkal e/h): 2184 g / 2818 g
Kormány: Cannondale C3; 650 mm
Kormányszár: Cannondale XC3; 31,8 mm befogó
Markolat: Cannondale Morse
Nyeregcső: Kalloy SP-359; 31,6 / 350 mm
Nyereg: Cannondale CO2
Pedál: Wellgo acél keretes taposó
Össztömeg: 13,16 kg (pedál nélkül)

Geometriai adatok:

Fejcsőszög: 70 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Felsőcsőhossz: 565 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 590 mm
Nyeregvázcső-hossz: 435 mm
Láncvillahossz: 420 mm
Középcsapágy-magasság: 295 mm
Tengelytáv: 1080 mm
Kormányszárhossz: 95 mm

Szöveg: Lcs
Fotó: Lcs, Begbie

Megjelent a Bikemag 2009. május-júniusi számában.

Hozzászólások

Címkék:

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo