A Kross néhány éve lépett be a hazai piacra és széles palettájával dinamikus térnyerést tudhat magáénak a lengyel gyártó. Legújabb tesztünkhöz a hegyikerékpáros paletta egyik belépő modelljét, a Kross Level A3-at kaptuk meg.
A Level széria 10 különböző felszereltségi szintű bringája közül A Kross Level A3 – emelkedő – sorrendben a második. Egy alap felszereltségű kerékpárral van dolgunk, szerencsére ez az árcédulán is meglátszik. Ismerkedésünk elején gyorsan félre is tettem magamban a versenyzői énemet, előhúztam a hétköznapi bringás gondolkodást és így vettem szemügyre, rögtön kezdett kivirágozni a kép.
A kerékpár összképe meglehetősen jól sikerült. A matt fekete-vörös színkombinációról és az ezzel harmonizáló fekete alkatrészekről egy szolidan megbúvó versenygép jut az eszembe. Aki nincs kibékülve a vörössel, annak jó hír, hogy a kerékpár matt fekete-kék színben is kapható.
A váz anyaga Aluminium Lite néven fut, ahogy a teljes Level széria fele is erre a vázra épült (a Level A7, A8 Aluminium Superlite, az A9 és A10 Carbon, a csúcs A+ pedig Carbon SL).
Ez a megszokott 6061-es alumínium ötvözetnél egy fokkal jobb alapanyagot jelent, kompromisszumot kötve a merevség és a súly között. Gusztusos hegesztésekkel látták el a hidroforming csőkialakításokban bővelkedő vázat. Az alsócső keresztmetszetét jelentősen megnövelték a fejcsőhöz való csatlakozásnál, ezzel is törekedve a merevségre. A váz kényelmes, hosszabb túráktól sem kell visszariadnunk vele. A bowdenek a felső cső alján futnak, ami cipeléskor kissé zavaró volt, viszont az pozitív, hogy a vázat mind a bowdeneknél, mind a bowdenháznál kis gumigyűrűkkel óvják a karcolódástól.
A kerékpár orrában nehézsúlyú versenyző fogja közre az első kereket egy Suntour XCM V3 személyében. A saját bringákon megszokott telókhoz képest ez volt az egyik gyenge pontja a bringának: kissé nehéz és a mozgása sem jött be túlzottan, de ebben a kategóriában nem várhatjuk el egy drága villa teljesítményét. Spirálrugó dolgozik az elméleti 100 mm rugóút alatt, s ami dicséretes, az a kormányról való lockolhatóság, a PM-es tárcsafékfelfogatás és a hihetetlen masszív szerkezet.
A bringa felszereltsége harmonikus magával az egész kerékpárral és a megcélzott felhasználókhoz is passzol – erdei túrázók, hobbi kerékpárosok. A 24 sebességes váltórendszer elemei a Shimano Alivio és Altus család termékeiből kerültek a kerékpárra. Az első váltónál nem jelent gondot a spórolás, viszont a hajtókarból szimpatikusabb lett volna az Alivio.
A kiegészítők szinte mindegyike saját márkás termék. Szolid, nem feltűnő fehér mintás dizájnt kaptak, mindegyik masszív, strapabíró darab. Teljes mértékben összhangban vannak a bringával. Kiemelném az oversized szabványt követő kormány kényelmes hajlítását, és az egycsavaros nyeregcsövet. Biztos sokan tudnák sorolni a hátrányát, de szerintem meg pont az egyszerűsége az előnye!
A felnikre 2,1″ széles Schwalbe Rapid Rob gumik kerültek. Mintázata kísértetiesen hasonlít a “testvér” Racing Ralph-ra, tömege pedig 650 gramm körül alakul. Legutolsó Schwalbe gumim egy 2,1″-os Jimmy volt, ami kb. 1,9″ szélességűnek felelt meg. Ezzel szemben a Rapid Rob kellemesen ballonos, szerintem közel van a 2,2″ szélességhez. Bátran használhatják a kevésbé technikás bringások is, hiszen nagyon jól megfogja a bringát mindenhol.
Menet közben:
A 183 cm-es magasságomhoz és a verseny-üléspozícióhoz szokott testemnek talán picit kicsi volt az M-es váz a maga 601 mm-es felsőcső-hosszával. De ami nekem hátrány, az egy hobbi bringásnak pont előny! A rövidebb váz kényelmesebb üléspozíciót biztosít, magabiztosabban uralható a kerékpár.
Mivel már az elején belőttük a célközönséget, ezért nem is lett volna értelme belekóstolnom az extrém területekbe a bringával. Főleg könnyedebb terepen használtam, ahol pedig igazi élmény volt vele haladni.
A fékek sokáig fel sem tűntek. Ez ugye jó, mivel csak az tűnik fel, amivel probléma van. Na, ezek a fékek megfogtak mindenhol, egy rossz szavam sem lehet rájuk. Tetszik maga a hidraulikus tárcsafék léte és még az, hogy remekül fogott, pedig ez is “csak” az Alivio szettjéből való.
A váltórendszer szépen teszi a dolgát, csak néha rakosgatta bizonytalanul, némi fáziskéséssel a láncot. Az Alivio váltókar még a régi hüvelykujjal-mutatóujjal terelgetős, ami nekem kényelmesebb is, mint az újabb rendszerek.
Amivel még élvezetesebbé lehetne tenni a bringát és a legkisebb beruházást igényli, az egy pár könnyű gumi. Gyorsításoknál érződik, hogy nagyobb tömeggel fizetünk az élvezetért és biztonságért. Amit még negatívumként említenék, az a teleszkóp. Sajnos nekem nem sikerült úgy beállítani, hogy igényeimnek megfelelő legyen. A legalacsonyabbra állított csillapításnál is lassan mozgott. Viszont ahogy írtam, stabil villa, és kategóriájában nem várhatunk finomabbat. Kicsit mélyebben a zsebbe nyúlva a hajtókar cseréje lenne nekem a következő, egy keskenyebb Q-faktorú és minőségibb alapanyagból készült venné át a mostani helyét. A Tuning helyett azonban lehet, hogy egyszerűbb választani egy komolyabb modellt a Level palettáról, ami igencsak széles a Kross-nál.
A 2 hét alatt amíg nálam volt a Kross Level A3 többeknek megakadt rajta a szeme és néhányan meg is akarták venni. Szerintem ez sokat elárul a bringáról. Azt a néhány gyengeségét meg rögtön elfeledteti a dögös fekete-vörös külső és a használat közben szerzett sok-sok örömteli óra.
Pozitívum:
+ dögös külcsín
+ hidraulikus tárcsafék
Negatívumok:
– nehéz és nehezen mozgó teleszkóp
– hajtókar
InfoBox:
Forgalmazó: Biking Kft.
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Lengyelország
Vázgarancia: 1 év
Vázméretek: S (17″), M (19″), L (21″)
Tesztelt gép mérete: M (19″)
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 137 100 Ft
Váz: Aluminium Lite
Villa: Suntour XCM V3 RL (100 mm, kormányról lockolható)
Első váltó: Shimano Altus M310
Hátsó váltó: Shimano Alivio M430
Váltókar: Shimano Alivio M410, 8 sebesség
Tárcsafékek: Shimano M446 (hidraulikus)
Fékkarok: Shimano M445
Hajtómű: Shimano Altus M310 Octalink 44-32-22
Lánc: Shimano HG40
Lánckeréksor: Shimano Altus HG31 11-32T
Első agy: Joy Tech D041 DSE 36H
Hátsó agy: Joy Tech D142 DSE 36H
Felnik: Kross disch 36H
Külsők: Schwalbe Rapid Rob Performance 26×2,1
Kormány: Kross Sport components (alumínium)
Kormányszár: Kross Sport components (OS)
Kormánycsapágy: VP A41AC félintegrált
Nyeregcső: Kross Sport components (alumínium, 27,2mm)
Nyereg: Selle Royal Seta
Markolat: Kross
Geometriai adatok
Fejcsőszög: 71 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 482 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 601 mm
Tengelytáv: 1086 mm
Fejcső-hossz: 135 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Összsúly: 14 kg (pedál nélkül)
Szöveg, fotó: Tóth András