A 2008. év elején jelent meg internetes fórumokon a könnyű Enduro és All Mountain gépekbe szánt első tengely szabvány, mely a gyorszáras rendszer merevségbeli hiányosságait volt hivatott kiküszöbölni. Néhány, korábban „lassan mozduló” gyártó hirtelen rárabolt a sztorira, és természetesen volt olyan gyártó is, aki inkább a „csakazértsem” álláspontot választotta…
Hogy hosszútávon kinek lesz igaza, és hogy pontosan mennyi súlybéli előnnyel jár az új szisztéma, erre próbálunk rájönni ebben a cikkben. Az új rendszer a 20 mm-es átütős első tengelyek mintájára készült, csak 15 mm-es tengelyátmérőt használ. Persze ennél sokkal több változó van a történetben, amelyek befolyásolják mind az össztömeget, mind pedig a merevséget. Mert végül is, e két utóbbi tulajdonság – a merevség és tömeg – optimalizálására jött létre ez a szabvány.
A hagyományos ejtőpapucsos-gyorszáras rendszerek legfőbb hiányossága merevség terén jelentkezik. Ez a 80-100 mm-t mozgó XC és maraton gépeknél nem kritikus jelenség, viszont ahogy nő a gépek rugóútja, annál inkább kardinális kérdéssé válik. Egyrészt a hosszabb rugóút nagyobb erőkart eredményez, ami az erő és az erőkar szorzata alapján nagyobb elmozdulást, rugalmasságot és instabilitást okoz, ami az irányítás precizitását is negatívan befolyásolja. A becsúszó és a külső szár átmérőjének növelése csökkenti ezt a hatást, de van még egy erő, amire ez jóval kisebb hatással van: ez a tárcsafékek használata során fellépő csavaró erő.
Minél nagyobb egy teleszkóp rugóútja, többnyire annál nagyobb sebességgel haladunk vele. Ennek egyenes következménye, hogy a megálláshoz erősebb fék kell, aminek legegyszerűbb útja a nagyobb féktárcsa használata. A 120-140 mm-t mozgó telókon még csak elmegy egy 180-as féktárcsa használata, de a 200-as tárcsa már alig eredményez fékhatás növekedést, mivel a nagyobb fékerő egy része sajnos a csavarodásban vész el. Éppen ezért gyorszáras telókhoz gyárilag viszonylag ritkán párosítanak 200-as féktárcsát. Na meg az állandó cirregést sem túl jó hallgatni. A fékek csavaró erői ellen lehet nagyobb átmérőjű, vagy vastagabb, több anyagot tartalmazó fékhíddal védekezni, de ez sem az ideális megoldás…
A témát részletesen Atom járja körbe magazinunk nemsokára megjelenő 2009. január-februári számában. A merevségi mélyelemzés után szó esik a tömegről is, kiderül egész pontosan mennyit spórolhatunk az egyes részegységeken a 20-as szabványhoz képest, valamint hogy a szabvánnyal kompatibilis alkatrészekből melyek érhetők el idehaza.