fbpx

Kerékpárt a kerékpárboltból!

Régebben ez a kijelentés értelmetlennek tűnhetett: hol máshol lehetett egy minőségi kerékpárt beszerezni? Manapság viszont már úton-útfélen kerékpárt árulnak: kecsegtető ajánlatokkal bombáznak a hipermarketek, a sportáruházak vagy akár a kínai diszkontok, barkácsboltok. Áraikkal a hagyományos kerékpárszaküzletek, műhelyek nem tudnak versenyezni, de nem is szabad, és a létjogosultságuk sem veszett el…

Miért venne valaki valamit drágábban, ha egyszer a szórólapon ott virít a hatalmas kép és felirat: összteleszkópos mountain bike 19.990 Ft! A történet nem ilyen egyszerű – a kerékpár nem mosószer vagy spanyol narancs. Még ha pusztán ár/érték arányt számítunk, akkor sem valószínű, hogy az áruházi bringa lesz a befutó.

Miért „drágábbak” a szaküzletek?

A kerékpárszaküzletek is ugyanott és ugyanazt vásárolhatják, mint a hipermarketek, nagykereskedésekben bármikor kapható filléres kerékpár, ilyeneket mégsem tartanak a szakboltban. A kisebb árrés lenne az ok? Nem igazán. Egyszerűen maguk alatt vágnák a fát. A kerékpárszaküzlettől tradicionálisan elvárható, hogy a náluk vásárolt kerékpárt üzemkész állapotba hozzák, azt ki lehessen próbálni, ha gond lenne vele, akkor pedig vissza lehessen vinni beállításra, javításra. Egy éven belül a bolt köteles mindent megjavítani, hacsak nem a tulajdonos gondatlanságából keletkezett a hiba.

Vegyük sorra a kötelezettségeket! Egy 20 ezer forintos összteleszkópos mountain bike rendkívül silány alkatrészekkel rendelkezik, váltórendszere primitív és pontatlan, fékei hatástalanok, irányítása a veszélyesség határát súrolja. Ezt a kerékpárt pontosan, üzembiztosan képtelenség beállítani, a vásárló nem lesz elégedett az eredménnyel. Kipróbálja, és legfeljebb az lehet mondani neki, hogy ennyi pénzért ennyi jár… Pár nap vagy hét múlva biztosan jelentkezik az első hiba, ami a silány anyagminőség miatt egyáltalán nem csoda. A szaküzlet műhelyében a szerelő megjavítja, rámegy egy csomó idő, ami talán már helyből elviszi a kerékpáron realizált árrést. Pedig ez még csak az első hiba volt, amiből lesz még bőven az elkövetkezendő egy évben!

Egy átlagos áruházi kerékpármodell nagyobb mennyiségű eladása után az ügyfélszolgálatnál tömegek kígyóznának a visszahozott portékával. Ezt a szaküzletek nem engedhetik meg maguknak. Az áruházak megengedhetik: ott a kerékpárt csak eladják (lehetőleg dobozban), a kedves vevő minden gondjával csak a kötelező szervizlistában feltüntetett címek egyikéhez fordulhat. Itt nem folytatom, bár az általam végighallgatott rémtörténetekkel oldalakat tölthetnék meg…

Miért ne a sportszerekkel foglalkozó nagyáruházat válasszuk?

A két végletet már megmutattuk, de mi van a sportszerekre szakosodott nagyáruházakkal? A történet már kissé árnyaltabb, a feltételek a különböző cégeknél eltérőek. Van, ahol ingyen szerelik össze a kerékpárt, és a garanciális munkát is helyben végzik. Ott viszont az árak alig alacsonyabbak, mint a szakkereskedésekben. Egy hátrány pedig továbbra is fennáll: míg a szakbolt csak kétutcányira van lakhelyünktől, a sportszeróriások általában a városszéli bevásárlóparkokban találhatók. Autózgatunk, autózgatunk… ahelyett, hogy kerékpároznánk! A központi fekvésű bevásárlóközpontokban üzemelő sportáruházak pedig nem végeznek szerviztevékenységet, így a kerékpárt a hipermarketekhez hasonlóan egy adott (központi) szervizbe kell vinni.

Bono Vox-tól származik az idézet, hogy minden vásárlással egyben politikai döntést is hozunk. Kit akarunk erősíteni vásárlásunkkal, a multinacionális áruházláncot, vagy a helyi kereskedőt, aki majd tőlünk vásárol mást a pénzből, olyat amit mi árulunk? A nagy áruházláncok ár és minőségpolitikája hosszú távon mindenképpen roncsolja a társadalom szerkezetét, ha nem célunk ennek a folyamatnak az erősítése, célszerű ezt tudatosítani a vásárlásainkban is, akár annak árán, hogy egy „tál lencse” árával többet fizetünk a termékért.

Szaküzletek és az elfogadható kompromisszumok

Általában minden szaküzletben kapható néhány olyan modell, amely igen kedvező árú, de még megbízhatóan működik, üzembe helyezése díjtalan, garanciális vagy egyéb szervizelése megoldott. Ha csak az áruházi kerékpárok üzembe helyezési költségét (4-6 ezer Ft között) nézzük, már biztosan nem éri meg ott vásárolni. Nem említettük még a szakértelmet (vagy annak hiányát), mellyel elkerülhető, hogy túl nagy vagy kicsi, illetve nem a tervezett felhasználásnak megfelelő kerékpárral térjünk haza. A kiegészítők megvásárlásához, a kerékpár fejlesztéséhez is szakavatott segítséget kaphatunk egy kerékpár-kereskedésben. Szívesen adják a tanácsot, mivel vásárlók vagyunk, viszont ha a kerékpárt a hipermarketben vettük, és az ajánlott kiegészítőket is ott kívánjuk beszerezni, akkor maga a kérés sem igazán méltányos.

A szakbolt választéka: Gyermekkerékpárok a székesfehérvári Vitál Club kerékpáráruházban

A szakbolt választéka: Gyermekkerékpárok a székesfehérvári Vitál Club kerékpáráruházban


Személyes igények, személyes kiszolgálás

Ahogyan a kerékpártípusoknál látható a gyártók és forgalmazók hatalmas választékot kínálnak, egyre inkább előtérbe helyezve az egyedi igényeket. Ráadásul maguk a vásárlók is különbözőek figyelembe kell venni a nemet, életkort testmagasságot és a kerékpározás célját, legyen szó közlekedésről, túrázásról vagy sporttolásról. A választéktól és az egyedi igényektől nem kell megrettenni, a kerékpárboltok többsége személyes figyelmet képes szentelni minden egyes vásárlójának. Mivel erre a tevékenységre szakosodott, tanácsokkal, a vevő számára egyedileg kialakított felszereléssel tud szolgálni, ami két rúd párizsi és négy zacskó fűmag mellett bizony a nagyáruházaknak gondot okoz.

Kerékpárvásárlás az interneten

A legújabb technika természetesen a kerékpáriparban is terjed, a szakboltoknak általában önálló weboldala van, és sorra nyitnak az intenetes boltok, melyek kihasználják az e-kereskedelem előnyeit. A komplett kerékpár vásárlásánál az internetet tájékozódásra célszerű használni, hiszen a beállítás és a garancia mindenképpen személyes jelenlétet és konkrét boltot, szervizt igényel. Az alkatrészvásárlással kapcsolatban az internet reális alternatíva, feltéve, ha tudjuk, mit is akarunk venni. Ha nem vagyunk pontosan képben, mire is van szükségünk és elveszünk a méretek, árak tengerében, célszerűbb felkeresni egy szakboltot, ahol tanácsot adnak a döntésekben.

Összefoglalásképpen: nyugtatók helyett szakértelem, silány minőség helyett még éppen elfogadható, gond és csalódás helyett kellemes, örömteli kerékpáros élmények. Nem véletlen, hogy Németországban virágoznak a kerékpáros szakkereskedések, és a hipermarketek labdába sem rúgnak!

Végül 5 dolog, amit csak a szakbolt biztosít:
– Vállalható minőséget
– Szakértelmet
– Szervizhátteret
– Választékot
– Valódi garanciát

A cikk eredetileg a Bikemag 2008. tavaszi “Kerékpározz velünk!” különszámában jelent meg.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.