2016-ra a 40 éve acélvázak fejlesztésével foglalkozó Tom Ritchey egyik legfőbb újdonsága egy trail-váz, amiért páran meg fognak őrülni, de a másik oldalon a pár eurós alkatrészek között is van említésre méltó apróság…
Vadállatról kapta nevét az új trail bringa, a Timberwolf – alias Szürkefarkas, ami szerintünk telitalálat. Egy olyan kerékpárt lehet építeni a narancssárga acélvázra, ami valakinek pontosan azt jelentheti, amire világ életében vágyott, másokat pedig valószínűleg hidegen hagy.
Erős acélváz 650b méretű kerekekhez, a Ritchey vázakra jellemző, drop in csapágyat direktben fogadó tapered homlokcsővel, 142×12 mm-es vagy hagyományos gyorszáras tengelyekhez. Agresszív, gravity használatra is alkalmas geometriával, rövid felsőcsővel, 140 mm-es villákhoz optimalizálva.
A tesztpéldányt változtatható rugóutas (150-120) villával szerelték, így rögtön ki lehetett próbálni, hogy a lendületes lejtmenetek között leültetve a telót mászásra is alkalmas. A 2,25-ös gumik mellett még bőséges sárférőhelyet találunk és a kormányról vezérelhető dropper post beszerelésének lehetősége is adott. Bence tapasztalatai a Timberwolffal az Eurobike Demoday-en:
Miért szerettem volna kipróbálni a Timberwolfot?
Egyrészt az elmúlt években megjelent acél Ritchey kerékpárokkal még nem volt semmilyen tapasztalatom, de saját 90-es évekbeli acél Gary Fisherem és Tamás jó tapasztalatai a SwissCross-szal felkeltették bennem az érdeklődést. Másrészt a Demoday forgatagában a nagy gyártók kerékpárjaira akár egy órát is kell várni és akkor se biztos, hogy lesz a megfelelő méretben, sietni kell a visszavitellel, kapkodni a beállítással, ami az egész élményt tönkreteszi. A Ritchey standon teljesen más hozzáállás fogadott, készségesen segítettek a beállításban, és amikor kérdeztem mikor kell visszavinnem a bringát, csak annyit mondtak, hogy zárás előtt azért gyere vissza vele, érezd jól magad!
A Timberwolf nagyszerűsége az egyszerűségben rejlik. Nem akart több lenni annál ami, egy jól kigondolt acél merevfarú kedvenc ösvényeinkre. Nincsenek vázon belül vezetett kábelek, elektronikus váltó vagy high tech rezgéscsillapító betétek, csak egy gyönyörűen kidolgozott és festett váz, ami anyagából adódóan kényelmes, egyszerű egytányéros váltórendszer és a felhasználási területhez tökéletesen kiválasztott alkatrészek.
Menet közben is ez fogalmazódott meg bennem, hogy ha nincs meg bennünk a versenyszellem, viszont tényleg nagyon szeretünk az erdőben bringázni, kifejezetten kedveljük a köves, gyökeres meredek ösvényeket, de a fullyk világa túl komplikált és költséges, akkor nincs szükség másra. Felfelé azért érezni a bringa tömegét, de szerencsére az útállítós teleszkópot 120 mm-re állítva nem kellemetlen a geometria. Lefelé a villa 150 mm-re állít, amivel kellően lapos lesz a fejcsőszög is, a vadulásnak csak saját félelmünk szab határt.
Amit kiemelnék még, az gumik tapadása, gyakorlatilag fék nélkül be lehet fordítani a biciklit bármilyen kanyarba, a gumik jól tartanak és a csúszáshatáron is finoman, jól kontrollálhatóan kezdenek el megcsúszni, ami igencsak élvezetessé teszi az amúgy is egyedi élményt. Esetleg egy állítható nyeregcsővel lehet még fokozni a tempót a lejtőkön, a kábel elvezetése megoldott.
Drága? Igen, de mihez képest. Szerintem felesleges tucat távol-keleti karbonvázakhoz vagy alumínium össztelósokhoz hasonlítgatni, aki beleszeret ebbe, úgyis megveszi. Karbantartás szempontjából tökéletes, és 10 év múlva is mindenki elismerően néz majd rá.
SwissCross Disc:
Maradva a tesztelt bringáknál, a 2015-re bemutatott tárcsás Ritchey SwissCross-t is kipróbáltuk. A kantifékes verziót magam is használom, nagy megelégedéssel, talán ez is közrejátszott, hogy az összes próbált cx/gravel bike között a Ritchey-n éreztem magam a legotthonosabban a Demo Day-en.
Ebben a szegmensben – ha nem cx versenyző álmokat kerget az ember – az acél vázanyagnál szerintem nem is nagyon létezik ideálisabb. A SwissCross triplán húzott csövekből áll össze, WCS karbon villával, hidraulikus tárcsafékhez optimalizált kábelvezetéssel.
Az acél váz rendkívül kényelmes, ugyanakkor a karbon villa karakterével is sikerült megfelelően párosítani. Az eredmény egy terepen még a karbon bringáknál is kényelmesebb gép, semmi máshoz nem hasonlítható. Tény, hogy cserébe nem merev a középrész, de az elveszett Wattokért bőven kárpótol az összességében szerzett élmény.
Geometriája akár amatőr versenyzésre is alkalmassá teszi, fordulékony, de sportosan hosszú is. A hidraulikus Ultegra tárcsafék terepen kitágítja a határait a kantifékhez képest, versenyzésre azért maradnék még a kantinál, mert versenyen ugye nem kell sokat fékezni, és hasonlóan Ultegra felszereltséggel a saját kantis SwissCross-om érezhetően könnyebb.
A Ritchey acélvázak palettájáról továbbra is elérhető lesz az általunk is tesztelt P29-er XC/maraton 29-es, valamint ugyanennek a 650b kerékméretű verziója, amire – a standon kiderült – az acél vázanyag ellenére lehet könnyű mountain bike-ot építeni!
Érdekesség túrázóknak az Ascent Break Away acélváz, amivel gyakorlatilag a világból ki lehet tekerni. A lehető legegyszerűbb váz (ehhez képest azért nem olcsó…), kompatibilis túrafelszerelésekkel, érdekesség, hogy 2.0-ás méretig 29-es mountain bike gumikat is képes fogadni. Csak tárcsafékkel kompatibilis.
A kerekek között a Superlogic szintű, gyári adat szerint 1391 grammos Zeta szettet érdemes említnei, amelyen a felni különleges “LogiCote” felületkezelést kap a tökéletes fékezhetőség érdekében. A Zeta WCS verziója érhető el a Ritchey kínálatában tubeless- és immár tárcsafékes verzióban is.
A karbon Apex kerekeknek is megjelentek a tárcsafékes verziói, a 38 mm-es peremes változat és a 36 mm-es felnimagasságú szingós kerékszett is kapható lesz 2016-ban. Előbbi 1747 grammot, utóbbi 1571 grammot nyom majd a mérlegen, Centerlock tárcsákkal kompatibilisek.
Cyclocross használatra új a Shield Cross Tubeless-kompatibilis gumi, ami a már említett Zeta WCS, és az Apex Carbon 38 mm-es peremes kerékszettel párosítható belső nélkül. Tömege 398 gramm, ami arra utal, hogy oldalfalát is kellően megerősíthették.
A mountain bike trailek ördögei számára a Trail Bite (első) and Drive (hátsó) gumiszettet hozta ki 2016-ra Tom Ritchey. Egy jól kapaszkodó hátsó és a sarat is kiválóan hasító első gumi, 2,25-ös méretben. Természetesen Tubeless-ready kivitelben, 650b vagy 29 méretben is.
A nyergek között bongészve nem is egy új modell amit a legfontosabb újításként említhetünk, hanem az, hogy a Streem modellek kétféle ülőgumó szélességgel – 132, vagy 145 mm – lesznek elérhetők. Nagyon hasznos dolog ez, hiszen nem egyformány széles a fenekünk…
A kormányok palettáján a gravel és túra használatra alkalmas hajlítással készülő Evomax koskormányok számítanak újdonságnak, melyek egyszerre kényelmesebb és agresszívebb fogást biztosítanak alsó fogásban, a 12 mm-es kifelé hajlásnak köszönhetően.
Szintén újdonság a Carbon Solostream országúti kormány-stucni kombó, ami a lapított, aero forma ellenére is csak 350 grammot nyom (egy 240 grammos kormány + 110 grammos stucni igen könnyű kombináció lenne). Szexepilje lehet bármilyen országúti kerékpárnak.
Amit fontos még megemlíteni a 2016-os Ritchey újdonságok között, a színkavalkád! A pedálokat, betekerőket, markolatokat is kihozták a szivárvány minden színében, így egyszerűbb a bringa festéséhez igazítani ezeket. Az új Superlogic hab-markolat is megér egy szót, bár nem színes, de csak 8,5 grammot nyom párban, súlymániásoknak kötelező!
Bővebb információ Ritchey termékekről: KATTINTS IDE!