Távol-Keleten kerékpáros témában is megszámlálhatatlan “kütyügyártó” van, viszont kevesen tudtak maguknak akkora hírnevet szerezni mint a Bryton. A sikernek több oka is lehet. Egyrészről jó márkanevet választottak, másrészt a kezdeti bukdácsolások után a hibákat következetesen kijavítva egyre profibb cuccokat fejlesztettek. Végül, de nem utolsó sorban, mindezt teszik rendkívül kedvező áron, alig drágábban, mint a „sima” GPS-komputerek esetében.
A Bryton nemcsak kerékpáros GPS-ekben utazik. Minket természetesen leginkább a kerékpáros típusok érdekelnek, ezért ahogy megérkezett az országba az első kerékpáros mintadarab, rögtön jelentkeztünk tesztelőnek a forgalmazónál. Minél hamarabb be akartunk róla számolni nektek, és mire ezeket a sorokat olvassátok, már ott lesz a boltokban az első szállítmány.
A Bryton beüzemelése nem ördöngösség, bár célszerű letölteni és elolvasni a mellékelt magyar nyelvű használati útmutatót. Igen, van néhány menüpont, amit nem feltétlenül ott kell keresni, ahol a logika diktálná! Egy lendülettel érdemes feltelepíteni a Bryton appot a telefonodra, ami szerencsére Android és iOS rendszer alá egyaránt megtalálható. De az appról majd később.
A készüléket kétféle kivitelben veheted meg. Az 530T dobozában nem csak magát a készüléket találod meg, hanem a kombinált pedálfordulat/sebesség mérő szenzort és a pulzusmérő övet is. Az 530E nem tartalmazza a szenzort és az övet, de bármikor utólag is megveheted azokat, illetve a GPS funkciónak köszönhetően a sebességet – a vételtől függő pontossággal – így is méri. A szenzorokról csak jót tudok mondani. Hibátlanul működtek, és mivel ANT+ jelátvitellel kommunikálnak, ezért megfelelő mobilon futtatva pl. a Strava app is kezeli őket. A pulzusmérőt így például futáshoz is lehet használni!
A kormányra szerelhető konzol zseniális, pontosan középre lehet helyezni vele a GPS-t, emellett a dobozban megtalálható a stucnira rakható F-Mount is. Ez utóbbi talán a hegyikerékpárokra jobb választás, mivel ott nagyobb az esélye a bukásnak. Egyetlen hátránya, hogy nincsen benne reteszelés. Bár egyszer sem esett ki belőle a készülék, valahogy mégis hiányoltam. Maga a készülék nem érintőkijelzős, de bringáskesztyűben azokkal amúgy is csak a gond van, így ezt nem hiányoltam.
Mit tud a Byron 530? Nem is tudom, hol kezdjem a funkciók felsorolását, annyi van belőlük! A több, mint nyolcvan funkció és adat olyan szabadságot nyújt, amivel bármit kezdhetsz. Azoknak, akik első „okos” eszközüket veszik, nem edzenek tudatosan, vagy nem jártasak az adatok értelmezésében, a bőség okozhat némi bizonytalanságot. A 2.6″-os képernyőméret a Bryton 530 esetében nemcsak pulzusmérőt és sebesség jeladót kezel, hanem a wattmérőd jelét is fogadja. Sőt, ha a váltórendszered Shimano Di2 típusú, és be van kötve az EW-WU101-es D-Fly modul, akkor a sebességfokozatokat is mutatja! Szerencsére nem kevesebb mint 7 lapozható képernyő áll rendelkezésedre, maximum 12 adat/oldal felosztásban. Igazából az első két képernyőn szerintem nincs is szükség ekkora részletességre, mert menet közben áttekintésük nehézkes.
Emeljünk ki érdekesebb, fontosabb funkciókat az óra tudásából! Ilyen például a pulzuscélzónák beállítása, ami nem csak akkor fontos, ha komolyan edzeni szeretnél, hanem akkor is, ha egészségügyi okokból a pulzus nem mehet egy bizonyos érték fölé. Szintén fontos lehet a laktátküszöb pulzuszóna beállítása, sőt ezt százalékosan is mutatja. Ehhez persze kell maga az érték, de terheléses vizsgálattal a sportlaboran ez könnyedén elvégezhető. Tovább haladva a sorban, főleg kezdők számára lehet hasznos a pedálfordulat mérése, hiszen az átlagbringás bőven 90-es fordulat alatt teker, ami túlzottan terhelheti a térdízületeket. A készülék ebből átlag és max. értékeket is mér.
A Bryton 530 tervezői komolyan vették a körszámláló funkciókat is. Ezek számomra nem igazán hasznosak, nem versenyzem, illetve nem körpályán edzek, de aki igen, annak létfontosságú. Legyen szó XCO edzőkörről vagy kritériumverseny körszámlálásáról, mára el lehet felejteni a gombok körönkénti nyomkodását. Elég a célvonal GPS koordinátáját megadnod, és a készülék minden kör végén automatikusan indítja a következőt, tárolva az előző kör adatait. Ráadásul a körszámláló 19 különböző mérési adatot képes tárolni, így az edző pontosan látja, mi történt veled.
Mivel a tesztelés nagy része bőven nulla fok alatt folyt, a hőmérsékletmérő nálam az első lapon szerepelt: nem árt figyelni délután a hőmérséklet csökkenését! Mínusz 19 fok volt a leghidegebb, amiben használtam, itt a kijelző frissítése már észrevehetően lelassult, de ez szerencsére a mérésre és az adatrögzítésre nem vonatkozott. Viszont dícséretes, hogy a Bryton 530 ekkor sem kapcsolt le, mivel a telefonok jó része ilyenkor az akkut védve már álomba szenderül… Gyárilag -10 fok van megadva alső üzemi hőmérsékletnek, ezt tehát bőven túlteljesítette!
Túrázóknak, maratonozóknak a szintemelkedéssel kapcsolatos információk lehetnek még hasznosak, a készülék emllett méri a meredekséget is, ráadásul többféle módon. Gyaníthatóan számukra tették be a tervezők a napkelte és napnyugta időpontjának megjelenítését is. Ugyan a teljesítménymérős hajtóművek letöltés után rengeteg adatot szolgáltatnak, a Bryton esetében a menet közbeni adatszolgáltatásra sem panaszkodhatunk. Az 530-as nem kevessebb, mint 34-féle adatot képes megjeleníteni! A 47-48. oldal ezeket taglalja, így eltekintenék a felsorolásuktól.
Ha már GPS-t tartalmazó óránk van, akkor nyilván szerenénk navigálni vele. Itt érdemes egy kicsit megállni. Sokféle navigálásra képes GPS van ma már forgalomban, és tudásukban nagy szórás tapasztalható. Erre a készülékre nem lehet térképet tölteni, utcaszintűt sem képes megjeleníteni. Tehát ilyen típusú navigációra nem alkalmas. Ellenben túlmutat a kizárólag GPS-koordiátákat rögzítő, vagyis “útvonaltrackelő” cuccokon. Sőt! A készülék képes az általad bejárt útvonalat rögzíteni, majd azon újra végigvezetni. Nemcsak nyilakkal, hanem nyomvonalrajzzal is segíti a navigálást, látod azt is ha letértél a helyes nyomról.
Itt lép igazán a képbe a telefonos applikáció. Ott ugyanis a Google-térkép segítségével útvonalat is tervezhetsz! Montisoknak ez kevésbé hasznos, mivel az erdészeti földutakat ugyan ismeri, de ösvényeket nem tartalmaz. Ha megtervezted az útvonalat, akkor feltöltheted a készülékre, és ugyanúgy végigvezet rajta, mint a rögzített trackek esetében. Tud külső adatokat is fogadni “.gpx”-formátumban, vagyis bármilyen hegyi ösvényt feltölthetsz rá, amit a neten megtalálsz. Tucatnyi weboldal foglalkozik gps track-kel, útvonalleírásokkal, fotókkal és beszámolókkal ellátott itinerek listázásával. Sőt ma már a a GPS-track a legtöbb turisztikai desztináció weboldalán is elérhető!
Az esetek legnagyobb részében a Bryton 530-ast adatrögzítésre használtam, de külföldön országútizáshoz biztosan használnám a navigációs funkciókat. Jobb, mint folyamatosan megállni, és telefonon csekkolni az útvonlat, arról nem is beszélve, hogy készülék akkuja brutális! Működési ideje több, mint 30 óra, ami azt jelenteti, hogy bőven elég hetente feltölteni. Ez komoly érv az óra megvásárlása mellett, főleg azoknak akik komoly túrákat tesznek.
Már évek óta a Strava a kulcsszó. Természetesen a Bryton is Strava-kompatibilis, így edzés után wifi-n keresztül azonnal publikálhatjuk, hogy merre jártunk, milyen edzést végeztünk. Viszont a programozók ebben az esetben lehettek volna egy kicsit ügyesebbek. Ugyanis az edzést a készüléken nem lehet elnevezni, a sablonnevet a telefonon belépve kell módosítani. Továbbá facebook megosztást sem lehet beállítani a feltöltéssel egyidejűleg. De a legnagyobb hiányosság mégis a Strava Live. Vagyis menet közben nem lehet követni, hogy az adott szegmensen hanyadik helyen állsz, feltéve, ha elő vagy fizetve a Premium szolgáltatásra. Nekem nem volt fájó pont, mert csak edzésnaplónak használom (arra viszont kiváló), de a Strava-huszárok számára ez jelentős hátrány lehet.
Ennyi karakter után célszerű lenne konklúziót írni. A véleményem szerint a Bryton az árát maradéktalanul megéri. Jelenleg nem tudok ennyi pénzért ilyen tudással rendelkező eszközt! Ha esetleg összehasonlítod a konkurens termékekkel, akkor mindenképpen nézd meg azt is, hogy melyikhez adnak a pulzusmérő, pedálfordulat vagy sebességmérő szenzorokat. Ezeknek külön beszerzése nem csekély plusz kiadás! Ami pedig még jobb hír, hogy a teszt mostoha körülményei között a készülék hibátlanul működött, az akku sem adták fel a harcot, pedig erre más eszközök esetében még nyáron is volt példa. Két nagy hiányossága van a Bryton 530-nak: az egyik, hogy nem kezeli a térképeket, a másik pedig a Strava Live hiánya. Az utóbbit talán nem akkora ördöngősség pótolni egy következő modellben, bár az akku üzemidejére ez biztosan hatással lesz. További apró hiányosság, hogy a menürendszer néha logikátlan, de ha egyszer megszokjuk, minden hamar megvan. Végezetül a bal felső két „nyílgomb” nyomási érzete nem az igazi, főleg kesztyűben. De tényleg ennyi az összes kifogás, különben minden részlete példás! A Bryton 530 E ára 56.990 Ft, a szenzorokkal ellátott Bryton 530T pedig 79.990 forintot kóstál. Tehát rányomhatjuk a virtuális „ajánlott vétel” matricát!
A Bryton termékek forgalmazója a BikeFun, a termékeket keresd a weboldalukon, vagy a partnerboltjaikban!