fbpx

Trek Stache és Farley kerékpárteszt: Godzilla vs Alien, azaz 29+ vs 26 fat

Nem mindennapos összehasonlító tesztet készítettünk a Trek sajtótáborban. Megnéztük mennyire életképes az új 29+ kerékszabvány a 26-os fatbike-hoz képest. Az eredmény részben meglepő lett, részben igazolta az elméleti okoskodásunkat. Jöjjön hát a Trek Stache a Farley ellen!

Pózerkedni a kávézónál? Erre mindkettő tökéletes!

Pózerkedni a kávézónál? Erre mindkettő tökéletes! Fotó: Házi Bernadett

Teszteltünk már fatbike-ot idén és iszonyatosan nagy buli volt menni vele, de azért voltak hátrányai is, melyek azért jelentősek. Van-e olyan ducigumis gép, amit akár egyetlen bringának is elfogadnánk? Mert az eddig próbáltakkal mind úgy voltunk, hogy jöhetne, de csak második bringának. A Trek 2016-os kínálatát már bemutattuk és ebben két érdekes modell is lesz. Az egyik a Stache, ami egy multifunkciós gép, eredetileg 29+ kerékkel, de tehetsz bele 27.5+, és 29”-ost is. A Farley pedig egy nagyon könnyű 26-os kerekű fatbike.

Sikerült nem túlzottan mackósra megcsinálni

Sikerült nem túlzottan mackósra megcsinálni

Nézzük először a Stache-t! A csúcsmodell alatti 7-es kivitelt tudtuk kipróbálni „felháborítóan szép” lila színben 1×11 sebességes SRAM GX1 szettel, 110 mm-t mozgó Manitou Magnum 34 Comp teleszkóppal, és Bontrager kiegészítőkkel. A kerekek már az új Boost szabványnak felelnek meg, elöl 110 mm-es a papucstávolság, hátul pedig 148-as. Ezekre 29×3.0”-os Bontrager Chupacabra Tubeless Ready gumikat raktak fel, ami azért már elég szép ballonosságot ad.

Csak szimpla tányéros hajtóművel kompatibilis

Csak szimpla tányéros hajtóművel kompatibilis

A GX1 szettel kapcsolatban annyit érdemes megjegyezni, hogy ugyanolyan patent módon működik mint a csúcs XX1, persze úgy lőtték be a mérnökök, hogy pont annyival legyen nagyobb a váltáshoz szükséges erő, hogy vágyjál a komolyabb cuccra. A Manitou villa viszont meglepetés volt. Nagyon szépen mozgott, és nem éreztem feleslegesnek, mint a Rock Shox Bluto-t a fatbike-okban. Ennyi az alkatrészekről elég is, mert nem ezen volt a hangsúly.

A papucs állítható, amire szükség is van a többféle kerékméret miatt

A papucs állítható, amire szükség is van a többféle kerékméret miatt

Van egy óriási előnye a Stache-nak. Többféle kerékkel is tudod használni. Nem csak 29+-szal mehetsz, hanem a sima 29-es, és 650B+ is belemegy. A papucs állítható, így még a tengelytávot is tudod változtatni, ami eleve extrém rövid az emelt láncvillának köszönhetően. Elöl viszont csak szimpla tányérral tudod használni, de akár singlespeed-et is építhetsz belőle. Az Alpha Platinum aluvázat előkészítették a dropper post használatához, amit így a kormányról is tudsz vezérelni.

Nem probléma a lépcsőn fölfelé tekerés sem vele!

Nem probléma a lépcsőn fölfelé tekerés sem vele! Fotó: Házi Bernadett

A tesztpálya tartalmazott mindent amivel átlagos bringás találkozhat tekerés közben. Sajnos nagyon technikás részek nem voltak, bár az a 200 méter ami benne volt sokaknak feladta a leckét… De az is tény, hogy a Prédikálószék-Dömös útvonalon kevesen is szeretnének lejtőzni. Egy valami érezhető volt elsőre is. A 13 kilós súly itt is elég sok, nem csak az enduro gépek esetében. Persze elsőre ez nagyképűségnek hangozhat, hiszen az átlagos itthon megvásárolt normál méretű 29-es bringák is ekörül vannak, viszont az ellenfele egy kilóval könnyebb volt nála!

Igazi Macskajaj jelent volt mikor az öreg a templom előtt meglátta a két szörnyet :)

Igazi Macskajaj jelent volt mikor az öreg a templom előtt meglátta a két szörnyet 🙂

A fatbike legnagyobb hátránya a nagyon nehéz kerék, és gumi szokott lenni. Ezt nem csak megindítani, hanem nagy tempónál irányítani is nehezebb, mivel elég komoly giroszkópikus ereje van. Ha olyan ösvényen gurulsz, amin nagyon kicsi irányváltoztatásokat kell eszközölni, akkor rendesen küzdeni kell, de nem a kormányzással, hanem a döntögetéssel. A kerekek felállító nyomatéka a sokszor bőven egy kiló fölötti gumikkal elég jelentős. Na ezt nem érzed a Stache esetében. Persze nem olyan mint egy könnyű XC kerékkel, de a fatbike-tól messze áll. Sokkal közelebb áll egy 29-es bringa irányításához, mint a ducigumishoz.

Nem kicsi a méret!

Nem kicsi a méret!

A kerék átmérője viszont gyakorlatilag megegyezik a 26×4.7”-os gumikkal, ami döbbenetes menetteljesítményeket tesz lehetővé lefelé. Lehet, hogy mérhetően lassabb voltam vele a lejtőn mint a Farley-vel, de élményben ugyanaz volt. A köves részeken pont úgy tudsz keresztülvágni mint ha ott sem lenne. Mindenen át és felmegy. A képen látható, hogy egy lépcsősor sem okoz gondot neki. Fölfelé! Igazából egy belépő szintű 29-esnél nem éreztem nehézkesebbnek az irányíthatóságát, de azoknál sokkal-sokkal többet nyújt. A nagy kerék mindent bekebelez, hihetetlen biztonságérzetet nyújt. Viszont ha tehetném akkor a 9-est választanám belőle, ami mindössze 11,8 kilót nyom. Na az még egy univerzumnyival jobb lehet.

A Farley durvább játkos, és a kinézete is meghökkentőbb az átlagembernek

A Farley durvább játkos, és a kinézete is meghökkentőbb az átlagembernek

Na de itt a másik játékos, az azonos színű Farley 7 fatbike, amibe szintén kétféle kereket tudsz tenni. Mi a 26×4.7”-ossal teszteltük, de a kanadai, és amerikai igényeknek megfelelően 5”-ig fér el benne a gumi, ami lehetővé teszi a speciálisan porhóra tervezett kivitelek felrakását is. Ezen felül 27.5×4”-osat is belerakhatsz. A Farley egy érdekes gép. Létezik karbon vázzal is alig 11 kilós súllyal, de azért másfél millát kevesen adnak egy ilyenért, pedig…. A 7-es sem panaszkodhat 12 kilós tömegével, sőt az átlagos ducigumis gépek között kifejezetten könnyűnek számít.

Ezt is 1x11-es rendszerrel próbáltuk

Ezt is 1×11-es rendszerrel próbáltuk

Ugyanúgy SRAM GX1 váltórendszer, és 1×11-es váltás volt ezen is akárcsak a Stache-n, és az elöl 150, hátul 197 mm széles agyak köré épülő kerekek is azonosak, csak más méretben. Ezért is volt jó így összehasonlítani a kettőt, hiszen mondhatni mindenben megegyeznek, kivéve a kerékméreteket. Na jó ez sarkítás, mert a Farley nem tartalmaz teleszkópot. Ez egy érdekes kérdés. Szükség van-e egyáltalán telóra a fatbike orrában? Beszélgettem erről a tervező mérnök sráccal, és ő is megerősítette a véleményemet. A fatbike merev váz/villa kombóval az igazi. A Bluto úgysem mozog szépen (jelenleg is közösen fejlesztik a Rock Shox-szal, hogy rendesen működjön), akkor meg csak plusz egy kiló súlyban.

Csak a méret számít!

Csak a méret számít!

A Farley-ben ugyan nem a 9.8 karbon kerekei voltak, de ugyanazok a könnyű gumik, így a fatbike kerekek irányítására eddig igaz dolgok részben megdőltek. Érezhető volt még a giroszkóp hatás, de már közel sem volt annyira zavaró. Főleg úgy, hogy egy kilóval könnyebb bringát kellett terelgetni. A 4.7”-os gumik tényleg mindenen átgázolnak, még annyira sem kell figyelni mint a 29+ esetében. Hóban, és sárban pedig előnyben van ahhoz képest a nagy felfekvő felület miatt. Amit aszfalton azonnal elveszít. De ott nem is járunk vele, mert nincsen értelme.

Minden része masszív

Minden része masszív

Terepen nagyon élvezetes volt vele tekerni. Mint egy tank amit héliummal töltöttek meg. Egy maraton középtávot simán bevállalnék vele, de még inkább a havas fatbike versenyt Svájcban. A fékek lehetnének erősebbek, de ez nem a tárcsa átmérőkre, mint inkább a DB3-as fékekre vonatkozik.

Túrázni kiváló!

Túrázni kiváló!

De félre a sok dumával! Melyik a jobb, a 29+ vagy a 26 fat? Gondolom ezt szeretnéd tudni! És nem tudok egyértelmű választ adni. Inkább megvilágítom a pro-t és kontrát. Azt az érzést amit egy 26×4.7”-os vagy netán 5”-os gumikkal haladva érzel, nem tudja egy 29+ adni. Tehát ha a fatbike érzést keresed, akkor fatbike-ot vegyél. Ha viszont egy mindenhol használható multifunkciós bringát keresel, ami mindenen átmegy, és komoly biztonságérzetet nyújt a ballonos gumiknak köszönhetően, akkor jelenleg a Stache-nál jobbat nem tudok mondani. Amikor mókázol, túrázol jó bele a 29×3”-os gumi, maratonozni pedig egy másik kerékszettel felrakod a 2.4”-osat és kész. A 650B+-nak nem látom az értelmét ebben. Ha ducit akarok, akkor ott a gyári méret, és nem költök másra.

2016_trek_farley_stache_kerekparteszt 24

Ahogy a kulacson is áll: “Nem puhap***öknek” 🙂

Röviden és tömören: ha csak egy bringára lenne pénzem, akkor Stache, de a 11,8 kilós 9-es kivitelben. Mert az tényleg mindenre jó. Ha megtehetem, hogy második montim is legyen, akkor viszont Farley. Akár pont a tesztben szereplő. Egy karbon kerékszettel 😀 Ahogy a videón is látható, ezekkel semmi sem akadály!

Egy fatbike nyergében nem vagy korlátok közé szorítva. Bevetésen a 2016-os Trek Farley!

Posted by Bikemag.hu on 2015. augusztus 15.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo