fbpx

ROSE Team DX Cross 3000 AR kerékpárteszt: Szemlélteti a tárcsafék valódi előnyét

Ha akarom cyclocross gép, ha akarom országúti, vagy trendi nevén gravel bike. Nem véletlen, hogy a ROSE Team DX Cross 3000 AR kerékpár a horvátországi országúti megatesztünkbe kapott meghívást…

ROSE Team DX Cross 3000 AR kerékpárteszt

ROSE Team DX Cross 3000 AR kerékpárteszt

A napokban a Bikemagon is az országúti tárcsafék-ügy pörög leginkább, bár behatárolt vonatkozásban. Van-e létjogosultsága a tárcsaféknek az országúti versenyeken? Ezt a konkrét kérdést itt a tesztben zárnánk is azzal, hogy bebizonyosodott: fokozottan kockázatos, tömegbukásnál nem elhanyagolható az esélye, hogy a “sonkaszeletelők” belehasítsanak a lábakba, tehát jelenlegi formájában nincs helye a profi országúti kerékpársportban.

ROSE Team DX Cross 3000 AR kerékpárteszt

ROSE Team DX Cross 3000 AR kerékpárteszt

Sajnos azonban sokan keverik a szezont a fazonnal és olyan irányt is vett a vita, ami a tárcsafékek előnyeit kérdőjelezi meg úgy általában az országúti, nem versenyzésre használt bringákon. Tehát az országúti bringákon, nem pedig az országúti versenyeken. Személy szerint nekem több pozitív tapasztalatom van az országúti tárcsafékkel, persze kizárólag a hidraulikussal. És abban is hiszek, hogy ha ezeket tovább fejlesztik, valamilyen formában akár még versenyeken is feltűnhetnek újra.

ROSE_DX_Cross_3000_kerekparteszt_021

Elnézve a vitákat az egyik legjellemzőbb zsákutca, amikor a fékhatást boncolgatják… Nem is érdemes érvelni olyan megrögzött ellenzőknek, akik még nem próbálták, hiszen akik használták már, tudják, hogy a fékhatás szinte minden szempontból jobb. Az egyik legjellemzőbb érv az ellenzők táborában, hogy valaki berántja és akkor bumm, blokkol a kerék. Ostobaság, mert egy hidraulikus Ultegrát kb. a második húzásnál lehet megszokni és innentől kezdve finomabban adagolható bármilyen patkóféknél.

ROSE_DX_Cross_3000_kerekparteszt_004

Számomra a hátrányai között említhető, hogy ha egy klasszikus versenybringát képzelek magam elé, azt egyelőre nem tárcsafékkel képzelem el, de ez ízlés kérdése. Fékhatás szempontjából hátránya, hogy kimondottan nagy sebességnél – értsd lejtmenetben 70 körül – alulmarad egy jó patkóval szemben, de csakis száraz időben. Ezt ne úgy értsd, hogy nem képes ugyanúgy blokkolni a kereket, hanem valahogy kevésbé harapósan kezd fogni, nagy sebességnél egyszerűen más a karakterisztikája.

ROSE_DX_Cross_3000_kerekparteszt_014

Utóbbi jelenség biztosan azzal kapcsolatos, hogy ilyenkor hatalmas a kerék perdülete, és a tengely közelében forgó kis sugarú tárcsán ilyenkor egy körbefordulás alatt kb. harmincvalahány centi út áll rendelkezésre a betéteknek, hogy megfogják a kereket, míg a felnin közel két méternyi. Nem akarok most belemenni fizikai magyarázatba, érdekességképpen levezetheti, aki akarja. Érzésre annyiról van szó, hogy mondjuk 30-ról ha akarom, tényleg “bumm”, blokkolni tudok a tárcsával a patkóhoz képest, de 70-nél nem ez a helyzet, sőt, ha sokat masszírozom a féket ilyen sebességnél, nagyon hamar felforrósodik, akkor meg ugyancsak romlik a fékhatás.

ROSE_DX_Cross_3000_kerekparteszt_010

Az utóbbi hátrány viszont tökéletesen érvényét veszíti a felnifékkel szemben nedves, esős körülmények között, főleg, ha karbonfelnit fékez az a bizonyos patkófék. Esőben egy lapon sem lehet említeni a tárcsaféket és a felniféket mondjuk egy országúti hegyi túrázó számára. Ettől kezdve pedig csakis a tárcsafék előnyeiről beszélhetünk, hangsúlyozom, hétköznapi bringások, hobbisportolók, nem pedig versenyzők számára.

ROSE_DX_Cross_3000_kerekparteszt_017

Zárójelben jegyezzük meg, hogy az is furcsa, amikor a sok vitatkozónak nem esik le egy nagyon fontos dolog, versenyen igen ritkán használják a féket a versenyzők, amennyit ők lassítanak, ahhoz még egy egytengelyes Favorit patkó is bőven elég lenne, a WorldTour mezőny tagjai ugyanis jobbára tudnak mezőnyben biciklizni. Aki viszont nem versenyez, legyen hobbi sportoló, túrázó, vagy bármilyen szempontból a bringázás szerelmese, az nagyon is profitálhat a tárcsafék előnyeiből.

ROSE_DX_Cross_3000_kerekparteszt_015

És akkor a hosszabb kitérő után el is érkeztünk a ROSE Team DX Cross bringához, ami tulajdonképpen megtestesíti az országúti tárcsafék legfőbb előnyét. Bár mint már írtam, mindent összevetve jobban kihasználható egy tárcsafék fékhatása, mégsem ez a legfőbb előnye. Sokkal inkább az, hogy eltűnik a villák tetejéről a patkó, és így sokkal nagyobb férőhely keletkezik a ballonosabb gumiknak, akár egy cyclocross külsőnek, akár egy 32-es slicknek. A ROSE-nál jól látták meg, hogy ugyanazt a kerékpárt több célú használatra is felöltöztethetik.

ROSE_DX_Cross_3000_kerekparteszt_018

A ROSE Team DX Cross 3000 alapvetően cyclocross bringa, de a tesztkerékpár „AR” jelöléssel már 32 mm-es Schwalbe Durano gumikkal szerelt országúti/gravel bike-ként szerepel a katalógusban. És itt a lényeg: kapunk könnyű súlyban Ultegra szettel egy olyan gépet, ami országúti sportolásra is tökéletesen alkalmas. Sőt, rossz minőségű utakon a gumik ballonossága által biztosított komfortnak köszönhetően nagyobb élmény a tekerés, továbbá egy gumicserével van egy cyclocross kerékpárunk is, amivel akár még versenyeken is indulhatunk. Sőt, felszerelhetünk rá sárvédőt, egyebeket, és túrakerékpárként is funkcionálhat!

ROSE_DX_Cross_3000_kerekparteszt_022

Mindehhez a minőségi alumínium váznál nem kell több, sőt, mivel strapabíróbb a karbonnál, jobban is teljesíti a funkcióját. A karbon nyújtotta plusz komfortra nincs annyira szükség, hiszen a ballonos gumik használhatók alacsonyabb nyomáson, ami országúton biztosítja a kényelmet. Ha választani kell, hogy mibe érdemes fektetni az eurókat, a minőségi Ultegra szettre és a hidraulikus fékekre, valamint a könnyű Ritchey WCS kiegészítőkre szavazok én is. Nem beszélve a DT kerékszettről, ami nem csak merev, robbanékony, hanem jól is néz ki a kerékpárban.

ROSE_DX_Cross_3000_kerekparteszt_007

Nem lehet arról beszélni, hogy „csak” alumínium vázas bringával van dolgunk, a triplán húzott csöveknek köszönhetően tömege is csak 1390 gramm. A kidolgozás sem hagy kívánnivalót maga után, sőt, még szexepilje is van a „látványisospeed” betét személyében a nyeregszárnál. Az integrált bilincs és a váz között egy kis gumibak tölti ki a hézagot, ami úgy néz ki, mint a híres amerikai gyártó komfort-megoldása, de amúgy semmi köze hozzá. Persze az látszik, hogy a támvillákat úgy alakították, hogy a föld felől érkező ütésekkel szemben legyen rugalmasságuk.

ROSE_DX_Cross_3000_kerekparteszt_006

A ROSE kerékpárok pár éve élen jártak az ízléses hézagolók terén a homlokcső fölött, ez a megoldásuk ma is ízlésesebb, mint a legtöbb gyártó hasonló – műanyag – megoldása, beleértve a legfőbb német konkurenst is. A vázon több helyen felbukkan az R-betű is, ahogy az egy értékes bringához méltó. A ROSE szintén elsők között – már bevezetése pillanatában – alkalmazta a Shimano flat mount tárcsafék szabványát, és természetesen átmenőtengelyeket alkalmaznak, elöl 15-, hátul 10 milliméterest.

ROSE_DX_Cross_3000_kerekparteszt_012

A geometria szempontjából adott méretekben viszonylag rövid építésű bringákkal van dolgunk, ami a komfort országútik jellemzője. Szerencsére ha már ilyen ízléses hézagolókkal növelhetjük, akkor alapból nem túl magas ehhez – mondhatnánk úgy is, nem annyira komfortbringás – a homlokcső. Ez jó, mert mindenki eldöntheti, milyen pozícióban szeretné fogni a kormányt. A fejcsőszög kimondottan túrázós, komfortos, stabil, ez végleg eldönti, hogy nem országúti versenygeometriával van dolgunk, de hát már nem is használhatnánk, országúti versenyeken. Ez a villaszög viszont stabilabbá teszi a bringát, kezdő országútisoknak is biztonságos és terepen is előnyt jelenthet.

ROSE_DX_Cross_3000_kerekparteszt_013

A felszereltségről nem fogok sokat írni, rendszeres olvasóink már megszokhatták, hogy az Ultegra szettet azzal szoktuk elintézni, hogy tökéletesen működik, amikor hidraulikus tárcsafékkel egészül ki, akkor sincs ez másként. Az áttételeknél emelném ki a kompakt, 50-34 hajtóműhőz járó 11-32-es sort, ami erre a bringára jó választás. Leendő tulajdonosa számára tuti lesz olyan szituáció, amikor jól fog jönni a pöri, például terepen. Aki pedig erős, annak mondjuk Magyarországon aszfalton le sem kell tennie a láncot nagytányérról. A negatív oldalon az Ergon nyerget említeném, erre a „tepsire” nekem nem igazán sikerült rendesen felülnöm.

ROSE_DX_Cross_3000_kerekparteszt_001

A menettapasztalatok főleg aszfaltról szólnak Brac sziget szerpentinjein, és teljes értékű országútit ismertem meg a ROSE Team DX Cross 3000 AR személyében. Egyre szorosabb barátságba kerülök a ballonos gumikkal, tovább mélyült a kapcsolat. Ennek a biciklinek elképesztő előnye, hogy egy gumicserével egy cyclocross gépet is kapunk, ráadásul mindehhez 2 249 eurós árcédula tartozik az online katalógusban, ahonnan megrendelve a posta hamarosan házhoz szállítja a kerékpárt. 700 000 Ft-ért nem hinném hogy bárhol vásárolhatsz „two in one” bringát, full Ultegra szettel, hidraulikus fékekkel, WCS cuccokkal. Szóval nagyon megéri az árát!

Információk:

A kerékpár az online katalógusban: https://www.rosebikes.hu/bike/rose-team-dx-cross-3000-ar/aid:851610

Forgalmazó: ROSE Bikes Hungary
Elérhetőség: www.rosebikes.hu
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 6 év
Alkatrész-garancia: 2 év
Ajánlott fogyasztói ár: 2 249 euró

Múszaki adatok:
Váz: 6066 T6 Ultralight Alumínium, triple-butted
Villa: High Performance Disc, 1 1/8″ – 1.5″ full carbon
Kormány: Ritchey WCS EVO Curve
Stucni: Ritchey WCS C 220
Nyeregcső: ROSE RC-170 Flex Carbon 350 mm
Nyereg: Ergon SRX-30
Első váltó: Shimano Ultegra, 11-speed
Hátsó váltó: Shimano Ultegra, 11-speed
Fékek: Shimano BRRS-805 SM-RT99 160/140
Fékváltókarok: SHIMANO ST-RS685 / BR-RS805
Fogaskoszorú: Shimano Ultegra, 11-32, 11s
Lánc: Shimano CN-HG700, 11s
Hajtómű: Shimano Ultegra, 50/34
Középagy: Shimano, Press Fit
Kerekek: DT Swiss R 32 Spline
Külsők: Schwalbe Durano E Race Guard DC 700x32c

További képek:

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo