Mostanában sok időt töltöttem a bringakatalógusok felett merengve, és egyre többet nézegettem a ciklokrossz gépeket. Láttam némi perverz gyönyört abban, ahogy egy elvileg aszfaltra optimalizált gépet megpróbálnak alkalmassá tenni terepen való haladásra. A koskormány-terepgumi kombináció elsőre kissé anakronisztikusan hangzik, de halottam, hogy sokan szeretik ezt a kategóriát a büszke kiállása, sokrétűsége miatt. El-eljátszottam a gondolattal, hogy egyszer én is kipróbálok egy ilyet. És lám, egyszer csak ott parkolt az előszobában. Nem is bírtam sokáig, hogy rá ne vessem magam.
Sokáig méregettem, mivel elsőre kicsinek tűnt, legalábbis az országúti gépemhez képest, de egy kis nyeregállítás után meglepően otthonosan éreztem magam a nyergében. Első kiruccanásunk alkalmával még kicsit szoknom kellett a 40 cm széles kormány irányításbeli sajátosságait, de ebbe is hamar belejöttem. Ránézésre nagyon szép – mondhatni arisztokratikusan elegáns – a hófehér nyereg és bandázs, de tisztában voltam vele, hogy ilyen latyakos időjárás mellett ez gyorsan meg fog változni, így mindjárt a kötelező fotózással indítottam. Nagyon tetszetős a külcsín, nekem legalábbis bejön ez a letisztult dizájn. Matt fekete vázon lime-zöld feliratok, az egész megbolondítva ezekkel a nagyon látványos szintén lime-zöld felnikkel. Talán egy ciklokrossz gépen kerülni lehetett volna a fehér bandázst és nyerget, egy szintén világos zöld vagy fekete hasonlóan jól mutatna rajta. A váz egy különösebb extrákat és sallangokat nélkülöző 6061-es alu darab, meglehetősen egyenletes és szép hegesztési varratokkal. A villa is alu, de sajnos az ár miatt csak acél nyakra futotta. Geometriailag nagyon eltalálták a gépet. Féltem tőle, hogy monti után milyennek fogom érezni a terepen, de nagyon pozitív csalódásban volt részem. Sajnos nem minden gyártó találja el ezen gépek ideális geometriáját, de Mongoose-éknak nagyon sikerült beletrafálniuk! Viszont apró szépséghiba, hogy a villa válla nem passzol a fejcsőhöz, ugyanis szemlátomást öblösebb fejcsőhöz tervezték, így kicsit bután mutatnak együtt. Ez persze semmit nem ront a teljesítményén, csak hát kár volt az amúgy nagyon ütős kinézeten rontani ezzel.
Amúgy a váz részletei is megállják helyüket, a papucsok szépen megmunkált stabil darabok, adott a tárcsafék felfogatási lehetőség is. A fék ez esetben a papucs lánc- és támvilla közötti részén rögzíthető, viszont a kábel elvezetése nem megoldott, ugyanis semmiféle plusz kábeltartó szemet nem találtam. A támvillák egyenesek, ellenben a négyszögletes keresztmetszetű láncvillákban egy enyhe S-bend van, mivel ezen szakágnál a sártűrés is követelmény. Mind a vázon, mind a villán adottak a sárvédők felszerelésére szolgáló szemek, így akár téli edzőbringaként is használhatjuk. Ugyanígy megtaláljuk a csomagtartó szemeket is, tehát túrázáshoz is gond nélkül felmálházható.
A felszereltéségét tekintve az árnak megfelelően vegyes Tiagra szettel állunk szemben, mely eddig nagyszerűen tette a dolgát dzsuvában is, a 2200-as átdobó sem ront lényegesen a működésén, az FSA Vero-nak keresztelt RPM hajtókarok viszont annál inkább. Ez egy elég egyszerű, hajlékony és nehéz, ráadásul négyszögtengelyes hajtókar, mely nem növeli kifejezetten a hajtáshatékonyságot. Félreértés ne essék, lehet vele menni, csak hát ezt látom a gép Achilles-sarkának, egy integrált tengelyes Tiagra jobban mutatna benne. A fékváltókarok is Tiagrák, melyek a teszt alatt rendesen tették a dolgukat, bár a bal oldali a Shimano fékváltókarokra jellemző módon eleinte kicsit darabosan működött. Tapasztalat azonban, hogy ez pár száz km alatt szép fokozatosan eltűnik, és valóban kb. 150 km megtétele után kezdett tökéletesen muzsikálni.
A gép érzésre egészen jól gyorsul – eltekintve a hajtómű problémájától -, de hogyan állunk meg vele? A masinára a Tektro canti fékjeit választották, és jól tették, mert nagyon korrektül működő darabok. Még mostanság is úgy érzem, hogy egyesek szemében a Tektro megmaradt holmi bizonytalan hátterű távol-keleti bazári terméknek, pedig közel sem az! Több gépen is volt szerencsém kipróbálni őket, és bátran állíthatom, hogy ezen típusok simán felveszik a versenyt a nevesebb cégek drágább termékeivel. Ne feledjük, hogy a Merida-Multivan csapat is éveken keresztül Tektro fékekkel söpörte be a világkupa- és vb győzelmeket! Az azért zavart, hogy ebben a kombinációban nem tudunk csavarral bowdent utána állítani fékpofakopás esetén, mivel sem a fékváltókarnál, sem pedig a féktestnél nincs erre lehetőség. Marad tehát az imbusz indulás előtt. Mondjuk ez nem ennek a gépnek a hibája, hanem e kategóriára jellemzője.
A kiegészítők terén a jelzés nélküli, de a gyártó honlapja szerint Mongoose néven futó komponenseket találjuk, melyek az ilyen árkategóriára jellemző nem túl könnyű, nem túl dizájnos, de tökéletesen funkcionáló darabok. A nyerget kiemelném, mert az egy SDG, ami szerintem mindig is a jobban kitalált nyergek közé tartozott. A BelAir modelljük is jó pár éve forgalomban van, de még mindig nagyon kényelmes és strapabíró. A pikantéria kedvéért most hófehérben virít, akárcsak a bandázs. A kerekek nekem úgyszintén nagyon tetszenek. A külföldi kiállításokon szerzett benyomások alapján várható, hogy igencsak divatba jönnek a mindenféle színes kiegészítők, alkatrészek, ám itthon ez az egyik első színpompás felni tudtommal. Maszek véleményem szerint nagyon üt ezzel a lime-zölddel. Gyorsíthatóság szempontjából sem rossz, bár azért nem egy Ksyrium, igaz ránézésre nem is egy túl sérülésérzékeny darab, valószínűleg bírni fogja a strapát egy ideig. Külön tetszett, hogy előre csak 28 küllőt terveztek be a hátsó 32-vel szemben, mivel az első kerék kevésbé terhelt. Tetszik az ilyen jellegű átgondoltság.
A külső egy kifejezetten ciklokrossz zúzásra tervezett darab, melyet a télies február végi időjárásnak köszönhetően a kifejezetten ciklokrosszos körülmények közt, hóban, sárban is sokat tudtam próbálgatni. Tapasztalatom szerint meglepően jól tapad a letömörített havon, a jeges utakon sem rossz, talán az oldaltartása lehetne csöppet jobb, de összességében elégedett vagyok a működésével. Egy körülbelül 15-18%-os emelkedőn majdnem jegesre taposott csonthóban megfelelő testsúlyelosztással simán fel lehet vele tekerni. A Hármashatár-hegy ösvényein magabiztosan haladtam a csúcs felé, de már előre tojtam a letaposott, jeges lejtőtől. Lefelé markoltam a kormányt rendesen, már csak annak keskenysége miatt is. Attól féltem, az árokban fejezem be a tesztelést. Ám aggodalmam nagyrészt felesleges volt, nem túl cikk-cakkos nyomvonalat választva a testsúlyelosztásra figyelve nagy biztonsággal legurulhatunk vele bárhol, a tükörjeget leszámítva. A külső talán az egyik legprofibb alkatrész a gépen.
Összességében a Mongoose belépő szintű ciklokrossz modellje elnyerte tetszésemet, nem találtam rajta semmilyen nagyobb hibát, hiányosságot. Drágább tesójától, a Croix Elittől felszereltsége különbözteti meg, a váz azonos (amazt Sram Rivallal és FSA kiegészítőkkel szerelik). Mivel a geometria nagyon eltalált, így adódik a lehetőség egy komolyabb géppé történő tuningolásra. A már felemlegetett hajtókar és középcsapágy lenne mindenképpen az első áldozat a fejlesztés oltárán. Merevebb, könnyebb darabot most már sokfélét választhatunk hozzá. Utána – ha esetleg még komolyabb versenyzés is szerepel a tervben – jöhet egy komolyabb kerékszett, bár a mostani sem rossz.
A gépet sokrétűsége okán ajánlhatom akár országútisoknak téli edzésre, akár kifejezetten ciklokrossz versenyzésre, vagy olyanoknak, akik egy gépben szeretnének társat változatos hétvégi flangálásra, túrára, könnyebb terepezésre, sőt – akár egy slick gumit felcsattintva a mostani helyére – teljesítményorientált országútizásra. Persze akadnak olyanok is, akik az ilyen gépet városban küldik ezerrel… Egy ciklokrossz gép fő erénye a legtöbb bringás számára alighanem a sokrétűségében rejlik. Használjuk hát ki bátran!
Eredetileg megjelent a Bikemag 2009. március-áprilisi lapszámában.
[poll id=”107″]
Forgalmazó: Mali Kft.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: 1 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: XS, S (tesztelt), M, L, XL
Ajánlott fogyasztói ár: 169.900 Ft
Vázanyag: 6061 Alu
Villa: Alu; acél nyakkal
Hajtómű: FSA Vero compact; 50-34 fog
Középcsapágy: FSA cartridge; négyszögtengelyes
Lánckeréksor: SRAM PG-950; 11-26 fog; 9s
Lánc: KMC Z HG50
Hátsó váltó: Shimano Tiagra
Első váltó: Shimano 2200
Fékváltókarok: Shimano Tiagra
Fékek: Tektro Oryx canti
Első agy: Mongoose (Formula); 28 furat
Hátsó agy: Mongoose (Formula); 32 furat
Felnik: Jalco DRX 4000
Küllők: „R”; 2 mm; fekete
Külsők: Maxxis Locus CX; 700×35
Kormány: Mongoose alu drop; 31,8 mm
Kormányszár: Mongoose alu; 2+4 csavaros; 31,8 mm
Kormánycsapágy: FSA IS-3
Bandázs: Velo Gel
Nyeregcső: Promax; alu; 31,6 mm / 350 mm
Nyereg: SDG BelAir RL; Cr-Mo sín
Nyeregcsőbilincs: csavaros alu
Pedál: Wellgo; alu test és keret; klipsszel
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70,8°
Nyeregvázcső-szög: 74,5°
Nyeregvázcső-hossz (tetejéig mérve): 520 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 525 mm
Tengelytáv: 1035 mm
Láncvillahossz: 440 mm
Kormányszárhossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 283 mm
Súly: 11,42 kg (pedállal)