fbpx

A közismert „ronda, és finom” szlogen apropóján előállhatnék most azzal, hogy „ahol a büdös, ott a meleg”… És ha a Stinky freeride-os figurájának dumáját komolyan vesszük („Pull My Finger”), akkor garantált a hatás – már ami a büdöset illeti… 🙂 A helyzet persze most sem ennyire egyértelműen fekete vagy fehér.
kona_stinky_2.jpg
Pedig a gép színe tényleg ezt mutatja. Az előző lapszámunkban mutatta be nektek Spálya mester a BASS-t, ami a Konánál az Out of Bounds széria legrövidebb rugóutas Slopestyle gépe. A paletta másik végén e kategória legolcsóbb képviselője a Stinky áll. Rugóút tekintetében itt már 7 colból gazdálkodhatunk, amiről kijelenthetjük, hogy itthon szinte már bármire elég. „Büdöskének” van két nagytestvére, a nagyon luxusos Stinky DeLuxe, és a nagyon levegős – tehát könnyű – Stinky Air. Míg az előbbinél a felső kategóriás rugózó elemekre, és még jobb minőségű kiegészítőkre helyezték a hangsúlyt, az utóbbi levegős verziónál az elit felszereltség mellett különös hangsúlyt fektettek a tömeg kordában tartására is. Tesztünk alanya viszont a kategória belépő szintjét képviseli a Kona palettáján – még félmillió forintos vételára ellenére is. Az ár mindenképpen sejteti, hogy ezért a pénzért valószínűleg egy egészen komoly gép a leendő vásárló jutalma. És tényleg…
kona_stinky_3.jpg
A váz – mint ahogy már írtam – 7 col, azaz 178 mm hátsó rugóúttal rendelkezik, geometriailag is ehhez a rugóút-tartományhoz illeszkedik, elöl is. Az 575 mm-es beépítési magassággal rendelkező Marzó meg sem kottyan neki, egyáltalán nem varázsol csoppert a gépből, és ennek nagyon örültünk.
kona_stinky_5.jpg
A legjelentősebb változás a vázon a 2007-es Stinky-hez képest az áttervezett himbakarforma, annak csapágyazása és az ezt megtámasztó csövek elhelyezkedése. A himbakar középső forgáspontja kb. 2-3 centivel alacsonyabbra került, aminek három következménye lett. Az egyik – és talán a legfontosabb -, hogy megváltozott a rugóstag összenyomásának karakterisztikája, mivel a himbakar a rugóút végén nyom a legtöbbet a tagon, ami azt eredményezte, hogy a 2007-es verzióhoz képest jelentősen progresszívebb lett a rugózási karakterisztika. Erről árulkodik az is, hogy míg 2007-ban duplavállas villákkal a szerelték a Stinky-t, addig 2008-ban már csak szimplavállasokkal szerelik, melyek köztudottan jóval progresszívebbek, mint a duplavállasok. A változtatás második következménye, hogy az alacsonyabb forgáspont alacsonyabb csőkapcsolatot is igényel, így az új rendszer szerint hajlítgatott csövek nagyobb felületen kapcsolódnak a nyeregvázcsőbe, hatékonyan merevítve ezt a kapcsolatot. A harmadik következmény, hogy mindehhez újra kellett tervezni a himbakar alakját, hogy garantáltan ne legyen nehezebb, mint a korábbi évjárat. Elmondhatjuk, hogy az új design emellett még igazán szépre is sikeredett.
kona_stinky_7.jpg
Bár nem 2008-as fejlesztés eredménye, de meg kell említeni még az etalon hátsó papucsokat is, mert továbbra is nagyon jó darabok. Legnagyobb erényük, hogy egy darabban kompletten cserélhetők, akár abban az esetben, ha egy nagy eséstől eldeformálódtak, vagy akár akkor is, ha a vásárló netán átütőtengelyes tengelykapcsolatra vágyik. Az, hogy a jobb oldali papucson nincs különálló, leszerelhető és könnyen elhajló váltófül, számomra a váz nagy pozitívuma, ugyanis így a kerék-papucs kapcsolat a gyorszáras kialakítás ellenére is jóval stabilabb, mint a cserélhető váltófüles papucsoknál (ahol a gyorszár feje alatt csak fele olyan vastag a papucs, mint a másik oldalon). A lényeg tehát, hogy ha sérül a váltófül, akkor a komplett jobb papucs cseréjével ez a probléma is könnyen orvosolható, de addig is legalább van némi merevség ott hátul…
kona_stinky_6.jpg
A gép képes fogadni a Kona D.O.P.E. fék függetlenítési rendszerét, átütőtengelyes papucsát és a nyeregvázcső közepéhez rögzülő kart is. A DeLuxe és az Air verziókon ez is a szériafelszereltség része.

A villa igazi 2008-as újdonság, mivel teljes mértékben újratervezték a 66-ot. A gépbe a 66 RCV modell került normál 1 1/8 colos acélnyakkal, 180 mm rugóút és 575 mm-es beépítési magasság mellett. A villa tömege tengellyel együtt 3320 g, melyből a tengely 132 g-ot nyom a mérlegen. A korábbi 35 mm-es becsúszók 38 mm-re híztak, de a legnagyobb átalakuláson a gigabrutál külső szárak estek át. Amikor először megláttam a Kona 2008-as bemutatóján, akkor elsőre azt hittem, hogy ez biztos csak valami gyurmából megformázott mintapéldány lehet a drabális fékhídjával, de tévedtem. Ott azonnal megfogadtam, hogy szerzek egy 2007-es 66-ot, ami akkor egy szépségnek tűnt eme vadállat mellett. Eltelt aztán egy kis idő, és azóta ahogy nézegetem ezt a villát, valahogy kezd mégis megszépülni… Persze nem úgy, mint az „érdekes arcú” lányok néhány sör után… Na meg persze az új, okos és ügyes funkciók is feledtetik, hogy fekete becsúszók ide, trendi fehér külső szár oda, de mégiscsak „csúnya a zarca”(Belga után szabadon).
kona_stinky_4.jpg
Az új „racsnis” szerszámmentes kerékrögzítés iszonyat nagy királyság. Bár kicsit nehezebb, mint a konkurens megoldások, de egyben a leginkább kiforrott és leginkább felhasználóbarát is. A villa lábain alul kaptak helyet az állítási lehetőségek. Bizony-bizony lehetőségEK, így többes számban, mivel annak ellenére, hogy ez a Stinky a belépő az Out of Bounds családba, szerencsére nem a legprosztóbb 66-al szerelték, hanem az RCV verzióval, ami ugye annyit tesz, hogy a csillapításon túl a kompresszió mértéke is állítható a villán. Hab a tortán, hogy az acélrugós kialakítás mellett mindkét oldalon van levegő ráfújási lehetőség, így alacsony extra nyomás belefújásával tekintélyesebb méretű riderek alatt sem kell a felkoppanástól tartani. A csillapítás és a kompresszió is elég széles skálán állítható.

Alkatrészek

Igazán korrekt a felállás, főleg ha az árcédulát is szemügyre vesszük. Kizárólag a kormánycsapágy és a gyorszáras hátsó agy terén lóg ki a lóláb, de az ár függvényében ez még a „belefér” kategóriába sorolható. Azért szólhatna már valaki a Shimanónak, hogy ha a gyorszáras tengely helyett legalább opcióként kínálná a tömörtengelyes, csavaros verziót, akkor számtalan gyártó ÖRÖMMEL szerelné vele gépeit és nem pedig kényszerűségből, mint jelenleg. Kiemelném még az alkatrészek közül az integrált tengelyes FSA hajtóművet, a jó széles 710-es kormányt és a Stroker Trail fékeket, valamint a nagyon kényelmes WTB nyerget.

Menet közben

Ráültem, és helyből jó volt. Úgy éreztem, mintha már ezer éve ezt a gépet hajtanám. Ezt több okból is rendkívüli mértékben furcsálltam: egyrészt a váz a legkisebb 15 colos, én viszont 186 centi vagyok, de mégis ez a méret tűnt jónak. (Na jó, a 82 kilóm hatékonyan száll szembe a gép tetemes 20 kilójával) Bár a gép hátulja elképesztően hosszú (majd 460 mm 1180 mm-es tengelytáv mellet), de mégsem zavart, mert nagyon jó arányban áll mindez a bringa rövid elejével.

A komplett bringa tengelytáv szempontjából elég hosszú darab, ennek minden előnyével és hátrányával. Vérbeli freeride gép. A hosszú láncvilla, és a méretéhez képest nagy tengelytáv miatt sűrű fákkal tarkított DH pályán gyorsan kanyarodni, csikicsukizni nem éppen ideális, de gyakorlatilag csak ezt nem szereti. Ezzel szemben nagyon elemében van, ha nagy sebességgel veret az ember, mindenen átgázolva. A tekintélyes, majd 20 kilós tömege miatt elképesztően stabil, de tényleg ereszteni kell neki, és bátran odarakni, a féket pedig el lehet felejteni. Ha hírtelen meg kell állni, persze jól jön az új 66 drabális merevségű lába és közvetlen 203-as PM-es fék csatlakozás. A gép NS elemeken, ugratókkal sűrűn tarkított freeride parkokban érzi magát igazán elemében, ahol keményen kell csapatni, majd nagy sebességgel giganagyot ugrani. Ilyenkor nagyon jól jön a kerekek és a komplett gép hihetetlen stabilitása. Kéz- és lábnélküli trükkök begyakorlására etalon ez a bicó. Ezzel szemben 360-at kiforogni, vagy tolni egy negatív táblást már nem annyira… A láncvillahossza, a tengelytávja és a tömege miatt iszonyat stabilan száll, nem kell félni tőle, hogy a kezes-lábas trükköknél kifújja a gépet a szél a bicajos alól.
kona_stinky_1.jpg
Nagyon tetszett a 710-es kormány is, mely a szélessége miatt jól összhangban van a gép tömegével, jól irányíthatóvá téve azt. A széles kormányt nagyon okosan 60 mm-es stucnival párosították, ami tökéletes irányítást kölcsönöz a gépnek. (A kormány szélességének növelésével célszerű azonban növelni a stucnihosszt is, hogy a kormány hátranyúlása miatt megmaradjon az ideális 35-40 mm-es markolat előrenyúlási pozíció.) Annyira jó az irányítási póz, hogy a 710-es kormány ellenére simán kivitelezhető egy alapos X-up, egyáltalán nem akad bele semmi semmibe. Elképesztően jó volt ugrálni a géppel. Gyakorlatilag minden hozzászoktatás nélkül, a normál bemelegítés után meg tudtam vele csinálni az összes trükköt, amit tudok, pedig dörtözni 390-es láncvillával és 24-es kisgéppel szoktam. A tömege ellenére igazi kezes bárányként vezethető.

A rugózás karakterisztikája elöl-hátul ugyanolyan progresszív, azt hiszem a hátsó rész mozgását (500-as rugóval) nagyon jól sikerült az etalon 66-hoz igazítani. Szerencsére a Roco tag sem szakít a Marzó hagyományaival, így kellően érzékenyen csúszik be, mint pornósztár „névrokona” az Anal Intruderben… A 66 mozgása elképesztően finom, viszont azt is meg kell mondanunk, hogy a 38-as becsúszók és a közel 50 mm-es külső szárak párosítása 28,6-os nyakkal bizony egy vicc. Nyilván nem fog eltörni – hiszen acélból van -, egyáltalán nem veszélyes, csak szemlátomást minden rugalmasság itt keletkezik (mármint a nyakban). Az 575-ös hossz komoly terhelést ró a nyakcsőre, gyakorlatilag minden nagyobb leérkezésnél vagy komolyabb fékezésnél érezhetően beleng a villa alja. Meggyőződésem, hogy ezt a konstellációt csak és kizárólag azért gyártja a Marzó, mert a belépő szintű Freeride kategóriában sajnos még nem terjedt el kellő mértékben az 1,5 colos nyak és fejcső páros. Reméljük majd jövőre…

Addig is itt egy gép, ami nagyon jó, kiforrott alap minden kezdő és haladó freeride-er számára, akár mindennemű változtatás nélkül is. Az ára teljes mértékben arányban áll a felszereltségével és a tőle elvárható teljesítménnyel. Íme egy jó ár-érték arányú Kona!
[poll id=”21″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2008. január-februári lapszámában.

Forgalmazó: X-Factor
Származási hely: Tajvan
Vázméret: 15” (tesztelt); 15,5”; 16”; 16,5”; 17”
Vázgarancia: 1+2 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 499.900 Ft
Váz: 299.900 Ft

Vázanyag: Kona Clump DH Custom Butted
Rugóstag: Marzocchi Roco Coli R; 215 mm szemtáv; 60 mm út; 178 mm rugóút; állítható csillapítás
Villa: Marzocchi 66 RCV; 180 mm; rugó + levegő ráfújás; csillapítás és kompresszió állítás
Hátsó váltó: Shimano LX; hosszú kanalas
Első váltó: Shimano Deore; 34,9 mm; Down Swing
Váltókar: Shimano Deore Rapidfire 2way
Lánc: Shimano CN-HG53
Lánckeréksor: Shimano CS-HG50; 11-32 fog
Hajtókar: FSA Moto X Mega Exo; 24-36 fog + Plastic RR
Középcsapágy: FSA
Fékek: Hayes Stroker Trail; 203/203 mm tárcsák
Agyak: első: KK Disc Bolt-On 20 mm; hátsó: Shimano FH-M525; 32 furat
Küllők: „S” 2,0 mm; rozsdamentes
Felnik: SUN S-Type; 32 furat
Gumik: Maxxis Minion DH F&R; 26×2,5
Kormánycsapágy: TH Chisel; golyó/golyó
Stucni: Kona; 4 csavaros alu; 31,8 mm / 60 mm
Kormány: Kona OS; 710 mm; 31,8 mm
Nyereg: WTB Pure V; 7 mm-es pálca
Nyeregcső: Kona Double Thumb Alu; 30,0 mm / 340 mm
Pedál: Kona JackShit Platform
Markolat: Kona csavaros

Geometriai adatok
Fejcsőszög: 64,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 72,3 fok
Felsőcsőhossz: 535 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 545 mm
Középcsapágy-magasság: 362 mm
Nyeregvázcső-hossz: 385 mm
Tengelytáv: 1180 mm
Láncvillahossz: 458 mm
Tömeg: 19,86 kg (pedállal)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo