fbpx

Cube AMS 125 – igazi örömbringa

Ismét „kockázatosra” vettem a figurát. A télen nálam járt merevfarú Cube Reaction után most egy „fullos” AMS volt az ismerkedésem tárgya. Az előbbi külalakját sokan dicsérték, de az én ízlésemtől távol állt, nem úgy, mint az utóbbié. Bár a „külső nem számít”, a szimpátia kialakulásához hozzájárulhat, még akkor is, ha a bringa végső megítélésénél csak sokadlagos szempont. A fekete szín dominanciája számomra imponáló volt, úgyhogy kíváncsian vártam, hogy a szép külsőhöz társulnak-e „belső értékek” is. Mielőtt azonban a menettapasztalatokkal foglalkoznék, jöjjenek a „száraz” adatok.

fotó: Strezeneczki Tamás, Kovács Botond

fotó: Strezeneczki Tamás, Kovács Botond

A csövek alapanyagául 7075-ös alu szolgál, keresztmetszetük kör és ovális. Triplán húzták őket és mintaértékű hegesztésekkel kapcsolódnak egymáshoz. A fejcső különösen izmos, a felsőcső pedig kivétel, mert keresztmetszete a nyeregvázcsőhöz közelítve fejre állított U-ba megy át. A hidroforming technológiával kialakított „árok” a rugóstag alatt helyezkedik el, és a bowdeneket, valamint a fékvezetéket rejti.

cube-ams-125-2

A hátsó felfüggesztés négy forgáspontos, és a mozgásáért egy FOX rugóstag felel. A gyártó ígérete szerint a forgáspontokat úgy helyezték el, hogy a bringa szépen kimozogja az út egyenetlenségeit, anélkül, hogy pedálozás közben ringatózni kezdene, vagy netán fékezéskor felkeményedne. A kívánt működéshez ez önmagában kevés lenne, ezért kiemelt figyelmet szenteltek a himbakarnak is, ami náluk Active Link néven fut.

cube-ams-125-3

A Size Tuned Kinematik szellemében minden vázmérethez megfelelő méretűt gyártanak, ezzel biztosítva, hogy a felfüggesztés minden méretben egyformán jól működjön. A felülhegesztések átgondoltak, a felületkezelés kifogástalan. A vázon elvileg két kulacstartót helyezhetünk el, de az alsó vázcső aljára szerintem nem való kulacs.

A 125 milliméteres fix hátsó rugóúttal ellentétben a Revelation teló 110 és 140 milliméter között állítható. A felszereltség méltó a vázhoz, bár akad pár költségcsökkentő megoldás. A feltűnőbb alkatrészek – mint a hajtókar és a hátsó váltó – Shimano XT, a váltókar és az első átdobó SLX, a sor pedig HG 50-es. A fékek a már a Reactionon is jól vizsgázott Formula ORO K18-asok. A Syntace kormányszár Easton kormányt tart, saját márkás, bilincses markolatokkal. A szélesebb, kényelmesnek ígérkező Fi’zi:k nyerget szintén „házi” nyeregcső tartja. A felnik is a Cube-tól származnak és fekete rozsdamentes küllőkkel kapcsolódnak az XT agyakhoz.

Az indulást megelőző beállításokkal nem kellett sokat bajlódnom. A villát és a tagot a gyártó által megadott értékekre pumpáltam, a kormányszárat pedig lefelé fordítottam és már mászhattam is, de egyelőre csak a bringára. A nagy rugóút miatt a nyereg elég magasra került, ezért fel kell rá kapaszkodni.

cube-ams-125-4

Tavaly a Specialized Stumpjumper személyében már volt alkalmam AM bringa tesztelésére. Annak ellenére, hogy igazán OX bringákon érezem otthon magam, a Speckó nagyon a szívemhez nőtt, így kíváncsian vártam, vajon a Cube milyen benyomást kelt majd bennem. A bőséges telóútnak köszönhetően az ember magasan ül, a nálam hosszabbra nyúlt bringások is alacsonynak tűntek OX bringájukon. Még maximálisan kihúzott nyeregcsőnél és lefelé fordított stucninál is viszonylag egyenes derékkal ültem meg az AMS-t. A széles kormány nemcsak megjelenésében illik a bringához, hanem a gyári markolattal együtt kényelmes fogást is biztosít.

cube-ams-125-5

A terepre vezető aszfaltúton volt alkalmam megfigyelni, vajon mennyire „hintázik” a bringa, ha passzírozom a pedált. Aktív rugóstagnál, szépen körkörösen hajtva, izmosabb áttételeken alig éreztem mocorgást, blokkolás után pedig semennyire, annak ellenére, hogy a hátsó felfüggesztés, ha picit durvábban is, de ilyenkor is kisimította az út egyenetlenségeit. Itt fontos megjegyeznem, hogy a tag két állása valójában négy, mert a „merevítőkapcsolónál” található tekerőgomb kihúzását követően három fokozat közül választhatunk, hogy a FOX mennyire blokkolja a hátsó traktus mozgását. A teló lockout kapcsolójára kizárólag kiállva tekerésnél volt szükség, mert a nyeregben ülve csak indokolt esetben moccant.

cube-ams-125-6

Az aszfaltról mindenki kedvence, a fűcsomós szekérút következett, ami máskor nem durván, de épp annyira ráz, hogy ne lehessen szépen egyenletesen tekerni. Na, ez most másképp volt, szépen forgott a pedál, az apró göröngyök nem „ütötték” egyfolytában a derekamat.

Az út enyhén emelkedett, középtányéron haladva továbbra sem éreztem erőrabló mozgolódást, de mikor egy meredekebb részhez érve „csörlőre” váltottam, ha nem is veszettül, de hintázni kezdett. Sebaj, a lockout kapcsoló „távirányító” nélkül is könnyen elérhető, pöccre működik. A komfort másik felelősének egyik nagyon fontos tulajdonságáról még nem esett szó. A bringa sokoldalúságának záloga a 110 és 140 milliméter között állítható villa, amit a hátsó rugóúthoz igazodva legtöbbször 125-re állítottam. Emelkedőkhöz érve erről az értékről körülbelül hat 180 fokos jobbcsavarintással a minimum értékre ereszkedik, ami kedvezőbb feltételeket teremt a meredek kapaszkodók leküzdéséhez. Erre szükség is van, mert az OX gépekkel is nagy figyelmet igénylő „falszerű képződményeken” komolyan meg kell harcolni az első kerék talajon tartásáért.

cube-ams-125-8

Csak mászunk és mászunk, pedig ennek a kategóriának a mókáról, kacagásról kéne szólnia, úgyhogy jöjjön végre egy kis gurulás! Mielőtt eszeveszett száguldásba kezdünk, érdemes kihasználni a villában rejlő lehetőségeket és 140 mm-re növelni a telóutat. Ha komolyabb lejtőn akarunk lezúdulni, a nyereggyorszár kilazítása után akár teljesen is lenyomhatjuk a nyerget. A nyeregállítással kapcsolatban meg kell jegyeznem, hogy gyárilag túl sok zsír van a nyeregcsövön, ezért az hajlamos beljebb csúszni a vázba. Elsőre a gyorszár szorosabbra vételével akartam megoldani a problémát, ami később nem bizonyult jó megoldásnak, mert sikerült meghajlítanom azt. Ha az üléspozíció stimmel, már száguldozhatunk is. A Rock Shox Revelation tökéletesen működik, a 140 milliméter pedig elegendő biztonsági tartalékkal bír ahhoz, hogy javítson, ha hibázunk. A villa könnyen megindul, a kisebb egyenetlenségeket gyorsan, finoman mozogja ki és a nagyobb „ütések” sem hozzák zavarba. Merevsége miatt biztosan irányítható. Az út állíthatóságának hála 140 millinél – laposabb fejcsőszöggel – nyugodtan, kiegyensúlyozottan viselkedik a bringa. A hátsó felfüggesztés is dicséretet érdemel, a bringa elejével nagyon jól harmonizál. Finoman működik, de nem vajpuha, így kellő visszajelzést kapunk arról, mi történik a kerék alatt. Működése fékezéskor picit durvább, de a különbség nem veszélyes.

A lejtőzés nem csak a jó felfüggesztés miatt igazi élmény a Cube-bal. A széles kormány 25,4-es befogómérete és a 100 mm-es kormányszár ellenére merev egységet képez, és jó irányíthatóságot biztosít. A Cube Reactionról már ismert Formula K18-as fékek a körülbelül 2 kilóval nehezebb, a teljes felfüggesztés miatt nagyobb tempóra képes bringát is meg tudják zabolázni. Csak arra figyeljünk, hogy a tárcsafék sem „golyóálló”. Egyik utam négyórás sárcsatába torkollott, amit az alkatrészek többsége derekasan állt. Egyedüli kivételként a hátsó fékpofákat sikerült használhatatlanra koptatnom. A külsők első alkalommal picit „mászósnak” tűntek, ennek az oka az, hogy az általam használtak mintázata jóval alacsonyabb, így szoknom kellett. Nem tartott sokáig. Igazán agresszív bringázásra ad lehetőséget, ezért még meglepőbb, hogy mennyire könnyen gurul. Egyetlen kifogásom csak az volt a Nobby Nic-ekkel kapcsolatban, hogy a bringára drótperemes verziót szereltek. A nehezebb külsők és az igen súlyos kerekek (kerékszett mindenestül: 4502 g) „átka”, hogy nehéz belendíteni őket.

Végül a váltásról. Az idén debütált SLX alkatrészcsaládból származó átdobó nagyobb terhelés mellett sem kapitulált, de a Rapidfire karok működését egy picit lomhának és pontatlannak éreztem.

A gyártó alpesi kalandozásokra, túrákra ajánlja az AMS-t. Előbbi hazánkban nehezen kivitelezhető, de az utóbbinak ellenben semmi akadálya. Aki kényelmes, masszív, megbízható alkatrészekkel szerelt bringát keres hosszú tekerésekhez, aki egy picit jobban elengedné a lejtőkön és nem stopperórával vág neki a terepnek, az minden bizonnyal szeretni fogja. Kisebb átalakításokkal még inkább saját igényeinkhez igazíthatjuk. Ha a maratonok állnak közelebb a szívünkhöz, érdemes könnyebb kerekekkel, külsőkkel tuningolni, ha a lejtőkből akarunk még többet kihozni – anélkül hogy a nyereg leeresztése miatt meg kelljen állni – egy menet közben állítható nyeregcső jó beruházás lehet.

Eredetileg megjelent a Bikemag 2009. július-augusztusi lapszámában.

[poll id=”152″]

Forgalmazó: Velobike Kft.
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 18” (tesztelt); 20”
Ajánlott fogyasztói ár: 589.900 Ft

Vázanyag: HPA 7005 Hydroform STK triple butted (4 forgáspont)
Rugóstag: FOX Float RP23
Villa: RockShox Revelation U-turn; 110-140 mm; lockout
Kormánycsapágy: FSA Orbit
Hajtómű: Shimano XT HTII; 175 mm; 22/32/44 fog
Középcsapágy: Shimano HTII
Lánckeréksor: Shimano HG50; 11-32 fog
Lánc: Shimano HG53
Hátsó váltó: Shimano XT Shadow
Első váltó: Shimano SLX
Váltókar: Shimano SLX
Fék: Formula ORO K18; 180 / 180 mm
Fékkar: Formula ORO K18
Felnik: RFR ZX24
Agyak: Shimano XT
Küllők: fekete; rozsdamentes; 2 mm
Kormány: Easton EA50 Lowriser
Kormányszár: Syntace F139; 100 mm
Markolat: CUBE double duometer
Nyeregcső: RFR Prolight; 31,6 / 350 mm
Nyereg: Fi’zi:k Aliante Delta
Pedál: –

Geometriai adatok (110 milliméteres telóúttal):
Fejcsőszög: 70,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Tengelytáv: 1082 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Nyeregvázcső-hossz: 457 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 588 mm
Kormányszárhossz: 100 mm
Középcsapágy-magasság: 325 mm
Súly: 13,2 kg (pedál nélkül)

Hozzászólások

Címkék:

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo