Idén második alkalommal rendeznek 2010. augusztus 21-22-én a franciaországi Le Mans-ban 24 órás országúti kerékpárversenyt. Az esemény érdekessége, hogy a 24 órás autóversenyeiről elhíresült pályán halad, így a bringások a lehető legideálisabb körülmények között feszegethetik teljesítőképességük határait.
A versennyel kapcsolatos érdeklődést semmi sem jellemezheti jobban, mint hogy az ide év májusáig már 900 bringás nevezett, köztük az összes 2009-es kategória győztessel, akik idén is szeretnék megvédeni a címüket. Emellett a szervezők a brit Ride24 elnevezésű 24 órás verseny nyerteseit is meghívták, így izgalmas küzdelemre számíthatunk.
A verseny technikai hátterét 2010-ben is a Shimano biztosítja, a japánok jóvoltából az új, elektronikus vezérlésű Dura Ace Di2 szettel szerelt tesztbringák is kipróbálhatók lesznek a helyszínen.
Akik a 24 órát sokallják, ellenben szívesen csapatnának egyet az autóversenypályán, azok számára erre is lehetőség nyílik a verseny rajtja előtt. A 24 órás küzdelmet megelőzően az eddigi regisztrációk alapján 550 bringás vállalkozik majd erre, nekik egy órájuk lesz arra, hogy kipróbálják a kört. Amelyről azt érdemes tudni, hogy:
A helyszín – Le Mans, Bugatti Circuit
A Circuit de la Sarthe autóversenypálya a franciaországi Le Mans közelében található, hírnévre pedig a 24 órás autóverseny kapcsán tett szert, melyet a múlt század húszas éveitől kezdve rendeznek meg itt. A teljes kör jelenleg 13,629 km hosszú, ezzel a világ leghosszabb pályáinak egyike. Az útvonal nagy részét közút gyanánt használják az év nagyobb részében, csak a versenyek idejére veszi birtokba a száguldó cirkusz. A pályán valaha elért legjobb köridőhöz 251 km/h átlagsebesség tartozik, a legnagyobb elérhető sebesség pedig 400 km/h körül van. A nagy körön belül 1965-ben egy kisebb, de folyamatosan versenycélokra használt pálya épült, ez az olasz autótervező Ettore Bugatti után kapta a nevét. Itt rendezték meg 1967-ben a Formula 1 Francia Nagydíjat. Később motorversenyek rendezésére is alkalmassá tették, így napjainkban a Bugatti Circuit 24 órás motorversenynek, MotoGP bajnokságnak, német túraautó bajnokságnak és kisebb francia autóversenyeknek ad otthont.
Magyar vonatkozások
Tavaly a versenynek egyetlen magyar indulója volt, Káldy Attila, aki 162 kör alatt 677,97 km-t tett meg, ami 28 km/h átlagsebességet jelent, beleértve a pihenőket, ezzel a 59 egyéni induló férfiversenyző közül a 12. helyen ért célba. Attila idén is tervezi az indulást, illetve az előzetes hírek szerint Szőnyi Ferenc ultratriatlon világbajnokunk is ott lesz a rajtnál.
A tavalyi győztesek
A 2009-es versenyen a legjobb eredményt egyébként a francia TEAM D’PHI csapat érte el, akik 4 fővel, összesen 226 kört és 945,81 km-t teljesítettek, 39,26 km/h átlagsebességgel. Ennek tükrében igazán brutális a tavalyi legjobb egyéni férfiversenyző, a francia Sebastien Bertholet 217 körös 908,15 km-es eredménye, mellyel sok csapatot szégyenített meg, és elképesztő 37,71 km/h-s átlagsebessége, amellyel kapcsolatosan fontos megemlíteni, hogy mindössze 4 alkalommal állt meg, összesen kb. 20 percre…
További információk és nevezés: www.24heuresvelo.com
Szöveg: HBalage
Fotó: Laczkó András