Az Európai Mobilitási Hét adta az apropóját a hódmezővásárhelyi bringás fesztiválnak. Rengetegen vettek részt a színes programokon, városi túrán, az ügyességi pályán, a gyerekversenyeken és a BringaPárbajon is, hatalmas tömeg gyűlt a freestyle bemutató köré, és sokan szurkoltak a kordonok mentén a fő attrakción, a pénzdíjas kritériumversenyen is.
Már vasárnap reggel látható volt, hogy valami készül Hódmezővásárhelyen. A városközpontban megszokott nyugodt, hétvégi gyalogos és bringás forgalomba országúti versenybringán suhanó fiúk és lányok keveredtek, szorgos kezek javítgatták az útburkolatot, és varázsütésre színes, felfújható kapukkal, kordonokkal, sátrakkal telt meg a Kossuth tér. Délután 2 órától felpörögtek az események: a legkisebbek – vagyis az 5 évesnél is fiatalabbak – versenye még csak 100 méteres távon zajlott, de a nagyobbak már egy- vagy több kört is megtettek a 700 méteres, lezárt körpályán. Sorra jöttek a nagyobb korosztályok, az amatőrök, az idősebbek, és a nők futamai. Közben piros pólóba öltözött hatalmas bringás tömeg gyülekezett a Városháza előtti betonplaccon. Rengeteg bringás nevezett, hogy rendőri felvezetés mellett, együtt tekerjen le néhány kilométert Hódmezővásárhely központjában.
Délután 17 órakor elindult az egy óra plusz 1 körös kritériumverseny, ahol a 300 ezer forintos pénzdíjnak is köszönhetően látványos küzdelmet, hatalmas sprinteket láthattak a nézők. A 700 méteres, néhol szűk, körönként 6 kanyart is magába foglaló pálya sem akadályozta a versenyzőket abban, hogy jóval 40 km/óra feletti átlagot hajtsanak. A leggyorsabb kör 55 másodperces volt. Néhány bukás is jelezte, hogy a fiúk határon tekernek, és mindent megtesznek a jobb eredmény elérésre érdekében. Szerencsére a kicsúszásoknak nem lett komoly következménye, és a szabályok adta lehetőséggel élve mindenki vissza tudott állni két körön belül az eredeti pozíciójába.
A nagy tempó azonban megrostálta a mezőnyt, 10-15 kör után már néhányan megkapták a körhátrányukat – őket ki is állította a zsűri. Az első három hajráig a tempót elől Cziráki István (ORA Hotels Carrera), Pintér Tamás (Aegon Cycling Team), Specziár Viktor (CUBE Balaton Team) és Arany Gábor (CUBE Balaton Team) diktálta, ők hozták el a sprinteken a legtöbb pontot. A versenyben addig vezető Cziráki a 14. körben egy bukás miatt kénytelen volt a depóban technikai segítséget kérni.
A harmadik hajrá után jelentős változás történt az élen: Ivanics Gergely (Veloki Team Pécs) és Vígh Zoltán (Aegon Cycling Team) ellépett az élbolytól. Ettől kezdve ők ketten osztoztak a részhajrák első két helyén, és szorgosan gyűjtötték a pontokat. Ketten összedolgozva jelentős előnyre tettek szert, olyan tempót diktálva, hogy szinte az egész mezőnyt lekörözték, esélyt sem adtak az üldözőknek. A legnagyobb elánnal Kiss Gergő (Aegon Cycling Team) és Garamszegi László (Kőbányai Torna Club) próbálták ledolgozni a hátrányt, de hiába. Az élen haladók harcában Ivanics összesen három hajrágyőzelmet „engedélyezett” Víghnek, míg ő hét alkalommal is elsőként haladt át a célvonalon – még az utolsó, dupla pontozású hajrát is megnyerte, és ezzel magabiztosan nyerte a versenyt, és hazavihette a 100.000 Ft-os fődíjat.
A nyeremény bringák és más ajándékok kisorsolása, valamint a díjátadó előtt a Városháza előtti téren Nagy „Gizmó” Attila és barátai tartottak egy nagyon látványos, kiváló hangulatú kerékpáros „légi bemutatót”. A rendezvényt a McDonald’s BringaMánia program támogatta, melynek idei programsorozata februárban Budapesten, Kőbányán, egy földalatti versennyel kezdődött, majd tavasszal a Balaton körüli túrával folytatódott, hogy aztán az év során több ezer bringást ültessenek nyeregbe Budapesten, Kecskeméten, Salgótarjánban, Veszprémben és az ország számos pontján, tucatnyi iskolában. A hódmezővásárhelyi kerékpáros rendezvény méltó lezárása volt az idei programsorozatnak – és a szervezők már most készülnek a következő szezonra.
További információk: www.bringamania.hu; www.kerekparinfo.hu
Forrás és fotó: Vuelta Sportiroda sajtóközlemény