„Ha sötét vagy, sötét vagy…”Ezt az idézetet elolvasva azt hiszem senkinek sem kell tovább ragozni, miért is elengedhetetlen a kerékpáros világítás. Az ősztől tavaszig tartó időszak az egyre rövidebb nappalokkal különösen kritikus, hiszen a nappalok rövidülnek. Az alábbiak néhány hasznos tanácsot, tippet szeretnénk adni a lámpaválasztáshoz.
Világítással felszerelt kerékpárok
A kerékpárok nagy részének a világítási rendszer nem tartozéka, így a megvásárlásukkor szembesülünk a „milyen lámpát válasszak” kérdésével. Szerencsésebb helyzetben azok vannak, akiknek túra/trekking/városi kerékpárja gyárilag felszerelt világítással. Ha ilyet választunk, célszerű közülük az agydinamóval ellátott modelleket keresni. A mai agydinamók nagyon kiforrott technológiával rendelkeznek, ellenállásuk szinte nincs, hatásfokuk kiváló és minimális a meghibásodás esélye. Örök darabok. Ráadásul a hozzájuk kapcsolódó lámpák is igen fejlettek már, pl. a hátsó lámpák egy része a kerékpár megállását követően rövid ideig még álló helyzetben is világít. Ha nem ilyen típusokban gondolkodunk, akkor nézzük mi szerint válasszunk.
A fényerő és hatótáv talán a legfontosabb szempont a lámpánál, hiszen alapvetően azért vesszük, hogy minél jobban lássunk velük, vagy minél inkább láttassuk magunkat általuk. A fényerő, nem áll összefüggésben az alkalmazott izzók, vagy LED-ek számával, viszont szinte mindig szoros összefüggést mutat az elemek mennyiségével, illetve az akkumulátorok teljesítményével. Tehát többnyire igaz, hogy minél nagyobb, nehezebb a cucc, annál jobban és annál tovább világít.
Szórás és színhőmérséklet
A szórás milyenségén, és színhőmérsékleten is nagyon sok múlik. Vannak olyan lámpák, amelyek elég messzire hordanak, viszont magad elé szinte alig látsz velük. Ezek a lámpák többnyire egy másik, szórt fényű modellel biztosítják a legjobb teljesítményt, vagy nagy sebességű haladáshoz optimálisak. A lassabban közlekedők számára közelre világító, egyenletesen eloszlatott fény a leginkább kedvező, viszont a sebesség növekedésével szükség lehet egy előrébb és nagyobb intenzitással világító lámpára. A lámpák fényének színhőmérséklete is jelentős befolyásoló tényező. A sárgább színnel világító lámpák fénye a legjobban látható, mivel kiemeli a kontrasztokat. Sajnos ezek az izzók (Halogen, Xenon) fogyasztanak a legtöbbet, így meglehetősen rövid az üzemidejük. A fehér fénnyel világító, többnyire LED-es lámpák testesítik meg a legjobb kompromisszumot, ami a világítás minőségét és az üzemidőt illeti. A kék vagy zöld fénnyel világító lámpák nem túl hatékonyak lámpaként, mert erőteljesen tompítják a kontrasztokat, viszont olcsók és sokáig használhatók jelzőfényként.
Láthatóság
Városban ez a döntő szempont. Mind az első, mind a hátsó lámpáknál figyelembe kell venni, hogy mennyire látszanak oldalról, tehát egy keresztben érkező kerékpárost az autós mennyire hamar tud észlelni. Az első lámpáknál a láthatóság megoldásának módjai között érdekesek az eltérések, és nem mindig egyértelmű, hogy mikor melyik tulajdonság a legfontosabb. A legjobb megoldás, ha a lámpa oldalra, és lefelé is világít kissé, de a szemünk felé minél kevesebb fény jut. A nagyteljesítményű lámpáknál kevésbé fontos a láthatóság, mivel az általuk megvilágított terület amúgy is annyira feltűnő, hogy garantáltan észrevesznek. A jelzőfényes működése során azok a lámpák, melyek izzója vagy LED-je viszonylag mélyen ül a testben, vagy nincs körülöttük fényterelő foncsorozott rész, viszonylag szűk, mindössze 15-25 fokos szög mellet láthatók jól, ha ennél oldalabbról nézzük őket, drasztikusan romlik a láthatóság. A fentiek mellett a láthatóságot nagyban növelhetik a küllőprizmák, fényvisszaverők a kerékpáron és a ruházaton, valamint a láthatósági mellények, vagy világos színű (fehér, neonzöld, neonsárga) széldzsekik, amik amúgy is jól jönnek egy esti tekerésnél.
Fogyasztás
A lámpák jó része ceruzaelemmel, vagy ennél kisebb méretű áramforrással működik. Ha környezetbarátok akarunk lenni, szerezzünk be hozzájuk egy töltőt és tölthető elemeket, ez hosszabb távon megtérülő beruházás. Az aksis modelleknél nem kell megijedni, ha csak 4-5 óra az üzemidő, mivel ez bőven elég, hogy befussuk velük a reggeli munkába menő, majd a délutáni hazajövő kört, az akku, pedig éjszaka újratölthető. Van néhány olyan modell, amelyekhez gyárilag olyan akkumulátor jár, amik nem helyettesíthetők a többihez is használt elemmel, így itt saját akkumulátort használunk. A minilámpák gombelemmel üzemelnek.
Elemcsere
Alig van olyan gyártó, aki ezt fontosnak tartja. Néhány lámpánál egyszerűen lehetetlenség a berakott elemet kézzel kipiszkálni, mindenképen csavarhúzó kell hozzá. Célszerű, ha nem kell gépészmérnöki diploma és speciális szerszámok egy elemcseréhez. Néhány gyártó – főleg az elemtároló részben – elképesztően minimalista falvastagságokkal dolgozik, ami a gyakori elemcserénél könnyen a vékonyka műanyag töréséhez vezethet.
A tartószerkezet felszerelése
A lámpa dokkoló rendszerének milyensége fontos tényező, hiszen naponta akár kétszer is elvégezzük ezt a műveletet. A tartószerkezet le- és felszerelését, pedig szintén jó párszor, főleg azok, akik két bringa között váltogatnak. Értékeljük azokat, amelyek felszereléséhez nem kell szerszám, a többi általában egy csavarhúzóval megoldható.
Kapcsolók
Mérlegelési szempontot képeznek, mivel hatalmas eltérések vannak köztük. Van gagyi, nem vízálló, nyomhatatlan, és van vízálló, akár vastag kesztyűben is könnyen kezelhető verzió, csak hogy a két szélsőséget említsük.
Vízállóság
Közepesen fontos szempont, a lámpák többsége alapból „cseppálló” de az igazán nagy zuhénak csak hátsó villogók, és néhány drágább első lámpa tud tartósan ellenállni. Azért valljuk be: nem annyira gyakori jelenség az esőben, éjszaka, kerekező bicajos, legfeljebb a futároknál. Aki non-stop nyomja a pedált, az mindenképpen vízálló modellt válasszon.
Izzó vagy LED?
Ha a hagyományos izzós lámpákat nem készletben, akkumulátorokkal és töltővel együtt árulják, akkor mindenképpen válasszuk a LED-es verziót. Ha ez így együttáll, akkor célszerű módosítani az előző állítást, mert így már van létjogosultsága a jó minőségű akkumulátoros típusoknak, de csak abban az esetben, ha ezek rendszeresen használatban vannak. A nem, vagy csak ritkán használt aksik gyorsan veszítenek a kapacitásukból. A LED-eknek is egyre több típusa kerül beépítésre, ezen különbségek a színhőmérsékletben, és a fogyasztásban egyértelműen megmutatkoznak. Ma már gyártanak elképesztően nagy fényerejű LED-eket is, bár némelyiknek a fogyasztása is közelít lassan normál izzókhoz, ráadásul egyre több hőt is termelnek.
Sigma lámpák
Két kiváló ár/érték arányú lámpát ajánlunk figyelmetekbe a német Sigma kivitelezésében. A Triled első lámpa 3 fényes LED-el világít, de villogó funkcióba is kapcsolható, így 3 db AAA elemmel 120 órán át világít. Cseppálló, szerszám nélküli elemcserét biztosít, és univerzális racsnis rögzítő rendszerrel felfogatható szinte minden kormányra. Ára: 3.300 Ft
A Cuberider II-es hátsó lámpa 220 fokos szögből látható, 5 LED-es modell, 2 db AAA elemmel működik, elem-töltöttség kijelzővel 60 óra üzemidőben folyamatos világítást nyújt vagy villog. Univerzális rögzítő rendszerrel szerszám nélkül rögzíthető és cserélhetőek az elemei. Ára: 3.400 Ft
1. A vásárlást célszerű az esti, zárás előtti órára időzíteni, és élesben kipróbálni a lámpát.
2. A csak városban, nyugisabb tempóban közlekedők nyugodtan válasszák az olcsóbb elsősorban helyzetjelzésre használható, minél szórtabb fényű, jelzőfényként sokáig működő típusokat. Ha van benne villogó funkció, akkor az még inkább energiatakarékos lesz.
3. A kivilágítatlan terepen nagyobb sebességgel közlekedők számára messzebb hordó, fókuszáltabb fényű modellek lehetnek a befutók, de ehhez már mindenképpen érdemes az akkumulátoros modellek között keresgélni.
4. A komplett szetteket mindenképpen nagyon nézzétek át, mivel a legtöbb esetben csak az egyik lámpa használható belőlük, a másik rendszerint kritikán aluli minőségű darab.