fbpx

Vázkörkép 2009 – össztelós MTB vázak

Ezúttal – 4 év után újból – a kerékpár legfontosabb alkotóelemét, a vázat vesszük górcső alá. Ha bringaépítésbe fogsz, az első és legfontosabb feladat a számodra leginkább megfelelő váz kiválasztása, mert ez határozza meg leginkább a komplett bringa tulajdonságait. A mai napig nehéz tájékozódni a hazai kínálatban, a forgalmazói információk mennyisége ingadozó, ezért megpróbálunk segíteni nektek az alább bemutatott 34 vázzal. Fontos kihangsúlyoznunk, hogy ez a vázbemutató nem teszt! A bemutatott vázakat nem próbáltuk ki, csak lemértünk rajtuk mindent, amire lehetőségünk volt.

Ezúttal is a már korábban kialakított egységes mérési- és szempontrendszert használtuk a táblázatokban, és az összes vázon végigmértünk mindent, amit csak lehetett. Igyekeztünk hasonló méreteket összeszedni, hogy korrekt legyen az eredmény.

Fontos: a vázról közölt adatok közül: a vázanyag, a méret, a színválaszték, a garancia, és az ár, a forgalmazó által közölt adat, az összes többi a saját méréseinket tükrözi (ahol mégsem, azt jelöltük).

– A tömegadatokat 5 kg-ig 1 gramm pontossággal dolgozó mérleggel mértük. A tömegadat mindig az integrált / félintegrált kormánycsapágy csészékkel és a kulacstartó csavarokkal együtt értendő. Amelyik váz V-fék csonk nélkül érkezett, azt úgy mértük, de amelyiknek tartozéka, abban benne hagytuk a fékcsonkot.
– Össztelós vázaknál a táblázatban a natúr váz tömege szerepel, csavarok és rugóstag nélkül, amelyek tömegét külön oszlopban jelöltünk.
– A csőszögeket elektronikus úton tizedfok pontosságig mértük. A közölt adatok a gép terheletlen állapotára vonatkoznak. Az XC és dirt vázak villáinál érdemes belekalkulálni a villák 10-15 mm-nyi beülését, azaz a SAG-et. Ez további 0,5-0,8 fokkal meredekebbé teszi a csőszögeket, mihelyt ráülünk a kerékpárra.
Az össztelós vázaknál a SAG elöl-hátul egyaránt jelentkezik, ideális állapotban nagyjából azonos mértékben, ezért a csőszögek ilyen esetben nem változnak, csak a középcsapágy magassága csökken.

A csőszögeknél eltérések lehetnek a gyári adatokhoz képest, attól függően, hogy azt milyen beépítési magasságú villával mérték.

– A tengelytávot tengelyközéptől tengelyközépig mértük. Állítható papucsos vázaknál a -tól/-ig hosszt adtuk meg.
– A láncvillahosszt a hátsó tengelyközéptől, a középtengely közepéig mértük. Állítható papucsos vázaknál a -tól/-ig hosszt adtuk meg.
– A nyeregvázcső-hosszt a középtengely közepétől a nyeregvázcső tetejéig mértük.
– A felsőcsőhosszt a fejcső tetejének középvonalától a felsőcső nyeregvázcsőbe kapcsolódásának magasságában, a nyeregcső középvonaláig mértük.
– A középcsapágy-magasságot a középtengely közepétől a talajig mértük. Az XC és dirt vázaknál az adat 47 mm magas-, országúti vázaknál 21 mm magas-, az AM / FR vázaknál 57 mm magas gumi használatával érvényes.
– Az átmérő és falvastagsági adatokat 5 század milliméter pontosságú tolómérővel mértük.
– A hosszúsági adatokat csőközéptől csőközépig, vagy tengelyközéptől tengelyközépig mértük nyúlásmentes fém mérőszalaggal.
– A vázakhoz a táblázatban szereplő beépítési magasságú villákat használtunk. Ettől eltérés azoknál a vázaknál van, ahol csak gyári adatok álltak rendelkezésünkre. Ezeket jelöltük a táblázatban.
– A hagyományos kormánycsapágyakat 14 mm beépítési magasságú műanyag alsó csészével, míg a félintegrált típusokat 3 mm beépítési magasságú alsó csészével modelleztük.
– A közölt ár sok esetben tartalmaz egyéb, a vázhoz adott alkatrészeket, (kormánycsapágy, nyeregcsőbilincs, nyeregcső, láncvillavédő neoprén, villa, stb…) ezt a tartozékok fülnél külön jelöltük.

A vázkörkép cikksorozat második részében az össztelós vázak következnek:

Foes 2.1 Pro Lite X

vazkorkep_mtbf1a_1

Foes Signature Swing Link, állítható rugóstag hossz, 3D befogó részek - van benne munka

Foes Signature Swing Link, állítható rugóstag hossz, 3D befogó részek - van benne munka

Nagy öröm volt ezt a legendás márkát fogdosni és lehet, hogy ránézésre meglep Titeket, de ez egy 90-et mozgó, 1 forgáspontos XC váz. Különösen kemény XC-s kihívásokra tervezték, és kézzel gyártották az USA-ban. A gyártó ennél a modellnél is alkalmazza a 2:1 áttételi arányt a rugózás terén, az érzékeny mozgás érdekében, az ipari csapágyazott rugóstag hátsó befogása pedig a finom megindulást szolgálja. A rugóstag elülső befogató vázrésze és a mini himbakart (Foes Signature Swing Link) tartó vázrész egyaránt monocoque kialakítású. A rugóstag „szemtávolsága” állítható, ezáltal a vázszögek változtathatók.
+ átgondolt felülhegesztések, egyenes lánc- és támvillák; elképesztően merev, extra széles csapágy kapcsolódási helyek; széles, merev 3D papucs; 2:1 áttételi arány; rugóstag befogás csapágyazott + állítható.
– nem találtunk ilyet
Ára: 599.990 Ft
info@bemp.hu, www.bemp.hu

Kona Hei Hei

vazkorkep_mtbf2

Vérbeli XC / maraton versenyváz. Mindent ennek a szerepnek vetettek alá. A váz keveset (pont annyit, amennyi szükséges) mozog, a rugóstag nagyon rövidke – emiatt könnyebb – a rugóstag himbakar magnéziumötvözet, a vázanyag pedig szkandium. Mindezek összessége adja a 2050 g-os tömeget (forgalmazói adat), ami egy 4 forgáspontos váztól nagyon jó érték. Gyárilag is igen alacsony, 80 mm-t mozgó (451 mm beépítési magasságú) villával szerelik. Ettől nem érdemes eltérni, mert a vázszögek és a középcsapágy-magasság így van rendben. Komplett bringaként a 2008. júniusi számunkban írtunk róla.
Ára: 339.900 Ft
info@xfactornet.hu, www.xfactornet.hu

Merida 96 Carbon Team

vazkorkep_mtbf3a_

A piac talán legkönnyebb rugóstagja

A piac talán legkönnyebb rugóstagja

Ami a karbontechnológiát illeti, itt is alkalmazzák a korábban említett monocoque nyeregvázcső-középső traktus kapcsolatot, ezen kívül a 96 sajátja a „Double Chamber Technology”, mely egy dupla kamrás csőszettet takar. Lényege, hogy az alsó- és a felső csövet belülről egy hosszában futó karbonlappal merevítik, mellyel elméletileg úgy lehet a csövek falvastagságát vékonyítani (könnyíteni), hogy a merevségből nem veszítünk. A csúcs 96 vázon minden karbonból van, ami csak lehet: a vázpapucs, a rugóstag tartó és a himbakar, sőt még a DT rugóstag háza is.
+ átgondolt formai kialakítás, karbonhoz illő ívek és tömeg, megdöbbentően könnyű, 195 g-os rugóstag, védőlemezek a kritikus helyeken, átgondolt kábelvezetés, jó a DT rugóstag befogatása – könnyen forog – könnyű megindulás.
– nincs
Ára: 496.000 Ft
info@bikefun.hu, www.bikefun.hu

Specialized Epic S-Works Carbon

vazkorkep_mtbf4_

Teljes FACT karbon technológia, hajtásoldali karbon papucs, Specialized AFR rugóstag Mini Brain rendszerrel, távirányítással, ami azonnali lehetőséget biztosít, hogy a teljesen aktív rugózásból, szinte mozgás-mentesbe váltsunk; full ipari csapágyazott forgáspontok, FSR rendszerű felfüggesztés. A szett része még egy 100 mm-t mozgó E100 Future Shock villa is, mely szintén Brain rendszerű és FACT karbon válla és nyaka van. A villanyak ráadásul alul 1,5”, felül 1 1/8” átmérőjű és integrált kormánycsapággyal kapcsolódik a vázhoz. A teljes szett nagyjából a jelenlegi csúcstechnológiák összességét jelenti össztelós verseny XC kategóriában.
Ára: 1.199.000 Ft (minden tartozékkal és villával)
info@velobike.hu, www.velobike.hu

Holnap folytatjuk, majd a végén letölthető lesz az összes váz összefoglaló táblázata is.

Eredetileg megjelent a Bikemag 2009. március-áprilisi lapszámában.

[poll id=”114″]

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.