fbpx

Vázkörkép 2009 – országúti vázak

Ezúttal – 4 év után újból – a kerékpár legfontosabb alkotóelemét, a vázat vesszük górcső alá. Ha bringaépítésbe fogsz, az első és legfontosabb feladat a számodra leginkább megfelelő váz kiválasztása, mert ez határozza meg leginkább a komplett bringa tulajdonságait. A mai napig nehéz tájékozódni a hazai kínálatban, a forgalmazói információk mennyisége ingadozó, ezért megpróbálunk segíteni nektek az alább bemutatott 34 vázzal. Fontos kihangsúlyoznunk, hogy ez a vázbemutató nem teszt! A bemutatott vázakat nem próbáltuk ki, csak lemértünk rajtuk mindent, amire lehetőségünk volt.

Ezúttal is a már korábban kialakított egységes mérési- és szempontrendszert használtuk a táblázatokban, és az összes vázon végigmértünk mindent, amit csak lehetett. Igyekeztünk hasonló méreteket összeszedni, hogy korrekt legyen az eredmény.

Fontos: a vázról közölt adatok közül: a vázanyag, a méret, a színválaszték, a garancia, és az ár, a forgalmazó által közölt adat, az összes többi a saját méréseinket tükrözi (ahol mégsem, azt jelöltük).

– A tömegadatokat 5 kg-ig 1 gramm pontossággal dolgozó mérleggel mértük. A tömegadat mindig az integrált / félintegrált kormánycsapágy csészékkel és a kulacstartó csavarokkal együtt értendő. Amelyik váz V-fék csonk nélkül érkezett, azt úgy mértük, de amelyiknek tartozéka, abban benne hagytuk a fékcsonkot.
– Össztelós vázaknál a táblázatban a natúr váz tömege szerepel, csavarok és rugóstag nélkül, amelyek tömegét külön oszlopban jelöltünk.
– A csőszögeket elektronikus úton tizedfok pontosságig mértük. A közölt adatok a gép terheletlen állapotára vonatkoznak. Az XC és dirt vázak villáinál érdemes belekalkulálni a villák 10-15 mm-nyi beülését, azaz a SAG-et. Ez további 0,5-0,8 fokkal meredekebbé teszi a csőszögeket, mihelyt ráülünk a kerékpárra.
Az össztelós vázaknál a SAG elöl-hátul egyaránt jelentkezik, ideális állapotban nagyjából azonos mértékben, ezért a csőszögek ilyen esetben nem változnak, csak a középcsapágy magassága csökken.

A csőszögeknél eltérések lehetnek a gyári adatokhoz képest, attól függően, hogy azt milyen beépítési magasságú villával mérték.

– A tengelytávot tengelyközéptől tengelyközépig mértük. Állítható papucsos vázaknál a -tól/-ig hosszt adtuk meg.
– A láncvillahosszt a hátsó tengelyközéptől, a középtengely közepéig mértük. Állítható papucsos vázaknál a -tól/-ig hosszt adtuk meg.
– A nyeregvázcső-hosszt a középtengely közepétől a nyeregvázcső tetejéig mértük.
– A felsőcsőhosszt a fejcső tetejének középvonalától a felsőcső nyeregvázcsőbe kapcsolódásának magasságában, a nyeregcső középvonaláig mértük.
– A középcsapágy-magasságot a középtengely közepétől a talajig mértük. Az XC és dirt vázaknál az adat 47 mm magas-, országúti vázaknál 21 mm magas-, az AM / FR vázaknál 57 mm magas gumi használatával érvényes.
– Az átmérő és falvastagsági adatokat 5 század milliméter pontosságú tolómérővel mértük.
– A hosszúsági adatokat csőközéptől csőközépig, vagy tengelyközéptől tengelyközépig mértük nyúlásmentes fém mérőszalaggal.
– A vázakhoz a táblázatban szereplő beépítési magasságú villákat használtunk. Ettől eltérés azoknál a vázaknál van, ahol csak gyári adatok álltak rendelkezésünkre. Ezeket jelöltük a táblázatban.
– A hagyományos kormánycsapágyakat 14 mm beépítési magasságú műanyag alsó csészével, míg a félintegrált típusokat 3 mm beépítési magasságú alsó csészével modelleztük.
– A közölt ár sok esetben tartalmaz egyéb, a vázhoz adott alkatrészeket, (kormánycsapágy, nyeregcsőbilincs, nyeregcső, láncvillavédő neoprén, villa, stb…) ezt a tartozékok fülnél külön jelöltük.

A vázkörkép cikksorozat harmadik részében az országúti vázak következnek:

Neuzer Whirlwind 2.0

vazkorkep_road1a_

Bumszli kábeltartó

Bumszli kábeltartó

Az elérhető árú országúti vázszettet keresőknek találták ki az új Whirlwindet. Az alacsony árért cserébe azonban szép kivitelezésű, minőségi festésű vázat kapunk. A vázanyag természetesen spórolós kicsit, a könnyítésekkel sem vacakoltak sokat, a full alu villa mégsem lett túl nehéz, félkilós tömege így is könnyebb 100 grammal, mint a következő RR600-as szett karbon száras villája. Hobbi országútisoknak, vagy egy edzőgép alapjának ajánljuk.
+ egyenes láncvilla / hajlított támvilla jó kombináció, nagy gumiférőhely, könnyű és nagyon jó ár / érték arányú villa, az árhoz képest jó dizájn
– nehéz váz, nem túl szép bowden akasztók az alsócsövön
Ára: 41.900 Ft
neuzer.info@neuzer-bike.hu, www.neuzer-bike.hu

Neuzer Whirlwind RR600

vazkorkep_road2a_

Tetszetős kis fékkonzol

Tetszetős kis fékkonzol

Elméletileg eggyel jobb aluból készült, mint a 2.0, ez a tömegen keményen meg is látszik. A hegesztések és a fényezés ezen is szép lett, azonban ennél sokkal több jót nem tudunk elmondani róla, mert a könnyebb vázat egy nagyon nehéz villával párosították és az egyik hajlított támvillaszárat pedig nem igazán sikerült úgy behegeszteni, mint a másikat. Ez a kerék nehézkes berakásakor azonnal érezhető.
+ szép a színe,
– nehezebb és drágább villa, mint a 2.0-n
Ára: 74.900 Ft
neuzer.info@neuzer-bike.hu, www.neuzer-bike.hu

Bianchi 928 Carbon SL

vazkorkep_road3_
Itt pedig a vadiúj 928-ast láthatjátok, mely nanotechnológiás monocoque egyirányú (unidirectional – UD finish) karbon alapanyagból készült. A fullkarbon villa szintén új és a vázhoz hasonló karbon technológiai alapjai vannak, tömege a gyári adat alapján 315 g.
Ára: 749.000 Ft (2.490 EUR)
info@bikeline.hu, www.bikeline.hu

KTM Revelator

vazkorkep_road4a_1

Integrált nyeregcső

Integrált nyeregcső

Ugyanazt tudjuk elmondani róla, mint a montis tesójáról, azaz minden porcikájában etalon. Szemmel is látható különlegessége az integrált nyeregcső. A kiemelkedő tömegadat a rendkívül alapos tervezésnek, a maximumig optimalizált csőformáknak, íveléseknek köszönhető. Abszolút versenygeometria és Monostay változó profilú villaszár a nagyobb merevségért. A középcsapágyház körüli méretezés kivételes merevséget kölcsönöz.
+ karbon bowden tartó szemek, könnyű integrált 1 1/8” – 1 1/4” fejcsapágy, fullkarbon papucs, integrált nyeregcső, középcsapágy körüli megoldások merevség szempontjából
– a láncfelkapás gátló miatt horpadtra gyártott láncvilla, kategóriájában nehéz villa
Ára: 449.000 Ft
KTM Fahrrad Gmbh, www.ktm-bikes.hu

Merida Scultura Evo 908

vazkorkep_road5a_

Nagyon jól megoldott, könnyű középrész

Nagyon jól megoldott, könnyű középrész

Ha a csak vázszettként kapható 908-ast automatikusan a KTM-hez hasonlítjuk, láthatjuk, hogyha pár apró-, olcsón kivitelezhető dolgon javítanának, akkor 150 ezerrel (!) olcsóbban, a méretet is figyelembe véve, közel azonos tömeget kapnánk. Ilyenek a fejcsövön lévő szép, de bumszli bowdenakasztók, vagy a félintegrált kormánycsapágy csésze (integrált kellene). A középcsapágyház azonban gyönyörűen kikönnyített és a villa is egy remek, könnyű darab, annak ellenére, hogy eszméletlen hosszú, 350-es nyaka van.
+ jól kidolgozott és kikönnyített középrész, szépen megmunkált karbon felületek, nagyon jó súlyú villa, jó tömeg / ár arány
– bumszli kiegészítők: fejcső bowden akasztó plakett, nyeregvázcső bilincs, lehetne karbon papucsos is
Ára: 299.000 Ft
info@bikefun.hu, www.bikefun.hu

Specialized Tarmac Pro SL

vazkorkep_road6a_

Amikor elfogy a lendület: a váz minőségéhez méltatlan váltóbowden vezető szem és állítócsavar

Amikor elfogy a lendület: a váz minőségéhez méltatlan váltóbowden vezető szem és állítócsavar

A cég a Pro Tour versenyeken már bizonyított modelljeinek elérhetőbb árú és kicsit súlyosabb változata. A filigrán támvillaszárakból adódóan a hátsó háromszög hatékonyan csillapítja a rezgéseket, a középrész csőcsatlakozásai miatt viszont a merevség sem vész el. A gyönyörű kidolgozás összképét csak a bowdenvezetők rontják le.
+ kiváló vázgeometria; a támvilla nem csavarkötéssel csatlakozik az alu papucsba; alul túlméretes fejcső és villanyak; igényes nyeregcsőbilincs
– csúnyán szegecselt/ragasztott bowdenvezető szemek; a hátsó fékbowden vezető szeme a fejcsőnél érthetetlen módon a megszokottal ellenkező oldalra került, így a bowdenház erőltetett ívben csatlakoztatható; a fejcső festésének védelme a bowdenektől gyárilag nem megoldott
Ára: 499.900 Ft
info@velobike.hu, www.velobike.hu

Holnap folytatjuk, majd a végén letölthető lesz az összes váz összefoglaló táblázata is.

Eredetileg megjelent a Bikemag 2009. március-áprilisi lapszámában.

[poll id=”115″]

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.