fbpx

Teszt: FOX 32 Talas FIT RLC

Tesztvillánkon az előző 32 Talashoz képest a legnagyobb újdonság az egy centivel feljebb helyezett rugóút tartomány, a FIT rendszer, és a lockout kioldás erejét szabályozó gomb helycseréje a csillapítással, így az összes kompresszióval kapcsolatos gomb a jobb láb tetejére került.

Talas_01

A FIT rendszer lényege röviden az, hogy az eddigi nyílt olajfürdős helyett egy zárt rendszerbe (cartridge) került a csillapítás, amelynek a fő előnye, hogy nem igazán koszolódik a rendszer és – a kisebb átmérők miatt – jelentős mennyiségű olajat tudtak megspórolni. Ezáltal faraghattak a tömegből, ráadásul a rugóút növekedésével arányban egyre többet – az F120 esetében állítólag 120 gramm körüli a csökkenés. Maga a rendszer a nagy rugóutas villáik esetében tulajdonképpen már régebben is létezett.

A 4 centis út (110,130 és 150 mm-es állásokban) és a csillapítás állíthatóságának fontosságát és értelmét azt hiszem mindenki belátja, aki ment már erdőben bringával. Tesztünk szempontjából érdekesebb az említett jobb láb tetején lévő gombhalmaz. Ha belőttük a megfelelő légnyomást a bal láb tetején, akkor ugyanis a jobb láb tetején kell sokat bíbelődnünk ahhoz, hogy egy ideálisan mozgó villát kapjunk, illetve menet közben is bőven fogunk ide nyúlkálni.

Talas_02

Legalul van egy gyűrű, amellyel a pogózást (kis sebességű kompresszió) szabályozzuk. Ez a korábbi változatnál érezhetőbben szünteti meg a kiállva tekerésnél jelentkező hintázást. Felette van a lockout kar (nagy sebességű kompresszió), amellyel a villa útjának végét szabályozhatjuk tág határok közt, illetve végállásban zárjuk is. Ennek a gombnak a közepén van a lockot kioldó erőszabályozó, amely beállítástól függően kioldja a zárást, ha megfelelő méretű ütés érkezik a kerék felől. Eddig az elmélet.

A gyakorlatban azonban minden kicsit másként van. A fő gond az, hogy egyik állítás sem teljesen független a többitől, így például a pogózást kiküszöbölő gomb betekerése egyúttal lassítja is a mozgást. Ha teljesen kitekerve hagyjuk, akkor pedig lockoláskor nem lesz teljes a zárás. Ha tehát tökéletesen merev villát akarunk, akkor valamennyire be kell tekerni a kis sebességű kompressziót. A lockout küszöbérték szabályozás pedig inkább a lockout szorosságát szabályozza, azaz, hogy mennyit és mennyire hintázzon a villa. Tehát a „lockout force” gombtól nem azt a klasszikus Terra Logic-nál vagy épp a DT villáinál megszokott működést kell várni. A jó hír, hogy hosszú próbálgatással és apró változtatásokkal lehet találni ideális állapotot, meg persze menet közben is érdemes állítgatni.

Talas_03

A FIT rendszer összességében kicsit szorosabbnak érződött az eddigi rendszerrel szemben, azaz a megindulása „levegősebb” volt, ami inkább csak felfelé és kis döccenőkön volt zavaró. Lefelé, ha van egy kis beülés, akkor már remek volt a mozgás, bár a teszt alatt 40-50% beüléssel próbálva sem tudtam kimozgatni belőle 130 mm-nél többet. Nagyon tetszett a nagy merevség, amely még sziklás déházásnál is pontos irányítást tett lehetővé (nem úgy mint a gyorszáras változat), meg a megnövekedett fékerő, és a durva talajon haladva végtelennek tűnő rugóút.

Ügyes megoldás a gyorszár karpozicionálás. Etalon a minden részletre kiterjedő aprólékos tervezés

Ügyes megoldás a gyorszár karpozicionálás. Etalon a minden részletre kiterjedő aprólékos tervezés

Összességében kapunk egy nagyon merev és nagyon tág célterületű, de könnyű villát, amelyet meg kell tanulnunk használni és türelemmel beállítani, hogy túráról-túrára tökéletesebb legyen a mozgása. Akinek a leheletfinom megindulás kell, az vegye a nyílt olajfürdős változatot, a grammhuszárok pedig a FIT rendszerest. Szerencsére a FOX-nál minden ízlést kielégítenek.

Talas_05

InfoBox:
– 32 mm átmérőjű alu becsúszók
– 1 1/8”-os alu nyak
– 15 mm-es tengely (gyorszáras)
– PM fékrögzítés
– 110-130-150 mm rugóút állítás
– Állíthatóság: csillapítás, levegő ráfújás, alacsony és nagy sebességű kompresszió, lockout és annak kioldás küszöbe
– Ajánlott fogyasztói ár: 239.900 Ft
– Forgalmazó: X-Factor – www.xfactornet.hu

Paraméterek:
Össztömeg: 1819 g
Alsó szár: 554 g
Nyak + váll + becsúszók: 958 g (Talas egységgel együtt)
FIT Cartridge: 166 g
Kenést szolgáló olaj: 11 és 12 g
Tengely: 94 g
Kupakok, csavarok: 24 g
Beépítési magasság: 521 mm
Becsúszó falvastagság: 2,25 mm; egyenletes
Szárak széttartása: 0 mm
Nyak falvastagság: 4,9 mm

Szöveg: KGÁdám
Fotó:
Lcs

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo