Első ismerkedésem a gyárilag fűzött komplett kerékszettekkel pontosan egy alsó-középkategóriás darabbal, a WH-R550-essel kezdődött 2004-ben. A most bemutatásra kerülő 2011-es modell tulajdonképpen ennek kései leszármazottjának tekinthető, így kíváncsian vágtam neki a tesztelésnek…
A Shimano 2001-ben lépett be a kerékszettek piacára, és magára a figyelmet egy olyan, merőben új koncepcióval hívta fel, ami korábban ismeretlen volt a műfajban. A kerékszettek három egyedi innovációval bírtak: a küllőanyák nem a felninél, hanem az agyaknál helyezkedtek el, a küllők nem a felni belső-, hanem annak oldalfelületéhez csatlakoztak, a hátsó kerék esetében pedig a radiális fűzést a racsnioldalon találtuk, amiről korábban mindenki úgy gondolta, hogy teljesen rossz megoldás. Természetesen mindegyik műszaki megoldást megtámogatták némi ideológiával, de ezek ismertetésétől most eltekintenék.
Mi a legszembetűnőbb a Shimano 2011-es kerékszettjein, ezen belül pedig az új WH-RS20-on? Hát leginkább az, hogy a fent felsorolt 2001-es innovációk maradéktalanul eltűntek, és átadták a helyüket egy szélsőségektől mentes konstrukciónak, amelyet lényegét tekintve a konkurens gyártók 90%-a alkalmaz, illetve alkalmazott akkor is, amikor japánjaink éppen más utakon jártak. Valódi visszatérésnek lehetünk tehát szemtanúi: a kerékkonstrukciók gyökereihez. Persze innovációkból a WH-RS20 esetében sincsen hiány, csak éppenséggel ezek ma már kikristályosodott klasszikus megoldásoknak számítanak.
Tartsunk egy kis műelemzést!
A felnik profiljukat tekintve félúton helyezkednek el az alacsony és az aero típusok között, közel 21 mm-es szélességük pedig sejteti, hogy az aerodinamika helyett sokkal inkább a masszív felépítés játszott szerepet a tervezésük során. Ez nem is véletlen, hiszen a gyártó megjelölése szerint ez egy mindennapos sportkerékpározásra és általános felhasználásra tervezett kerékszett. A fékfelületek köszörültek és kaptak kopásjelző furatot is. A küllőanyák túlméretes alumínium darabok, az alapanyag jóvoltából így súlyt spórolhatunk ott, ahol ez számít, illetve a méretből adódóan elnyalódásra kevésbé hajlamosak.
A küllők aero profilúak, ellenben szélességi értelemben csak kismértékben lépik túl a 2 millimétert, így a súlyt nagyon nem dobja meg a kialakításuk. Egyenes fejjel rendelkeznek, ami erőátvitel szempontjából jobb megoldás a hagyományosnál.
Az első agy csinos aerodinamikus darab, míg a hátsó hagyományos értelemben véve nem rendelkezik peremmel, a küllők alumínium „tuskókba” csatlakoznak párosával. Az agytestekben állítható kónuszos csapágyak kaptak helyet, olyan meghosszabbított kialakítású kónuszokkal (hosszabb test = hosszabb menet = precízebb illeszkedés), melyek korábban csak a Dura-Ace agyak sajátjai voltak. A kazettatest acélból készült, ahogyan az ebben az árkategóriában szokványos.
A fűzésmintában semmi szélsőséget nem találunk: elöl 16 küllő fut radiálisan, míg hátul 20 darab, mindkét oldalon kétszer keresztezve, úgy hogy a küllők nem érintkeznek egymással, hanem tisztes távolban suhannak tova a párjuk mellett.
Forgasd be!
Strapás egy szett ez, annyi biztos. Jól megbirkózik a hazai utak hibáival, jó oldalmerevség mellett viszont ad némi komfortot is. A 2004-ben tesztelt előddel szemben a hátsó keréknél nincsenek oldalirányú merevségbéli problémák, lehetséges, hogy mégis van abban valami, hogy hajtásoldalra nem illik radiális fűzést tenni. A súlya az árkategória és a felhasználási terület fényében átlagos, hagyományos tekintetben viszont nem csekély. Ilyenkor szokott jönni az a mondat, hogy érezhetően gyengébben gyorsul vele a kerékpár, de őszintén szólva ezt most nem tapasztaltam. Megemlítendő ellenben, hogy a köszörült fékfelületen a 2011-es 105-ös fékpofák igen meggyőzően teljesítettek.
Kinek ajánlható a WH-RS20 kerékszett?
Annak, aki profi megjelenést szeretne megfizethető áron. Aki számára a súly nem szempont, ellenben a tartós, masszív felépítés igen. Aki egyetlen kerékszettel szeretné az összes országúti sporttevékenységét végezni.
Pozitívumok:
+ jó fékezhetőség
+ hagyományos csapágyazás hosszabb testű kónuszokkal
+ a profilból adódóan erős felni
+ esztétikus megjelenés
+ kopásjelző furat
Negatívumok:
– magas tömeg
Termékadatok:
Forgalmazó: Paul Lange Hungary Kft.; http://www.paul-lange.hu
Ajánlott fogyasztói ár: 66.990 Ft
Felni: Shimano; aero; szélesség: 20,8 mm / magasság: 23,6 mm; furatszám: 16 / 20
Küllőanyák: túlméretes alumínium (4 mm-es laptávolság)
Küllők: fekete rozsdamentes acél; aero; 1,8 mm / 1 mm / 2,7 mm
Agyak: Shimano; hagyományos kónuszos; acél tengely és kazettatest; 16 / 20 küllős
Gyorszárak: belső mechanikás (első: 60 g; hátsó: 66 g)
Fűzésminta: radiális / 2 kereszt
Tömeg: első: 788 g; hátsó: 1039 g; össztömeg: 1827 g (mindhárom patentzár nélküli adat)
A cikk megjelenését a Paul Lange Hungary Kft. támogatta.
Szöveg és fotó: HBalage, Shimano