Amikor cross-, vagy trekking gépünk nyergébe pattanunk, hogy túrázzunk egyet a családdal, vagy városi dolgainkat intézzük aszfaltszaggatónkkal, mindkét esetben találkozhatunk a vibráció okozta problémákkal…
Ha a fenti két, ajánlott felhasználási területen használjuk nyergünket, egy közös pontot biztos találunk, és ez a magas guminyomás. Ez a nyomás – mint ismeretes – a cross / trekking / túra / városi gépek esetében úgy 4,5-6,5 bar között mozog, függően a bringás súlyától, a cipelt cuccok mennyiségétől és a gumi ballonosságától. Hosszabb túrákon – főleg edzetlenebb túrázóknál (és ők a többség) – már 2-3 óra tekerés után előjöhet a rázkódás okozta fáradtság, esetleg fájdalom is. A konkrét rázkódásnál sunyibb a vibráció, melyet a magasabb guminyomás miatt, maga a külső gumi nem nyel el olyan hatékonyan, mint a montik esetében, ahol 2,5, maximum 4 bar elég szokott lenni. Ezen felül túragépeken – ízlés szerint – sokkal függőlegesebb testtartásban ülünk, mint egy montin, vagy egy országúti gépen. Emiatt nagyobb testsúlyterhelés is jut a fenekünkre a nagy vibráció mellett.
Magától értetődik, hogy több gyártó is rájött: csökkenteni kell azok kínjait, akik sokat ülnek a nyeregben, vagy edzetlenebb a testük. A vibráció okozta fájdalmak csökkentésére számtalan megoldás létezik. A nyeregtestet rugalmasra lehet alakítani, vagy lehet az ülőfelületet speciális gélekkel tölteni. Önmagukban ezek is csökkenthetik a vibrációt, de jobb megoldás, ha a nyereg ülőfelületét és pálcáit elasztomerek közbeiktatásával egyesítik. Régen acélrugót használtak (biztos sokan emlékeznek a régi kényelmes, rugós nyergekre), de a csavarrugó egyrészt nehéz, másrészt csillapítatlanul „pogózik”. Az elasztomernek (kemény, gumiszerű anyag) azonban van egyfajta „belső csillapítása”, hamar kioltódnak a – csavarrugóra jobban jellemző – pogózást okozó erők. Talán páran még emlékeznek a korai levegővel csillapított villákra (RST HI-5, Mozo Pro), melyekben a fejletlenebb csillapító rendszert elasztomer rugózással egészítették ki, mert a csavarrugó nagyon visszarúgott volna. Na, hát tesztnyergünkben egy ilyen, úgynevezett „magnetic elastomer suspension” megoldás lapul.
A Magnetikát kézbe véve a masszív kialakítás és a kifogástalan minőség tűnt fel elsőre. Nemhiába: a Selle Italia gyártja, ráadásul „handmade”- és „Made in Italy”. Mivel nem sportnyereg, értelemszerűen szélesebb kialakítású, 7 mm acél pálcás és ducibb felépítésű. Tömege azonban még az előbbiek- és az elasztomer rendszer ellenére sem vészes. A szilikongél töltet egy 1984-es Selle Italia szabvány alapján különböző vastagságú az ülőfelület terhelésétől, funkciójától függően, a borítás pedig szintetikus bőr, mely 100 % vízálló és elasztikus.
A teszt során nagyjából 400-500 km-t mentem vele. Betörésről – géltöltet lévén – nem igazán beszélhetünk, inkább megszokásról. Miután megszoktam, semmi különöset nem tapasztaltam, és talán pont ez a jó. Egy nyeregteszt talán a legszubjektívebb dolog ezért próbálok objektív dolgokról írni.
+ Tetszett, hogy hamar megszoktam, pedig a megszokott után egy új nyeregre mindenkinek nehéz az átállás. Ez alapján a Magnetika alakját ügyesen úgy találták ki, hogy semmi kirívó forma ne legyen benne, így a legtöbb popóforma könnyen alkalmazkodhat hozzá.
+ Tetszett, hogy soha egy nyüsszögés, nyekergés nem hagyta el a „száját” – rendkívül masszív konstrukció.
+ Az elasztomer csillapítás nem butaság. Nyoma sem volt annak a megmagyarázhatatlan fáradtságnak, amit a vibráció okoz.
Ami fura volt, hogy sosem értettem minek egy nyeregnek széles orr. Kapaszkodni nem kell bele, mint a dirt-ben, viszont kicsit dörzsöltem a combommal. A borítás egyébként tartósnak bizonyult, de a feliratok a hátulsó részeken hamar kopásnak indultak, igaz ez a legkevesebb.
Termékadatok:
Forgalmazó: Paul Lange Hungary Kft. www.lanchalozat.hu, www.paul-lange.hu
A gyártó honlapja: www.sportourer.com
Hosszúság / szélesség: 273 / 165 mm
Tömeg: 632 g
Ajánlott fogyasztói ár: 11.990 Ft
Szöveg és fotó: Lcs