fbpx

Rubena Zefyros Tubeless Supra Top Design SE Dual CRX Light Compound gumiteszt

A gyártó kifejezetten versenyfelhasználásra ajánlja a Zefyros külsőjét, és a mintázatából elsőre kitűnik, hogy nem éppen általános terepfelhasználásra való darab, hanem valami sokkal speciálisabb. De előbb lássuk, mit ígér a gyártó, pontosan mit is takar ez a hosszú név? Mindenesetre sokat sejtet. Próbáljuk megfejteni, és hogy milyen egyéb technológiák állnak a háttérben!

Bizony ilyen alacsony a mintázat…

Bizony ilyen alacsony a mintázat…

A külső a Tubeless Supra kivitelű változat, mely azt jelenti, hogy opcionálisan mind belsővel, mind pedig anélkül egyaránt használható. Az oldalfalon látható „1 FOR 3 FREE” jelölés is ezt a hármas felhasználási lehetőséget jelenti: normál belsővel, tubeless felnin belső nélkül, illetve normál felnin átalakító szettel belső nélkül. Itt emelném ki, hogy a legtöbb Tubeless külsővel szemben azonban nem brutál nehéz, hiszen a mért átlagos tömege mindössze 493 grammra adódott, ami nem rossz érték ebben a méretben!

A méret magáért beszél, a gyártó honlapja szerint a külső csak ebben a méretben elérhető. A Top Design széria úgy általában a Rubena csúcskategóriás, versenyzésre javasolt külső típusait jelenti (Scylla, Zefyros, Charybdis).

A CRX Light Compound (külsőgumi alapanyag), a futófelületen használt fekete színű gumikeverék, mely aktív szén alapú. A gyártó állítása szerint magas szerkezeti erővel, javított kopásállósággal, kitűnő tapadással és alacsony gördülési ellenállással rendelkezik. Sűrűsége 1,02 gr/cm3. Kifejezetten versenyzési célokra fejlesztve.

A futófelület szélén kisebb sűrűségű világosszürke gumikeveréket találunk, mely a Grey Line sorozatú külsők jellemzője, rendkívül magas tapadási képességgel rendelkezik.

SE-Dual Extreme Light Compound: Két előbbi alapanyag kombinációját jelenti: puha, kiválóan tapadó gumikeverék a futófelület szélein és a CRX összetétel a futófelület közepén, és az oldalfalakban. A két alapanyag kombinációjával érik el, hogy mind egyenes haladáskor, mind pedig kanyarban kitűnően teljesítsen a külső: az alacsony tömeg és gördülési ellenállás nagy sebességet tesz lehetővé egyenes haladáskor, míg a kis sűrűségű szürke csík a tökéletes tapadással a biztos kanyarvételt szolgálja.

Jól mutat a külső a szürke csíkkal, bár ez szubjektív. A gyártó minden infót megoszt velünk az oldalfalon

Jól mutat a külső a szürke csíkkal, bár ez szubjektív. A gyártó minden infót megoszt velünk az oldalfalon

A gyártó honlapján találunk egy érdekes értéket minden egyes külsőre: RI (Roughness Index), ami egy 0 és 30 közötti viszonyszám, mellyel összehasonlíthatók a mintázatok. Minél magasabb ez az érték, annál durvább, összetettebb a mintázat, függetlenül a mérettől, és minél kisebb, annál kisebb a gördülési ellenállása. Bár egy-egy mintázat tulajdonságai nagyon sok egyéb tényezőből állnak össze, ezek az értékek mégis gyors összehasonlíthatóságot biztosítanak. A nullához közelebbi értékkel jellemzett gumik sima útfelületre, a nagyobb számmal jelzettek pedig törmelékes, sziklás talajra ajánlottak. Ez az érték a Zephyros esetében az elég beszédes 4,1.

És akkor jöjjenek a gyakorlatiasabb dolgok:

A tubeless funkció miatt a perem alig láthatóan szélesebb, de érezhetően puhább anyagból van. A külső felrakása így az átlagosnál egy fokkal macerásabb, mivel nagyon passzentos, de ugye a levegőnek bizony útját kell állni.

A menettapasztalatok alapján a Zefyros alapvetően döngölt erdei talajra, nem túl mélyen poros földútra termett, meg talán slickrock-ra lenne ideális, ha olyan lenne minálunk. Ez a nagyon alacsony és relatíve sűrű mintázatából következik. Joggal merül fel a kérdés, hogy akkor ennyire behatárolt a felhasználási köre? Igen, ennyire, ez egy nagymértékben specializált külső, kevés helyen jó, de a tapasztalatom szerint ott nagyon. Ahol nekem nagyon bevált az a májusi, Szentendre belvárosában rendezett citycross verseny volt, ami javarészt fényesre kopott kockakövön zajlott, na, ott szenzációsan teljesített. A gumi a ballonossága folytán szépen csillapította a kockakövek közti kisebb-nagyobb rések okozta rezgést, illetve az útburkolati hiányokat is elég megbocsátóan tűrte. Kanyarokban baromira lehet vele dönteni köszönhetően az oldalt elhelyezett világosabb szürke, kisebb sűrűségű, jobban tapadó gumikeveréknek. „Bár ilyenem lett volna a Vakond futamon” – járt egyfolytában a fejemben. Sima úton, kemény talajon a fékezés is rendben volt, bár ha kicsit mélyebb por, vagy bármilyen laza feltalaj, esetleg sár van, azzal már nemigen tud mit kezdeni ez a mintázat, ezt nem szabad elfelejteni! Sodrós, kavicsos úton is el-el bizonytalanodik. Ha neki való a talaj, akkor a kedvező tömege és a jó tapadása miatt jól is mászik, amiben persze az egész jó tömege is közrejátszik.

Az alacsony gördülési ellenállás szinte szemmel látható…

Az alacsony gördülési ellenállás szinte szemmel látható…

A külső a nagyon alacsony mintázat miatt nagyon alacsony gördülési ellenállással bír, kanyarodáskor is elmarad a nagyobb bütykű terepgumiknál kemény úton megszokott zizegős rázkódás, így a terepre történő kijutásig az aszfaltos szakaszokon is nagyon jól működött. A defektállóságról a 127 tpi sűrűségű szövetszerkezet gondoskodik. A teszt néhány hónapja alatt defektet pedig nem sikerült összeszednem vele, bár megjegyzem, az oldalfal elég vékonyka, a felütés ellen inkább csak a külső mérete és a megfelelően megválasztott nyomás véd.

Összességében nagyon jól teljesített azon a szűk felhasználási területen, amit neki szántak, de ettől jelentősen eltérő körülmények közt nem igazán használható. Ez a specializáció ára, de az előnye is, mert ahová való, ott viszont nagyon megy. Ez egy ilyen külső, ezt mindenképpen vegyük figyelembe! Éppen ezért az vegye meg, aki a fentebb felsorolt körülmények közötti használatra szánja, vegyes, általános terep felhasználásra már nem ezt ajánlanám, csak és kizárólag az említett útviszonyok közé, de ott nem lehet csalódni benne. Ára nem a legalacsonyabb, de nem szabad elfelejteni, hogy a cég top kategóriás külsőjéről van szó, amivel rengeteg híres versenyző megy. A többi gyártó hasonló szintű külsőivel összevetve kifejezetten „best price”-nak is titulálhatnám, úgyhogy az ár-érték arányát tekintve nálam 5-öst érdemel…

Pozitívumok:
+ jó tapadás
+ kedvező tömeg
+ alacsony gördülési ellenállás

Negatívumok:
– korlátozott felhasználási terület

Termékadatok:

Weboldal: www.rubena.co.hu, www.facebook.com/RubenaHungary
Származási hely: Csehország
A termék a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A termék a magyarországi honlapon ide kattintva érhető el.
Ajánlott fogyasztói ár: 8000 Ft

Műszaki paraméterek:
Méret: 26 × 2,10” (ERTRO: 54 × 559)
Változat: Tubeless Supra Top Design SE Dual CRX Light Compound
Tömeg:
– Gyári adat: 500 g
– Mért adat: 481 g (átlag)
Szövetsűrűség: 127 tpi (a futófelület alatt)
Legnagyobb megengedett nyomásérték: 380 KPa (3,8 bar)
RI: 4,1

Szöveg és fotó: gg

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo