A Quad szó hallatán valószínűleg kevesen vannak, akiknek nem a „négykerekű krosszmotor” jut eszébe, hanem egy angol fékmárka. Azt meg talán még kevesebben tudják, hogy a 11 éve létező cég felniket, kerekeket, agyakat és még egyéb kiegészítőket is gyárt. Nem tör(eked)nek piacvezető szerepre, sem a prémiummodellek babérjaira, hanem inkább a középmezőnyben igyekeznek a jó minőséggel és megfizethető árral hódítani…
Ennek ellenére tesztünk alanya egy felsőbb kategóriás XC/AM fék, amely sok okos dolgot tud. Példának okáért nagyon esztétikus színvilágú, amely remekül passzolt a Magellan Pyxis tesztgépünkre. Ráadásul a két arany gombtól eltekintve teljesen fekete, ami határozottan jobban illik a bringák 99%-ához, mint az ilyen-olyan ronda szürkék, polírok, natúrok.
Persze az esztétikánál fontosabb a szimmetrikus kialakítása, azaz a karok bármelyik oldalra feltehetők. Még okosabb dolog, hogy azon kevés gyártók közé tartoznak, akik kétcsavaros bilincset alkalmaznak, tehát nagyban megkönnyítik a le- és felszerelést.
A karok egyébként nagyon kompakt felépítésűek, és a mai trendeknek megfelelően a kormányra merőlegesen nyomják a dugattyút. Ez azt is jelenti a Quadnál, hogy a tartály fedele oldalra került, így ha meg kell bontani – mondjuk egy olajcserénél –, akkor ahhoz bizony le kell szerelni a kormányról.
Modern karhoz méltó módon két dolgot is lehet állítani rajta, ráadásul kézzel: a dugattyú házánál lévő gyűrűvel a nyomáspontot lőhetjük be, míg a karba integrált bordázott tekerentyűvel a kar kormánytól való távolságát.
A nyergek egy-egy nagy dugattyút rejtenek mindkét oldalon. A pofák pedig könnyen – egy csavar oldásával – vehetők ki.
A cég többféle tárcsát is gyárt Standard, Pulse és Pulse XC néven. A tesztalanyunk a Pulse változatból kapott egy-egy 160-as hullámos példányt, amelyek hat csavarral rögzülnek, és a hullámok által egy kicsit nagyobb felületen tudnak hűlni. Az XC változat pedig még jobban, igaz nincs is akkora fékezőfelülete.
A felszerelés nagyon könnyen ment, a beállítás viszont kicsit nehezebben, mert gyárilag kissé alul voltak töltve a karok. Emiatt elég hosszú úton kellett mozgatni őket a kívánt fékhatás érdekében. A végén kicsit nyúlós lett a fékérzés, amit én speciel szeretek, de ez bizonyos emberekkel örök vitatémánk marad. Szóval érdemes lehet használat előtt kipróbálni, és esetleg egy szakszervizben rátöltetni, ha nem felel meg az ízlésünknek.
Az állítógombok tényleg nagyon hasznosnak bizonyultak, és könnyen tekerhetők voltak. Hozzám hasonló kiskezűeknek viszont lehet, hogy még teljesen betekert állapotban is túl messze lesz a kar a kormánytól. Legalábbis én nem tudtam a saját bringáimon megszokott közelségűre állítani. Maga a kar egyébként nagyon okos kialakítású, és jó széles felületű, így tartós fékezésnél sem vágja az ujjunkat.
A fékerő napról napra növekedett az elején. Persze, ha nem hóban és mínusz tízben koptatjátok be, akkor biztos, hogy hamarabb összemelegszenek a pofák, meg a tárcsák. A viszonylag hosszú bekopás után azonban már teljesen megfelelő fékerőt produkált, bár határozottan kellett húzni, főleg az elsőt. Nem tudom, hogy egyedi eset volt-e ez, de a tesztpéldányunkon a hátsó fék érezhetően erősebb volt. Tartós húzásnál pedig nem éreztem semmiféle fáradásra utaló dolgot.
Összességében egy szép és nagyon jó ár-érték arányú féket kapunk az egy darab Deák Ferencünkért, amelyet elsősorban könnyebb emberkéknek ajánlanék.
Termékadatok:
Forgalmazó: Cseke Zrt.; www.csekert.hu
Származási hely: Tajvan (tervezés: Anglia)
A termék a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
Olaj típusa: DOT 3 és DOT 4
Színválaszték: fekete
Tömegadatok (saját mérés):
– első fék feltöltve kar + munkahenger: 322 g (750 mm-es vezetékkel)
– hátsó fék feltöltve kar + munkahenger: 348 g (1350 mm-es vezetékkel)
– tárcsa 160 mm: 138 g / db
– csavarok: 24 g / fék
A szett tartalmazza a féknyerget, fékkart, fékvezetéket, tárcsát, fékpofákat, csavarokat, valamint IS-PM adaptert. Kompletten, feltöltve, használatra kész állapotban. Szerszám nélkül állítható fékkartávolság és nyomáspont.
Ajánlott fogyasztói ár: 19.900 Ft
Szöveg: KGÁdám
Fotó: Lcs