„- Hűűű ez milyen teló? – Hagggyámááá…” Néhányszor lejátszódott ez a röpke beszélgetés, amikor jártamban keltemben összefutottam rég nem látott ismerősökkel, vagy csak amikor leszólított valaki mondjuk lakatolás közben… Mert hogy budira még éppen nem, de bevásárolni is ezzel jártam. Simán.
Mint a férfiemberek nagy része, először ugye megnézzük, hogy mekkora a csaj melle, aztán jöhet a többi. Valahogy így történhetett ezzel a villával is. Megláttuk a falon. Nem volt menekvés, „fel kellett próbálni”. Tény, hogy impresszív megjelenésű a villa. Alaposabb szemlélődés után leginkább ipari műremeknek mondanám. A tesztidőszak alatt nem találkoztam olyan emberrel, akinek ne tetszett volna.
A kiindulási alap tehát biztató. Nem hátrány az, ha egy termékre, egy tárgyra jó ránézni. A titán színűre eloxált fényes vállak, a papucsok és a karbon lábak vonzzák a tekintetet. No de ennyi bevezető után vonatkoztassunk el a kinézettől, hiszen a belbecs legalább annyira fontos, mint a külcsín. A cucc alapvetően egy nagyon egyszerű szerkezet. Nincsen benne semmi kopó, mozgó, csúszó, kenő alkatrész. És ez jó. Mert ettől lesz könnyű és totál karbantartásmentes.
A méretre vágott nyakkal rögtön be is csusszanunk a 800 g alá, egészen konkrétan 785 g-nál áll meg a mérleg kijelzője. Hmmm. Baráti. Egy 1500-1700 g-os teló után mindenképpen kijelenthető, hogy felezős. Egy fél teló áráért egy fele olyan tömegű villát kapsz. Végül is arányos. Nagyon könnyű lesz tőle a gép eleje.
A villa 445 mm-es beépítési magasságát úgy álmodták a tervezők, hogy az kompatibilis legyen a leginkább elterjedt 80-100 mm-t mozgó telók SAG-gel csökkentett hosszával. Tehát pont olyan hosszú, mint egy telós gép villája a ráülés és a benyomódás után. Ez egy különösen fontos momentum, mivel így nem szúrja el a telóhoz tervezett gépek geometriáját, ami valljuk be, azért nem hátrány.
Normál acél merevvillákat tömkelegével lehet kapni, de azok vagy nehezek, mint a kő, ezzel együtt ráznak is, mint a veszedelem, ráadásul helyből agyonvágják a telóhoz tervezett vázak geóját, mivel többnyire rövidek is. Többségükön nincs is tárcsakonzol, így pont a téli edzőgép felállásban kell visszatérni a felnifékes opcióra, ami egy lucskos tél után garantáltan ledarálja a felnidet. Az ilyen acél villák beépítése után a végeredmény egy nagyon meredek fejcsövű, túl alacsony középrészű gép lesz, ami ráadásul a tömést is kirázza a fogaidból, valamint a felnidet is elfogyasztja reggelire. Ezzel a villával ellenben nincsenek ilyen gondok.
Az installálás egyszerű, mint a sárga tányér. Sokat nem kell sz.rakodni a beállítással, és a különböző kütyük tekergetésével, valamint a kamrák fújkálásával. A beszerelés után azonnal lehet küldeni a veretést.
Menet közben:
Ami azonnal feltűnik, hogy a geometriája hibátlan. Tökéletes vele a fejcsőszög, az utánfutás mértéke és a kormánymagasság is. Élmény vele Bunnyzni is, könnyen jön a gép eleje, azonnal reagál minden apró húzásra. Bár még csak „bejáratós”, de mégsem rázza szét az ember markát, ami mindenképpen biztató előjel.
Az első napokban nagyrészt csak a várost jártam vele, és örömmel konstatáltam, hogy milyen nagyszerűen veszi le az úthibák, a betonrepedések, és a macskakövek élét. Egy durung merev acél villához képest olyan érzés, mintha eggyel ballonosabb méretű gumit raknál fel, és azt 0,3-04 bárral alacsonyabb nyomáson használnád, mint amit korábban megszoktál. Kellemes érzés a hooooosszú karbon lábak vibrációt csökkentő hatása. A karbon, mint alapanyag ebben elég jó.
Megküldtem néhányszor a dörtökön is, meg néhány kisebb letörés is befigyelt, egyrészt hogy teszteljem a stabilitását, másrészt hogy „betörjön” (ez itt a szinonimája a telók bekoptatásának). A villa rugalmassága és vibráció tompító hatása elsősorban hosszirányban értendő. Értelemszerűen be nem mozog, mint egy teló, viszont előre-hátra van kb. 10-15 mm körüli elmozdulása, és ez a 20-25 mm pont elég ahhoz, hogy a rázatós egyenetlenségek nagy részét eliminálja. Van két irány, amerre betonmerev a szerkezet. Az egyik az oldalirány, tehát az irányítási precizitás, a másik pedig a fékmerevség.
A villa irányítása fenomenális, ultraprecíziósan lehet vele kanyarodni, de leginkább csak stabil, egyenletes talajon, vagy aszfalton. Izgő-mozgó, durván kavicsos kanyarokban azért hajlamos elpattogni, főleg ahogy nő a sebesség. A fékmerevség az „ilyen állat nincs is” kategória. A villa kovácsolt alu papucsainak stabilitása össze sem hasonlítható a gyorszáras telók puha magnézium papucsai által nyújtott stabilitással, mert egyszerűen nem egy kategóriában versenyeznek. Ez a villa, az átütős telók kivételével az összes gyorszáras telót megeszi reggelire, ha fékmerevségről van szó. Nagyban hozzájárul ehhez a szintén alu Post Mountos konzol, valamint az a nem mellékes tény, hogy a villa szárai az aljukon is 34 !!! mm-esek.
A fékhatás szemléltetéseként:
Nyolcvan kiló vagyok. Beöltözve, hátizsákkal, cókmókkal együtt 85. Nyolc éven át triáloztam. Megtanultam nagyon durván, agresszíven és hatékonyan fékezni. Nem találkoztam még soha olyan gyorszáras telóval, amin elég lett volna a stílusomhoz és a testtömegemhez a 160-as tárcsa. A minimum a 180 mm, de néha a 203-ra is szükség van. És láss csodát: ezzel a villával vígan elvagyok a 160 mm-es tárcsával, és tökéletesen elégedett vagyok a fékhatással. Bármilyen sebesség mellett azonnal tudok Nózvílizni. Fenomenális a fékérzés ezen a villán…
A bejáratás után természetesen megküldtem terepen is. A hazai terepek nagy része – a durván sziklás részek kivételével – simán vállalható vele. Persze itt nem azokra montisokra gondolok, akik napi 120-150 kilcsiket akarnak beletolni, de a 40-50 kilométer vállalható kompromisszum. Érdemes ellenben legalább 2,2-es 2,3-as vékony falú ballonos külsővel használni. A sárférőhely fenomenális, a villa akkora, hogy a 29-es gépek szerelmesei is használni tudják, akár nagyobb külsőkkel is.
Az ára elsőre riasztónak tűnhet, de ha belegondolsz, három villát kapsz egy áráért:
– Adott a tökéletes geometriájú téli edzővilla a montidba. Garantáltan nem rohad el a téli dzsuvában, és a karbantartást is meg lehet vele úszni.
– A pénzedért kapsz egy teljes értékű 29-es kerékkel is használható montis villát, szóval ha ilyen terveid vannak, akkor ez is kipipálva.
– Városi vagy trekking gépbe is ideális választás, kellően könnyű, kényelmes, simán elfér benne a trekking kerék akár ballonosabb külsővel is. A nagyobb átmérőjű kerék esetében sem lesz gond a fékhatással, ez garantált.
Egy hibáját találtam csak a villának: A tervezők a papucs kilógását olyan kicsire vették, hogy a Shimano gyorszárakat leginkább elterjedt pozícióba nem lehet behajtani, mert a fej nem fér el rendesen a láb aljától, és kicsit kiemeli a kereket. Ezt láthatod az utolsó előtti képen. Az utolsón pedig a megoldást az ideális gyorszárkar elhelyezkedésre.
Szóval a műszaki tartalom teljes mértékben összhangban áll az árral, így tőlem megkapja az ajánlott plecsnit. Egy ilyen cucc beszerzésével 3 teljes értékű villához jutsz egy személyben, és garantáltan nem fog benne elromlani semmi, így évekig hű társad lehet.
Termékadatok:
Forgalmazó: Paul Lange Hungary Kft.; www.paul-lange.hu; www.lanchalozat.hu
A villa a forgalmazó oldalán ide kattintva érhető el.
Ajánlott fogyasztói ár: 49.990 Ft
Beépítési magasság: 445 mm
– 34 mm-es karbon lábak
– Kovácsolt villaváll és papucsok
– Alu ötvözet nyakcső
Tömeg: 817 g (265 mm-es vágatlan alu nyakkal), 785 g (195 mm-es nyakkal)
Szöveg és fotó: Ardó Tamás