fbpx

Préseléses rögzítéstechnika

Folytatjuk technikai szakbarbároknak szánt sorozatunkat, melyben most a préseléssel történő rögzítések vannak terítéken. A forrás most is a szerelők bibliája, a Barnett’s Manual…

A préselt kötések meghatározása, a mérettolerancia

A préselés arra a kötéstípusra utal, melynél a két alkatrész érintkező felületeit a súrlódási együttható köti össze. Többféle préselt kötéstípus létezik: a kerékpáron a leggyakoribb, amikor egy kissé nagyobb átmérőjű cső egy másikba kerül, vagy egy szögben lapolt végű tengely kerül egy azonos lapolású nyílásba. Az előzőre példa a kormánycsapágy bepréselése a váz fejcsövébe, vagy mélyhornyú (ipari) csapágyak rögzítése, míg az utóbbi a hajtókar és a középcsapágy-tengely tartós, de oldható kapcsolatát biztosítja. Hengerpalástok kapcsolata esetében az átmérő méretkülönbsége 0,1-0,3 mm lehet.

A préselt kötések előkészítése

Az első lépés meghatározni, hogy a bepréselendő alkatrész átmérője valóban a 0,1-0,3 mm toleranciahatáron belül van. A felületeknek tisztának és korróziómentesnek kell lenniük. Az elégséges súrlódási együttható elérése érdekében ne alkalmazzunk kenőanyagot, legfeljebb Loctite 222-est a belső korrózió elkerülése érdekében.

A bepréseléshez gyakran speciális présszerszám szükséges. Ha nem áll rendelkezésre megfelelő szerszám, kisebb alkatrészek esetében általában satu is megteszi, esetleg kellő óvatossággal kalapáccsal is el lehet végezni a feladatot. Ilyen esetekben nagyon figyeljünk az alkatrészek párhuzamosságára. Kalapácsos beverésnél használjunk gumikalapácsot, vagy falappal védjük az alkatrészt. Satuval történő préselésnél ugyancsak falappal védjük a felületeket.

A tengelyrögzítés metszete négyszögtengelyes hajtómű esetében...

A négyszögben végződő középtengelyek lapolt csatlakozásának összeszerelése lényegesen egyszerűbb: nem kell mást tenni, mint a olyan erővel ráhúzni az egyik alkatrészt a másikra, hogy használat során ne tudjon a kötés kilazulni. Az előkészítéshez tisztítsuk meg a felületeket, illetve állapítsuk meg, hogy a két alkatrész egymással kompatibilis-e. A középcsapágy-négyszögtengelyek terén kettő, a bordástengelyek esetében három szabvány létezik, melyek nem csereszabatosak.

Abban az esetben, ha az egyik alkatrész túl könnyen megy fel a másikra, és a végső meghúzási ponton sem szorul elégségesen, használjunk Loctite RC680-at a rögzítéshez. További rögzítéshez ismételten ezt az anyagot kell használni, így az alkatrész mechanikus funkciója nem szenved csorbát. A Loctite RC680-as alkalmazható kormánycsapágyakra is, illetve ha teljes felhúzás esetén a rés meghaladja a 0,2 mm-t, Loctite 660 (folyékony fém) használata szükséges. Ebben az esetben már nem beszélhetünk az alkatrész tökéletes pozícionálásáról (apró szögeltérés elképzelhető), de a kötés megfelelően erős lesz, kilazulással nem kell számolni.

Forrás: Barnett’s Manual of Bicycle Repair

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.