fbpx

Merida Road Race Lite 904 vázszett

A kerékpárpiaci hírekről és trendekről rendszeresen beszámoló Bicycle Retailer portál értesülései szerint a Merida a legdinamikusabban fejlődő tajvani vázgyártó, a Merida Road Race Lite 904 vázszett kapcsán ennek próbáltunk utánajárni.

Előbbi megállapítás köszönhető részben annak, hogy kiválóan lovagolta meg a Kínában tapasztalható keresletrobbanást, amely már nemcsak a kedvező árfekvésű kerékpárok iránt jelentkezik: az 1,3 milliárdos lakosság egy része már a közép-, közép-felső kategória felé kacsintgat, így a 2012-es technikai fejlesztések is ennek jegyében zajlanak.

A Race Lite számos technikai újdonsággal jelentkezik 2012-ben, a formavilág továbbra is modern és esztétikus.

Bár a Merida tajvani illetőségű, a tervezést német mérnökökre bízzák, amelyet minden bizonnyal a távol-keleti vásárlók is díjaznak. A márkanevet a legtöbben továbbra is az igényes MTB gépekkel párosítják (ezt a képet erősíti a gyár nevét viselő legsikeresebb profi montis csapat), mindazonáltal a városi, szabadidős, illetve országúti kerékpárok terén is jelentős kínálattal jelentkezik a Merida. Ráadásul saját technikai fejlesztések jellemzik ezen modelleket, amely a mai, egy kaptafára gyártott vázak világában mindenképpen dicséretes. Bemutatónk alanya is ebből a körből kerül ki: az új, 2012-es Road Race Lite 904 kategóriájában kimagasló technikai szintet vonultat fel.

Az alsócsövön alul mélyített vájat fut végig, amely mögött, a cső belsejében merevítő bordát találunk. A váztervezők mindent megtettek a terheléssel szembeni optimalizálás terén.

Az alumínium vázalapanyag alkalmazásában a Merida kétségtelenül otthonosan mozog. Ők vezették be elsőnek a robothegesztést, a terhelés szempontjait maximálisan figyelembe vevő vázcsöveket, amelyek gyártása kizárólag nagy szériában kifizetődő. A tartósságra soha nem volt panasz: sokan még ma is a jó 10 évvel ezelőtt készült Merida vázakat hajtják, megszámlálhatatlan mennyiségű kilométert hajtva rajtuk. Tartósak, könnyűek és szerencsére nem is túl drágák ezek az alumíniumbringák, a legtöbb kerekesnek pont ilyen masinára van szüksége.

A varratok simítottak, a csőformák összetettek, a hátsó fékbowden pedig rejtetten fut.

Azonos technikai színvonal mellett 2012-ben az országúti gépek kedvezőbb áron érhetők el – már ha figyelembe vesszük nemzeti valutánk gyengélkedését is. Így az alumíniumváz-kínálat csúcsát jelentő, jelentősen továbbfejlesztett Road Race Lite sem egész kerékpárként, sem vázszettként nem számít eszeveszetten drágának. Érdemes megjegyezni, hogy a Road Race típus a teljesítmény-orientált kerékpárosoknak készül, lényegében a Reacto és a Scultura karbonvázak geometriáját kínálják megbízható, kedvező áru alu alapanyagból. Aki a kényelemcentrikus típust preferálja, annak jobb választás a Road Ride sorozat, rövidebb felsőcsővel, illetve magasabb kormánypozícióval.

Elölnézetben a másfél colra bővített fejcső és villa a megjelenés szempontjából is meghatározó.

Miben különleges Road Race Lite? Elsődlegesen abban, hogy a lehető legtöbb téren alkalmazza a felsőkategóriában elérhető, profi modellek esetében bevált technikai megoldásokat. Menjünk sorjában! A Prolite 66 alapanyag és csőformák magukért beszélnek: a hydroforming eljárással húzott, nyújtott, préselt, szavakkal nehezen leírható formák mind a terhelés optimalizálása jegyében születtek, a lehető legnagyobb szilárdságot és terhelhetőséget biztosítják az adott váztömeg mellett. A tervezőmérnökök a csövek falvastagságát is maximálisan optimalizálták: ezek háromszor húzottak, azaz terhelés függvényében három különböző értéket mutatnak.

Felül hagyományos 1 1/8"-os csapágyat találunk 44 m-es félintegrált csészével.

A csőátmérők terén is a legkorszerűbb megoldásokat találhatjuk: a fejcső X-Taper kialakítású, alul másfél colra bővített, a villanyak, villaszár és a csapágyazás átmérője is e szerint hízott. Előnye nemcsak a vázmerevség fokozása, hanem a váz- és csapágyélettartam terén is érezhető lesz a javulás. A stabilabb kormányzás és irányítás sosem jön rosszul, okos tervezéssel még a kényelem is fokozható ilyen méretparaméterek mellett. Hasonlóan a felső kategóriás Merida karbonvázakhoz, a Double Chamber kialakítású alsócsőben belső merevítőbordát találunk. A hátsó traktus tervezése során már a kényelemé az elsőbbség: a lánc- és támvilla megkapta a Reacto és a Scultura vázakon alkalmazott Flex-Stay kialakítást, így a kiváló stabilitás kellemes rezgéscsillapítással párosul.

A láncvilla megkapta a Merida csúcsgépeken alkalmazott komfortnövelő Flex-Stay kialakítást.

A csövek simított hegesztéssel csatlakoznak egymáshoz, amely esztétikusabb és tartósabb megoldás, mint a hagyományos varratokkal történő hegesztés. A belső bowdevezetés mindeddig a legigényesebb vázaknál volt jelen, mostantól már a Road Race Lite is ilyen tetszetős hátsó fékvezeték-megoldást alkalmaz. A terhelés szempontjából változó nyakátmérőjű karbonvilla már csak hab a tortán: több gyártó az ilyen típusú karbonnyakas villáit kínálja majdnem annyiért, amit a Road Race Lite vázszettért fizetünk. Kapunk még egy tökéletesen tömített félintegrált kormánycsapágyat, amely kissé túlépített, így meglepő lenne, ha normális használat mellett idejekorán meghibásodással szembesülnénk. Legtöbbünk szívesen cipel 20-30 gramm súlytöbbletet, ha a karbantartás egy feladattal kevesebb.

A villaváll természetesen méretesebb a nagy átmérőjű csapágyazás miatt, minden bizonnyal kellően erős stabil ez a fokozottan terhelt rész.

Nem volt szívünk ezt a szép vázat jó BikeMag hagyomány szerint feldarabolni, de amennyire tudtuk, alávetettük endoszkópos vizsgálatnak: belenéztünk a váz belsejébe, a csövekbe. A varratok bent természetesen nem csiszoltak, de folyamatosak, egyenletesek. A terhelésfüggő formai manipulálás miatt kész labirintus a hátsó háromszög, az apró papucs kecses formája és becsatlakozása messze túlmutat ezen az árkategórián. Az alsócső a középcsapágyháznál alul nemhogy lapos lenne, hanem hosszanti, mély bordát találunk rajta, e mögött található a belső merevítés. Viccesen megjegyeztük, hogy az alsócső-kialakítás a terhelhetőség fokozása mellett esőben még a vízfelverődéstől is óvja cipőnket!

A fenti nyíláson sikerült bekukkantanunk, és a hegesztések "hátoldalát" is megvizsgáltuk.

Azon kívül, hogy nem karbonból készült, a Road Race Lite esetében nehéz lenne olyan fejlett technológiai megoldást mondani, amely a vázon nem szerepel. És hogy a működés során minden klappoljon, az első váltónál is találunk a nyeregvázcsövön hydroformingos lapítást, de ugyanígy a jobb oldali láncvilla is idomul a lánctányérokhoz. Nem végletekig kikönnyített vázról van szó, így a tökéletes működés, maximális stabilitás és komfort minden bizonnyal kiváló megbízhatósággal és tartóssággal párosul, azaz sokáig élvezhetjük a vázzal megtett kilométereket. Bírni fogja a strapát, minden szempontból optimális, a fejlett megoldásoknak köszönhetően nem avul el egyhamar. Egyszóval szerethető társunk lehet. Tegyük próbára: a Merida tesztprogram keretében már erre is van lehetőség!

A hátsó papucs etalon értékű: minimalista, szép, ráadásul terhelés szempontból is átgondolt.

Road Race Lite vázszett ár (kormánycsapággyal): 114.900
Komplett Road Race Lite kerékpár: 249.000-tól
Súlyadatok (S/M, kb. 54 cm-es hagyományos vázméret): váz 1605 g, villa 435 g, kormánycsapágy 115 g.

Információ: www.bikefun.hu

Szöveg és fotók: Németh Balázs

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.