fbpx

Pisztolylövéssel indult útjára a megújult Bringázz a munkába! (Bam!) kampány

„A mozgáshiány orvosolható: bringázz a munkába”. 2012 április 11-én ezzel a jelszóval és új versennyel indult a Bam.

A Magyar Kerékpárosklub, együttműködésben a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal,támogatói és partnerei segítségével idén is megszervezi az immár negyedik éve zajló Bringázz a munkába! kampány tavaszi fordulóját, ezúttal azonban megújult tartalommal és versennyel.

A Bringázz a munkába! kampány 2008-as indulása óta, évente több mint 30 ezer közlekedőt aktivizál, akik az 5 hetes kampányidőszak alatt kerékpárral járnak munkahelyükre. A résztvevők, a kerékpárral közlekedők már tudják, érzik az előnyöket: sokkal vidámabban, nyugodtabban érkeznek a munkahelyükre, részévé váltak a „bringás” közösségnek, pénzt takarítanak meg. (http://kerekparosklub.hu/kisokos/miert-kozlekedj-biciklivel). 2012 tavaszán a Bam! fő üzenete éppen ezért már nem csak az egyénekhez, hanem a vállalatokhoz szól: tegyenek meg mindent azért, hogy egyre többen válasszák dolgozóik közül a kerékpárt munkába járásra.

A vállalatvezetők már tudják, hogy a hatékony munkavégzéshez szükség van mozgásra, akár munka közben is. Különböző apró ötletekkel próbálnak erre megoldást találni. Mi a kerékpározást ajánljuk, mint a munkába járás eszközét, ennek pozitív hatásai már bebizonyosodtak:

Rövid távú előnyök

Hosszú távú előnyök
Hatékonyság/ pénzügyi előnyök
  •  Pontosság
  •  Hatékonyabb munkavégzés
  •  Kevesebb parkolóhely
  •  Kisebb parkolási költség
  •  Hatékonyabb helykihasználás
  •  Kisebb céges gépkocsi-flotta
  •  Kevesebb benzintámogatás,
  •  Kevesebb betegszabadság,
  •  Kevesebb táppénz
Jobb kapcsolat az alkalmazottakkal
  • Kevesebb stressz
  • Elégedettebb munkavállalók, jobb kapcsolat a munkáltató felé
  •  Csapatszellem erősítése, egy közös ügy támogatása
  • Munkahelyi légkör jelentős javulása
  • Egészségesebb alkalmazottak, kevesebb betegszabadság
  • Vonzóbb munkahely a jobb közlekedési lehetőségek miatt
Felelősség és cégimidzs
  • Szerepvállalás a légszennyezés, a torlódások csökkentésében,a városi környezet javításában, a klímát érintő intézkedések megtételében
  • Elkötelezettség a fenntartható fejlődés mellett
  •  A cég társadalmi szerepvállalása (CSR) erősödik
  • Jobb, felelős cégimidzs

Azt már tudjuk nemzetközi kutatásokból, hogy kb. 30%-kal csökken azoknak a dolgozóknak a betegállományban eltöltött ideje, akik kerékpárral közlekednek (pl. itt: http://ukpmc.ac.uk/abstract/MED/7934757/reload=0;jsessionid=N0rCtoOrsspozjOHIQS8.22), nehéz azonban kifejezni számokban azt a pozitív hatást, amelyet például a kerékpárral munkába járás a munkahelyi légkörben, a közösségek kialakulásában eredményez.

Idén, a tavaszi Bam! kampány keretében – ezúttal első alkalommal – arra bíztatjuk ezért a vállalatok felelős vezetőit, hogy nevezzék be cégüket/szervezetüket/iskolájukat a versenybe, jelöljenek ki Bam! felelőst, és mutassák meg nyilvánosan az új Bam! honlapon, hogy mit tesznek közös céljaink érdekében. A vállalatok versenyének alapja, hogy a szervezők által kidolgozott „indikátor listán” (ld. mellékelt lista) megadott eszközök közül mit és hányat valósított meg a benevezett szervezet a kampány ideje alatt. Az ezek alapján kialakult mutató fontos része, hogy a dolgozók hogyan értékelik cégük „kerékpáros-barátságát”. Az adatokat a Bam! felelősök maguk adják meg az erre kialakított internetes felületen (erre először április 16-án reggel lesz lehetőség, és onnét kezdve folyamatosan a kampány végéig, május 15-ig). A cégek kategóriánként versenyeznek (vállalatok, iskolák, mindkét kategória méret szerint 5 külön létszámcsoportban), a győztes azok közül kerül ki sorsolással, amelyiknek a legmagasabb az indikátorok alapján számított mutatója.

A Bam! kampány – ahogy eddig is – az egyének számára is nyitott és ingyenes. A részvételhez most sem kell mást tenni, mint a kampányidőszakon belül regisztrálni a www.bringazzmunkaba.hu oldalon. A kampányidőszakban minimálisan előírt 8 kerékpáros munkába menetelt a honlapon található közlekedési naplóba lehet regisztrálni, a győztesek ezek közül kerülnek ki sorsolással.

Indikátorok, ami alapján a vállalatokat értékeljük

1.    A kampányt teljesítő dolgozók aránya

2.    Bam! – aktivitás

Példák:

  • kerékpáros faliújság
  • kiadványok (MK Kisokos, kerékpáros térkép)
  • intranet (fórum a biciklis munkavállalók részére; fontos információk közzététele – pl. közlekedési szabályok és ezek változása; rendszeres cikkek; hírlevél);
  • Bam! póló
  • Bam! nap szervezése
  • bringásreggeli szervezése
  • vállalati kirándulás biciklivel
  • céges oklevélátadó
  • további ötletekért ld. a bringazzmunkaba.hu ajánlásait

3.    Kerékpártárolók aránya

4.    Jutalmazás

Példák:

  • A Bam! résztvevők elismerése, jutalmazása: az elvárt 8 tekerést teljesítő dolgozókat a cég megjutalmazza (pl.  külön céges oklevél, ajándék)
  • Kerékpáros közlekedés jutalmazása béren felüli juttatással, kedvezménnyel (pl. havi támogatás új kerékpár vagy kerékpáros kiegészítő illetve ruházat vásárlása esetén, évenkénti természetbeni támogatás, éves MK tagság, ingázók kerékpáros bérletének kifizetése)

5.     „Hardware”

Példák:

  • biztosított-e a kerékpárral érkező kollégák számára zuhanyozási lehetőség és/vagy öltöző;
  • szerszám, kiegészítők (pl. szerviz-koffer: pumpa, belső, ragasztókészlet, stb.);
  • műhely (kerékpár karbantartáshoz és/vagy tisztításhoz szükséges feltételek);
  • szerződés külső műhellyel;
  • „bicikli check”: bizonyos időközönként kerékpár-állapotfelmérés biztosítása;
  • szolgálati bicikli;
  • biciklikölcsönzési lehetőség (privát használatra is);
  • külső infrastruktúra építésében szerepvállalás (települést, kerületet érintő kerékpáros infrastruktúra építésben, fejlesztésben részvétel).

6.      Vállalatvezető szerepvállalása

7.      Oktatás, tréning, képzés

Példák:

  • egyéni tanácsadás;
  • orvosi vizsgálat és tanácsadás;
  • fontosabb szabályok és törvények ismertetése, változtatások követése (pl. egyirányú utca);
  • lopásmegelőzés: pl. vonalkód, felvilágosítás; biztonságos tárolás

bebiciklizés.

8.    Közlekedési terv, stratégia

Példák:

  • felmérés a dolgozók közlekedési szokásairól és ezek optimalizálása;
  • közlekedési szokások folyamatos monitorozása;
  • együttműködés más vállalatokkal;
  • biciklis futárok rendszeres igénybevétele.

9.    Dolgozók véleménye a vállalatukról: a dolgozók 10 fokú skála mentén minősíthetik a vállalatukat a kampány idején egy alkalommal.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo