fbpx

Merida 2012: újdonságok a jövő szezonra

A korábbi cikkben bemutatott Merida BIG.NINE-nal még nem ért véget a Merida új fejlesztéseinek sora. Három további csemegét is tartogat a cég a jövő – illetve a szponzorált versenyzők esetében már az idei – szezonra, van teljesen új modell, találkozhatunk némi ráncfelvarrással is, és természetesen a pénzünkért megkapható minőség és teljesítmény a gyártó szerint továbbra is növekedést mutat. Következzék tehát az O.NINE Carbon Team, a Cyclo Cross Carbon Team Disc és a Reacto Team – a keményebb felhasználástól egészen az aszfaltig végigböngészve a palettát…

O.NINE Carbon Team 2012

O.NINE Carbon Team 2012

A 2010-es szezon legsikeresebb versenygépe kétségkívül az O.NINE Carbon Team merevfarú karbon monti volt. Az immár a világbajnoki csíkozást is teljes joggal magán viselő gép néhány részletében (felszereltség illetve nyeregrögzítési rendszer) teljesen megújul, és a Merida reményei szerint a 2011-es szezon folyamán sem lesz egyszerű a nyergében hajtó ridereket letaszítani a dobogóról.

O.NINE Carbon Team 2012

O.NINE Carbon Team 2012

A gép a 2011-es szezonban teljes egészében a SRAM XX szettjét kapja meg, így az amerikai márka kiemelkedő merevségi mutatókkal rendelkező, négykaros csillaggal bíró XX hajtóműve lesz a felelős ezentúl a hajtáshatékonyságért. A korábbi FSA kiegészítők helyét a Merida-Centurion házi márkájának számító PRC, azaz Procraft alkatrészek veszik át, extra könnyű stucnival és emelés nélküli, egyenes karbon kormánnyal a profik felhasználói igényeinek eleget téve.

O.NINE Carbon Team 2012

O.NINE Carbon Team 2012

A nyeregcső is PRC gyártmány lesz (bár kísértetiesen hasonlít a gyári Selle Italia Monolink csőre), mely karbon alapanyagával a komfortot hivatott elősegíteni, és 27,2 mm-es átmérővel, valamint ehhez társuló kiváló, 150 grammos gyári tömegadattal rendelkezik. A nyeregcső további specialitása, hogy a Multivan Merida Biking Team nyeregszponzorának (Selle Italia) „Monolink” rendszerével kompatibilis.

O.NINE Carbon Team 2012

O.NINE Carbon Team 2012

Összességében azonban az O.NINE nem változik a 2010-es és 2011-es modellekhez képest. Az indoklás a következő: „sose változtass egy győztes versenyparipán”… Magyarán marad a 18”-os vázméret esetén 940 grammos gyári tömegadat és a jól bevált technológiák: Flex Stay támvilla, Nano Matrix szövetstruktúra és Double Chamber csőkeresztmetszetek.

O.NINE Carbon Team 2012

O.NINE Carbon Team 2012

Mielőtt az olvasó teljesen eltévedne a 2010-es, 2011-es, illetve 2012-es évszámok erdejében, tegyük tisztába a helyzetet: a mostani, 2011-es sajtótáborban 2012-es friss fejlesztéseket (BIG.NINE Carbon Team és Cyclo Cross Carbon Team Disc), valamint 2011-es modellek 2012-es változatait (O.NINE Carbon Team és Reacto Team) mutatták be a nagyérdeműnek.

O.NINE Carbon Team 2012

O.NINE Carbon Team 2012

Haladjunk a cross country világából tovább az idősebb szakágak felé! Első körben következzen egy 2012-es fejlesztés, a 2011-ben debütáló Cyclo Cross Carbon Team tárcsafékes változata. A Multivan Merida Biking Team versenyzőinek felkészülése során komoly szerepet játszik a ciklokrossz versenyzés – Hermida immár háromszoros spanyol bajnoka ennek a szakágnak –, így a karbon ciklokrossz gép fejlesztése elengedhetetlen feladatnak számított.

Cyclo Cross Carbon Team Disc 2012

Cyclo Cross Carbon Team Disc 2012

A Merida balszerencséje, hogy a kantifékes változat tavalyi premiere utáni őszi időszakban tette lehetővé az UCI a tárcsafék használatát a ciklokrossz szakágban. A fejlesztés tehát nem állhatott meg, a szponzorált versenyzők pedig nem szenvedhetnek hátrányt technikai téren, így a tajvani gyártó is lépett: megalkotta a saját tárcsafékes karbon ciklokrossz gépét. Érdemes tudni azonban, hogy mellette továbbra is elérhető lesz a kantifékes változat is. Ennek oka a következő: sok bringás valószínűleg még egy ideig ezt fogja preferálni, illetve aki versenyzőként komoly, minőségi kerékarzenállal rendelkezik kantifékes vonalon, az nehezebben szánja rá magát a váltásra.

Cyclo Cross Carbon Team Disc 2012

Cyclo Cross Carbon Team Disc 2012

Jürgen Falke, a Merida főmérnöke ismét kihangsúlyozta: nem csak egyszerűen arról volt szó, hogy tárcsafékhez adoptálták a meglévő kantifékes modellt. Nagyon magyarázni ezt nem is kell, hiszen mindenki számára világos: egy tárcsafék teljesen máshogy terheli a villaszárakat, mint egy kanti típus. A helyzetet bonyolítja, hogy a tárcsafék jóvoltából fellépő aszimmetrikus csavaróerők és vibráció kiegyensúlyozása mellett továbbra is fenn kellett tartani a villaszárak nyújtotta rezgéscsillapító hatást, valamint az első villa esetében a kormányzás határozottsága sem szenvedhetett csorbát. A mutatvány szerencsére a gyártó szerint sikerült, így újabb csodafegyverhez juthattak a csapat tagjai.

Cyclo Cross Carbon Team Disc 2012

Cyclo Cross Carbon Team Disc 2012

Lényeges változás, hogy a mechanikus tárcsafék jóvoltából a hátsó sarutávolságot az országúton (és mindeddig a ciklokrossz gépek esetén is) általános 130 milliméteres méretről 135-re növelték, ami egyrészt a féktárcsa miatt elengedhetetlen volt, másrészt viszont nincsen éppen káros hatással a kerék és a hátsó háromszög oldalmerevségére.

Cyclo Cross Carbon Team Disc 2012

Cyclo Cross Carbon Team Disc 2012

Emellett azonban minden, ami erénye volt a kantifékes változatnak az megmaradt, ezeket pedig sorolhatnám hosszasan, de ehelyett inkább beilleszteném a bringa tesztjét a tavalyi sajtótábor terméséből. Természetesen nem maradhatott ki a tárcsás változat menetpróbája sem, így a 2012-es modellel is szereztem tapasztalatokat. Konklúzió: menettulajdonságok tekintetében minden, ami a kantis változatnál pozitívum volt, az maradt, mellé azonban jól adagolható, határozott fékerő társul, és minden amit nem kedvelek a kantifékekben (kábelütközők, nehézkes beállítás, váz síkjából kinyúló karok), az egy csapásra eltűnt. A SRAM Red fékváltókarok nagyon jól dolgoznak együtt az Avid bowdenes tárcsafékeivel, más kérdés, hogy a SRAM fékváltókar rendszere szerintem terephasználatra (és egyre inkább úgy gondolom, hogy országútra is) továbbra is számomra „nemszeretem” megoldás, de ez maradjon az én magánvéleményem.

Cyclo Cross Carbon Team Disc 2012

Cyclo Cross Carbon Team Disc 2012

Következzen végül a szívem csücske – már ami a szakágat illeti –, az országúti versenyzésre szánt Reacto Team. Szűkszavú leszek vele kapcsolatosan, mivel mire elolvad a hó (Melyik is?), felkerül a honlapra a gép részletes tesztje. Sőt, tudjátok mit? Nem is mondok róla semmit, beszéljenek inkább a képek…

Cyclo Cross Carbon Team Disc 2012

Cyclo Cross Carbon Team Disc 2012

Na jó, azért pár szóban… A Reacto a Merida válasza arra az országúti gépek piacán tapasztalható trendre, miszerint mezőnyszámokra fejlesztett vázaknál is egyre inkább előtérbe kerülnek az aerodinamikus megoldások. Ez a csőprofilok aerodinamikai optimalizálásában merül ki, illetve a bowdenek rejtett vezetésében. A geometria és az üléspozíció az országúton megszokott paramétereket követi, ergó ez nem időfutamgép, csupán egy aerodinamizált általános országúti felhasználásra alkalmas bringa.

Reacto Team 2012

Reacto Team 2012

A váz, illetve a bringa 2011-ben már elérhető, a Multivan Merida Biking Team versenyzői pedig idei edzőtáboruk országúti kilométereit már a Reacto Team nyergében gyűjtötték be. A képeken a 2012-es változat (dizájn) látható.

Reacto Team 2012

Reacto Team 2012

Ennyi volt a 2011-es sajtótábor technikai újdonságainak bemutatója. A Reacto Team tesztje várhatóan március közepén olvasható a Bikemagon, az O.NINE Carbon Team World Champion Edition és a BIG.NINE Carbon Team viszont megtekinthető nemsokára a forgalmazó standján a Bringaexpón.

Reacto Team 2012

Reacto Team 2012

Szöveg: HBalage
Fotó: HBalage, Bóta gergő

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo