A korábbi cikkben bemutatott Merida BIG.NINE-nal még nem ért véget a Merida új fejlesztéseinek sora. Három további csemegét is tartogat a cég a jövő – illetve a szponzorált versenyzők esetében már az idei – szezonra, van teljesen új modell, találkozhatunk némi ráncfelvarrással is, és természetesen a pénzünkért megkapható minőség és teljesítmény a gyártó szerint továbbra is növekedést mutat. Következzék tehát az O.NINE Carbon Team, a Cyclo Cross Carbon Team Disc és a Reacto Team – a keményebb felhasználástól egészen az aszfaltig végigböngészve a palettát…
A 2010-es szezon legsikeresebb versenygépe kétségkívül az O.NINE Carbon Team merevfarú karbon monti volt. Az immár a világbajnoki csíkozást is teljes joggal magán viselő gép néhány részletében (felszereltség illetve nyeregrögzítési rendszer) teljesen megújul, és a Merida reményei szerint a 2011-es szezon folyamán sem lesz egyszerű a nyergében hajtó ridereket letaszítani a dobogóról.
A gép a 2011-es szezonban teljes egészében a SRAM XX szettjét kapja meg, így az amerikai márka kiemelkedő merevségi mutatókkal rendelkező, négykaros csillaggal bíró XX hajtóműve lesz a felelős ezentúl a hajtáshatékonyságért. A korábbi FSA kiegészítők helyét a Merida-Centurion házi márkájának számító PRC, azaz Procraft alkatrészek veszik át, extra könnyű stucnival és emelés nélküli, egyenes karbon kormánnyal a profik felhasználói igényeinek eleget téve.
A nyeregcső is PRC gyártmány lesz (bár kísértetiesen hasonlít a gyári Selle Italia Monolink csőre), mely karbon alapanyagával a komfortot hivatott elősegíteni, és 27,2 mm-es átmérővel, valamint ehhez társuló kiváló, 150 grammos gyári tömegadattal rendelkezik. A nyeregcső további specialitása, hogy a Multivan Merida Biking Team nyeregszponzorának (Selle Italia) „Monolink” rendszerével kompatibilis.
Összességében azonban az O.NINE nem változik a 2010-es és 2011-es modellekhez képest. Az indoklás a következő: „sose változtass egy győztes versenyparipán”… Magyarán marad a 18”-os vázméret esetén 940 grammos gyári tömegadat és a jól bevált technológiák: Flex Stay támvilla, Nano Matrix szövetstruktúra és Double Chamber csőkeresztmetszetek.
Mielőtt az olvasó teljesen eltévedne a 2010-es, 2011-es, illetve 2012-es évszámok erdejében, tegyük tisztába a helyzetet: a mostani, 2011-es sajtótáborban 2012-es friss fejlesztéseket (BIG.NINE Carbon Team és Cyclo Cross Carbon Team Disc), valamint 2011-es modellek 2012-es változatait (O.NINE Carbon Team és Reacto Team) mutatták be a nagyérdeműnek.
Haladjunk a cross country világából tovább az idősebb szakágak felé! Első körben következzen egy 2012-es fejlesztés, a 2011-ben debütáló Cyclo Cross Carbon Team tárcsafékes változata. A Multivan Merida Biking Team versenyzőinek felkészülése során komoly szerepet játszik a ciklokrossz versenyzés – Hermida immár háromszoros spanyol bajnoka ennek a szakágnak –, így a karbon ciklokrossz gép fejlesztése elengedhetetlen feladatnak számított.
A Merida balszerencséje, hogy a kantifékes változat tavalyi premiere utáni őszi időszakban tette lehetővé az UCI a tárcsafék használatát a ciklokrossz szakágban. A fejlesztés tehát nem állhatott meg, a szponzorált versenyzők pedig nem szenvedhetnek hátrányt technikai téren, így a tajvani gyártó is lépett: megalkotta a saját tárcsafékes karbon ciklokrossz gépét. Érdemes tudni azonban, hogy mellette továbbra is elérhető lesz a kantifékes változat is. Ennek oka a következő: sok bringás valószínűleg még egy ideig ezt fogja preferálni, illetve aki versenyzőként komoly, minőségi kerékarzenállal rendelkezik kantifékes vonalon, az nehezebben szánja rá magát a váltásra.
Jürgen Falke, a Merida főmérnöke ismét kihangsúlyozta: nem csak egyszerűen arról volt szó, hogy tárcsafékhez adoptálták a meglévő kantifékes modellt. Nagyon magyarázni ezt nem is kell, hiszen mindenki számára világos: egy tárcsafék teljesen máshogy terheli a villaszárakat, mint egy kanti típus. A helyzetet bonyolítja, hogy a tárcsafék jóvoltából fellépő aszimmetrikus csavaróerők és vibráció kiegyensúlyozása mellett továbbra is fenn kellett tartani a villaszárak nyújtotta rezgéscsillapító hatást, valamint az első villa esetében a kormányzás határozottsága sem szenvedhetett csorbát. A mutatvány szerencsére a gyártó szerint sikerült, így újabb csodafegyverhez juthattak a csapat tagjai.
Lényeges változás, hogy a mechanikus tárcsafék jóvoltából a hátsó sarutávolságot az országúton (és mindeddig a ciklokrossz gépek esetén is) általános 130 milliméteres méretről 135-re növelték, ami egyrészt a féktárcsa miatt elengedhetetlen volt, másrészt viszont nincsen éppen káros hatással a kerék és a hátsó háromszög oldalmerevségére.
Emellett azonban minden, ami erénye volt a kantifékes változatnak az megmaradt, ezeket pedig sorolhatnám hosszasan, de ehelyett inkább beilleszteném a bringa tesztjét a tavalyi sajtótábor terméséből. Természetesen nem maradhatott ki a tárcsás változat menetpróbája sem, így a 2012-es modellel is szereztem tapasztalatokat. Konklúzió: menettulajdonságok tekintetében minden, ami a kantis változatnál pozitívum volt, az maradt, mellé azonban jól adagolható, határozott fékerő társul, és minden amit nem kedvelek a kantifékekben (kábelütközők, nehézkes beállítás, váz síkjából kinyúló karok), az egy csapásra eltűnt. A SRAM Red fékváltókarok nagyon jól dolgoznak együtt az Avid bowdenes tárcsafékeivel, más kérdés, hogy a SRAM fékváltókar rendszere szerintem terephasználatra (és egyre inkább úgy gondolom, hogy országútra is) továbbra is számomra „nemszeretem” megoldás, de ez maradjon az én magánvéleményem.
Következzen végül a szívem csücske – már ami a szakágat illeti –, az országúti versenyzésre szánt Reacto Team. Szűkszavú leszek vele kapcsolatosan, mivel mire elolvad a hó (Melyik is?), felkerül a honlapra a gép részletes tesztje. Sőt, tudjátok mit? Nem is mondok róla semmit, beszéljenek inkább a képek…
Na jó, azért pár szóban… A Reacto a Merida válasza arra az országúti gépek piacán tapasztalható trendre, miszerint mezőnyszámokra fejlesztett vázaknál is egyre inkább előtérbe kerülnek az aerodinamikus megoldások. Ez a csőprofilok aerodinamikai optimalizálásában merül ki, illetve a bowdenek rejtett vezetésében. A geometria és az üléspozíció az országúton megszokott paramétereket követi, ergó ez nem időfutamgép, csupán egy aerodinamizált általános országúti felhasználásra alkalmas bringa.
A váz, illetve a bringa 2011-ben már elérhető, a Multivan Merida Biking Team versenyzői pedig idei edzőtáboruk országúti kilométereit már a Reacto Team nyergében gyűjtötték be. A képeken a 2012-es változat (dizájn) látható.
Ennyi volt a 2011-es sajtótábor technikai újdonságainak bemutatója. A Reacto Team tesztje várhatóan március közepén olvasható a Bikemagon, az O.NINE Carbon Team World Champion Edition és a BIG.NINE Carbon Team viszont megtekinthető nemsokára a forgalmazó standján a Bringaexpón.
Szöveg: HBalage
Fotó: HBalage, Bóta gergő