fbpx

Merida 2012-es MTB újdonságok

Közeleg a Eurobike, és a következő bringás szezon. Már megszokhattuk, hogy az aktuális év ősze felé közeledve már mindenki a 2012-es újdonságok lázában él – gyártók és leendő vásárlók egyaránt. Nincs ez máshogyan a Merida esetében sem, következzenek tehát most a cég MTB palettájának csúcsmodelljei és fontosabb hírei 2012-re…

——————————————–

I. 29-es merevfarúak: a Big Nine család

Világszerte hódítanak a huszonkilences kerékmérettel rendelkező montik. Az új kerékpárok megalkotásához, a „nagykerekű” család bővítéséhez felhasználtuk a tesztgyőztes Twenty-Nine Lite-tal, az első sikeres huszonkilencesünkkel szerzett tapasztalatainkat.

Merida Big Nine Carbon Team D - 2012

Merida Big Nine Carbon Team D - 2012

A paletta csúcsán a Big Nine Carbon trónol valódi bajnokként, hiszen José Antonio Hermida spanyol bajnoki címet szerzett a nyergében. Összehasonlítva a 26”-os O.Nine-nal, a Big Nine 20%-kal nagyobb merevséget kínál a fejcsőnél és a középrésznél, miközben megtartja a Merida vázakra jellemző világhírű vázkomfortot.

Merida Big Nine Carbon 1200 D - 2012

Merida Big Nine Carbon 1200 D - 2012

A Big Nine Carbon csúcsmodell váza (Superlite Team) 1,1 kg alatt marad, annak ellenére, hogy a hátsó tengely 12/142 mm átütőtengelyes szabvány szerint készül, a hátsó rész merevségének növelése érdekében. A fejcső 1,5”-os kúpos villanyakat fogad, a váltóbowdenek pedig a vázon belül futnak. Ez a kerékpár a fejlesztési és mérnöki tudásunk ékes bizonyítéka, és már a legnehezebb versenyeken is bizonyított (3 párosunk végzett az első 10-ben a legendás Cape Epic MTB versenyen).

Merida Big Nine Carbon 3000 - 2012

Merida Big Nine Carbon 3000 - 2012

Az alumínium Big Nine Lite ugyanazt az eleganciát és stílust sugározza, mint a könnyebb karbon nagytestvér, viszont jóval kedvezőbb áron ülhetünk fel egy kiváló huszonkilencesre. A Merida megkérdőjelezhetetlen szakértelme az alumínium kerékpárok terén a Big Nine Lite valamennyi csövére tekintve azonnal látszik: triplán húzott csövek, hydroforming kialakítás. Egyébként pedig hasonló szerkezettel találkozunk, mint a Superlite verziónál: 12/142 mm hátsó tengely szabvány, 1,5”-os kúpos villanyakkal kompatibilis fejcső, postmount tárcsafék-rögzítés hátul.

Merida Big Nine Lite 3000 D - 2012

Merida Big Nine Lite 3000 D - 2012

Minden huszonkilences-rajongót igyekszünk kiszolgálni, így 2012-re öt Big Nine TFS modellt is kínálunk, 170.000 Ft-tól  350.000 Ft-ig. Bár kétségtelenül nem ugyanazt kínálják, mint a Big Nine Superlite vagy a Lite verziók, ugyanazzal a tesztgyőztes geometriával készülnek, így hasonlóan jó kezelhetőséget biztosítanak.

Merida Big Nine - 2012

Merida Big Nine - 2012

Természetesen a Merida kerékpárok tervezésénél nem állunk meg a vázgeometriánál, az alkatrészek kiválasztásával is törekszünk minden egyes huszonkilences Merida modellnél az optimális teljesítmény elérésére. Negatív állású kormányszárak, alacsony profilú fejcsapágy alkatrészek, kevesebb hézagoló, alacsony hajlítású kormány. Az átlagnál nagyobb, 180-as tárcsafék-rotorok, és a nagyobb kerékátmérőhöz optimalizált áttételek. Végül pedig csökkentett hátranyúlású nyeregcső, és szupererős kerékszettek egészítik ki a specifikációkat.

Felhasználási terület: maratonok, sportos off-road túrák.

Modellpaletta:
BIG.NINE Carbon: 3 karbon modell, a paletta csúcsán a „Team“ verzióval, ami a világkupa-bringa replikája.
BIG.NINE Lite: 2 „Hydroformed” alumínium modell, felső kategóriás alkatrészekkel. A Big Nine Lite 1200 ugyanazt a DT Swiss magnézium-villát kapta meg, mint a Team replika. Magura tárcsafékekkel és Sram X9 alkatrészekkel szereltük.
BIG.NINE TFS: 5 kedvező árú alumínium modell a 24 sebességes Alivio alkatrészektől az új 30 sebességes Deore XT alkatrészcsaládig.

A 2012-es Big Nine paletta szeptembertől érhető el.

——————————————–

II. XC-Össztelós: Ninety-Nine – új referencia a cross country össztelós versenygépek világában

Egy versenyzésre alkalmas össztelós kerékpár esetében a bringások legfontosabb elvárása a tervezők felé a minimális súly elérése, és ha lehet, ennek még további csökkentése. Ez azonban a rugózás funkcionalitásának rovására mehet, így számunkra 2012-ben a fő kihívást az jelentette, hogy olyan bringát tervezzünk, amely kompromisszumok nélkül a legmagasabb szintet képviseli mind a súly, mind a merevség, és ami a legfontosabb: a nagy sebességnél is kiváló rugózási karakterisztika terén is.

Merida Ninety Nine Carbon Team D - 2012

Merida Ninety Nine Carbon Team D - 2012

A Ninety-Six kerékpárok 4 éve töretlenül hódítanak a csúcson, gyakorlatilag változtatás nélkül az eredeti designhoz képest, ami a mérnöki gárdánk világszínvonalú munkáját dicséri. Próbálták másolni, de senkinek nem sikerült túlszárnyalni azt a merevség/súly mutatót, mely még jelen pillanatban is vezető a világpiacon. Tovább kell azonban haladnunk, ezért tervezzük mégis újra. Ahogy változik a hegyikerékpár-sport, úgy változnak, technikásabbak lesznek a pályák, és a modern mountain bike másfajta rugózási karakterisztikát igényel.

Merida Ninety Nine Alloy 2000 - 2012

Merida Ninety Nine Alloy 2000 - 2012

Az első számú célkitűzésünk tehát az volt, hogy optimalizáljuk a felfüggesztés teljesítményét, hogy a 100 mm-es rugóutat a lehető leghatékonyabban használhassák a bringások, ne vesszen el energia a pedálozás közben. Emellett természetesen igyekeztünk betartani a minimális súlyra és a maximális merevségre vonatkozó követelményeket. Úgy is fogalmazhatnánk összességében, hogy a bringát arra terveztük, hogy terepen a lehető leggyorsabban lehessen megtenni a két pont közti távolságot. Hosszabb rugóút, optimálisabb és lineárisabb karakterisztikával, és az egyik legelső olyan felfüggesztés, amit kimondottan a 2 × 10-es váltórendszerekhez terveztek.

Merida Ninety Nine - 2012

Merida Ninety Nine - 2012

Ami radikálisan más az elődhöz képest, hogy magasabbra került a fő forgáspont, és figyelembe vettük a 2 × 10-es rendszer működését, így a hosszabb láncvilla ellenére szűkebb lett a tengelytáv és lineárisabb a tengely útja. A súly minimalizálása érdekében a rugóstag alsó fele ugyanazon a tengelyen mozog, mint a fő forgáspont.

Miben nyilvánulnak meg ezek a változások? A Ninety Nine névre keresztelt 100 milliméteres fully egy trail bringa rugózási komfortját nyújtja, a pedálozásba fektetett energia elvesztésének érzése nélkül. A geometria maratonozásra és cross country-ra egyaránt alkalmas, úgy alakítottuk ki, hogy 100- vagy 120 milliméteres villa is beépíthető előre, a bringa mindkét esetben tökéletesen irányítható. Hátul megmaradt a Ninety Six legendás merevsége, köszönhetően annak, hogy a 3D himba tengelyét ezúttal is a nyeregvázcsőbe integráltuk, maximális torziós merevséget biztosítva ezzel úgy, hogy a súlycsökkentés érdekében elhagyhattuk a támvillák közül a merevítő elemet. Utóbbi egy olyan megoldás, ami a későbbiekben adaptálható a 29-es modellcsalád bővítésénél…

Merida Ninety Nine - 2012

Merida Ninety Nine - 2012

Mindezeken kívül természetesen a már említett súly- és merevségi tulajdonságok szempontjából is a világ élvonalába tartozik. A váz és a zárható DT karbon-rugóstag együttesen kevesebb, mint 1,9 kg-ot nyom, s mindez egyedülálló irányíthatósági és rugózási tulajdonságokkal párosul. Ezen felül a saras időjárási körülményekre is gondolnunk kellett, így minden forgásponton zárt csapágyakat építettünk be, ezzel jelentősen megkönnyítettük a kerékpárok karbantartását. Minden új Ninety Nine modell gyárilag ehhez a bringához illesztett DT Swiss rugóstaggal és 2 × 10-es váltórendszerrel érkezik, az első villák pedig a már megszokott módon kimerevíthetők.

Merida Ninety Nine - 2012

Merida Ninety Nine - 2012

A Multivan Merida Team profi hegyikerékpár versenyzői már használhatják a Ninety Nine bringákat a világkupákon és a világbajnokságon is, ami akár a javukra is eldöntheti a versenyeket.

Merida Ninety Nine - 2012

Merida Ninety Nine - 2012

Felhasználási terület: XC versenyzés/ Maraton,

Modellpaletta:
NINETY-NINE Carbon: 2 karbon bringa, a paletta tetején a „Team“, ami a világkupán használatos versenygép megfelelője.
NINETY-NINE Lite: 2 hydroforming alumínium modell, komoly felszereltséggel: NINETY-NINE Lite 2000 SRAM X.0-lal, vagy Shimano XT-vel és FOX villával.

Kapható 2012 januárjától.

——————————————–

III. One-Twenty HFS – nem csak újnak néz ki, hanem teljesen új: a One-Twenty Pro teljesen új tervezés 2012-re

Teljesen új designnal állunk szemben egy nagyon sikeres össztelós kategóriában, hiszen az új One Twenty Pro minden elemét átterveztük. Hároméves nyúzópróbát követően az egyik legnépszerűbb össztelósunk megérett a változásra, mert tervezőink sosem pihennek a babérjaikon, és az egyre magasabb igényeknek megfelelően, minden lehetséges további teljesítményjavulást ki akartak hozni a kerékpárból.

Merida One Twenty Alloy 3000 - 2012

Merida One Twenty Alloy 3000 - 2012

A fejlődést jól mutatja az új alumínium váz radikális súlycsökkenése (300 grammal), a jelentősen csökkentett átlépési magasság, valamint a lineárisabb rugózási karakterisztika. Valójában a „fogyasztás” olyan jól sikerült, hogy a One Twenty Aluminium váz teljes tömege 2,5 kg 18”-os méretben!

Merida One Twenty Juliet 1000 D – 2012

Merida One Twenty Juliet 1000 D – 2012

A hydroforming eljárással készült csöveket a maximális hajtáshatékonyság és irányíthatóság jegyében alakítottuk centiről-centire, hogy a bringás eggyé válhasson a bringával. Az új M.O.R.E Concept (Merida Optimized Ride Engineering ) jegyében a felfüggesztés rugalmasabb, kényelmesebb érzést biztosít, ugyanakkor nem érzünk fölösleges mozgást pedálozáskor. A fejlesztésekkel inkább egy általános célú, a legnagyobb hegyek ösvényein is otthonosan mozgó bringa megalkotása volt a célunk, mint egy maratonbringáé.

Merida One Twenty - 2012

Merida One Twenty - 2012

Felhasználási terület: All-Mountain bringázás

Modellpaletta:
Belépő kategória 330.000 Ft-tól  egészen a 700.000 Ft-os FOX/Deore XT-felszereltségű modellig, a MERIDA 5 One-Twenty alumínium modellt kínál, plusz egy speciális hölgyeknek tervezett bringát (One-Twenty Juliet 1000-D).

Merida One Twenty - 2012

Merida One Twenty - 2012

——————————————–

IV. One-Sixty Prototype: új enduro bringa VPP felfüggesztéssel

Egészen mostanáig a Merida nem nyomult agresszívan a hosszabb rugóutas kategóriában. Ennek ezennel vége. Jelenleg a Merida mérnöki gárdája 3 különböző össztelóson dolgozik, kiegyensúlyozott VPP-felfüggesztéssel készülő vázakkal, 140-, 160- és 180 milliméteres rugóúttal. Ezek a bringák 2013-ra lesznek elérhetők, de az idei szeptemberi Eurobike-on már bemutatunk egy 160 millimétert mozgó prototípust.

Szöveg: Bikefun sajtóközlemény; www.bikefun.hu
Fotó: Merida

(x)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo