A német gyártó fékei régóta ismertek kerékpáros körökben, gondoljunk csak a triál szakágban legendává vált HS33-ra, vagy a cross countrysok körében hasonló sikereket elérő Martára. A cég palettája 2013-ra is rengeteg újdonságot tartogat.
A legnagyobb szenzációt a Cervéloval közösen kifejlesztett, RT8 TT névre keresztelt hidraulikus országúti fékrendszer jelenti. A triatlon és időfutam felhasználásra tervezett szett komoly előrelépést jelenthet az optimális aerodinamikát igénylő versenyformák esetén.
A technológia, habár meglehetősen jövőbe mutatónak tűnik, nem új. A Magura gyár már az 1980-as évek második felétől kínált hidraulikus országúti féket HS 77 néven. A dizájn leginkább a Campagnolo gyönyörű de ritka és körülményesen beállítható típusát, a Deltát idézheti fel.
A főfékhenger az időfutam fékkarba integrálva helyezkedik el, míg a fékmunkahenger a HS 77-hez képest 90°-al elfordítva alumínium karokat mozgat, amelyeken találhatók a fékpofák. A rendszer tulajdonképpen így csak közvetetten hidraulikus, pl. az MTB tárcsafékekkel ellentétben, ahol a fékfolyadék közvetlenül mozgatja a betéteket, amik a tárcsához érnek. A közvetett rendszer előnye, hogy a fékolaj nem melegszik, ugyanis a mozgási energia elnyelése során keletkező hő a felnin és a fékpofán disszipálódik.
A formán és fékerőn kívül előny még, hogy könnyebb kerékcserét tesz lehetővé, valamint a fékvezetékek könnyebbek és jobban tűrik a hajlítást mint bowdenes társaik. A fék országúti bringákra hagyományos módon rögzíthető, ásványi fékfolyadékot használ, akárcsak az összes Magura fék. Az RT 8 TT szett súlya 495 gramm körül alakul.
Aki eddigi fékváltókarjait szeretné használni, annak is megoldást nyújt a cég egy konverter formájában. A „Carbotexture” anyagból készült RT8C (vagy RT6C) doboz csuklós mechanikán keresztül mozgat egy dugattyút, ami így működésbe hozza a fékmunkahengert. A végeredmény egy kiszámítható, erős fékrendszer. Felvetődik a kérdés, hogy a Marta tárcsafékhez vajon lesz-e hasonló konverter, cyclocross bringákhoz?
Az RT8-al azonos technikát használó RT6 fékek csak anyagban (és ezáltal súlyban) különböznek, de tartalmazzák a fentebb leírt megoldásokat, kedvezőbb áron. Különc megoldás vagy a jövő előfutára, majd idővel kiderül.
Teleszkópok terén a TS8 és TS6 jelentik az újdonságot. A TS (Team Suspension) villák a gyártótól megszokott dupla fékhíddal rendelkeznek a nagyobb merevség érdekében, a fékfelfogatás Post Mount, átalakító nélkül 180mm-es tárcsákhoz. A becsúszók 32mm átmérőjűek, a nyakcső 1 1/8”-es és tapered is lehet, kerékrögzítés szempontjából pedig választhatunk a 15mm-es átmenő tengelyes és a 9mm-es gyorszáras verziók között.
A csillapító egységet tekintve is két lehetősége van a leendő vásárlónak. A DLO fantázianév állítható kompressziót és visszaút csillapítást foglal magába, míg az Albert SL rendszer könnyebb, de csak a visszaút csillapítás változtatható.
Személy szerint nagyon tetszik, hogy a láb alján elhelyeztek két fekete koptatót, amik azt a célt szolgálják, hogy pl. ha kerékcsere során letámasztjuk a villára a kerékpárt nem a magnézium láb kopik, ütődik. A teleszkópok 29”-es és 26”-es változatban is elérhetők, utóbbi 650B kompatibilis, tehát jó befektetés, ha a jövőben kerékméretet szeretnénk váltani.
MTB tárcsafékek területén nincs újdonság, nem is csoda, ugyanis a teljes paletta 2012-re megújult. Az MT széria megbízható és minőségi termékei pedig egyre népszerűbbek a felhasználók körében. Az MT 8 típus a legkönnyebb fék szettek egyike, bár a nagy konkurens Formula R1 R-t még nem sikerült alulmúlnia súlyával.
Magyarországi Magura információkért KATTINTS IDE!
Írta: Kuntár Bence
(x)