fbpx

Kormánycsapágy: szerelés és karbantartás

A kormányzást biztosító csapágy, mely a váz homlokcsövébe illeszkedik, és a villanyak finom és pontos elfordulását teszi lehetővé. Az egyetlen csapágy a kerékpáron, mely nem körkörösen forog. Ellenben folyamatosan ide-oda mozog, és az út egyenetlenségei miatt jelentős terhelést kap. Két csapágyból áll: az egyik a homlokcső tetején, másik az alján foglal helyet, általában egy bepréselt csészén belül. A csapágy lehet hagyományos golyós rendszerű, tűgörgős vagy mélyhornyú, ún. ipari típus. A kormánycsapágy rendszeres karbantartást igényel, bizonyos időközönként pedig cserére szorul.

Két fő kormánycsapágy-rendszer létezik: a régebbi menetes, illetve a ma leginkább elterjedt A-head-es. Ez utóbbinál a villanyak nem tartalmaz menetet, a kormányszár bilincses rögzítéssel csatlakozik külső felületére, a csapágy beállítását pedig a felső kupakban található imbuszcsavarral végezzük. A hagyományos rendszer menetes villanyakat alkalmaz, a felső csészén belső menetet találunk, mely a villanyakra csavarodik fel. Egy kontraanyával tudjuk rögzíteni a pontosan beállított csapágyat. A csapágyak a menetes rendszer esetében mindenképpen a vázba préselt csészékben kapnak helyet, az A-head rendszer esetében lehet integrált vagy félintegrált is. Az integrált változatnál az ipari csapágyak közvetlenül a homlokcső belsejébe illeszkednek, a félintegráltak esetében egy vékony, köztes acélcsésze védi a vázat a csapágymozgás okozta amortizációtól.

Az A-head-set típusú kormánycsapágy egy speciális dugóval állítható be...

Az A-head-set típusú kormánycsapágy egy speciális dugóval állítható be...

Az A-head rendszerű kormánycsapágyak beszerelése és beállítása

Az A-heades rendszer egyszerű beszerelést és beállítást tesz lehetővé, viszont magasságállítása a hagyományos „bedugós” kormányszárakhoz képest bonyolult. A beszereléshez – ha nem integrált csapágyas típussal van dolgunk – először be kell préselni a csészéket, mely célszerszámot igényel. Ha nem akarunk több tízezer forintért beszerezni egy présszerszámot, akkor ezt a feladatot bízzuk szakemberre. A villára fel kell húzni a kónuszt, mely ismét célszerszámot igényel, illetve a nyak belsejébe egy rögzítőrózsa, karbonnyakak esetén rögzítődió kerül. A csészékbe kerülnek a csapágygolyók vagy ipari csapágyegységek, majd az összes tömítés, ék és hézagológyűrű is a helyére kerülhet. A szerkezetet a villanyakat borító kupak zárja, mely egy állítócsavart tartalmaz. Ez utóbbival tudjuk a csapágy játékát állítani. A kormányszár bilincscsavarjainak megszorításával válik véglegessé a felszerelés.

Az A-head rendszerű kormányszár és csapágy látható szerkezete...

Az A-head rendszerű kormányszár és csapágy látható szerkezete...

A magasságállítást a hézagológyűrűk mennyiségével, a kormányszár alá vagy fölé helyezésével érhetjük el. Emellett lehetőség van az A-head kormányszár megfordítására, mely 1-2 cm mozgásteret tesz lehetővé. A megfelelő magasság elérése után a fent megadott módon állítsuk be a csapágy játékát, majd rögzítsük a szerkezetet.

Az A-head-set rendszerű kormánycsapágy belső szerkezete...

Az A-head-set rendszerű kormánycsapágy belső szerkezete...

A kormányszár felett elhelyezett hézagológyűrűk nem nyújtanak esztétikus látványt, így ha biztosak vagyunk a kormánymagasság-beállítás helyességében, a villanyakból le is vághatunk. Ügyeljünk arra, hogy a kormányszár-bilincs ne nyúljon több mint 5 mm-rel túl a villanyak felső peremén. Acél és alunyak esetén a rövidítést csővágó szerszámmal vagy vasfűrésszel tehetjük meg, a villanyakban lévő rózsát pedig lejjebb kell ütni. Karbonnyak esetében csak a finomfogú fűrész jöhet szóba, a vágásvonalat celluxszal kell leragasztani, majd óvatosan, kis nyomatékkal, több oldalról bevágni. Karbonnyakas villák esetében egy 5 mm-es hézagoló mindig maradjon a kormányszár felett!

Az A-head-set-es rendszer esetében fokozottan ügyelnünk kell a villaszár pontos hosszára...

Az A-head-set-es rendszer esetében fokozottan ügyelnünk kell a villaszár pontos hosszára...

Ha tovább szeretnénk emelni a kormányt, de már minden hézagoló a felfele döntött kormányszár alatt van, akkor a kormányszárat nagyobb dőlésszögűre és alacsonyabb bilincsmagasságúra kell cserélni. Ha ez sem oldja meg a megfelelő beállítást, akkor a villacsere jöhet még számításba.

A menetes rendszerű kormánycsapágyak beszerelése és beállítása

A kormánycsapágy beszerelése a menet nélküli A-head rendszerhez hasonlóan történik, azzal a különbséggel, hogy a felső csészét a villa menetére kell hajtani, majd erre kerül az alátét és a kontraanya. A pontos beállításhoz biztosítani kell, hogy a csapágyban ne legyen játék, de ne is szoruljon. Ez a helyzet általában 1/16 fordulatnál kevesebb mozdulaton múlik, így legyünk türelmesek. A két anyát 32 mm-es kónuszkulccsal kell egymás ellenében rögzíteni. A szétszerelés fordított sorrendben történik, de szerencsére a kormány magasságállításához ezt nem kell elvégezni.

A kormány magasságát a kormányszár kihúzásával vagy süllyesztésével érhetjük el. Ehhez először ki kell szabadítani a beékelődött kormányszárat. Csavarjuk ki néhány menet erejéig a kormányszár tetején lévő rögzítőcsavart, majd üssünk rá gumi- vagy fakapáccsal. Ez általában oldja a rögzítést, és a kormányszár kimozdul. (Ha ez nem következne be, jöhet a WD-40-es áztatás, a hideg-meleg kezelés, mint ahogy azt a beszorult nyeregszárak esetében leírtuk. Legközelebb pedig ne felejtsük el zsírozni a kormányszár becsúszó felületét…) A kívánt magasságban a csavar megszorításával rögzítsük a kormányszárat, ellenőrizzük egyenes helyzetét. Soha ne emeljük magasabbra a kormányszárat a megadott biztonsági jelzésnél!

Felül a hagyományos menetes, alul az A-head-set kormánycsapágy alkatrészei...

Felül a hagyományos menetes, alul az A-head-set kormánycsapágy alkatrészei...

A kormánycsapágy karbantartása

Mint minden csapágyat, ezt is rendszeresen karban kell tartani, mely a csapágy kitisztításából és újrakenéséből áll. A karbantartás gyakoriságát az időjárás és a csapágy tömítéseinek minősége határozza meg. A golyóscsapágyat vagy tűgörgőket tartalmazó típusok esetén a tisztítás oldószerrel történik, legyünk óvatosak a golyóskosár kezelésénél, ne hajlítsuk meg dörzsölés közben. Ellenőrizzük a csészék és kónuszok állapotát: ha berágódást észlelünk rajtuk, a kormánycsapágyat célszerű lecserélni. Összeszereléskor a golyóskosarakat a megfelelő irányba helyezzük be, máskülönben a csapágy nem forog, illetve a megszorítás során a kosár tönkremegy. Az ipari csapágyas típusok ritkábban igényelnek karbantartást, és általában csak kitisztításukra korlátozódik. Az akadozva vagy túl lazán járó csapágyat ki kell cserélni. Az összeszerelésnél ügyeljünk a porvédők megfelelő irányú, pontos visszaszerelésére! Tanulmányozzuk a mellékelt robbantott ábrákat, melyek bemutatják a leggyakrabban használt csapágytípusok szerkezetét!

Felül a félintegrált, alul a teljes egészében integrált kormánycsapágy alkatrészei...

Felül a félintegrált, alul a teljes egészében integrált kormánycsapágy alkatrészei...

Az "ipari" múlyhornyos, illetve a tűgörgős csapágy...

Az "ipari" mélyhornyos, illetve a tűgörgős csapágy...

Forrás: BikeMag
Illusztráció: Zinn alapján BikeMag

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.