Újabb 2012-es alkatrészeket bemutató blokk következik a 2011-es Eurobike-ról. Ezúttal azonban nem egy, hanem több márka újdonságait vesszük górcső alá. A kerékszettől a váltórendszeren át a kerékpárgumiig lesz itt kérem minden, mi több, fejtörésről sem lehet szó…
A bóklászást talán kezdjük az FSA standján. A ciklokrossz már közel sem olyan mostoha szakág, mint 5-10 évvel ezelőtt, most már nem kell sufnituningolt alkatrészekkel nekivágni a szezonnak, hanem számtalan szakágspecifikus cuccot aggathatunk a gépünkre. Bár az UCI nemrég engedélyezte a tárcsafékek használatát a ciklokrossz versenyeken, szép számmal vannak még olyanok, akik továbbra is kantifékkel nyomulnak. Nekik lehet jó hír, hogy az FSA a K-Force családon belül előrukkolt egy karbon kanti fékszettel, mely 250 gramm ( / két pár) össztömeggel bír. A 2012-es év egyik feltörekvő trendje egyébként a ciklokrossz lesz, elvétve találtunk csak olyan kerékpárgyártót, aki nem szerepeltetett ilyen gépet a palettáján.
Kevésbé tűnik felszálló ágban lévő trendnek a Monolink-rendszerű nyeregrögzítés, előfordulnak kompatibilis nyergek és nyeregcsövek, de komplett gépeken ritkán találkoztunk velük. Akárhogy is van, az FSA előállt egy új, K-Force Monolink nyeregcsővel, mely az eredeti koncepcióhoz képest egészen minimális hátranyúlással (kb. 5 mm) rendelkezik. Mindehhez 350 mm-es hosszban és 27,2 mm-es átmérővel 210 grammos gyári tömegadat tartozik. Elérhető lesz 31,6 mm-es változatban is.
Az egyszerűbb csövekre vágyóknak egy másik 2012-es újdonság, az XC-255 SB0 típusú darab ajánlható, mely 0 mm hátranyúlással rendelkezik, és 350 mm-es hosszban, valamint 27,2-; 30,9- és 31,6 mm-es átmérőben érhető el. A gyári tömegadat – mely feltételezhetően a legkönnyebb specifikációra vonatkozik – 270 g.
Egy újabb bizonyítéka annak, hogy az FSA komplett meghajtásban is gondolkozik: 2012-ben már 10 sebességes láncot (FSA Team Issue 10 Speed) is vásárolhatunk tőlük. A lánc 114 tagra vonatkoztatott tömege 264 g, de aki a 9-es rendszereket preferálja az is választhat magának FSA feliratos darabot (Team Issue 9 Speed – 284 g / 114 szem).
Az országúti bringások immár az SL-K szériából is választhatnak FSA kerékszettet 2012-től. Az 50 mm magas szingós karbonfelnivel operáló szett a már-már tradicionális 20 / 24 küllős felállást követi, össztömege pedig 1480 g, mely ebben a kategóriában bár nem kiemelkedő adat, de azért nem is rossz.
Nem bízták a véletlenre, és a mára már kikristályosodott keréképítési trendet követik: speciális peremmel rendelkező, illetve perem nélküli agyszerkezet, 2 keresztre fűzött küllők a hajtásoldalon, míg radiálisak a túloldalon, mindez pedig egyenes fejű küllőkkel.
A FSA szatelitmárkája, a Vision leginkább országúti időfutam alkatrészeket vonultat fel. Ennek fényében különösnek tűnhet, hogy ezúttal egy kutya közönséges, alacsony profilú felnivel szerelt kerékszettet mutatok be tőlük. A Vision megtalálta a piaci rést a kínálatban: számtalan kerékszettet vásárolhatunk, de ha valaki elöl is keresztezett fűzésre vágyik, és úgy érzi, van élet a 30 mm-es felniprofil-magasság alatt is, az a gyárilag fűzött műfajból nem igazán talál magának alkalmas példányt. Erre nyújt megoldást a Paris-Roubaix klasszikus egyik leggyilkosabb szakaszáról elnevezett Arenberg kerékszett: 14 mm magas szingós alufelni, Sapim 2,0-1,8-as küllők, hagyományos peremes agyak, 32 / 32 küllő, valamint 3 keresztre fűzés elöl / hátul. A tömege a felhasznált alapanyagok fényében teljesen elfogadható: 1620 g. Hát, nem gondoltam volna 10 évvel ezelőtt, hogy manapság egy ilyen kerékszett megy majd kuriózumszámba 🙂
Hab a tortán, hogy a fűzésmintát a hátsó kerék esetében sem szúrták el úgy, mint sokan: így a hátrafelé néző, a hajtási nyomaték hatására húzóerővel terhelt küllők a perem külső oldalán foglalnak helyet.
És amivel az FSA/Vision galaxis – jobban mondva alkatrészcsalád – immár majdnem teljesnek mondható, az a Metron váltószett, mely egyelőre első- és hátsó váltóból, valamint egy időfutam váltókarból áll. Idő kérdése szerintem, és kijön az FSA a saját országúti fékváltókarjával, és abban az esetben a váltóműveket már csak adaptálni kell a Vision-től. Az immár kiforrottnak tűnő, az átlagnál több karbont felvonultató Metron hátsó váltó gyári tömegadata mindenesetre eléggé meggyőző: 135 g.
A fehér-piros arculattal rendelkező FSA / Vision standról lépjünk át a békazöldek világába, és nézzük, mivel rukkolt elő 2012-re az innovatív oldaláról leghíresebb Ergon! Nos, ezúttal egy nyereggel bővült a paletta, ez lenne az SM3, melyet leginkább montisoknak ajánlanak. Helyet kapott középen rajta egy anatómiai mélyedés, orra pedig széles és lapos. Két méretben érhető el ez a modell, ami nem túl gyakori a piacon: S, valamint L.
Az SM3 öt variációban kerül majd piacra: SM3 Pro Carbon Monolink (a képen S-es méretben, tömege: 189 g); SM3 Monolink (190 g); SM3 Pro Carbon (hagyományos rögzítés, karbon pálca – 179 g); SM3 Pro (TiNox pálca – 213 g) és SM3 (TiNox pálca – 218 g).
Az Ergon leginkább talán az ergonómikus markolatairól ismert, 2012-ben azonban kínálnak egy új, hagyományos gumimarkolatot is, ez a GA1 Evo, melyet profi MTB versenyzőknek ajánlanak elsősorban.
Ha a bringa kormányát már biztosan markoljuk, gondoskodjunk arról is, hogy a gép a talajon maradjon: ebben segít ugyebár a kerékpárgumi, azon belül meg mondjuk a Vredestein termékei – nézzünk hát tőlük is pár dolgot!
A 29”-os MTB-k térhódításával értelemszerűen felmerült az igény a mérethez passzoló 622-es méretű montikülsőkre is. A Vredestein 2012-ben három új, 29-es modellel rukkol elő, ezek pedig: általános versenyfelhasználásra a Black Panther (a képen ez látható – 55-622, avagy 29 × 2,20” méretben 600 g), keményebb terepadottságok között zajló versenyekre a Black Panther Extreme (29 × 2,20” méretben 650 g) és száraz talajon bonyolódó versenyekre a Spotted Cat.
A 29”-os MTB gépekre szánt Spotted Cat külső 50-622-es, avagy 29 × 2,00”-os méretben 560 grammos tömeggel rendelkezik.
Idehaza az országútisok talán kevésbé ismerik a Vredestein termékeit, pedig a Fortezza család minden paraméterét tekintve versenyképes a német konkurensekkel: a Fortezza TriComp 9 színvariációban érhető el, tömege pedig 23-622-es méretben 225 gramm.
Végül, hogy ne törjük a fejünket feleslegesen, következzen egy-két újdonság a Cratonitól is! Elindulva legkisebbektől: a fiatal versenyzőknek szánt C-Air Youth három új színvariációban érhető el 2012-ben.
A Tavaly még csak prototípus stádiumban megtekinthető, kifejezetten városi bringások, avagy e-bike felhasználók számára készült Evolution Light immár szériaérett lett. Az integrált hátsó villogóval és lencsével rendelkező sisak fehér és fekete színben lesz elérhető, tömege pedig 350 g.
Ma már nem Luxus, ha egy-egy gyártó gondol a hölgyekre is, így a Cratoninak is van női sisakja. A C-Air Women háromféle organikus mintával díszített verzióban lesz elérhető.
A cég palettáján a „High-Sport” kategóriában találjuk a C-Shot modellt, mely nem éppen szokványos módon 3 méretben érhető el (S/M – 53-56 cm; M/L – 56-59 cm; L/XL – 59-62 cm). Tömege veri a cég csúcsmodellje, a Terron hasonló adatát, de a 215 gramm úgy általában véve is kimagaslóan jónak számít.
Végül egy kedves történet, mely a fentebb látható BMX, dirt, freeride, DH sisakról, a Cratoni Shakedownról jut eszembe (mely hat színvariációban, leszerelhető állvédővel kerül forgalomba 2012-ben).
Egy ízben, amikor benézve egy kanyart arccal belezúgtam az árokba, nem biztos, hogy helyes anatómiai szakkifejezésekkel élve ugyan, de leszakadt az állcsontomról az alsó ajkam. Miközben a szájsebész próbálta visszavarrni a lesett államat, kioktatott, hogy kerékpározni kizárólag állvédős sisakban szabadna csak. Erre azt találtam mondani, hogy terepen még oké, de országúton nem esünk akkorákat, amiért szükség lenne rá. Erre cáfolatként felhívta a figyelmemet arra, hogy éppen az ínyemet varrja, tehát nem kéne ezen vitát nyitnom… Elmondása szerint hetente varrnak össze ily módon két-három bringást, tehát aki durvulós szakágban nyomja, az valóban válasszon állvédőst – nem luxus az, hanem szükségesség…
A gyártókról bővebben:
http://www.fullspeedahead.com
http://www.visiontechusa.com
http://www.ergon-bike.com
http://www.vredestein.com
http://www.cratoni.de
FSA, Vison, Ergon, Vredestein és Cratoni termékek idehaza: www.bikeline.hu
Szöveg és fotó: HBalage
(x)