fbpx

Eurobike 2011: az FSA, a Vison, az Ergon, a Vredestein és a Cratoni újdonságai

Újabb 2012-es alkatrészeket bemutató blokk következik a 2011-es Eurobike-ról. Ezúttal azonban nem egy, hanem több márka újdonságait vesszük górcső alá. A kerékszettől a váltórendszeren át a kerékpárgumiig lesz itt kérem minden, mi több, fejtörésről sem lehet szó…

Eurobike 2011: FSA

Eurobike 2011: FSA

A bóklászást talán kezdjük az FSA standján. A ciklokrossz már közel sem olyan mostoha szakág, mint 5-10 évvel ezelőtt, most már nem kell sufnituningolt alkatrészekkel nekivágni a szezonnak, hanem számtalan szakágspecifikus cuccot aggathatunk a gépünkre. Bár az UCI nemrég engedélyezte a tárcsafékek használatát a ciklokrossz versenyeken, szép számmal vannak még olyanok, akik továbbra is kantifékkel nyomulnak. Nekik lehet jó hír, hogy az FSA a K-Force családon belül előrukkolt egy karbon kanti fékszettel, mely 250 gramm ( / két pár) össztömeggel bír. A 2012-es év egyik feltörekvő trendje egyébként a ciklokrossz lesz, elvétve találtunk csak olyan kerékpárgyártót, aki nem szerepeltetett ilyen gépet a palettáján.

Eurobike 2011: FSA

Eurobike 2011: FSA

Kevésbé tűnik felszálló ágban lévő trendnek a Monolink-rendszerű nyeregrögzítés, előfordulnak kompatibilis nyergek és nyeregcsövek, de komplett gépeken ritkán találkoztunk velük. Akárhogy is van, az FSA előállt egy új, K-Force Monolink nyeregcsővel, mely az eredeti koncepcióhoz képest egészen minimális hátranyúlással (kb. 5 mm) rendelkezik. Mindehhez 350 mm-es hosszban és 27,2 mm-es átmérővel 210 grammos gyári tömegadat tartozik. Elérhető lesz 31,6 mm-es változatban is.

Eurobike 2011: FSA

Eurobike 2011: FSA

Az egyszerűbb csövekre vágyóknak egy másik 2012-es újdonság, az XC-255 SB0 típusú darab ajánlható, mely 0 mm hátranyúlással rendelkezik, és 350 mm-es hosszban, valamint 27,2-; 30,9- és 31,6 mm-es átmérőben érhető el. A gyári tömegadat – mely feltételezhetően a legkönnyebb specifikációra vonatkozik – 270 g.

Eurobike 2011: FSA

Eurobike 2011: FSA

Egy újabb bizonyítéka annak, hogy az FSA komplett meghajtásban is gondolkozik: 2012-ben már 10 sebességes láncot (FSA Team Issue 10 Speed) is vásárolhatunk tőlük. A lánc 114 tagra vonatkoztatott tömege 264 g, de aki a 9-es rendszereket preferálja az is választhat magának FSA feliratos darabot (Team Issue 9 Speed – 284 g / 114 szem).

Eurobike 2011: FSA

Eurobike 2011: FSA

Az országúti bringások immár az SL-K szériából is választhatnak FSA kerékszettet 2012-től. Az 50 mm magas szingós karbonfelnivel operáló szett a már-már tradicionális 20 / 24 küllős felállást követi, össztömege pedig 1480 g, mely ebben a kategóriában bár nem kiemelkedő adat, de azért nem is rossz.

Eurobike 2011: FSA

Eurobike 2011: FSA

Nem bízták a véletlenre, és a mára már kikristályosodott keréképítési trendet követik: speciális peremmel rendelkező, illetve perem nélküli agyszerkezet, 2 keresztre fűzött küllők a hajtásoldalon, míg radiálisak a túloldalon, mindez pedig egyenes fejű küllőkkel.

Eurobike 2011: Vision

Eurobike 2011: Vision

A FSA szatelitmárkája, a Vision leginkább országúti időfutam alkatrészeket vonultat fel. Ennek fényében különösnek tűnhet, hogy ezúttal egy kutya közönséges, alacsony profilú felnivel szerelt kerékszettet mutatok be tőlük. A Vision megtalálta a piaci rést a kínálatban: számtalan kerékszettet vásárolhatunk, de ha valaki elöl is keresztezett fűzésre vágyik, és úgy érzi, van élet a 30 mm-es felniprofil-magasság alatt is, az a gyárilag fűzött műfajból nem igazán talál magának alkalmas példányt. Erre nyújt megoldást a Paris-Roubaix klasszikus egyik leggyilkosabb szakaszáról elnevezett Arenberg kerékszett: 14 mm magas szingós alufelni, Sapim 2,0-1,8-as küllők, hagyományos peremes agyak, 32 / 32 küllő, valamint 3 keresztre fűzés elöl / hátul. A tömege a felhasznált alapanyagok fényében teljesen elfogadható: 1620 g. Hát, nem gondoltam volna 10 évvel ezelőtt, hogy manapság egy ilyen kerékszett megy majd kuriózumszámba 🙂

Eurobike 2011: Vision

Eurobike 2011: Vision

Hab a tortán, hogy a fűzésmintát a hátsó kerék esetében sem szúrták el úgy, mint sokan: így a hátrafelé néző, a hajtási nyomaték hatására húzóerővel terhelt küllők a perem külső oldalán foglalnak helyet.

Eurobike 2011: Vision

Eurobike 2011: Vision

És amivel az FSA/Vision galaxis – jobban mondva alkatrészcsalád – immár majdnem teljesnek mondható, az a Metron váltószett, mely egyelőre első- és hátsó váltóból, valamint egy időfutam váltókarból áll. Idő kérdése szerintem, és kijön az FSA a saját országúti fékváltókarjával, és abban az esetben a váltóműveket már csak adaptálni kell a Vision-től. Az immár kiforrottnak tűnő, az átlagnál több karbont felvonultató Metron hátsó váltó gyári tömegadata mindenesetre eléggé meggyőző: 135 g.

Eurobike 2011: Ergon

Eurobike 2011: Ergon

A fehér-piros arculattal rendelkező FSA / Vision standról lépjünk át a békazöldek világába, és nézzük, mivel rukkolt elő 2012-re az innovatív oldaláról leghíresebb Ergon! Nos, ezúttal egy nyereggel bővült a paletta, ez lenne az SM3, melyet leginkább montisoknak ajánlanak. Helyet kapott középen rajta egy anatómiai mélyedés, orra pedig széles és lapos. Két méretben érhető el ez a modell, ami nem túl gyakori a piacon: S, valamint L.

Eurobike 2011: Ergon

Eurobike 2011: Ergon

Az SM3 öt variációban kerül majd piacra: SM3 Pro Carbon Monolink (a képen S-es méretben, tömege: 189 g); SM3 Monolink (190 g); SM3 Pro Carbon (hagyományos rögzítés, karbon pálca – 179 g); SM3 Pro (TiNox pálca – 213 g) és SM3 (TiNox pálca – 218 g).

Eurobike 2011: Ergon

Eurobike 2011: Ergon

Az Ergon leginkább talán az ergonómikus markolatairól ismert, 2012-ben azonban kínálnak egy új, hagyományos gumimarkolatot is, ez a GA1 Evo, melyet profi MTB versenyzőknek ajánlanak elsősorban.

Eurobike 2011: Vredestein

Eurobike 2011: Vredestein

Ha a bringa kormányát már biztosan markoljuk, gondoskodjunk arról is, hogy a gép a talajon maradjon: ebben segít ugyebár a kerékpárgumi, azon belül meg mondjuk a Vredestein termékei – nézzünk hát tőlük is pár dolgot!

A 29”-os MTB-k térhódításával értelemszerűen felmerült az igény a mérethez passzoló 622-es méretű montikülsőkre is. A Vredestein 2012-ben három új, 29-es modellel rukkol elő, ezek pedig: általános versenyfelhasználásra a Black Panther (a képen ez látható – 55-622, avagy 29 × 2,20” méretben 600 g), keményebb terepadottságok között zajló versenyekre a Black Panther Extreme (29 × 2,20” méretben 650 g) és száraz talajon bonyolódó versenyekre a Spotted Cat.

Eurobike 2011: Vredestein

Eurobike 2011: Vredestein

A 29”-os MTB gépekre szánt Spotted Cat külső 50-622-es, avagy 29 × 2,00”-os méretben 560 grammos tömeggel rendelkezik.

Eurobike 2011: Vredestein

Eurobike 2011: Vredestein

Idehaza az országútisok talán kevésbé ismerik a Vredestein termékeit, pedig a Fortezza család minden paraméterét tekintve versenyképes a német konkurensekkel: a Fortezza TriComp 9 színvariációban érhető el, tömege pedig 23-622-es méretben 225 gramm.

Eurobike 2011: Cratoni

Eurobike 2011: Cratoni

Végül, hogy ne törjük a fejünket feleslegesen, következzen egy-két újdonság a Cratonitól is! Elindulva legkisebbektől: a fiatal versenyzőknek szánt C-Air Youth három új színvariációban érhető el 2012-ben.

Eurobike 2011: Cratoni

Eurobike 2011: Cratoni

A Tavaly még csak prototípus stádiumban megtekinthető, kifejezetten városi bringások, avagy e-bike felhasználók számára készült Evolution Light immár szériaérett lett. Az integrált hátsó villogóval és lencsével rendelkező sisak fehér és fekete színben lesz elérhető, tömege pedig 350 g.

Eurobike 2011: Cratoni

Eurobike 2011: Cratoni

Ma már nem Luxus, ha egy-egy gyártó gondol a hölgyekre is, így a Cratoninak is van női sisakja. A C-Air Women háromféle organikus mintával díszített verzióban lesz elérhető.

Eurobike 2011: Cratoni

Eurobike 2011: Cratoni

A cég palettáján a „High-Sport” kategóriában találjuk a C-Shot modellt, mely nem éppen szokványos módon 3 méretben érhető el (S/M – 53-56 cm; M/L – 56-59 cm; L/XL – 59-62 cm). Tömege veri a cég csúcsmodellje, a Terron hasonló adatát, de a 215 gramm úgy általában véve is kimagaslóan jónak számít.

Eurobike 2011: Cratoni

Eurobike 2011: Cratoni

Végül egy kedves történet, mely a fentebb látható BMX, dirt, freeride, DH sisakról, a Cratoni Shakedownról jut eszembe (mely hat színvariációban, leszerelhető állvédővel kerül forgalomba 2012-ben).

Egy ízben, amikor benézve egy kanyart arccal belezúgtam az árokba, nem biztos, hogy helyes anatómiai szakkifejezésekkel élve ugyan, de leszakadt az állcsontomról az alsó ajkam. Miközben a szájsebész próbálta visszavarrni a lesett államat, kioktatott, hogy kerékpározni kizárólag állvédős sisakban szabadna csak. Erre azt találtam mondani, hogy terepen még oké, de országúton nem esünk akkorákat, amiért szükség lenne rá. Erre cáfolatként felhívta a figyelmemet arra, hogy éppen az ínyemet varrja, tehát nem kéne ezen vitát nyitnom… Elmondása szerint hetente varrnak össze ily módon két-három bringást, tehát aki durvulós szakágban nyomja, az valóban válasszon állvédőst – nem luxus az, hanem szükségesség…

A gyártókról bővebben:
http://www.fullspeedahead.com
http://www.visiontechusa.com
http://www.ergon-bike.com
http://www.vredestein.com
http://www.cratoni.de

FSA, Vison, Ergon, Vredestein és Cratoni termékek idehaza: www.bikeline.hu

Szöveg és fotó: HBalage

(x)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo