fbpx

Eurobike 2011: a Sapim újdonságai

Küllők egy Eurobike-os bemutatóban? Mit lehet fejleszteni egy hagyományos rozsdamentes acélküllőn? A gyárilag épített kerekek világában ki foglalkozik manapság egyáltalán küllőkkel? Hát, ha nem is évről-évre, de azért meglehetősen sokat lehet újítani, és elég komoly különbségek lehetnek egyes típusok között. És ne feledjük: a gyárilag épített kerekek többségéhez is hagyományos rozsdamentes acélküllőket használnak a gyártók – talán éppen Sapimot…

A belga gyártó 1918 óta van a piacon, tehát nem csekély tapasztalattal rendelkeznek a küllőgyártás területén. Csak a legmagasabb minőségű anyagokból dolgoznak, így egy Sapim küllő a gyártó állítása szerint anyaghibából vagy anyagfáradásból eredendően soha nem mehet tönkre. Lássuk, mit mutattak be a standjukon a 2011-es Eurobike keretein belül!

Eurobike 2011: Sapim

Eurobike 2011: Sapim

A gyártó a „nem túl sok, ámde annál minőségibb termék” filózófia alapján építette fel a palettáját, így összesen hétféle küllőt gyártanak. Közülük mindennapos használatra, illetve nagyobb igénybevételre a Leader és a Zinc típusokat ajánlják. Ezek folytonos átmérővel rendelkező rozsdamentes acélküllők, amelyek a 2,0 milliméteres átmérő mellett elérhetők 2,3; 2,6 és 2,9 milliméteres verzióban is (utóbbi két átmérő csak a Zinc típus esetében létezik). A következő minőségi lépcső a „butted”, azaz változó átmérővel rendelkező küllők világa. Ebből négy típus érhető el, a Force (2,2-1,8-2,0 mm – tárcsafékes gépekhez, hosszú távú túrákra akár), a Laser (2,0-1,5-2,0 mm – versenysport), a Race (2,0-1,8-2,0 mm – versenyzés, trekking) és a Strong (2,3-2,0-2,0 mm – trekking, városi, tandem).

A hetedik típus a képen látható aerodinamikus lencse keresztmetszetű CX, mely a fejnél és a menetnél 2,0 milliméteres, míg középen egy 0,9 / 2,2 mm dimenziójú lencse keresztmetszetet találunk. A lencse keresztmetszetű küllők a szakirodalom szerint 1/4 másodpercnyi előnyt biztosítanak ugyanazon versenytempó esetén 40 kilométeren távon, ami egy 28 küllős kerék esetén 7 másodpercet jelent. A CX további előnye, hogy más aero típusokkal szemben ez nem igényli az agy furatainak speciális előkészítését (befűrészelés), mivel szélesebb dimenziója (2,2 mm) is pontosan akkora, ami még átfér egy közönséges küllőfuraton. Emellett hab a tortán, hogy ez a legnagyobb szakítószilárdsággal rendelkező küllője a cégnek, pontosan ezért nemcsak a triatlonisták és az országúti versenyzők körében népszerű, hanem előszeretettel használják a DH szakágban is. Súlya is baráti, hiszen 32 db 260 mm-es CX-Ray mindössze 138 gramm.

A Zinc kivételével a cég minden küllő típusa elérhető fekete színben is, de minimum 1000 darabos rendelés esetén piros vagy fehér változat is rendelhető.

Eurobike 2011: Sapim

Eurobike 2011: Sapim

Bármily meglepő, de küllőanyák között is lehetnek különbségek. A Sapim levédett szabadalma alapján készülnek a speciális fejjel rendelkező Polyax küllőanyák, melyek kialakításukból adódóan automatikusan a küllő hatásvonalába fordulnak be. Így elkerülhető hogy a küllő a küllőanyába csatlakozásnál megtörjön, ami később akár tönkremenetelhez is vezethet.

Eurobike 2011: Sapim

Eurobike 2011: Sapim

A fenti képen jól szemléltetik az a problémát, amire megoldást nyújt a Sapim Polyax rendszere. Ez a jelenség akkor figyelhető meg, amikor egy kereket keresztezve fűzünk, és az adott furatszám esetén alkalmazható legtöbb keresztezést alkalmazzuk – például: 36 furat / 4 kereszt, 28 furat / 3 kereszt és hasonlók.

Eurobike 2011: Sapim

Eurobike 2011: Sapim

A Polyax anyák elérhetők az alap bevonatolt réz mellett alumínium változatban is – utóbbiból összesen nyolc szín áll rendelkezésre. Saját tapasztalat, hogy az alumínium anyák alkalmazása semmiféle hátránnyal nem jár, ezzel szemben aránylag olcsón nyerhetünk vele aránylag jelentős tömeget, ráadásul ott, ahol ez kiemelten számít – a kerék kerületéhez közel. Egy 32 küllős kerékre való réz anya kollekció 30-32 gramm, ugyanez alumíniumból 9-11 grammból megúszható. A nyereség tehát 20 gramm mínusz, ami a kerék össztömege tekintetében azért nem néz ki rosszul.

Eurobike 2011: Sapim

Eurobike 2011: Sapim

A Sapim küllőanyái a hagyományos kézi mellett gépi fűzésre is alkalmasak, ennek ellenére létezik kifejezetten gépi fűzésre fejlesztett típusuk is, ilyen a képen látható a Holland Mechanics fűzőrobotjaihoz kifejlesztett típus.

Eurobike 2011: Sapim

Eurobike 2011: Sapim

Anyákból egyébiránt rengeteg méretváltozat elérhető, így akár 3,2 mm-es átmérőjű küllőhöz is találhatunk anyát a Sapimnál – bár ez már nem éppen a hétköznapi vásárló részére érdekes információ. A házilag fűzött kerekekért rajongó bringásoknak talán még annyit említenék, hogy küllők és anyák mellett számtalan a keréképítéshez szükséges, nehezen elérhető apróságot kínál a Sapim. Ilyen például a könnyű, szegecselés nélküli szingós alufelnikhez szükséges acélalátét, mely jó szolgálatot tesz akkor is, ha bármilyen szegecselés nélküli felnit szeretnénk alu küllőanyával fűzni – elkerülendő az alumínium felületek között létrejövő kontakt-korróziót (összesülés).

További információk:
A gyártó weboldala: http://www.sapim.be/
A hazai forgalmazó weboldala: Biker Kft.; www.biker.hu

Szöveg és fotó: HBalage

(x)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.