A Macskaszem nem ismeretlen márka a kerékpárosok körében, hiszen a kiegészítők világában számos területen alkottak / alkotnak maradandót. Ezúttal egy felső kategóriás kerékpárkomputerüket kaptuk kipróbálásra, mely szinte mindent tud, ami elvárható, és mindezt ráadásul madzagok nélkül, egyetlen érzékelő egységgel teszi.
A funkciók részletes mélyelemzésébe most nem mennék bele, a cikk végén ott a felsorolásszerű leírás. Egyből a közepébe vágnék, szereljük fel a cuccost, aztán irány – esetemben – az országút.
A kerékpárkomputerek kormányra szerelésének három módozata létezik. A klasszikus megoldás a stucni mellett valamelyik oldalon közvetlenül a kormányra szerelés. Ennek hátránya, hogy elveszi a helyet más kiegészítők elöl (mondjuk lámpa és pulzusmérő együtt már nem fér el). Újabban dívik a stucnira rögzítés is, a szimmetriamániások hatalmas örömére. Ennek hátránya, hogy 3-4 centivel hátrébb kerül a kijelző, így rátekintéskor nagyobb fejmozdulatot igényel. Ellenben ahogyan tesztalanyunk rögzíthető, az egyesíti mindkét megoldás előnyét, azok hátrányai nélkül, sőt… A keskeny, csak egyik oldalon rögzített bilincs mellett még bőven marad hely valaminek, így a stucni mellett a kormánycső mindkét oldala tulajdonképpen szabadon marad. A kijelző a stucni elé, középre kerül, így fejmozdulat nem szükséges, csupán egy lefelé pillantás ahhoz, hogy a szükséges információk birtokába jussunk. Aprónak tűnő ámde a gyakorlatban hihetetlenül kényelmes változtatás ez. A komputer helyzetét (szögét, magasságát) tág határok között állíthatjuk.
A kijelző számára információkat közlő érzékelő egység a bal oldali láncvillán kapott helyet. Helyzete nem véletlen, hiszen így egy helyre futhatnak be a hátsó kerékre szerelt sebességmérő- és a bal oldali hajtókarra szerelt fordulatszámmérő mágnesből érkező információk. A jeleket két, közös rögzítési pontra szerelt vevő csáp gyűjti be, melyeket egyetlen csavar meghúzásával rögzíthetünk a legideálisabb helyzetben, miközben a komplett egységet kábelkötegelők tartják a láncvillán. A beállítás könnyű, a rögzítés atombiztos.
A bringára tekintve diszkréten búvik meg az érzékelő egység, annak ellenére, hogy érthetetlen módon ezüst színben pompázik, és nem is érhető el feketében. Rajta kívül viszont semmiféle bilincs, kábel nem zavarja meg az összképet, ami főleg az első villára tekintve üdítő élmény.
Információs szupersztráda
A lovak közé csapva először egy kicsit szokni kell, hogy a pillanatnyi sebesség a bal felső sarokba került. Jobban megvizsgálva azonban a kijelző felépítése teljesen logikus. Felül a két fontos pillanatnyi adat (a sebesség és a hajtókar percenkénti fordulatszáma), alul pedig két választható további információ két sorban. Utóbbi helyen én többnyire a stopper / megtett út párost jelenítettem meg, így összesen négy fontos adatot követhettem figyelemmel. Ha másra lennénk kíváncsiak, a jobb oldali gombbal változtathatjuk az alsó sávban megjelenő, adatokat, míg bal oldalon egy külön gombbal a pillanatnyi-, átlag-, maximális- percenkénti hajtókar fordulatszám, valamint az összes hajtókar körülfordulás adatnégyese között váltogathatunk. A legutolsó adat inkább érdekes, mint hasznos – megtudhatjuk például, hogy mondjuk egy 112 kilométeres távon 86-os percenkénti csapásszámmal összesen 16.500-szor fordul körbe a lábunk…
Gombokból viszont akad még néhány. Az előlapon egy a mérés indításához és az egyes menüpontok jóváhagyásához, míg egy további a részidők kijelöléséhez. A hátlapon egy a világításnak, egy a beállítási menühöz és egy a készülék újraindításához.
A két elem léte sejteti, hogy a komputer energiaigénye jelentős, így a tervezők nagy hangsúlyt fektettek az energiatakarékos működésre. Rövidebb megállást követően a készülék készenléti állapotba vált, ilyenkor csupán a pontos idő látszik rajta. Hosszabb használatbéli szünet esetén automatikusan alvó üzemmódba helyezi magát, ilyenkor akkor is manuálisan kell ébresztenünk a rendszert, ha esetleg időközben elindultunk.
Jelbeszéd az életünk
A tesztalany mellé útravalóul azt kaptuk, hogy ez az egyetlen olyan vezeték nélküli komputer, amely a Lakihegyi adótorony közvetlen szomszédságában is működőképes marad. Hogy ez így van-e, azt nem tudom, mert nem jártam ott vele, viszont a Damjanich utcai troli vezetéke, illetve a szentendrei HÉV vonalának közelsége rendszeresen zavarba hozta. Ilyenkor általában 5-10 másodpercig durcásan semmit sem mért, rosszabb esetben bedobott egy 220-as hajtókar fordulatszám adatot, hogy innentől kezdve már ne derüljön ki, hogy mi is volt a napi tényleges maximum.
Viszont egyúttal védelmembe is venném most a Cateye-t, ugyanis jóval egyszerűbb, első villára szerelt érzékelővel rendelkező vezeték nélküli típusát immár két éve használom, és soha nem vesztette még el a jelet. Nagy dolog – mondhatnánk – hiszen ott az érzékelő távolsága mindössze 30 cm a komputertől, ezzel szemben itt nyolcvan. Igen ám, de vannak cégek, akik dupla ennyiért kínált vezeték nélküli rendszereik esetében ezt a 30 cm-t sem bírják áthidalni veszteségmentesen. Ennek fényében a CC-CD300DW időnkénti félrelépése megbocsátható, főleg annak ismeretében, hogy más negatívum nem találtatott nála.
Kinek ajánlható a Cateye CC-CD300DW kerékpárkomputer?
Nagytudású darab, így az átlagkerékpáros megközelítőleg a funkciók felét használná ki, tehát elsősorban maximalista kerékpárosoknak javasolható. Olyanoknak való, akik nem szeretik, ha kábelrengeteg szövi be a bringájukat. Akik számára fontos a hajtókar-fordulatszám mérés (komoly edzésmunkához szinte elengedhetetlen ma már), és edzés közben számtalan részidőre van szükségük. Számunkra ez a komputer jelentheti magát a tökélyt, már csak egy pulzusmérőt kel felcsattintani mellé, és minden lényeges edzésadat a birtokukba kerülhet. Mindemellett aki szereti a jó minőséget és az okos megoldásokat, az sem fog csalódni.
Termékadatok:
A Cateye termékek forgalmazója: Paul Lange Hungary Kft.; www.paul-lange.hu; www.lanchalozat.hu
A termék a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
Ajánlott fogyasztói ár: 40.990 Ft
Funkciók:
– pillanatnyi-, átlag- és maximális sebesség mérése
– pillanatnyi-, átlag- és maximális percenkénti hajtókar-fordulatszám mérése
– stopper
– pontos idő
– napi kilométer-mennyiség mérése (két külön túra adatai is tárolhatók egyszerre: distance 1 illetve distance 2)
– összes megtett kilométer-mennyiség (odométer)
– kerékpározással töltött összidő
– 50 részidő tárolására alkalmas
– részidő adatok tárolása: távolság, átlagsebesség, átlag hajtókar-fordulatszám
– összes hajtókarfordulat az adott távra vonatkoztatva
– két kerékméretet állíthatunk be egyszerre (A és B), így két kerékpáron is használható
Egyéb tulajdonságok:
– kódolt jeladó
– háttérvilágítás
– a komputerhez kábellel csatlakoztatott, a kormányon bárhol elhelyezhető nyomógombok (két darab kétgombos panel) opcionálisan rendelhetők hozzá
Műszaki adatok:
komputer tartóbilincs kompatibilitás: 22-32 mm átmérőig
Elemszükséglet: 2 db CR2032 (komputer), 2 db CR2032 (érzékelő egység)
Maximális megengedett távolság a komputer és az érzékelő egység között: 100 cm
Tömegadatok:
Hajtókarfordulat-mérő mágnes: 4 g
Sebességmérő mágnes: 4 g
Érzékelő egység: 50 g
Komputer: 53 g
Rögzítő bilincs: 13 g
Mindösszesen: 124 g
A cikk megjelenését a Paul Lange Hungary Kft. támogatta.
Szöveg és fotó: HBalage