A Syncrost Peter Hamilton és Pippin Osborne 1986-ban alapította Vancouver északi partvidékén, a híres North Shore-on. A sikeres kultmárkát 2003-ban Tom Ritchey vette át, hogy kínálata a CC és országúti mellett az extrémsportok felé is kacsingasson. Jelenlegi tulajdonosa a Scott, amely mindeddig csak kerékpárfejlesztéseiről és -választékáról volt méltán elismert, mostantól a felszerelés is házon belülről, a Syncrostól származik.
Számos innováció fűződik a Syncros névhez, mint például a mindenki által ismert kétcsavaros nyeregszárbilincs-rögzítés. Innovatív megközelítésük, a fejlesztőmunkához való hozzáállásuk a klasszikus alkatrészeket eredményezett, megbízhatóságukat jól mutatja, hogy a mai napig látni a patinás montikon egy-egy régi Syncros ereklyét.
Mostanában, a Ritchey-korszakkal éppen elletétes folyamat játszódik le a Syncrosnál: nem ők adják át a tudásukat, amelyet a downhill, freeride és all-mountain szegmensben megszereztek, hanem nekik kell terjeszkedni a CC és az országúti alkatrészek irányába.
Új fejlesztőcsapatot hoztak létre e célból, 2014-ig leigazolták a tapasztalt CC-s versenyzőt Geoff Kabush-t, aki segít a prototípusok tesztelésében. Ő azon ritka világkupasztárok egyike, aki felsőfokú műszaki végzettséggel rendelkezik, így tanácsai még értékesebbek a fejlesztők számára. Az eredményről pedig maga a 2012-2013-as termékválaszték beszél.
A kínálatban szerepel többek közt kormányszár, kormány, markolat, nyeregszár, nyereg, illetve kerékszett is, lényegében minden, ami egy kerékpárhoz kell a váz- és alkatrészszetten kívül. A kategóriaelnevezések nagyrész változatlanok maradtak: az FR az extrémfelhasználásra szánt vonal, ahogy a Syncros marketingese évekkel ezelőtt megfogalmazta: lehet nekik adni, mindent kibírnak. A másik véglet az FL, amelyből az “L” a light, azaz könnyű, az “F” pedig a jól ismert angol nyomatékosító jelző! Ha valami CC-re lett tervezve, az az XR kódot kapja, országúti cuccok az RR/TR-t, illetve van még könnyen megfejthető AM, DJ és DH.
Az új kerékszettek kapták a legnagyobb hangsúlyt a 2013-as Syncros kínálatban, montira való fajtából öt modell áll rendelkezésre, mindegyik tubeless-kompatibilis, meglepő módon ebből kapásból három szett karbonfelnis, illetve mind a DT Swiss által gyártott szériaagyakkal szerelt! A ma forgalomban lévő összes MTB kerékmérethez (26″, 650B, 29″) van megoldásuk, ha idegenkedünk a karbonfelnitől, akkor csak a két szélső méret jöhet számításba. Országúti fronton ismét ötből három esetében alkalmaznak karbonfelnit, de az egyik ezek közül hibrid, azaz alu fékezőfelületes, 46 mm magas profilos. Fullkarbonból is van 46 mm-es és hiperkönnyű 32-es, továbbá még az alufelniseket is DT Swiss agyakkal fűzik. Szingós rendszert nem kínálnak: mindegyik peremes külsőt fogad.
A kormányszárak tekintetében találunk igényes integrált Boxxer- vagy Fox-specifikus darabot, FR, AM, FL, illetve finomabb használatra TR kódjelűt. Megjegyzem, hogy a régebbi évek kínálatához képest itt kissé szerény és sablonos a felhozatal. Nyeregszárak esetében úgyszintén (három modell: zero hátranyúlás, 10 mm, 20 mm és slussz), de lássuk be, manapság nem könnyű forradalmian újat mutatni ezen alkatrészek terén.
A kormányok tekintetében kicsit szélesebb a kínálat, és bár nincs országúti hajlítás, az egyeneseket többféle emelés, kellemes 9 fokos hajlítás, DH, FR, FL és DJ besorolás jellemzi. Minden kormányzáshoz és üléshez kapcsolódó alkatrész elérhető fekete és fehér színben is.
Ellenben a fejlesztők igen büszkék a kilenc új nyeregmodellre, amelyből három a lehető legmodernebb karbonpálcás és karbontestes megoldást alkalmazza, váltakozó vastagságú és keménységű szivacsozással, a freeride-tól a triatlonon keresztül a női modellig minden kerékpártípushoz van megfelelő darab.
Itt is jól látszik, hogy a fejlesztés meghatározó iránya a Scott bringák 2013-as komplett felszerelése, azaz a lehető legtöbb masina – legyen az belépő szintű vagy milliót érő technikai csoda, aszfaltra készült vagy freeride-os – rendelkezhessen Syncros kiegészítőkkel.
A Syncros kormánycsapágyakat mindig is nagy tisztelet övezte, mára mindössze három modell maradt meg, lényegében egyetlen press-fit típus, amelynek van alul túlméretes (1 1/2″-os) és alul-felül 1 1/8″-os változata, illetve végig másfeles, amely a hagyományos 1 1/8-as csapágyaknak köszönhetően fejcsőszög-állítást is lehetővé tesz. Sajnos a másik ikonikus Syncros alkatrész, nevezetesen az elpusztíthatatlan acéltestes platformpedál már nem szerepel a Scottra fazonírozott új palettán: mindösszesen egyetlen alumodell maradt az FR-sorozat részeként.
Viszont nyolc igényes pumpamodell szerepel a 2013-as kínálatban, ebből három műhelypumpa, négy mini, egy pedig telóhoz való. Táskából még több van: nyeregtáskából több méretet és különböző rögzítéstípust találunk, felsőcsőre csatolhatóból is rögtön kettő, illetve egy speciális darab, amely az üres kulacstartóba passzol. Számos jófajta markolat, országúti bandázs és kulacstartó zárja az egyre bővülő – a márkanév hagyományaihoz képest meglepően széles 2013-as Syncros kínálatot.
További infó a forgalmazó honlapján olvasható.
(x)