fbpx

A polip gyermekei: Ultegra 6700

Bizonyára sokan vannak, akik még mindig csak ízlelgetik a 7900-as Dura Ace formavilágát. Nos, számukra itt az újabb emésztenivaló: 2009 júliusától elérhető lesz az új, 6700-as sorozatszámú 2010-es évjáratú Shimano Ultegra szett, a nagytesóhoz hasonló formavilággal. Azt’ könnyű-e? A hivatalos sajtóközleményből ez is kiderül…

A Shimano kommunikációja szerint az új Ultegra szett tervezése során az aerodinamika (feltételezhetően a fékváltókarra gondolnak), a még inkább kifinomult működés és a Dura Ace szetten bemutatott fejlesztések átörökítése volt a legfőbb vezérelv. A gyártó szerint mindennek tetejébe a szett tömege 151 grammal csökkent a korábbi 6600-os normál, míg 41 grammal az Ultegra SL szettel szemben. Bár a cikk végén található táblázat Shimano katalógusokból összegyűjtött tömegadatai egy kicsit más értékeket mutatnak, de a súlycsökkentés ténye elvitathatatlan. A gyártó a polírozott felületek és a selyemfényű szürke máz kontrasztjára dizájnolt szettet a kedvtelésből kerékpározóktól kezdve egészen a keményvonalas országúti versenyzőkig mindenkinek jó szívvel ajánlja. Nézzük, hogy alkatrészenként pontosan mit is kínálnak!

Hajtómű

Amit én csak polipnak nevezek… azt a céges kommunikáció Hollowglide néven emlegeti. A Dura Ace szettnél megcsodált üreges, hátulról rögzíthető lánckerekeket 2010-ben megkapja az Ultegra hajtómű is. Ez a lánckeréktípus nagyobb merevséget nyújt, javítja a váltásteljesítményt és ráadásul könnyebb is. Az előző két állítást a 7900-as szett tesztje igazolta, ám az alacsonyabb súlyt az új Dura Ace hajtómű részegységeinek mérése nem támasztotta alá. A Hollowtech II technológiát felvonultató hajtómű az alábbi verziókban lesz elérhető: normál furatkörös dupla (FC-6700; 53/39 fog, 52/39 fog), normál furatkörös tripla (FC-6703; 52/39/30 fog), illetve kompakt (FC-6750; 50-34 fog). Mindehhez 165, 170, 172,5 és 175 mm-es hajtókar választható.

Fékváltókar

Itt is eltűnt a váltóbowden a bandázs alatt – ahogyan a Dura Ace esetében is. A ST-6700 fékváltókar mindent tud, amit a nagytesó: karbon fékkarokkal rendelkezik és állítható a kartávolság. Emellett a kormányhoz közelebb helyezkedik el a kar, aminek a kisebb kezűek fognak nagyon örülni. Minden hasonlóság ellenére ez a kar közel 70 grammal nehezebb, mint a Dura Ace, illetve nehezebb a régi mechanikás 7800-as Dura Ace fékváltókaroknál is.

Hátsó váltó

A RD-6700 kódszámon futó új Ultegra hátsó váltó két változatban lesz elérhető. Az „SS” rövidkanalas normál verzióban, valamint „GS” hosszúkanalas kiszerelésben. A rövidkanalas verzió elöl 16 fog differenciát tolerál, így normál és kompakt hajtóművekkel egyaránt használható. Ennél a kanálhossznál hátul 28 fog a maximális megengedhető fogszám. A GS változat a tripla hajtóművel párosítandó.


Első váltó

A Shimano két megoldást kínál majd az első átdobók esetében: a FD-6700-as változatot a két lánctányéros normál- és kompakt hajtóművekhez, valamint a 6703-ast, mely a tripla hajtóműhöz készült. Utóbbi megerősített csuklópontokkal készül és újraformált terelőlemezzel rendelkezik. Az új első váltókat a Shimano szerint a könnyebb lefelé váltás és a kisebb váltásra fordítandó erő igény jellemzi majd.

Fékek

Az új kétforgáspontos féktestek a 7900-as Dura Ace-szel megegyező összetételű fékpofákat kaptak, melyek nedves körülmények között kétszer akkora fékteljesítményt nyújtanak, mint az előd, illetve 20%-al jobban teljesítenek száraz körülmények között. A féktest újragondolt geometriája jobban passzol a slooping kialakítású vázak bowdenvezetéséhez, a rugóerő pedig állítható. Ennél az alkatrésznél érhető leginkább tetten az a kényes igyekezet, hogy még véletlenül se sikerüljön a Dura Ace 7800-as szett hasonló alkatrészének tömegadata alá kerülni (lásd táblázat).

Lánc és lánckeréksor

Az új Ultegra Hyperglide 10 sebességes lánckeréksor nagy fogszám-választékban kerül piacra: 11-23, 12-23, 12-25, 11-25 és 11-28. Az új lánc a Dura Ace-hez hasonlóképpen „A” és „B” oldallal rendelkezik, azaz „unidirectional” kialakítású a jobb váltásteljesítmény érdekében. Vigyázni kell ellenben a helyes felszerelésre, ellenkező esetben a tervező jó szándékát alaposan lenullázhatjuk. Az oldallapok itt is áttörtek, ennek köszönhető a lánc alacsony tömege.

Kerékszett, agyak és pedálok

A 6700-as Ultegra szetthez további kiegészítőket is választhatunk. Ilyen a WH-6700-as kerékszett, mely az alkatrészekhez igazodó színvilágú aggyal rendelkezik. A felnik belsőnélküli és belsővel szerelt peremes rendszerekkel egyaránt kompatibilisek. A részegységeket elöl 16, míg hátul 20 darab rozsdamentes kardküllő köti össze. A szabadonfutó teste acélból készül és kompatibilis 8-as, 9-es és 10-es rendszerekkel. A szett tömege 1652 gramm (első: 695 g; hátsó: 957 g). Továbbra is vásárolhatunk külön agyszettet is Ultegra néven a jól bevált kónuszos rendszerrel. A HB-6700 első agy 156 g, míg a FH-6700 hátsó 354 g tömegű (patentzár nélkül). Pedálok terén az Ultegra SPD-SL (PD-6700) jelenti majd a színben passzoló megoldást (317 g/pár).

Az itt közölt tömegadatok mind Shimano gyári adatok. A hajtóművek 53/39 fogszámú 170 mm-es karral rendelkező darabok

Az itt közölt tömegadatok mind Shimano gyári adatok. A hajtóművek 53/39 fogszámú 170 mm-es karral rendelkező darabok

A Shimano Ultegra 6700-as szett két lánctányéros verzióban már 2009 júliusában elérhető, míg az új kerékszett és a tripla hajtóműves változat szeptembertől áll majd rendelkezésre.

Forrás: Shimano sajtóközlemény

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.