fbpx

29-es vagy 26-os mountain bike? – a profik tanácsai

29-es vagy 26-os? A lassan már elkoptatott kérdést most profi mountain bike versenyzők szemszögéből vizsgáltuk, a Merida Press Camp-en bőven volt idő kikérdezni a csapattagokat.

Az exvilágbajnok spanyol José Hermida, a korábbi maraton Európa-bajnok német Hannes Genze, valamint a korábbi svájci maraton bajnok Andreas Kugler osztotta meg véleményét velünk, nem utolsósorban segítettek a Magyarországon idén Meridával versenyző Buruczki Szilárdnak is, milyen kerékpár mellett döntsön a versenyeken.

A Multivan Merida Team Mallorcán

Érdekesség, hogy első körben a Big Nine (29-es), O. Nine (26-os) és Ninety Nine (26-os fully) összevetésben szerettem volna meginterjúvolni a srácokat, de mindjárt az elején kiderült, hogy a 26-os fullyt, a Ninety Nine-t közülük senki nem favorizálja versenyeken (Ralph Naef-et kivéve, de ő sajnos elsőként távozott a Pres Camp-ről, nem volt idő kivesézni a témát), így maradt a 26-os vagy 29-es kérdés.

Elöljáróban egy kis elmélet dióhéjban, miben más egy 29-es kerékpár:

A nagyobb kerékkel lendületesebben gurul, ugyanazok a terepakadályok kevésbé akadályozzák a haladásban, mint egy 26-ost. A gumi nagyobb felületen érintkezik a talajjal, így kevésbé hajlamos megcsúszásra, emelkedőn kevésbé kapar el a kerék. Mivel a geometriát úgy alakították ki, hogy a 29-esek középrésze általában hasonló magasságban van, a talajhoz képest, a bringás pozíciója a keréktengelyekhez képest mélyebbre kerül, úgymond „benne ülünk” a bringában, stabilabbá válik a kerékpár futása. A kormánypozíció viszont normál esetben magasabb, kevésbé sportos, ezt csak extra rövid homlokcsővel, negatív stucnival lehet orvosolni, ha a versenyeken nyújtott minél jobb teljesítmény a cél.

Maratonon egyöntetűen a Big Nine-t használják a sztárok

Mások a főbb szögek, a meredekebb homlokcsővel stabilabb a kiállva hajtás, nem nyeklik be a gép a bringa csavargatása közben. Ugyanakkor vannak 29-esek, melyek hátul a nagyobb láncvillahossz miatt kevésbé merevek, erre orvosság a 12 mm-es átmenőtengely. A 29-es hátrányai elsősorban tömegéből adódnak, egy igazán könnyű túnájner drága. Menet közben a szűk, éles kanyarokkal tűzdelt traileken kerül hátrányba, vagy ahol ugratni, fürgén tenni-venni kell a kerékpárt.

Az első, hűvös tesztnapon Hannes Genze inkább a tűz körül osztotta a tanácsokat

Hannes Genze (vele beszéltem legtöbbet a témáról, mellesleg a német versenyző a Centurion gyár fejlesztőmérnökeként dolgozik a bringázás mellett):

Versenyzői szempontból maraton-felhasználásra egyöntetű volt a válasz. Hannes Genze tavaly a teljes szezont tekintve nem is használt más kerékpárt, csak a 29-es karbon merevfarút. Ő 178 cm-es magasságához 19-est használ, a hosszú vízszintes felsőcső ellenére (a csapatbringák geometriai adatai a Merida oldalán megtekinthetőek, ha valaki pontosan kíváncsi rájuk), ami hobbibringások számára talán furcsának tűnik első hallásra. Hannes szerint maratonon minden helyzetben gyorsabb a 29-es, ráadásul ő kevésbé technikás versenyzőnek vallja magát, és azt mondta, lejtőkön kimondottan gyorsabb lett a biztonságosabb, stabilabb nagykerekűvel.

A nagyobb kereket nehéz megfelelő sárférőhelyet hagyva belepaszírozni a vázba, a Meridának sikerült ez a mutatvány

Fontos szempontja az is a választásban, hogy ő korábban hátfájással küzdött, és a Big Nine-on az emelkedőkön terhelve jobbnak érzi a 2011-ben használt bringa geometriáját, kevésbé görcsös a hajtás, és kényelmesebb a gép, a nagy kerekek miatt nem ütnek a kövek, gyökerek. Hannes kevésbé profi maratonistáknak is egyértelműen a 29-est javasolja, mert saját példájából is kiindulva, sokkal biztonságosabbnak fogják érezni a kerékpárt, stabilabb haladást tesz lehetővé. Minden valószínűség szerint idén is csak a Big Nine nyergében láthatjuk majd versenyezni.

Erősen negatív stucni Rudi van Houts Big Nine-ján

Andreas Kugler:

Kugi csak megerősítette, amit Genze mondott, annyi kiegészítéssel, hogy ő idén technikásabb talajú svájci versenyeken a jelenleg még csak alumínium prototípus Big Ninety Nine 29-es össztelós versenyzőknek legyártandó karbon változatát is ki szeretné próbálni idén. Ő lényegesen magasabb Genzénél, picit rövidnek is tűnik alatta a 19-es, ennek ellenére ezt a méretet választotta. Amikor a súlyról érdeklődtem, talán ő volt az a csapatban, akit a legkevésbé érdekel. Azt mondta, amióta megszokta a 29-est nem is gondol rá. Tulajdonképpen mennyi a különbség? Fél kulacs. Számít? Nem sokat.

Buruczki Szilárd a prototípus 29-es fullyval

Kértem tanácsokat saját bringa vásárlásával kapcsolatban is, meglepődtem kicsit, hogy nekem a 29-es fullyt javasolta, mondván ne érdekeljen a súlya, az erő megvan hozzá, hogy elhajtsam, és iszonyú sokat lehet nyernék vele magamhoz képest a technikás részeken. Na ja, tekertünk már együtt, talán emlékezett mennyire „ügyes” vagyok amúgy mountain bike-on…

José Hermida:

A spanyol cross-country menő többször részesítette előnyben a 26-os merevfarút, de több XCO versenyen is használta a Big Nine-t, például a spanyol bajnokságot ilyennel nyerte (kérdés, hogy ebben mennyire játszottak szerepet a marketing szempontok, de erre nyilván nem várhatunk őszinte választ), de az Európa-bajnokságon is 29-essel versenyzett. Lévén alacsonyabb versenyző, ő a 17-es méretű 29-est használja, kimondottan negatív szögállású kormányszárral. Hasonlóan egyébként Rudi Van Houts-hoz, aki nem is talált a szponzori márkából megfelelőt, a kormányszáron csak matrica formájában díszeleg a PRC felirat.

José Hermida és Buruczki Szilárd Big Nine-on

José a világkupa sorozatban végig a 26-ost használta, azt mondja, az igazán technikás pályákon rengetegszer kell felgyorsítani a kerékpárt, és ebben a tekintetben jobb a 26-os, a kisebb kerületű, könnyebb kerék számára jobban gyorsítható, és ez döntő érv. Lejtőn egyébként nagyon jónak tartja a 29-est, maratonokkal kapcsolatban azt mondta, nem őt kell kérdezni, mert kevés maratonon indul a világkupa-szezonban. Szilárdnak amúgy ő is, és a Szilárdnál csak alig magasabb, viszont hasonlóan hosszú lábú testalkattal rendelkező holland Houts is a 19-es méretet javasolta a 29-es Big Nine esetében.

A Merida O.Nine az XCO világkupákon használatos a csapatnál

Reméljük, kicsit nektek is segítettünk a választásban, ha még az idei bringa beszerzésén gondolkoztok…

Szöveg és fotók: Takács Tamás

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.