fbpx

Vezeték nélküli vezetékes váltószett? – Shimano Ultegra Di2 12s építés

Az elektromos váltószetteknél sokszor hallom, hogy az alapján ítélik meg őket, hogy vezetékesek vagy sem, sokak szerint attól lesz jó a szett ha vezeték nélküli, ami számomra furcsán hat, hiszen maximum összeszereléskor vagy esetleg töltésnél jelent problémát, hogy van vezeték, míg használat közben nem sokat venni belőle észre. Az általam kedvelt Shimano váltórendszerek csak vezetékes vagyis félig vezeték nélküli technológiát kínálnak, így bringaépítésnél nem maradt más választásom, mint kipróbálni, hogy mennyire nehéz egy ilyen rendszert felszerelni egy országútira. Az alany egy Ultegra Di2 2×12 sebességes szett lett, melyre egy R8000-es mechanikus Ultegra szettet cseréltem le. Nézzük!

Az építés kezdete tavaly őszre vezethető vissza, amikor kormánycsapágyat kellett az integrált bovdenezésű bringában cserélnem. Természetesen a fékcsövek és a mechanikus váltó miatt a váltóbovden is kormánycsapágyon keresztül ment és mindent szét kellett szedni, ahhoz képest, hogy a fékcsöveket vágni kellett még az volt az egyszerűbb összerakás szempontjából a váltóbovdenek pontos elvezetését és hosszát belőni egy fél napos procedúra volt, ráadásul szembesültem vele, hogy a bovdenházat folyamatosan nyírja a váz forgatás közben (így utólag azt mondom, hogy ennek ellenére szuperül váltott a bringa). Ezután megfogadtam, hogy többet ilyet nem csinálok, ezután vagy elektromos váltás lesz integrált bovdenezésű bringán vagy semmilyen.

A sors néhány héttel később pont úgy hozta, hogy Magyarországi vásárlással kedvező áron tudtam volna hozzájutni egy új Shimano Ultegra Di2 2×12-es szetthez, pár nap gondolkodás után úgy voltam, hogy vágjunk bele, szétszedem a már említett összerakott bringát és kap ezután egy új Ultegra szettet, úgyis nagyon tetszett a tesztek során a fékváltókar ergonómiája na meg plusz 34-es lánckerék a sor végén. Maga az építésre sokat vártam, mert közben jött egy új kormány is (erről majd lesz hamarosan külön cikk) és nem akartam a fékcsöveket kétszer elvágni, így márciusban raktam csak össze a bringát.

Vezeték nélküli és mégis vezetékes?

Az Shimano 12 sebességes elektromos szettek különlegessége, hogy a fékváltókarok vezeték nélküliek, míg az első- és a hátsó váltó egy a nyeregcsőbe rejtett akkumulátorral van összekötve vezetékkel – halkan megjegyezném, hogy az Ultegra és a Dura-Ace fékváltókarokat vezetékkel is be lehet kötni az akkuba nem feltétlenül kell gombelemről működniük és Bluetooth-t használniuk, jó pár profi is inkább így használja. A fékváltókarok vezeték nélküliségével meg lehet úszni a kormányon átvezetést és az ebből az irányból érkező vezetékek vázba történő betuszkolását, bár a Di2 kábelek túl sok vizet nem zavarnak, de mégis egy plusz elosztót be kell tenni a rendszerbe.

Tehát a 8100-es Ultegránál a hátsó váltót és az első váltót kell mindössze összekötni a nyeregcsőben található akkumulátorral. Hogyan néz ki ez a gyakorlatban?

Elsőként én a vezetékek befűzésével kezdtem. Mivel viszonylag könnyűek és jól hajlanak ezért a saját tömegük nem viszi őket át csak úgy vázon, például az első váltónál azt gondolná az ember, hogy bedugja az ember a vázon található furatba, fejre állítja a vázat és átmegy rajta a kábel. Ez majdnem így ment volna, de a kábel megakad a kulacstartó csavaroknál, így kicsit rá kellett segíteni, konkréten én ráragasztottam egy csavart a kábel végére és egy erős mágnessel átvezettem a nyeregvázcsövön. A hátsóváltó sem volt sokkal nehezebb, ott ugyanezt a módszert alkalmaztam, annyi nehézség volt, hogy a középcsapágynál kicsit jobban kellett figyelni az átvezetésre. Lehet sokat mondok, de összesen 5 perc alatt mindkét vezeték a helyén volt. És nem kellett kiszedni a középcsapágyat sem. Bonyolult? Szerintem nem 🙂 , ráadásul házi megoldást használtam és ehhez létezik mágneses behúzó is.

A nehéz ügy az akku rögzítése volt, ugyanis az aero nyeregcsövemhez nincs adapter amivel jól bele lehetne tenni az akkut, így egy neten talált megoldást választottam, szivaccsal tuszkoltam be az akkumulátort a nyeregcsőbe. Utólag el kell mondanom, hogy csak részben vált be, mert így idő után zömökült a szivacs és lecsúszott az akku, de végül gumidarabbal szorítottam be a helyére, amíg egyszer nem találok hozzá egy praktikus gyári megoldást vagy szimplán hőre lágyuló ragasztóval nem ragasztom be (mint ahogy sokan a világon). A kábeleket egy fél pillanat volt rádugni a váltóra és az akkura és máris összeállt a rendszer.

Miután a hardver egészben volt és kapott egy kis áramot az akku a hátsó váltón keresztül (mert onnan lehet tölteni egy speciális töltő kábellel) kezdődhetett az eszközök párosítása, amihez szükség volt a Shimano telefonos alkalmazására ugyanis vezetékek nélkül nem kapcsolódik automatikusan a hátsó váltó a fékváltókarokhoz, ami biztonsági szempontból elég jó dolog. A párosításhoz le kell olvasnunk a fékváltókarok belső felén található QR kódokat és utána már készen is vagyunk. Igény szerint frissíthetjük a firmware-t az alkatrészeken a fékváltókar kivételével, mert azt is csak vezetékesen lehet, viszont ha már be van bandázsolva a kormányunk akkor én biztos nem bontanám ki és dugnám rá az akkura extra vezetékekkel, na meg csak egy egyszerű kapcsoló a váltókar, miért kellene frissíteni, a villanykapcsolót sem szoktuk frissítgetni 😛 . Az alkalmazásban egyébként elég sok dolgot tudunk még állítgatni, de erről lejjebb írok.

A fékek felszerelése már bonyolultabb volt, mint a váltórendszeré, konkrétan egy fék beépítése tovább tartott, mint a komplett váltóké. A vázba befűzés nem volt teljesen akadálytalan, mivel ennél sem vettem ki a középcsapágyat, de itt egy bovdent kötöttem a fékcsőre és úgy fűztem be hátulról. Az első fék jelentősen könnyebb eset volt. A kormányba befűzés egy másik dimenzió, de azt is sikerült abszolválni egy kis ügyeskedéssel. Ezután már a csövek hossza volt kérdéses, itt próbáltam olyan hosszúra hagyni amennyire csak lehet, mert ha vágni kell valamiért a csövet akkor maradjon elég cső az újra összeszereléshez. A méretre vágás jól sikerült, a bovdenvágót használtam hozzá, míg a kis pöcköket belekalapáltam a csövekbe ügyesen megfogva a csöveket fogóval (gumival tekertem be a csöveket), a roppantás meg pikkpakk megtörtént a gyárilag integrált roppantógyűrűvel. Egyébként nem először csináltam ilyet, de eddig mindig csak szervizben, először volt, hogy most otthon raktam össze. Csodák csodájára a fék nem volt levegős, egyáltalán nem kellett légteleníteni, azóta sem nyúltam hozzá.

A lánckeréksort egy 11 sebességes kazettatestre tettem fel, még jó, hogy kompatibilisek vele a 12-es rendszerek is, annyi, hogy a 12-es soroknál meg kell szokni felszereléskor, hogy kicsit másképp néz ki a lánckerekek bordája, mint a régi szetteknél. A hajtómű nem került (még) beépítésre, mert a régi hajtóművem tökéletesen ellátja a feladatát és még könnyebb is, plusz én ovális lánckerekeket használok és meg akartam nézni, hogy hogyan viszi őket az új 12-es Ultegra, ami elméletben nem kompatibilis a 11-es hajtóművekkel. A láncról csak annyit tudok mondani, hogy piszkosul nehéz lemosni róla a gyári kenőanyagot, 2 napig áztattam mindenben is, hogy fémtiszta legyen és rá tudjam tenni ezt a koszosnak ható waxot (erről máskor még írni fogok).

Menettapasztalatok

Nem először használtam ilyen szettet, viszont most olyan bringán van, amit nagyon jól ismerek, így minden apróságot könnyebben észrevehetek. A fékváltókarok még mindig nagyon kényelmesek, számomra a legkényelmesebbek a piacon, ami egy döntő szempont. A váltó teszi a dolgát, kevésbé csattogós, mint a mechanikus elődje volt, pont olyan mint amit a Di2 rendszerektől megszoktam. Őszintén nem érzem gyorsabbnak a 11-es Di2-hoz képest (persze nem mintha lassú lenne csak a Shimano szereti mindig mondani hogy hány %-kal gyorsabb mint az előd), azzal is megtettem már elég sok kilométert, viszont a plusz 34-es lánckerekeket imádom hátul, gyakorlatilag nem kell leváltanom elöl sehol a környékünkön, hanem végig nagytányéron tudok bringázni. Persze a hosszabb emelkedőknél leváltok, de a megszokott edzőköreimre 1tányéros lett a rendszer. Egy 11-30-as sort még fogok hozzá venni, hogy a síkon is meglegyenek a finom lépcsők az áttételek között. A váltó sebességére visszatérve, megnyomom a gombot és egyből vált, ami abszolút normális a Shimanonál (a konkurenciával ellentétben), egyedül az első váltónál van egy pici szünet a mechanikushoz képest amíg megindul a váltás, de ez is abszolút gyors. Viszont azt már nem először írom, hogy bizony a mechanikus váltó gombját gyorsabban lehet nyomogatni mint az elektromosét, cserébe az elektromost nyomva tartva a váltó folyamatosan vált, míg a mechanikus értelemszerűen nem. Ami kicsit negatívum számomra, hogy a régi rövidkanalas váltóhoz képest az új Ultegrának gyengébb a rugója, ezáltal kisebb a láncfeszesség, ami rázósabb utakon okozhat problémát.

Az első váltó és az ovális lánckerekek. Küzd vele a váltó nagy terhelés alatt, a mechanikus könnyebben pakolta a láncot le, viszont az alkalmazásban a végletekig lehet állítani az Ultegra első váltó mozgását, be tudtam úgy állítani, hogy működjön vele problémamentesen, sőt simán hozzá lehet állítani a régi 11-es kerek lánckerekekhez, annyi hogy végig kell menni a teljes beállítási folyamaton, amit akár meg tudunk tenni az alkalmazással, de nélküle is végigvihető a folyamat a hátsó váltó gombját megnyomva (ajánlott elolvasni a user manualt). Beállítás terén a Shimano elég nagy teret enged a felhasználóknak a két országúti top szettjénél.

A fékek fognak, problémamentesek, sokkal többet nem tudok róluk mondani, mert az előző széria is jó volt már nagyon, annyi, hogy meg lehet őket turbózni fémes betéttel, amivel szerintem adagolhatóbban fog és nem is kopik annyira a betét (viszont a tárcsa igen), cserébe a hosszú lejtőkön hajlamos felmelegedni. Elméletileg a fékbetétek távolabb kerültek a tárcsától és kevésbé hajlamos ciccegésre a rendszer, nálam ez is cicceg, de lehet egy hajszállal kevésbé mint az elődje.

A Shimano E-tube alkalmazásban teljesen személyre szabható a váltás, az összes gombnál be tudjuk álltani, hogy melyikre mit csináljanak a váltók, nem feltétlenül kell a gyári beállítást használni, és a fékváltókar gumijai alatt található 1-1 soft gomb funkciója is beállítható. Aztán be tudjuk állítani a váltás sebességét, legyen-e és ha igen mikor elöl automata váltás és még hasonló finomságok, amiket én például egyáltalán nem használok, mert szeretem magam vezérelni a váltókat. Ezeket a régi 11-es is tudta és természetesen az újnál is megmaradtak.

Újdonságként beállítható a Shimano legújabb FRONT SHIFT NEXT funkciója is, ami azt jelenti, hogy az általunk megadott gombra az első váltó váltani fog, ha kistányéron vagyunk akkor felteszi a nagyra, ha nagyon vagyunk akkor leteszi a kicsire. Egyébként ez egy teljesen logikus dolog, mert az első váltó csak 2 állású aminek a használatához elektromos váltó esetén nem feltétlenül szükséges több gomb (bár ha éppen azt hisszük hogy másik tányéron vagyunk akkor lehet belőle meglepetés 🙂 ). Egyébként ez a funkció jó még téli edzésekre is amikor nem találjuk meg téli kesztyűben a fel- vagy le gombot és egyszerűbb megnyomni az egyetlen gombot vagy jobban belegondolva teljesen egykezessé lehet tenni a váltást azzal, hogy a jobb fékváltókar tetejére állítjuk be ezt a gombot és onnantól egy fékváltókarral tudjuk kezelni mindkét váltót.

Mennyit megy el egy töltéssel?

Sok helyen azt mondták, illetve azt olvastam, hogy a vezetéknélküliség miatt erősen lerövidült az egy töltéssel megtehető km-ek száma. Nekem most 3 töltés után az a tapasztalatom, hogy átlagosan 1300 km-t megy el alattam egy töltéssel és akkor jelzi hogy 20%-ra merült, de mint már említettem én keveset váltok elöl. Annyival nem rosszabb mint a régi vezetékes rendszerek, azok kicsivel több mint 2000 km-t bírtak alattam. Egyébként a 12-es Ultegra is beköthető vezetéseknek és akkor az üzemideje megnő.

Megérte lecserélni a szettet?

Egy pillanatig sem kérdés, hogy megérte. Mint már írtam a fékváltókar ergonómiája, a kevésbé problémás szervizelés (nem kell X időnként cserélgetni a leszakadó fejű bovdeneket), a jobb személyreszabhatóság és az extra áttétel sokat jelent pluszban, na meg a kerékpár is jobban tartja így az értékét. És ha már az ár szóba került akkor mindenképpen érdemes kérdezősködni a Shimanot forgalmazó hazai üzletekben, mert meglepően jó árakkal találhatjuk magunkat szemben teljes szett vásárlás esetén.

 

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo