fbpx

Versenyzői vélemények az országúti tárcsafékekről

A 2017-es szezonkezdettel egy időben a tárcsafékek ismét bevetésre kerültek a WorldTour mezőnyben. Tom Boonen múlt heti, illetve Marcel Kittel a Dubai Tour-on elért győzelmei jelentős médiavisszhangot kaptak, emellett számos  profi kerékpár nyilatkozott személyes tapasztalatairól – legyen szó Shimano, SRAM vagy Campagnolo felszerelésről.

Sagan tárcsás Specialized Venge bringája

Sagan tárcsás Specialized Venge bringája

Ismét népszerű témává vált a tárcsafékes országúti bringák létjogosultsága a profi mezőnyben. A Dubai Tour-on a Cyclingnews portál több tucat versenyzőtől megkérdezte, hogy mennyire elégedett a tárcsafékekkel, miben nyújt többet, és milyen hátrányokkal jár. A nézve a név nélkül adott válaszokból általánosságban megállapítható, hogy a csapat- és szponzori érdekek mellett valódi lelkesedés és elégedettség tapasztalható. Emellett kétségtelenül maradtak még megoldandó problémák.

Sprintben legfeljebb a fék légellenállása kaphat szerepet...

Sprintben legfeljebb a fék légellenállása kaphat szerepet…

Marcel Kittel a Dubai Tour első két szakaszát tárcsafékes kerékpárjával nyerte, de egy sík szakaszon a fékhatás és a rendszer technikai megoldása többé-kevésbé közömbös . A légellenállás az egyetlen tényező, amiben a sprint során valamilyen különbséget lehetne kimutatni. Mind Boonen, mind Kittel esetében a feltételezhető többlet légellenállás egyiküket sem akadályozta meg a elsőségben. Kittel akár még a Dubai Tour összetett elsőségét is megszerezheti, mivel a szervezők a tomboló szél- és homokviharra tekintettel a körverseny egyetlen hegyi szakaszát törölték. Mindez természetesen nem jelenti automatikusan az új fékrendszer felsőbbrendűségét, mivel Kittel kizárólag egyfajta versenytípusban és időjárásban remekelt.

Majd a tavaszi klasszikus versenyek után okosabbak leszünk...

Majd a tavaszi klasszikus versenyek után okosabbak leszünk…

Kittel mindazonáltal a fékrendszerre vonatkozó kérdésre azt nyilatkozta, hogy az edzőtáborok során is a Dubai Tour-on látható felállást használta, ott pedig volt bőven lejtmenet és cudar időjárás. A tárcsafék-rendszer – miután hozzászokott – biztosabb és egyszerűbb irányítást tett lehetővé, a fékteljesítmény mindig egyforma, kiszámítható.

Idén lekerekítettek a tárcsák...

Idén lekerekítettek a tárcsák…

A legtöbb versenyző a kora tavaszi felkészülés során szerzi meg azokat a tapasztalatokat a tárcsafék-rendszerrel kapcsolatban, amelyet a WorldTour klasszikus észak-európai versenyeken kamatozhat. Egyes csapatok ezt a folyamatot stratégiai megfontolásból vagy az ellátásnehézségek miatt még nem indították be, illetve a Team Sky  nem is tervezi bevezetni a tárcsaféket a 2017-es szezonban. Szerencsés lenne, ha minden versenyző azonos fékrendszert használna, amely valamelyest befolyásolja a mezőnyben haladás dinamikáját – nyilatkozta több  szakvezető és versenyző.

Az országúti versenyzésben a tárcsafék korábban biztonsági okokból került felfüggesztésre, az éles tárcsa két bukásnál okozott (állítólag) sérülést. Bizonyítást egyik esetben sem nyert, hogy a “rotor” okozta a vágást, ennek ellenére tavaly az UCI az versenyszezon fennmaradó részére a tárcsafékek használatát felfüggesztette. Idén mindhárom gyártó lekerekített éllel készíti a tárcsákat, amely – bár nem zárja ki – kétségtelenül csökkenti a sérülés lehetőségét. A lánctányér pedig egyértelműen nagyobb veszélyt jelent egy bukás során, azt nem tervezik “életleníteni” vagy burkolni.

A Lampre-Merida csapata már használta a tárcsaféket tavasszal

A Lampre-Merida csapata már tavaly tavassza is használta a tárcsaféket…

A defekt során felmerülő kényszerű kerékcsere gyorsasága az edzőtáborban, illetve a Dubai Tour-on kevésbé ellenőrizhető, mint majdani a tavaszi klasszikus versenyeken. Ott a defektek száma exponenciálisan emelkedik, a kísérőautó pedig sok esetben nem is áll rendelkezésre. Valószínűleg egyszerűbb lesz a kerékpárcsere, mint a kerék kivétele és beszerelése, de bicajból egy csapatautóra mindössze 8 darab fér, ami több defekt esetén az egész csapat számára egész biztosan nem elégséges.

Meglátjuk, hogy nyújtanak-e valódi előnyöket a tárcsafékek a tavaszi klasszikus versenyeken, és reméljük, hogy nem okoznak sajnálatos balesetet!

Meglátjuk, hogy nyújtanak-e valódi előnyöket a tárcsafékek a tavaszi klasszikus versenyeken, és reméljük, hogy nem okoznak sajnálatos balesetet!

Mivel immár minden érdekelt alkatrészgyártó felszereléséről van visszajelzés, elkönyvelhetjük, hogy az összes tárcsafék-rendszer magas színvonalú, a teljesítmény alapján versenyzésre (is) megfelelő. Azon versenyzők, akik tavaly tavasszal egy másik gyártó tárcsafékét használták, hasonló teljesítményről számoltak be az átigazolás után, ráadásul minden “váltáskombinációból” legalább egy szerepel a Cyclingnews-nak adott interjúkban.

A szezon első versenyein aratott győzelmek nem sokat árulnak el arról, hogyan fog működni a tárcsafék a profi országúti mezőnyben. A tavaszi klasszikusok után már több információnk lesz e tekintetben. Reméljük nem lesznek további sérülések, és a mezőnyön belül a vegyes “felszreltség” sem vezet különben elkerülhető bukásokhoz!

A szélcsatornás tesztek nem bizonyítják egyértelműen sem a tárcsafék előnyét, sem hátrányát...

A szélcsatornás tesztek nem bizonyítják egyértelműen sem a tárcsafék előnyét, sem hátrányát…

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.