A minap az egyik legnagyobb aktív bringás sztár, Tom Boonen véleményét tolmácsoltuk az országúti tárcsaféket illetően, s ahogy közeledünk a tavaszi klasszikusokhoz, biztosak lehetünk benne, hogy újra ez lesz a slágertéma a kerékpársportban.
Azon már nem érdemes vitatkozni, hogy a tárcsafékeknek megvan a helyük az országúti kerékpározásban. Hobbi sport szintjén eddig sem volt kérdés, és a profik között sem állhatnak már ellen sokáig a szkeptikusok. Boonen mellett a világbajnok Peter Sagan-t is láthattuk több videón a napokban, ahol a tárcsás Speci Venge-en figurázott. A Cannondale csapata is bejelentette, hogy a Ruta del Sol-on már Supersix Disc bringákon indulnak, s nem hivatalosan is több csapat kommunikálja, hogy használni fogja az ilyen gépeket.
Hagyjuk azonban most a profikat, nézzük inkább miért fontos nekünk, hétköznapi vásárlóknak, hogy mit használnak majd a WorldTour-ban. Amatőr szinten ugyebár nem vitathatóak a tárcsafék előnyei, esős időben például hatványozottan jobb a fékhatás, főleg ha karbonfelnis kereket használunk. A karbonfelnik fejlesztése terén új utakat nyitott meg a tárcsafék, könnyebb és olcsóbb modelleket lehet előállítani, hiszen eltűnik a leginkább kritikus pont, a fékező felület. Ráadásul az átmenőtengely merevebbé, precízen irányíthatóvá teszi a bringa elejét.
Amellett hogy a klasszikus országúti formát nehéz kitörölni a fejünkből, sok hobbikerékpáros azért idegenkedik még mindig a tárcsafékes bringáktól, mert nincs még tisztázva, melyik szabvány marad, egyáltalán az sincs tisztázva, marad-e a tárcsafék az országúti sportban (nyugodjunk bele, utóbbira már szinte biztos a válasz). Abból a szempontból mindenképpen érdemes most követni a profikat, hogy amit ők használnak majd, valószínűleg az marad az általános szabvány a jövőben…
Ha hosszú távú (mondjuk 5 év) befektetésnek tekintünk egy tárcsafékes országútit, gondoljunk rá, hogy 2-3 év múlva kialakulhat egy elfogadott tengelytípus, elöl és hátul is, a tengely átmérőjét és szélességét is tekintve. Valószínű, hogy a hidraulikus tárcsafékek egyöntetűek lesznek, ehhez készülnek majd a fékváltókarok, vázak. Ezeket a szempontokat mindenképpen vegyük sorba, mielőtt letesszük a voksot egy drága tárcsás országúti mellett.
Általunk tesztelt 2017-es tárcsafékes országúti kerékpárok:
Ami most látszik, hogy a profik 160-es és 140-es tárcsák mellett döntetnek, de már olvashattunk arról, hogy az UCI neutrálautókon 160-as tárcsákkal szerelt kerekek lesznek, márpedig utóbbi mindig jelzésértékű. Azt is fontos látni, hogy a gyorszáras tengelynek ennél az alkatrésznél nincs jövője, még ha kaphatóak is ilyennel szerelt tárcsafékes országútik. A tengelyek tekintetében úgy tűnik, az átmenőtengelyé a jövő, elöl marad a 100 mm és a 12 mm-es átmérő, hátul pedig a 142 mm-es szélesség és szintén 12 mm-es átmérő. Persze erre azért még ne vegyünk mérget.
A következő hetekben a Bikemagon főleg tárcsafékes országúti bringák tesztjeit olvashatjátok majd, hiszen sokakban felmerült már a váltás gondolata. Íme az előzetes étlap: