fbpx

Űrtechnológia a gumifejlesztésben: A titánhálós gumi a jövő?

A SMART Tire Company a NASA-val közösen fejlesztett kerékpárgumit mutatott be, melynek alapja a holdjáróknál alkalmazott “gumi” technológia. A külső különlegessége, hogy nem igényel belsőt, sem levegőt, helyette egy fémhálós szerkezet rugózik és tartja a formát, a gyártó szerint nem is akárhogyan. Vajon ez lesz a jövő?

Az elmúlt pár napban óriási szenzációként mutatták be különböző (főleg nem kerékpározással foglalkozó) médiában a SMART Tire Company és a NASA közösen fejlesztett, METL névre keresztelt”külsőgumiját”, amit ezentúl nem csak az űrjárműveken láthatunk, hanem elméletileg 2022-től bárki megvásárolhatja a kerékpárjára is. A külső már csak a fejlesztők miatt is a különleges, de a valódi specialitása az, hogy ez az első fémötvözet alapú külsőgumi. Valóban furcsán hangzik elsőre és talán sokadikra is, de tényleg egy olyan külsőt találtak fel, aminek a szerkezetét egy alak memóriás fémötvözet (shape memory alloy, SMA) alkotja. A rendszer lényege az, hogyha behatás éri vagy akadályon kell átgurulnia a keréknek akkor a külső berugózik, de akár azt is mondhatnánk hogy elhajlik, majd az akadály után egyből visszanyeri az eredeti formáját, gyakorlatilag úgy viselkedik, mint egy normál gumis rendszer.

Miért fejlesztették ki ezt miközben a hagyományos gumis rendszerek is ellátják a feladatukat? A válasz egyszerű. Már említettem, hogy űrjárműkön láthattuk eddig ezeket a külsőket, amire azért volt szükség, mert a Holdon nem igazán működött jól (vagy inkább egyáltalán nem) a levegővel felfújt normál gumis megoldás, egyrészt a külső nyomás hiánya miatt, másrészt a levegős rendszerek defektérzékenysége miatt, ezért szükség volt egy minden körülmény között működésbiztos “gumira”, így létrehozták a fémötvözet alapú külsőt a NASA-nál.

Vajon a Földön miért jobb egy fémötvözet alapú gumi, mint a hagyományos levegővel felfújt rendszer? A gyártó elsőként azzal érvel, hogy ez egy abszolút defektbiztos megoldás, ezenfelül környezetkímélőbbnek nevezi, mert kevesebb gumit kell felhasználni hozzá. Egyébként ezen a külsőn is találunk gumibevonatot, mert anélkül eléggé csúszós élmény lenne használni, és idővel ez is elkopik, de a gyártó azt állítja, hogy ezt gazdaságosabb újragumizni, mint a hagyományos rendszereknél eldobni a teljes gumit.

Hátulütője is van ennek a rendszernek, pl a fémszerkezete miatt a tömege nem túl baráti, így a gramm-mániás bringások biztos nem fogják választani, ezenkívül a külső keménysége is érdekesen állítható a bringás testtömegéhez és a felhasználás jellegéhez, végezetül pedig az ára, ami egy komoly elrettentő erő, mert jelenleg felsőkategóriás kerékpár árban van ezek a külsők. Aztán arról még senki nem beszélt, hogy a levegős rendszerekhez képest mekkora a METL gumik gördülési ellenállása vagy pl terephasználatra milyen mintázatot lehet kérni rá.

Őszintén szólva nagy valószínűséggel nem ezek a külsők fogják megváltani a világot, de érdekességként, hogy a gumi kérdést így is meg lehet oldani, mindenképpen jó és nem mellesleg a gyártónak is hatalmas reklám.

 

Hozzászólások

Címkék:

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo