Ha a tized gramm pontosságú mérleg a konyhában pihen, ideje lesz gyorsan visszaszerezni. Könnyű alkatrész extravaganza a Fekete-erdő mélyéről!
Az idei év talán legjelentősebb híre, hogy a cégvezető, egyben alapító Uli Fahl nyugdíjba megy és csak a háttérből követi a Tune alkatrészek elkövetkező generációinak történetét. Az 1989-ben létrehozott vállalkozás az ő ötlete alapján indult, miután nehéznek találta kerékpárját az Alpokban való túrázáshoz. Az első könnyített gyorszárat és alumínium csavarokat aztán rengeteg innovatív termék követte. A legfőbb cél pedig a mai napig láthatóan nem változott, az igénybevételek figyelembe vétele mellett a lehető legkönnyebb kerékpár alkatrészek tervezése és gyártása.
Annak érdekében, hogy ez minél gördülékenyebben valósuljon meg, komoly beruházásokat valósított meg a freiburgi székhelyű cég. A tesztgépek sorát két új pneumatikus munkahengerekkel üzemelő berendezéssel bővítették, melyek ciklikus terhelést adnak az éppen próbára tett alkatrészre. Ezekkel akár kormányok, kormányszárak és nyeregcsövek élettartam tesztje is kivitelezhető. Statikus vizsgálatok elvégzése is házon belül valósul meg, például az agyak csavaró igénybevétele a tárcsafék hatására, vagy kazettatest esetén a hajtás nyomatékát szimulálva.
A prototípusok készítéséhez egy új, precíziós CNC marógép is beszerzésre került. Összességében így egyrészt gyorsabban előállíthatóak az újonnan megtervezett termékek első mintadarabjai, másrészt a tesztekre sem kell külső céghez küldeni az alkatrészeket, ami tovább gyorsítja a fejlesztési folyamatot.
Az Eurobike kiállításon a Tune stand legszembetűnőbb újdonsága az alumínium Leichtes Stück nyeregcső volt. Nem mintha a régóta ismert Starkes Stück nehéznek számítana a maga 178 grammjával, de ha valakit egyszer elkapott a könnyítési láz, akkor nincs menekvés. A nyeregcső nyeregvázcsövön felül eső részét az építkezési daruk elve alapján optimalizálták. A terhelés szempontjából kritikus helyeken megmaradt a falvastagság, míg máshol egy 4 tengelyű marógép segítségével anyagot távolítottak el. 27,2 mm-es átmérő és 340 mm hossz esetén a tömeg 155 gramm, ami sok konkurens gyártó karbon modelljének is becsületére válna. A grammok hiánya nincs ingyen, hiszen a CNC gép 20 perccel többet tölt el ezzel az darabbal, mint egy hagyományos csővel, ami a 200 € körüli vételáron is megmutatkozik.
Könnyű nyeregszárhoz nyilván könnyű nyereg illik leginkább, ezek terén is jó hírnévvel rendelkezik a Tune. A Speedneedle típus ismerős lehet a gramm-mániás fórumokról, idén a 20. évfordulóra tekintettel egy speciális kiadással bővül a paletta. A Speedneedle 20twenty Alcantara borítást kap, viszont nem az eddig megszokott helyeken. A teljes egészében karbonból készülő testet úgy vonták be, hogy a közepén egy keskeny réteg maradt csak ki, így egyfajta “csatornát”/kivágást imitálva.
Nem ez az egyetlen 100 gramm alatti nyereg a német gyártó kínálatában, a Kom Vor modellek is karbonból készülnek és úgy lettek kifejlesztve, hogy az anyag iránymenti rugalmasságát a legjobban kihasználják. Így bár meglehetősen “fapadosnak” tűnik a kialakítás, a felhasználók visszajelzései alapján a kényelemre sincs panasz.
A Geiles Teil kormányszár a negyedik generációnál jár, természetesen már 31,8 mm-es átmérőjű kormányokat fogad. Összesen 11 különböző hosszúságú és dőlésszögű változat készül, így mind MTB, mind pedig országúti bringákhoz találunk majd méretben megfelelőt.
Újdonság a stucni előlapjára rögzíthető Porteur konzol is, amire immár Garmin komputerek mellé még GoPro kamerát vagy Supernova lámpát is szerelhetünk.
A 35 mm-es befogójú Wunderbar kormányt eddig kizárólag más gyártó kormányszáraival lehetett használni, de a 2018-as modellévtől elérhető a Geiles Teil GT35. A 35-ös szám nem kizárólag a stucni átmérőjére, hanem a hosszára is vonatkozik, így remek választás lehet például könnyű enduro bringa építéséhez. A 112 grammos tömeget itt is meglehetősen összetett CNC marást követően nyeri el az alkatrész.
De mi van akkor, ha sosem sikerül tökéletesen középre állítani a kormányt? Egyeseknek persze semmi, fel sem tűnik pár mm eltérés, másokat viszont az idegösszeomlás kerülgeti, mikor sokadszori variálás után sem tudják eldönteni, hogy egy hosszanti síkban áll-e a stucni a kerékhez képest. Nekik való a Spurtreu szerszám, amit a kormány és a kormányszár csatlakozására kell helyezni, majd figyelni, hogy a lézer fénynyalábja pont a gumi közepét érje. Thommey kolléga részletes tesztben próbálta korábban.
A lézeres technológia nem csak ilyen jellegű beállításra alkalmazható, erre a Tune mérnökei is rájöttek. A Linientreu a hátsó váltó felfogató csavarjához rögzíthető, majd a komplett beállításhoz használható, mivel a hengeres felfogatáson levő lézer oldalirányba csúsztatható. Így nem jelenthetnek többé gondot a végállások pozíciói, mechanikus rendszernél a bowden feszessége, vagy Di2 esetén a fokozaton belüli tökéletes “micro adjust”. A hab a tortán, hogy egyből látszik, ha esetleg el van ferdülve a váltótartó fül, ami elsőre többször nem feltűnő és sokszor csak káromkodással töltött sikertelen próbálkozások után válik világossá.
A 30 mm-es integrált alumínium tengellyel rendelkező Smartfoot hajtómű szintén többek problémájára lehet megoldás, hiszen a Tune saját középcsapágyait használva a legtöbb ma forgalomban lévő vázzal kompatibilis. Országúti és MTB verzió is készül, mindegyiken cserélhető a csillag, így például könnyen átalakítható az egykor klasszikus 130-as lyukkörű hajtómű kompakt 110-essé. Szettben akár ovális absoluteBLACK tányérokat is választhatunk hozzájuk.
A Tune agyak spektruma a 2018-as modellévtől tovább bővül, a KINGkong és KONG típusok már Centerlock féktárcsa felfogatással is kaphatóak lesznek. Emiatt a teljes agytestet újra kellett tervezni. Ugyan a küllőperemek továbbra is J-fejű küllőket fogadnak, de távolságuk és átmérőjük nem egyezik meg a 6 csavaros agyakéval. Napjainkban a csúcs kerekek legtöbbször egyenes fejű küllőkkel készülnek, a legkönnyebb tárcsafékes Tune agyak is beleillenek ebbe a trendbe. A Princess első-, valamint a Prince hátsó agy tömege együttesen megáll 270 gramm alatt, könnyebbet nem sűrűn találni a piacon.
A kínálat minden szegmenst lefed, legyen szó Boost vagy fatbike sarutávolságokról, Cannondale Lefty vagy éppen Rock Shox RS-1 villákkal kompatibilis termékekről, biztosan lesz megfelelő Tune agy a katalógusban.
A komplett kerekeket is házon belül fűzi a német gyártó, méghozzá kizárólag Sapim küllőket és alumínium küllőanyákat, továbbá minőségi alumínium vagy karbon felniket felhasználva. A legújabb országúti szett például időfutam vagy triatlon felhasználásra készült 88 mm profilmagasságú karbon felnikkel. A Schwarzbrenner 88 egyelőre kizárólag peremes, felnifékes változatban kapható. A Mig és Mag agyaknak köszönhetően a szett tömege 1830 gramm, ami ilyen profilnál kellően könnyűnek számít.
Aki igazi országúti hegyimenő, annak érdemes egy pillantást vetnie a Skyliner kerékszettre. A szingós változat tömege 870 gramm köszönhetően az ax-lightness felniknek és a lehető legkönnyebb, Tune Mig 45 és Mag 150 agyaknak.
Az alumínium felnis országúti kerekek tömege sem lépi át az 1500 grammos lélektani határt, a TSR 30 korábban teszten is szerepelt nálunk.
MTB kerekek közül is rengeteg választási lehetőség adódik, például a Race 3.0 a cross-country versenyzők kedvencének számító ZTR Crest felni 3. generációs változatával készül, de kapható karbon felnis enduro kerékszett is 1520 grammos tömeggel Blackburner Enduro néven.
Leginkább szintén a hegyibringások hasznára válhat az Energieträger legújabb változata, ami a villa nyakcsövében képes rögzíteni a hengeres Di2 akkumulátort. A hagyományos nyeregcsőbe szerelhető változat már régebb óta elérhető, viszont nem “dropper-post” kompatibilis.
Tune alkatrészek Magyarországon: Green Serpentine