Az elmúlt hetekben sorra verték a tárcsafék nélkül versenyzők a tárcsafékeseket a worldtour mezőnyben, amiből akár azt a következtetést is le lehetne vonni, hogy a tárcsafék hátrány, de ez nem feltétlenül van így. Nézzük, hogy mi lehet a háttérben!
A worldtour versenyszezon augusztus elsején kezdődött a Strade Bianchéval, ahol a Jumbo-Visma bringása, a legendás cyclo-cross versenyző Wout Van Aert nyert, amit a Milanó – San Remón is meg tudott ismételni, majd a Critérium du Dauphiné első szakaszát nyerte meg nem tárcsaféket használva. A Tour de l’Ain 2.1-es versenyen Primoz Roglic nyert könnyedén tárcsafék nélkül, mely után a Dauphiné 2. szakaszán is győzött. Az említett verseny 5. szakaszán Sepp Kuss volt a legjobb, aki szintén hagyományos fékeket használt.
Az említett győzelmekben több közös pont is van, egyrészt az, hogy mindet tárcsafék nélkül nyerték, másrészt az, hogy a Jumbo-Visma bringásai győztek ezeken. De miért is érdekes ez? Azért mert az elmúlt pár évben óriási nyomást helyeznek a gyártók a csapatokra, hogy használjanak tárcsafékes kerékpárt az eladások növelése érdekében, miközben profi szinten azért van bőven macera a tárcsafékes bringákkal, amit nem feltétlenül ellensúlyoz a megbízhatóbb fékhatás. Például pletyka szinten azt beszélik, hogy a Bianchi is szeretné, hogy a Jumbo-Visma tárcsafékkel menjen, de egyelőre a csapat nem tudja megoldani a tárcsafékek okozta logisztikai problémákat, ezért nem használnak még tárcsaféket. Viszont a legtöbb nagy csapat már tárcsafékeket használ, aminek vagy örülnek a versenyzők és a szerelők vagy nem.
A Jumbo-Visma példája jól mutatja, hogy elsősorban nem a fékek döntenek arról, hogy ki nyeri a versenyt, hanem az, hogy kik a legerősebbek és a legjobban szervezettek az adott mezőnyben. Természetesen több mém is született erről, hiszen a csapból is a tárcsás országútik folynak és mégsem azokkal nyerik a versenyeket.