fbpx

Tabló: Waberer’s Areus MTB Team & Bike4Life

A Tablóban a két legjobb elit férfi cross-country versenyzőnket, Parti Andrást és Juhász Zsoltot soraiban tudó UCI-bejegyzésű profi hegyikerékpáros csapat, a Waberer’s Areus MTB Team mutatkozik be, valamint az üzemeltető SVS Kft. amatőr formációja, a Bike4Life Team.

A “Tabló” célja: A Bikemag.hu szerkesztősége lehetőséget biztosít a hazai egyesületeknek, hogy egy riport keretében bemutatkozhassanak az oldalunkon és nem utolsósorban kifejezzék céljaikat, elvárásaikat a hazai kerékpáros sportéletben. Ha úgy tetszik, idővel megteremtve egy közös értékrend alapjait, fórumot adva a párbeszédnek, amibe bárki bekapcsolódhat, nem titkolt célunk megkönnyíteni az egyesületek számára egy közös irány kijelölését. Reméljük, hogy a tabló ezután is tovább bővül, nem szeretnénk kihagyni senkit, aki dolgozik a hazai kerékpársportért.

A Waberer's Areus MTB Team

A Waberer’s Areus MTB Team

Az egyesület bemutatása:

Bikemag: Kérlek mutasd be néhány mondatban az egyesületeteket! 

Tóth Árpád: A Sport Vision & Solutions Kft. egy sportmarketinggel és menedzsmenttel, versenyszervezéssel foglalkozó vállalkozás, amely elkötelezett híve a magyarországi kerékpársport minél szélesebb körű elterjesztésének. A vállalkozást 2010-ben alapítottuk. Jelenleg egy profi MTB csapattal (állandó neve SVS Pro Team, 2015-ben bejegyzett neve Waberer’s Areus MTB Team), egy amatőr csapattal (Bike4life) rendelkezünk, emellett a mi nevünkhöz fűződik az Elimina Tour versenysorozat megalakítása. Vállalkozásunk más tevékenységeket is folytat, melyek közvetlenül nem köthetők a kerékpársporthoz.

Profi csapatunk 5 versenyzőből (Csielka Márk, Juhász Zsolt, Parti András, Szatmáry András, Vigh Zoltán) és a csapatkapitányból (Bogár Gábor) áll. Versenyzőinknek igyekszünk a lehetőségekhez mérten a legjobb körülményeket megteremteni, hogy nekik valóban csak a felkészülésre és a versenyzésre kelljen koncentrálniuk. Sokszor hallok irigykedő megjegyzéseket a versenyeken más sportolóktól. Valóban, magyar viszonyok között kiemelkedő lehetőségeik vannak. Másrészt ezért kiemelkedő teljesítményt várunk el. A felkészülési időszak októberben kezdődik, több edzőtáborral megfűszerezve. Az év első két hónapjában nem sok időt töltenek el itthon, családjukat szinte nem is látják. Cserében legalább háromszor két hetet meleg égövi edzőtáborokban lehetnek, ezzel is elősegítve a megfelelő felkészülést.  Utána azonnal kezdődik a versenyszezon, ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag minden hétvégén versenyük van, többségben külföldön. Ez egészen szeptemberig tart, ekkor jön egy kis pihenő, egy kis szabadság. Természetesen nem csak az edzésekre, hanem az egész életmódjukra figyelniük kell, kezdve a táplálkozástól az alvásig.

A csapat természetesen nyitott. Ha megfelelő képességű versenyző kerül látókörünkbe (ez sajnos nem jelent túl nagy számot), annak felajánljuk a lehetőséget. Így került be például utoljára a csapatba Vigh Zoltán, aki országúti versenyző volt. A csapat 2010. február 15-én nyert bejegyzést az UCI profi ligájába. Ez azért bír kiemelkedő jelentőséggel, mert a régióban jellemzően országonként csupán egy-két csapat képes profi szinten képviselni hazáját. Emellett a kerékpársportban nemzetközi szinten is kimagasló eredmények elérése a jóval idősebb korosztályra jellemző. Mára az SVS Pro Team egy nemzetközi szinten ismert és elismert egyesületté nőtte ki magát. Ezt bizonyítja az is, hogy egyre nevesebb külföldi versenyzők jelzik átigazolási szándékukat a csapathoz.

Bike4Life

Bike4Life

Amatőr csapatunk 25-30 főből áll, akik elsősorban a profi csapathoz kötődnek valamilyen formában, de egyre több “független” tagunk is van. A Bike4life-ban ebből következően többségében van a master korosztály és nincs is gyerek tagunk. Tagjaink hozzáállása a kerékpározáshoz igen változatos. Van néhány teljesítményorientált tagunk, akik felkészülése bármelyik elit magyar versenyzővel felveszi a versenyt. Másik végletként vannak olyanok is, akik munkájuk mellett jóval kevesebb időt tudnak fordítani az edzésekre, ezért inkább rövidebb versenyeken vesznek részt.

Csapatainknak teljesen külön költségvetése van. Profi csapatunk kizárólag szponzori szerződések keretében működik, míg amatőr csapatunk forrásait szponzori és cégünk más tevékenységei biztosítják.

Bikemag: Milyen sporteredményeitekre vagytok a legbüszkébbek? 2014-ben és a múltban?

Tóth Árpád: Profi csapatunk tagjai főleg nemzetközi versenyeken vesznek részt. Szatmáry András és Vigh Zoltán képviseli az XCM szakágat. Szatmárynak 2014-ben az UCI Maraton Series-ben top tízes helyezése Houffalizeből (8.) és hazai maraton győzelmei vannak. Ezen kívül megnyerte az XCM Magyar Kupa összetett és a Top Maraton sorozatot.  Az XCO szakágat Parti András, Juhász Zsolt és Csielka Márk képviselik. Parti 2014-ben már sokadszor megnyerte az XCO Magyar Bajnokságot. Itt az egész dobogót csapatunk versenyzői foglalták el. Ezen kívül több dobogós helyezésük van C-s besorolású nemzetközi versenyeken. XCO Európa Bajnokságon Parti 18. Juhász 24. helyen végeztek. 2013-ban mindhárom XC magyar bajnoki címet megszereztük.

Bike4life csapatunk fő erőssége a már említett master korosztály, ahol évről évre több bajnoki címet gyűjtünk be, de becsületesen helytállunk az elit mezőnyben is.

Bikemag: Mivel foglalkozik az egyesületetek? 

Tóth Árpád: Az SVS Pro Team alkotja az XCO/XCM elit férfi válogatott gerincét, egyben ez azt is jelenti, hogy mindenki válogatott kerettag. Az Olimpiai kvótaszerzésben is alapvető szerepünk van, reményeink szerint jövőre is a mi versenyzőnk kerül ki az Olimpiára.

Bike4 Life maratonisták

Bike4 Life maratonisták

Bike4life amatőr kerékpáros csapatunk tagjai aktívan részt vesznek az MTB versenyrendszerben, főként maratonokon, de az XCO szakágban és országúton  is képviselik a csapatot.

Az Elimina Tour versenysorozatot 2012-ben hívtuk életre. Az akkor egyre népszerűbb XCE versenyszám sikerén felbuzdulva létrehoztunk itthon egy több állomásos belvárosi XCE versenysorozatot. Sajnos a versenyszám nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, az UCI is levette az XCE versenyeket a VK futamok programjáról. A jövőben szeretnénk az XCO versenyek felé nyitni. 2014-ben Nagykanizsán, a városvezetés segítségével létrehoztunk egy profi épített XCO pályát, mely egész évben látogatható és ahol szeretnénk évről-évre egyre magasabb rangú XCO versenyeket rendezni. Tavaly Nagykanizsán az új pályán rendeztünk UCI minősítésű XCO versenyt, a belvárosban pedig – kapcsolódva a városi rendezvényekhez – szintén UCI minősítésű XCE versenyt tartottunk.

Elimina Tour Budapesten

Elimina Tour Budapesten

Bikemag: Milyen versenyrendszerben versenyeztek/versenyeznétek szívesen?

Tóth Árpád: A PRO csapatunk elsősorban az UCI versenyrendszerében versenyzik. Olyan versenyeken indulnak, melyeken Világranglista pontokat tudnak szerezni. Mivel idehaza ilyen versenyből keveset rendeznek, ezért főleg külföldön versenyeznek sportolóink. UCI minősítésű hazai, megfelelő színvonalú versenyeken szívesen részt vennénk. Amatőr csapatunk a korosztályból adódóan főleg maraton versenyeken vesz részt.

Bikemag: Ha van ilyen, mi a legfőbb hiányossága a magyarországi versenyrendszereknek?

Tóth Árpád: Több sebből vérzik a hazai rendszer. Egyrészt nincs szabályozva, hogy az utánpótlás korosztály tagjai milyen távokon indulhatnak. Másrészt túl engedékeny a szabályzás. Így előfordulhat, hogy egy versenyhétvégén, azonos helyszínen két különböző pl. U17-es győzelem születik. Ez lehetőséget add arra, hogy „versenyzők” elkerüljék egymást. Nem alakul ki igazi versenyhelyzet. Hosszútávon így nem nevelődik ki egy kitartó, erős, versenyképes mezőny.

A bajnoki trikók kiosztása is (már ha van) szabályozatlan. Mindenki ugyanolyan bajnoki trikót kap. Véleményünk szerint minden bajnokságban csak két bajnok lehet: egy férfi és egy nő. A többiek „csak” korosztályos bajnokok. Természetesen a korosztályos bajnokságokra is szükség van.  De ezeket meg kell különböztetni a mindenkori Elit bajnokoktól. Szabályozni kellene a bajnoki csíkok viselését is. Csak az Elit bajnokságot nyert versenyző kapjon jogosultságot ennek viselésére. Kicsit vicces, hogy ebben az országban szinte mindenki bajnok. Ezekkel a szabályozásokkal újra rangja lehetne a hazai bajnokságoknak.

Szintén erős problémának tartjuk, hogy licenc nélkül indulhatnak sportolók versenyeken. A licenc kiadása csak érvényes sportorvosi engedéllyel lehetséges. Ez azt is jelenti, hogy érvényes sportorvosi engedély nélkül versenyeznek sportolók. Valamint egy licenc nélküli versenyzőt nehéz a szabályok betartására bírni, hiszen ebben az esetben a szövetségnek semmilyen szankció lehetősége sincs.

A maratonokon való indulás korlátozása bizonyos helyzetekben szükséges volna. Például a rövidtávot a versenyszervezők azért találták ki, hogy a kezdőknek (!) lehetőséget biztosítsanak. Felnőtt férfi (licences) versenyző elvileg csak hosszútávon indulhatna, hiszen ez az ő kategóriája. Viszont sok felnőtt férfi licences indul rövid távon, ezzel elrontva a kezdők kedvét, hiszen így nekik esélyük sincs az élre kerülni.

Edzőtáborból: Parti András

Edzőtáborból: Parti András

Bikemag: Milyen hosszú távú céljaitok vannak az egyesületben? 

Tóth Árpád: Elsőrendű célunk a riói olimpiai kvóta (kvóták) megszerzése.

Az UCI ranglistán folyamatosan javítani szeretnénk profi csapatunk helyezését és a nemzetközi maraton versenyeken is hírnevet szeretnénk szerezni csapatunknak.

Elimina Tour versenyeink színvonalát és minősítését folyamatosan javítani szeretnénk.

Ezekkel párhuzamosan támogatóink egyre magasabb szintű kiszolgálása is célunk.

Bikemag: Mi szükséges ahhoz, hogy ezeket a célokat elérhessétek?      

Tóth Árpád: A folyamatos fejlődéshez a pénzügyi kereteket biztosítanunk kell, ami elég nagy feladat. Nekünk is állandó tanulásra van szükségünk, hiszen csak így tudunk előre lépni. A szövetség támogatása is fontos, melynek fejlődésében hiszünk, különösen az előző időszakhoz képest.

Bikemag: Milyen forrásokból működtetitek az egyesületet, milyen forrásokból tervezitek a jövőben működtetni?

Tóth Árpád: A csapatok finanszírozását szponzori együttműködésekből menedzseljük. Igyekszünk folyamatosan fejlődni és újabb célokat kitűzni, hogy minél magasabb szintű vállalatokhoz érhessünk el.

Edzőtáborból: Csielka Márk

Edzőtáborból: Csielka Márk

Részvétel a kerékpáros közéletben:

Bikemag: Tagegyesületként részt vettetek-e az utóbbi években a szövetség munkájában, részt vesztek-e a közgyűléseken? Mi jut eszetekbe először, amit megemlítenétek, hogy a ti nevetekhez fűződik a hazai klubéletben/versenyrendszerben?

Tóth Árpád: Fennállásunk óta rendszeresen részt veszünk a szövetségek közgyűlésein, ahol aktívan képviseljük egyesületeink és a kerékpársport érdekeit. Jómagam már másodszor vagyok elnökségi tag.

Nevünkhöz fűződik az első profi hegyikerékpáros csapat megalakítása, az Olimpián való részvétel és az Elimina Tour versenysorozat legfőbb büszkeségeink.

Bikemag: Véleményed szerint egy kerékpáros szövetségnek miben kellene segítséget nyújtani számotokra, hogy az egyesület céljai könnyebben elérhetők legyenek nektek? Vagyis konkrétan a szövetségtől mit vártok el, mit tegyen a ti egyesületetekért?

Tóth Árpád: Elsősorban a kiszámíthatóság növelésére van szükség. Cégünk üzleti vállalkozás, tervek szerint működik. A tervezés csak akkor lehetséges, ha tudjuk a feltételeket. Ez különösen igaz profi csapatunkra, melynek éves tervezése szeptember-októberben történik. Megfelelő időben rendelkezésre kell állni a versenyszabályzatnak, a versenynaptárnak, a válogatott keret következő évi terveinek és még sorolhatnám.

A versenyrendezéshez ezen kívül szükségünk van a szerződések tervezeteihez.

Bikemag: Mi az a három legfontosabb dolog szerintetek, ami az ismert keretek között fő céljaként fogalmazhat meg a kerékpáros szövetség?

Tóth Árpád: A piaci források bevonásához üzleti szemléletre van szükség. Ez sajnos a jelenlegi szerkezettel teljesen irreális.

A kerékpársport fejlődéséhez több lépcső szükséges. Elsőként meg kell teremteni egy megfelelő számú és minőségű edzői, szakértői gárdát. Ha ez rendelkezésre áll, akkor az utánpótlásra koncentrálva létre lehet hozni a fejlődés biztos alapjait. Ezt csak szervezetten lehet megtenni. Például a színvonalas felsőfokú oktatás megteremtése igen összetett, sok résztvevős feladat. És ez csak az első lépés.

De fontos megemlíteni még egy dolgot. Nem csak a szövetségnek vannak feladatai. Ha a tagság csak várja, hogy valaki majd megoldja nélkülük a problémákat, akkor abból nem lesz semmi. A tagoknak aktívan részt kell venniük a munkában. Természetesen a részvétel lehetőségének biztosítása is a szövetség feladata.

Mallorcai edzőtáborból

Mallorcai edzőtáborból

Bikemag: Egy működő kerékpáros szövetség tevékenységével kapcsolatban miről szeretnétek folyamatos tájékoztatást kapni?

Tóth Árpád: Egy működő (!) kerékpáros szövetség tevékenységével kapcsolatban mindenről és ez egyáltalán nem tréfás válasz. Mivel a szövetség a tagok érdekeit képviseli – a tagokért van -, ezért ennek nyilvánvalónak kellene lennie.

Az elmúlt két évben sajnos a kommunikáció gyakorlatilag nullára csökkent, bízunk benne, hogy ez jelentősen változni fog.

Bikemag: Mi a véleményetek egy jövőbeni egyszövetségi rendszerről, külön adminisztrációval működő szakági szövetségek nélkül?

Tóth Árpád: A jelenlegi szövetségi rendszer folyamatosan alakult egy mára már torzóvá vált szerkezetté. A három szakági szövetség egyáltalán nem tükrözi az UCI által képviselt sportág szerkezetét, a kétszintű rendszer pedig nem tesz lehetővé hatékony képviseletet sem az állami szervek, sem a szponzorok felé. Önmagában persze egy egyszintű rendszer sem oldana meg automatikusan minden problémát, ehhez megfelelő működés és megfelelő emberek kellenek.

Egyértelműen az egyszövetségi rendszer hívei vagyunk, jelentős működési és szervezeti megújulás mellett.

A szövetségnek (immár egyesszámban) át kell alakítania finanszírozási struktúráját. El kell érni, hogy a szövetség jelentős bevételeket szerezzen üzleti tevékenységből, ezzel megszüntetve a teljes állami támogatásokra való utaltságot. Ez csak jelentős megújulással lehetséges.

Edzőtábor

Edzőtábor

***

A Bikemag.hu-n szeretnénk lehetőséget adni mindazoknak, akik aktívan dolgoznak, értéket teremtenek a kerékpársportban. Aki tehát minderről a munkáról be szeretne számolni weboldalunkon keresztül, nyitott kapukat dönget, bármikor megkereshet a megadott elérhetőségeken. Miután a napokban komoly erősítés történt a Bikemag stábjában, 2015-re tovább gondoltuk az egyesületek bemutatását, és szeretnénk újra felpezsdíteni a fórum-életet is, külön felületet adva ennek a bizonyos “Tablónak”. Addig is a “Tabló: a magyar kerékpársport körképe”-sorozat cikkeit a Tabló menüpont alatt kereshetitek majd vissza, szólhattok hozzá. Ha valaki kimaradt, de úgy érzi ott lenne a helye a Tablón, ne habozzon írni nekünk!

A hosszú távú párbeszéd jegyében:

Takács Tamás tt@bikemag.hu

Tóth András andras.toth@bikemag.hu

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.