A Durolux már régi játékos a Suntour kínálatában, de idén új köntösben is megjelent. 2016-tól 26″ és 27,5″-os kerékmérethez is lehet külön kapni ezt a teleszkópot. Ebben a tesztben az új trendi kerékmérethez tervezett agyonállítható freeride villát fogjuk megismerni.
Tapered alumínium nyakcső csatlakozik az üreges vállba, amely 36mm-es becsúszószárakat fogad. Lefelé haladva magnézuim ötvözet lábbal folytatódik a villa, amelyen 180mm-es tárcsához tervezett PM fékrögzítés található. A kereket 20 mm-es átütőtengely tartja a helyén. Belülről már az új R2C2 csillapítással feleszerelt PCS cartride található, amelyben azon kívül, hogy mind a kis és nagy sebbességű csillapítást állíthatjuk be- és kirugózáskor is, az olajat egy kis dugattyú elválasztja a levegőtől, melyet egy rugó feszít elő. Így elkerülhető a kavitáció, amit ebben a videóban lehet megnézni:
A kavitáció egy fizikai jelenség, mely akkor következik be, ha egy anyag folyadék fázisból hirtelen gáz fázisba megy át a nyomás esése következtében.
Szóval csúcs szuper dolog, mivel pofon egyszerűen megoldották azt, amit a Rock Shox Charger Dampernek, a Fox FIT-nek hív. Hozzáteszem a Suntournál a gyors szerelhetőség is szempont, így pillanatok alatt, speciális szerszám nélkül javítható a cucc: http://www.srsuntour-cycling.com/en/werx/pcs-cartridge/
A másik oldalon egy levegőkamrás konstrukció található, amelyben két különböző keménységű negatív rugó segíti a könnyű megindulást és a kikoppanás mentes rugózást. Felül a levegő szelepnél okos megoldással 3 fekete műanyag darabbal variálhatjuk a kamra méretét. A fékhídnál hatalmas sárférőhely található. Innen nem messze a villalábak hátánál a szimmeringek alatt található egy-egy kis csavar, amelyek kivétele után a feleslegesen felgyülemlett levegőt leengedhetjük a villából és ha gondoljuk pótolhatjuk a kenő olajat is. Okos megoldás! Apropó! Ami még nagyon tetszik, hogy lehet a Duroluxra integrált sárvédőt szerelni. Igaz 4 csavar, de nagyon kulturáltan néz ki és stabil is. Sajnos a Mátrában az egyik kedvenc ösvényemen egy felverődő ág kilyukasztotta a merev műanyagot.
A kerék rögzítését sem bízták a véletlenre. 20 mm-es Qloc 2 rendszer tartja a helyén. Nagyon tetszik, hogy a Suntour azon kevés gyártók között van, akiknél lehet még 20-as átütős nagy rugóutas szimplavállas villát kapni. Szuper merev a villa a 36 mm-es becsúszókkal. Nagyon precíz a kormányzás és fékezés közben sem csavarodik. A Qloc2 rendszer fergeteges, a kar kioldásával és a másik oldalon a gomb benyomásával másodpercek alatt kivehető a tengely.
Nagyon vártam ezt a villát, mivel eddig is hasonló felépítésű, csak 26-os kerékméretű első telókkal bringáztam az elmúlt jó pár évben. Mikor váltottam a 650B-re, döbbenten tapasztaltam, hogy alig lehet 20-as átütős 35/36mm-es becsúszójú 170/180mm rugóúttal rendelkező villát kapni. Jó lehet, de megfizethetetlen áron, szóval mivel már régen is volt Suntour villám, vettem egy Auront. Kicsit féltem tőle, de összességében elégedett voltam vele. De aztán megtudtam, hogy tesztelhetek egy Duroluxot, ahogy beérkezik az országba. Végre, álmaim teljesülnek! Meg is érkezett a teszt darab és rohantam beszerelni a bringámba.
Első körben úgy ahogy volt próbáltam ki. Ez azt jelenti, hogy 180 mm rugóúttal (hátul 160-t mozog a vázam). Hirtelen DH-s lett az endurónak nevezett bringám. Laposabb lett a fejcsőszög, kicsit magasabb a kormány, és sokkal agresszívebb a kerékpár kezelhetősége. Mindenen átment egy pillanat alatt, gondolkodás nélkül.
Persze hamar rájöttem, hogy sok a rugóút a földrajzi adottságaimhoz. Szétkaptam hát a villát és ebben is azt tapasztaltam, mint az Auronban, hogy agyon van kenve telózsírral. A rugózó egységet szétszedtem és összébb húztam a villát 170 mm-re, illetve kivettem a 3 légkamra szűkítőt. No így állt helyre a bringám geometriája. 70 Psi légnyomással egy nagyon jó megindulású villát kaptam. Nem kellett a negatív rugókkal sem bíbelődnöm, a rugózó egység úgy jó, ahogy van.
A csillapítás beállítása rengeteg lehetőséget rejt. Felül a berugózást, alul a visszarúgást tudjuk állítani és ezek kis és nagysebességű rugózását. Szóval van miből választani. Első körben mindent középre állítottam, majd mentem egy pár kört kedvenc ösvényeimen. Azt tapasztaltam, hogy picit kemény a villa befelé, a visszaút pedig túl lassú. Így addig-addig állítgattam próbálgattam, míg sikerült megtalálni a megfelelő alap beállítást. Még a kompresszió csillapítás hagyján, de ami szokatlan sok esetben, az a nagysebességű visszaút csillapítás. Azt tapasztaltam, hogy a legjobb akkor volt, ha csak egy kattanást tekertem befelé rajta, a kis sebességűn pedig 4-et.
Ezek után a Duroluxszal felszerelt bringámmal gurulva 5 dolláros mosollyal az arcomon élveztem a Suntour mérnökeinek gyümölcsét. Hihetetlenül jó ez a teló. Nem szörcsög annyira, mint az Auron. Mindene úgy ahogy van jól átgondolt és nem mellékesen jól is működik. Na jó, az a zsíros kenés… de ugye ez percek alatt orvosolható.
A mozgása szerintem teljesen korrekt, felveszi a versenyt a nagy konkurensekkel, mint a Fox 36 és az új Rock Shox Lyrik vagy Yari. Finom a megindulása és kellemesen felkeményedik a rugóút végére. A merevségre sem lehet panasz, tankszerűen vágtat át a gyökereken, köveseken. Kanyarokban is tartja az ívet és a fékezés sem csavarja el természetesen.
Felkoppantani nem sikerült még egyszer sem, hála az alapból is progresszív légkamrának és az agyonállítható csillapításnak. Olyasmi érzés, mintha egy duplavállas DH villával száguldana az ember. Nem idegen számára a bikepark de a lájtosabb tekeréstől sem jön zavarba. Ha valamibe bele kéne kötnöm az talán a súlya. kb. 200 g-mal nehezebb mint a vetélytársak.
Szóval így szép az élet. Ebben a villában megtaláltam, amit kerestem. Nem hagyott cserben semmilyen körülmények között. A rugóút közepe felé is megfelelően működik, így első keréken kanyarodva, vagy nagyon meredek lejtőkön sincs kellemetlen érzés. Nagyon tetszik a hatalmas sárférőhely és az integrált sárvédő is, kár, hogy kilyukasztotta az a faág.
Ami tetszett:
– 20-as tengely rögzítés
– a mozgáskultúra
– a csillapító egység
– a merevsége
– a rugóút állítási lehetőség
– az integrált sárvédő
– hatalmas sárférőhely
Ami nem tetszett:
– a Durolux is szörcsög egy picit csillapítás közben
– a súlya
Ha nehezebb vagy az átlagnál és kell egy masszív villa, vagy csak keményen bicózol a bikeparkokban, akkor a Durolux egy jó társ lehet. Én személy szerint ebben a villában megtaláltam mindent amit elvárok. Nagyon megszerettem.
A villa ajánlott fogyasztói ára: 246 900 Ft, további információk a hazai forgalmazó honlapján, IDE KATTINTVA érhetők el.
Műszaki adatok:
Villanyakcső: tapered alumínium
villa váll: üreges alumínium
csillapítás: PCS R2C2 (16 klikk kis és 5 klikk nagysebességű összenyomódás és 30 klikk kis és 4 klikk nagysebességű visszaút csillapítás)
rugózás: szimpla levegő kamrás, negatív rugóval
rugóút: 180mm (belülről állítható 170, 160mm-re)
becsúszószárak: változó falvastagságú alumínium, 36mm külső átmérővel
villaláb: magnézium, PM 180 tárcsafék rögzítés
tengely: Qloc2 20mm
súly: 2310g 200mm villanyakkal sárvédő nélkül
tartozék: leszerelhető sárvédő
ajánlott felhasználás: Enduro, Freeride