fbpx

SR Suntour Auron RC2 teleszkóp teszt: 160 mm 2 kg alatt és működik!

Az SR Suntour downhill, enduró, all-mountain, trail és XC telóit bemutó tesztsorozatunkat a 160 mm-t mozgó Suntour Auron RC2 27,5” villával kezdjük, ami elsősorban enduró vagy all mountain felhsználást tesz lehetővé.

Az Auron volt a Suntour első, 650B-s kerékmérethez tervezett villája. Az új trendnek megfelelően két kg alatti 160 mm-t mozgó telóval száll be a gyártó a többi nagynevű konkurens termék mellé a mi kegyeinkért versengve. Elérhető 27,5″ és 29″-os méretben is, többféle csillapítással és akár út állítós verzióban is. A lecke fel lett adva, nézzük mit is tud az új kihívó!

suntour_auron_007

Kézbe véve a villát, igényesen kidolgozottnak látszik és érzésre relatíve könnyű is. Szépen megmunkált kúpos alu nyak kapcsolódik az üreges vállba, amely 34 mm átmérőjű, belülről váltakozó falvastagságú becsúszószárakban folytatódik. A villaláb magnézium ötvözet, amely 100×15 mm-es Qloc Ti 2 tengelyt fogad. A fékrögzítés PM tipus, adapter nélkül 160 mm-es tárcsához tervezve. 2,5-ös köpennyel használva is megfelelő a sárférőhely.

Belülről az Auron egyik oldalában a csillapatás, másik oldalában pedig a rugózás kapott helyet. A QSP (azaz magyarul gyorsan szervizelhető termék) filozófia jegyében a csillapítást cartridge rendszerrel oldották meg, amely kívülről állítható kis és nagysebességű oda, és kis sebességű visszaút csillapítással rendelkezik.

suntour_auron_001

Tág határok között szabható személyre a villa, és már egy kattanás is érezhető az RC2 egységen. A másik oldalon levegő kamra található, amely 2 különböző keménységű és hosszúságú negatív rugóval kiegészülve könnyű megindulást produkál. A légkamra méretét is lehet állítani. A levegő szelepes kupak alatt található egy sárga elasztomer darab, melynek méretét egy késsel személyre szabhatjuk szó szerint.

A Suntournak tehát sikerült a mai igényeknek megfelelő, 2 kg alatti tömegű 160 mm-t mozgó villát készítenie. Legalábbis papíron. De mi a helyzet élesben?

suntour_auron_010

Beépítés után az első benyomásaim pozitívak voltak. Szépen indult meg a villa még 0 km-esen is, a csillapítás állítókák is könnyen de határozottan mozogtak és a kerék ki illetve be szerelése is pofon egyszerű. A tengely nagyon ügyes találmány. Lenyitod a kart, a másik oldalon benyomod a gombot és már kint is van a kerék. Szenzációs!

suntour_auron_004

Először bevallom kicsit aggódtam a villa merevségével kapcsolatban, hiszen eddig 20 mm-es átütő tengelyes 35 mm vastag becsúszószáras hasonló paraméterekkel rendelkező villát használtam és szoktam meg. Tartottam tőle, hogy a vékonyabb konstrukció rugalmasabb is lesz akár irányítás akár fékezés közben. De szerencsére nem így lett.

suntour_auron_005

A villaláb a tengely kapcsolatnál ahol kell vastagabb, illetve a fékhíd is lapított típus, így az Auron nem tartozik a nagyon rugalmas villák közé. Igazából nem éreztem menet közben semmiféle zavaró csavarodást, sem kanyarodás, sem fékezés közben, pedig 203-as tárcsával és négydugattyús fékkel használtam. A rugózásról már említettem, hogy szépen indul meg a villa. Nos ez így is van, és ezen kívül fel is keményedig az út végére, így felütni elég nehezen lehet.

suntour_auron_008

A sárga légkamra állítót először csak elfeleztem, majd teljesen kivettem, mivel anélkül is megfelelően keményedik fel számomra a rugóút, no meg a csillapítás állításával bárki igényeihez hangolhatja a mozgás karakterisztikáját.  Ellenben azt vettem észre, hogy 100 psi-re fújva is (70kg vagyok) csak 155 mm-t tud mozogni a villa. (leengedtem a levegőt, összenyomtam a telót, és mikor újra fölfújtam akkor az o gyűrű 155mm-en állt.) Illetve kicsit érdekesnek tartottam, hogy eddig más villákban az én “hatalmas” súlyomhoz elég volt 60-80 psi, itt meg 100???

suntour_auron_003

Nos szétszedtem gyorsan az Auront. A nyomórúdról levettem a két negatív rugót és a kisebbiket, amely nagyon kemény volt és ezért kellett hozzá a nagy nyomás a légkamrában, kicseréltem puhábbra. Újra összeszerelve és felfújva, már 70 psi is elég volt ahhoz, hogy nemhogy 155, hanem 165mm rugóút álljon a rendelkezésemre. Bár ahhoz, hogy megfelelő kb. 20-25%-os beüléssel használjam, kell a 100psi. Szerencsére a villa felépítése ezt lehetővé teszi, így innentől boldogan teszteltem tovább.

suntour_auron_011Ahogy gyűltek a kilométerek, valahogy még mindig nem éreztem tökéletesnek a mozgását, illetve eléggé szörcsögött a villa visszarugózás közben. Kicsit mintha túlcsillapított lett volna, amelyen csak úgy segíthettem, hogyha az olajat hígabbra cserélem a csillapító egységben. A cartridge egység is fél perc alatt kivehető a villából. De ez még semmi, mert szerintem itt jön a lényege a QSP filozófiának. Ugyanis ellentétben a többi nagyobb gyártó csillapítás egységével, ezt szintén fél perc alatt megoldható, mindenféle speciális szerszám nélkül és könnyű benne az olajcsere is.

5 W-s olaj helyett 2,5W-set tettem bele. Így megmaradt a finom állíthatóság, de már nem tűnt az Auron túlcsillapítottnak és a szörcsögés is halkabb lett, de még így is hallható. Még annyit megemlítenék, hogy gyárilag rengeteg mennyiségű zsírral van belülről bekenve az összes mozgó egység, ellenben egy csepp olaj sem keni a becsúszókat. Nos ezért is lehet a lábat is könnyen és gyorsan levenni, mert nem kell bíbelődni a kifolyó kenőolajjal, mint a konkurenciánál. Nos azért valljuk be, inkább olaj kenje a becsúszókat, mert az kevésbé hajlamos a hőmérséklet változásaira reagálni.

Meglepő, de a Suntour olyan zsírt használ, amivel még hidegben sem volt problémám. Illetve a szimmeringeket is kiemelném, mivel azok is könnyen járnak, de se ki, se be nem engedik a nem odavaló dolgokat. Mindenesetre miután sikerült a villát személyre szabnom, a felesleges mennyiségű zsírt kitöröltem és helyére friss telóolajat töltöttem, száranként 10 ml-t. A mozgáson ellenben ez csak egy paraszthajszálnyit javított. Ez azt jelenti, hogy a zsíros kenéssel is finoman meginduló és mozgó Auron ez után egy picivel indult meg jobban.

suntour_auron_009

Szerencsémre sok, változatos helyen és időjárási körülmény között tudtam tesztelni. A személyre szabás után egy nagyon kellemes villát ismertem meg az Auronban. A finom megindulása nagyon tetszik, na jó, nem egy RS Pike, de közelít. A csillapítása is szuper, hiszen egy kattanással is érezhető a változás. Persze akár lehetne 3 előre beállított kissebességű berugózás állítás is a jelenlegi sok helyett, de így legalább finomabban, tágabb határok között tudjuk a mozgást hangolni.

suntour_auron_006

Összességében kiállva tekeréskor nem mozog vészesen sokat az Auron, sőt, elég “feszes”, meredek lejtőn fékezéskor sem esik össze a villa. A merevségére szerencsére nem volt panaszom. Igazából az Auron valóban egy AM/ Enduró villa, mivel úgy érzem, hogy egy jó XC villa “súlyát” és egy jó DH villa csillapítását tették egy pakettbe. Nem mozog sokat feleslegesen, de amikor kell akkor megbízhatóan határozottan teszi azt.

suntour_auron_002

Nem csavarodott fékezés vagy kanyarodás közben. Illetve nem esik össze, ha esetleg egy kanyart első keréken veszel be, vagy egy meredek lejtőn első féket is használsz. Ami lehetne jobb, az a működés közbeni hang. Mint a cikk elejében említettem, némi fémes hangja van a negatív rugóknak és szörcsög csillapítás közben. Nos, ez menet közben is hallható, ami vicces, mivel ezt eddig más villánál nem tapasztaltam.

Összegezve a Suntour szerintem megállja a helyét az enduró piacon az Auronnal. Egyrészt a kedvezőbb ára miatt, másrészt, ha elvégezzük rajta a megfelelő személyre szabást, akkor egy király kis villával lehetünk gazdagabbak. Ha nem kell a presztízs márka és nem riadsz meg attól, hogy esetleg olajat és negatív rugót kell cserélni benne ha könnyű vagy (70kg és alatti), akkor ez a te villád. Feltéve, ha all mountain vagy enduró bicót hajtasz.

Ami tetszett:
– kidolgozottsága
– csillapító egység könnyű szerelhetősége és személyre szabhatósága
– paramétereihez képest a merevsége
– a megindulás és mozgás

Ami nem tetszett:
– hangosabb menet közben a megszokottól
– a 160 mm legyen 160 mm

 

Infobox:

Forgalmazó: Velostar Kft.
Garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 199.900 Ft

Műszaki adatok: SR Suntour Auron RC2 27,5″
Villanyakcső: tapered alumínium
villa váll: üreges alimínium
csillapítás: RC2 (18 klikk kis és 12 klikk nagysebességű összenyomódás csillapítás, 24 klikk visszaút csillapítással)
rugózás: szimpla levegő kamrás, negatív rugóval
Rugóút: 160mm (belülről állítható 150mm-re)
becsúszószárak: változó falvastagságú alumínium, 34mm külső átmérővel
villaláb: magnézium, PM 160 tárcsafék rögzítés
tengely: Qloc2 Ti 15mm
súly: 1940g 200mm villanyakkal
ajánlott felhasználás: Allmountain, Enduro

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.