A különleges kerékpárok és bringás termékek legnagyobb kiállítása a SPEZI, melyet minden év utolsó áprilisi hétvégéjén tartanak a németországi Germersheim városában. Természetesen az AMbringa csapata idén is ellátogatott a Spezi-re, ahol immár 4 magyar kiállító termékei is jelen voltak a népes nemzetközi mezőnyben.
A SPEZI fejlődése
7 évvel ezelőtt látogattam el először erre a kiállításra. Akkor már meg voltam fertőzve a fekvőkerékpárokkal és egyéb különleges bringákkal, ismertem is jópárat, de amit itt láttam, azon teljesen ledöbbentem. A kiállításon látottak és tapasztaltak óriási élményt jelentettek első alkalommal is, és azóta is minden évben. A 7 év alatt komoly fejlődésnek lehettem tanúja:
- kb a duplájára nőtt a kiállítói terület, ugyanis egy új teremmel és egy nagy külső kiállítási területtel bővítettek;
- a tesztpálya is átköltözött egy új helyszínre, ahol a többszörösére tudott nőni;
- rengeteg új kiállító jelent meg a világ minden tájáról, többek közt Magyarországról is. Idén már 4 magyar kiállító volt jelen a Spezi-n!
Merre tart a piac, mi a jövő fő terméke?
Minden évben változik egy kicsit a Spezi-n a súlypont, lehet érezni, hogy merre felé fejlődik a kerékpáros piac, főleg annak bátrabb, bevállalósabb, kisérletezősebb szegmense. Korábbi években a háromkerekű fekvőkerékpároknak és a velomobiloknak a térnyerését lehetett megfigyelni, idén viszont egyértelműen az elektromos rásegítés elterjedése volt a legfeltűnőbb változás.
Ezen persze nincs mit csodálkozni, hiszen az elektromos kerékpárok pár éve már megkezdték hódító útjukat, mára pedig ez a termékszegmens lett a legnagyobb az európai piacon. Többet adnak el belőle, mint bármelyik másik kerékpár típusból! Viszont a Spezi-n eddig kisebbségben voltak, az Eurobike-hoz képest arányaiban sokkal kevesebb motorizált kerékpárt lehetett itt látni. Most viszont már itt is szinte minden komolyabb gyártó bemutatott elektromos rendszerrel szerelt modelleket. Ráadásul a csak elektromos bringákat gyártók is sokkal többen voltak.
Amin végképp megdöbbentem, hogy külön elektromos kerékpár tesztpálya is nyílt, melyen többek közt olyan neves cégek termékeit is ki lehetett próbálni, mint például a Bionx, Gocycle, RM, Stromer, Giant, Flyer, Bulls, Neodrive. Az Extra-Energy elhozta ugyanis azt a tesztpályáját, amivel pár évvel ezelőtt a Go-pedelec projekt keretében mi is bemutatóztunk több helyszínen is. Ha valaki nem ismerné, ez sokkal komolyabb,mint amit a Bringaexpo-n a hazai közönség láthatott, hosszabb felfutással rendelkezik, így jobban lehet tesztelni a bringák erejét.
Próbatapasztalatok
Természetesen kipróbáltam pár olyan modellt, melyekhez eddig nem volt szerencsém. Nincs lehetőség mindet részletesen most kielemezni, de a legfontosabbak röviden:
Elsőként a Gocycle új verzióját említeném, amely új elektromos váltót, erősebb motort, nagyobb kapacitású akkumulátort, hidraulikus fékeket, Nightrider jellegű kormányba integrált kijelzőt kapott, valamint a vezetékeket is teljesen elrejtették, hogy csak a legnagyobb változásokat említsük. Emellett sok apróságon fejlesztettek a már eddig is fantasztikus bringán, így most már csak a jelentősen megemelkedett árat kell tudni kifizetnie annak, aki igazán gyönyörű és menő e-bringát szeretne. A próba alapján csak javasolni tudom, nem hittem volna, hogy ennyit lehet rajta javítani, elképesztő lett!
A Bionx hozta a tőle megszokott magas teljesítményt, azonban fel kell kötnie a nadrágot, mert a nyomában egyre többen loholnak. A versenytársak rendszerei ugyan még nem olyan jók az energia visszatöltése terén, de a rásegítésben némelyik már szintén nagyon erős, nyomatékos, finoman szabályzott. A kipróbált elektromos kerékpárok közül különösen tetszettek a Stromer és a Bulls modelljei, de az általam “német Bionx”-nak tekintett Neodrive is meggyőző teljesítményt nyújtott a rövid teszt alatt.
Az eZee motorját 2 fekvőkerékpárban és egy teherszállító kerékpárban is volt alkalmam letesztelni. A kisebb, leszabályzott motor még nem tett rám különösebben mély benyomást, viszont a brutál verzió döbbenetes. Ez 250 W-os ugyan, de csúcsban 800 W-ot képes leadni. Elmondhatatlan az az érzés, amikor a kedvenc háromkerekű fekvőkerékpáromban, az amúgy is gyors ICE Vortexben bekapcsolt a motor, és nulláról pár pillanat alatt elértem az 50 km/h-s sebességet! Ezzel egy lámpánál való induláskor nem sokan tudnának versenyezni!
A másik érdekesség a japán Sunstar S03+ rendszere, amely egy olyan középső motort tartalmaz, mely utólag is beszerelhető a legtöbb kerékpárba, ugyanis nem igényel speciális vázkialakítást. Ráadásul a rendszer még könnyű is, csupán 4,5-6,5 kg között van a súlya a választott akkumulátor függvényében. Ezek a japánok mindent képesek lekicsinyíteni!
A szintén középmotoros Bosch motorral szerelt pedelec modellekhez képest nekem kicsit gyengébbnek tűnt a japán modell annak ellenére, hogy csúcsban 44 Nm-es nyomatékot képes leadni, ami kifejezetten soknak számít. Az is lehet persze, hogy más a motor karakterisztikája, és a tesztpálya adottságai nem adtak lehetőséget a maximális nyomaték elérésére.
A fekvőkerékpáros próbák közül már említettem az eZee motorral szerelt brutális Vortex trike-ot, ami egyértelműen vitte a pálmát nálam. Emellett az új HP-Velotechnik Scorpion fs26-ot is mindenképp meg kell említeni, hiszen ez az első 26″-os hátsó kerékkel szerelt össztelós háromkerekű a német gyártó kínálatában. Korábban szinte minden más gyártó is csak kisebb, 20″-os hátsó kerékkel szerelte a lengéscsillapított trike modelljeit. A Scorpion fs26 tehát egy fontos mérföldkő lehet, szerintem nagy sikerre számíthat. Bár még csak most jelent meg, de nagy rá az érdeklődés, mi is eladtunk már belőle egyet. A kiállításon megcsodálhattuk az emelt végsebességű elektromotorral szerelt verzióját.
A svéd Carbontrikes a világ legkönnyebb és leggyorsabb háromkerekűjeként reklámozza a termékét, amely nevéhez méltóan karbonból készül. Érdekes, hogy még ennek is van elektromos verziója. A motor a hátsó kerékben, az akksi pedig az ülés üregében (kivehetően) kapott helyet. A súly minimalizálása miatt a motorja kisebb, nem képes akkora nyomatékra, mint a legjobbak, de így is bőven elegendő a normál sebességű haladáshoz, aki pedig száguldani szeretne, az vagy tegyen bele más szettet vagy tekerjen többet!
Érdekes volt kipróbálni a Cruzbike eredeti modelljét. Ez a fronthajtású fekvő attól különleges, hogy a hajtómű az első kerékkel együtt fordul el, ezért nevezik idehaza lengőorrúnak az ilyen kialakítást. Előnye, hogy akár a lábunkkal is tudunk kormányozni, viszont nehezebb vele megtanulni bringázni, és a használatban is akad pár hátrányos tulajdonsága. Sok hasonló fekvőbringát próbáltam már, de a Cruzbike-ot a legtöbbhöz képest egyszerűbb használni. Ettől függetlenül számomra inkább érdekes tapasztalat volt, nem szerettem bele, több hátrányát látom, mint előnyét.
Velomobilok
Bár a magyar Szatuna már tavaly is kinn volt a kiállításon a velomobiljával, de csak idénre lett belőle eladható termék, tavaly még inkább csak a koncepciót tesztelték. A céljuk nem egy gyors burkolt járgány elkészítése volt, inkább a városi használatot, illetve a könnyebb be- és kiszállást, a jobb láthatóságot és a gyárthatóság optimalizálhatóságát tartották szem előtt a tervezéskor. Ahogy megtudtuk, a német piacon jelenleg még a speciális előírások miatt a kiállított darabot nem lehetne használni, de hamarosan elvégzik a szükséges módosításokat és onnantól remélhetőleg megnyílik az út a sikeres értékesítés előtt. Ehhez mindenesetre sok sikert kívánunk nekik is és a Pannonrider gyártójának is, mely a másik hazai, általunk is forgalmazott velomobil.
A pannonrideresek a javaslatunkra az utolsó pillanatban mégis eljöttek és bemutatták a nagyközönségnek a napcellával felszerelt velomobiljukat. Hasonlóan a Szatuna modelljéhez, ezt a velomobilt is sokan kipróbálták, nagy volt rá az érdeklődés, szerintem alig pihent a nap folyamán a Széchenyi futamon aranyérmet nyert jármű. Biztató kezdet, reméljük a legjobbakat!
Egészen más utakon jár a Go-one, illetve a francia Mosquito. Ők a legjobbat, leggyorsabbat, legkönnyebbet szerették volna megalkotni, ami szerintem sikerült is nekik. Velomobiljuk hihetetlenül könnyű, csupán 19 kg komplett burkolattal, nagyon gyors, ugyanakkor a kanyarban bedől, így a felborulástól sem kell félni. Ez részben az egyedi kormányzási megoldásnak, részben pedig a repülőiparban és a makettezésnél használatos különleges alapanyagoknak, valamint aprólékos és időigényes kézimunkát igénylő megoldásoknak köszönhető. Egyetlen hátrány a bekerülési költség, mely jelenleg olyan magas, hogy még árat sem tudtak kalkulálni, ugyanis ezt az első darabot több évig teljes állásban készítették ketten…
Az eredmény mindenesetre fantasztikus, ez már nem is jármű, hanem egy kézműves hangszer! (Bár a képeken ez kevéssé látszik…) Remélem egyszer lesz még belőle elérhető árú modell, mert tényleg érdekes a koncepció! A Go-one új velomobilja szakított a korábbi sikeres formatervvel, mely ugyan szép volt, de nyáron, napos időben kevéssé volt használható a plexi burkolat alatti túlmelegedés következtében. Most a fejet szabadon hagyó, a Quest-hez hasonló formájú velót készítettek, mely nagyon könnyű, csupán kb 20 kg. Úgy suhan, mintha repülne, az ember nem is érzi benne a sebességet, hiszen a légellenállása elhanyagolható. Sebesség-mániásoknak tökéletes!
A korábban megszokott velomobilok többsége most is kinn volt, de idén valamivel kevesebbet láttam belőlük. Pedig az időjárás nekik kedvezett, ugyanis a szokásostól eltérően idén kifejezetten rossz idő volt a Spezi-n, szombaton például kb 8 fokban és esőben fagyoskodtak a kültéren lévők.
Egyéb érdekességek
Kezdjük talán a magyarokkal. A velomobilosokon kívül még két magyar kiállítót találtam. Az első egy magyar srác, aki fémházas utánfutókat gyárt csomag és személy szállítására. Van raklapos áru mozgatását lehetővé tevő teherszállító kerékpárja is, mely ponyvás felépítvénnyel van kialakítva.
A másik magyar már nagyobb és ismert név a kerékpáros piacon, ők a Schwinn-Csepel Stringbike. Ha valaki esetleg nem ismerné őket, egy újfajta, szabadalmaztatott, láncnélküli, bowdenes hajtással jelentek meg pár éve. A fejlesztés nemzetközileg nagy port kavart, és erősen megosztotta a kerékpárosokat. Nem tudni még, hogy mennyire fog az ötletük elterjedni, hiszen nagymértékben különbözik az elterjedt általánosan használt megoldásoktól, mindenesetre a Spezire most kihozták a Stringdrive rendszer fekvőkerékpáros kialakításat egy háromkerekűre adaptálva.
A hajtás kialakítása főleg a hajtóműben tér el a hagyományos vázú kerékpárjaikban alkalmazott hajtóműjükhöz képest, mivel a trike-ban nem körmozgást, hanem közel lineáris hajtást alkalmaznak. Ezzel egyrészt az erőkar kedvezőbben alakul, másrészt akár rövidebb, akár hosszabb úton mozgathatjuk előre-hátra a lábunkat, így a térdünket is csak annyira kell behajtanunk, amennyire szeretnénk. Ez kedvező a térd terhelésére nézve is, kérdés azonban, hogy mennyire kellemes a szakaszos, alteráló hajtás, főleg hosszabb távokon. Kipróbálni most sajnos nem volt mód, de azon leszünk, hogy valamikor megejthessük ezt is. A tapasztalatokról természetesen beszámolunk!
A német Busch and Müller cég, mely az egyik legkomolyabb kerékpár lámpa és tükör gyártó, idén több bődületes erejű dinamós lámpát mutatott be újdonságként. A Luxos nevű modellek (a lámpától 10 méter távolságban mérve) akár 70-90 Lux fényerővel képesek bevilágítani az utat, sőt az e-bike verzió 120 Luxot is tud! Ez már az autó reflektorokkal összemérhető fényerősséget jelent, mindezt dinamóról meghajtva! És ez még nem minden, hiszen Licht24 rendszerrel is el van látva, mely nappal is sokkal jobb láthatóságot biztosít, kormányról vezérelhető, USB csatlakozóval is kérhető, mellyel például a mobilunkat is tölthetjük menet közben. Nagyon tetszett, ezért gyorsan rendeltünk is belőle, hamarosan érkezik majd.
A szintén német SON egy új, kisebb dinamót fejlesztett ki, mely ugyanolyan kiváló technikai paraméterekkel rendelkezik, mint a korábbi modelljei, viszont könnyebb és még sokféle színben is rendelhető. Tavaly már bemutattuk, mennyivel jobban és hosszabban pörög egy Son agydinamó, mint bármely más konkurens modellje. A tavalyi kisfilmünkben (link a videóhoz) a Shimano agydinamójával összehasonlítva láthatjuk, hogy egyszerre megpörgetve mennyivel lassabban áll meg. Ez hosszabb túránál már jelentős erő megtakarítást jelent számunkra…
Ha már a németeknél tartunk, a Hase inkább csak frissítette a modelljeit, nagy újdonsággal most nem jelentkezett, azokat majd csak az Eurobike-ra tartogatja. Hiába kérdeztem, egyelőre nem voltak hajlandóak részleteket elárulni a várható fejlesztésekről, legfeljebb annyit, hogy mind az elektromos, mind a fekvős termékvonalukban lesznek kisebb újdonságok ősszel.
A HP-Velotechnik legnagyobb újdonsága a már említett 26″-os hátsó kerekű össztelós trike, a Scorpion fs26. (Ezen a képen nem ez látható.) Több más modelljüket is ellátták azonban elektromos rásegítéssel, úgyhogy ők is jelentőset léptek előre a e-bike kínálatban.
Az angol ICE szintén az elektromos kínálatában mutatott bővülést, több háromkerekűje is rendelhető rásegítéssel. Meglepődve láttam, hogy a kedvenc modellem, a Vortex, a kiállításon VTX néven jelent meg. Mint megtudtam, ez csak névváltoztatás, amit az tett szükségessé, hogy a Vortex nevet egy másik cég már levédette a kerékpár iparban, így azt az ICE nem használhatja a továbbiakban bizonyos országokban. Számomra VTX továbbra is Vortex marad, az általam eddig használt legjobb trike ugyanis már fogalom, a VTX név maradjon meg az ügyvédek számára…
A cseh Azub sok kisebb újdonsággal jelentkezett. Megújult a 6 éve szinte változatlan Azub5 modell, az új a beszédes Six nevet kapta. Változott az ülés beállítás, illetve rögzítés (hasonlóan a trike-jaikban alkalmazotthoz), az alsó kormány kialakítása, a gyorsrögzítők, a hátsó lengőkar csapágyazása, a csomagtartó rögzítése, valamint a modell neve fényvisszaverő felirattal került előre, a hajtómű házára. Kijöttek az open-cockpit vagy a formájára utaló néven “U” kormánnyal, melyre nem is értem, miért vártak ilyen sokáig. Érdekes még az utánfutójuk, melybe tökéletesen belefér akár az összecsukható trike-juk is. Kérdés persze, hogy az eddig az utánfutó zsákjában vitt cuccokat hova rakja ilyenkor az ember…
Nehezen hiszem, hogy sokat el tudna belőle adni, hiszen aki ennyi pénzt áldoz egy fekvőkerékpárra, annak egy német Troytec modell vélhetően sokkal jobb befektetés, mint egy kínai gyártmány. A Troytec karbon modelljei ráadásul olcsóbbak is, könnyebbek is, a hírük is nagyobb. 4 az 1-ben koncepciója miatt egy fővázból 4 féle modellt is ki lehet alakítani, bár ehhez más első és/vagy hátsó villa, illetve más kerékméret esetén különböző, a geometriát rendbetevő csatlakozó elem-variációk szükségesek. 8-10 kg közötti tartományban mozgó bringáik között van alacsony, magas, női, férfi, merev vázas, sőt lengéscsillapított verzió is. Tényleg szépek, a kérdés csak a tartósságukban van, de remélhetőleg az ismert német precizitás, és az autóiparból jövő fejlesztő szaktudása elég garancia a jó minőségre.
Nem volt ennyire könnyű és szép a láncnélküli, kardános meghajtással rendelkező fekvőbringa, a Mirage. Sajnos kipróbálni nem lehetett, így csak fotózni tudtuk.
Az agyváltók koronázatlan királyának, a 14 sebességes Rohloffnak a babérjaira pályázó 18 sebességes Pinion hajtómű-váltó szintén nagyon érdekes volt. Hatásfoka állítólag jobb a Rohloffnál, sőt 650%-os áttétel tartománya is maga mögé utasít mindenkit a piacon. Kérdés persze a tartóssága, mely a Rohloff esetében legendás, de talán a Pinion nagyobb súlya és a nagyobb mérete miatti egyszerűbb szerkezete bizalomra adhat okot a korai felhasználók számára.
Utolsónak egy kis csemegét választottam, mely jól reprezentálja a változást. A Pedersen kerékpárok igazán különleges, kényelmes bringák, melyek váza összetéveszthetetlen, kecses, vékony csövekből áll. Fő jellegzetességük ezen kívül, hogy ülésük nincs alátámasztva, hanem csak a függőágyakhoz hasonlóan van kifeszítve, a bringás majdnem teljesen álló helyzetben teker rajtuk. 110 éve szinte változatlan formában gyártják őket a hagyományszerető, konzervatív bringások részére. Ennek ellenére idén két olyan Pedersen modellt is megcsodálhattunk, melyek elektromos rásegítést kaptak. A múlt jeles képviselője is behódolt tehát a jövőnek, benne testesül meg a múlt és a jövő tökéletes harmóniája.
A Spezi tehát idén is tartogatott jónéhány érdekességet, a felsoroltak csak egy kis részét képezik a bemutatottaknak. Érdekes volt megfigyelni, hogy az Annyira Más Bringabolt két fő termékvonala (a fekvőkerékpár és az elektromos kerékpár vonal) hogyan kerül egyre közelebb egymáshoz ezen a különleges kerékpáros kiállításon. Bízom benne, hogy a jövőben egyre többen megismerik és használják majd ezen hihetetlen élményeket nyújtani tudó bringákat, melyek tökéletes harmóniában képesek együttműködni a legélvezetesebb kerékpározás érdekében. Remélem jövőre még több honfitársunkkal fogunk találkozni a Spezi-n, gyere el Te is!
További info itt olvasható!
Kép és szöveg: Murlasits Attila