fbpx

Specialized Tarmac Sport kerékpárteszt: mert kell!

Szerencsére újra részt vesznek a Specialized bringák a kerékpártesztekben, hiszen a világ egyik leginnovatívabb cégéről beszélünk, akiknek számtalan legendás győzelem kötődik a nevéhez. Manapság nem kell messzebb menni csak Peter Sagan világbajnoki címére vagy a Flandriai körön elért győzelmére gondolni. Persze ő a csúcsmodell S-Works gépeket használja (amit egy az egyben te is megvehetsz), de van azért a palettán elérhetőbb árcédulával rendelkező is.

2016_specialized_tarmac_sport_kerekparteszt12

A Speci tesztbringákat a budapesti Bringaland kerékpárüzlet biztosította horvátországi megatesztünkhöz (is), ami nem is olyan meglepő, hiszen náluk van az ország legnagyobb “S” tesztflottája, amit az üzlettel szemben, a Városligetben kipróbálhattok bármelyik nap vagy részt vehettek közös, hétvégi hosszú tesztrideokon is velük. És a legjobb hír? A Bikemag.hu olvasói a vásárlás mellé ingyen kapják a testreszabást (erről bővebben a cikk végén).

Ilyen a Tarmac Sport is, ami már karbon vázas, de kedvezőbb árú 105-ös szettel van szerelve. Sokszor leírtuk, hogy egy bringának (főleg országútinak) a lelke a vázszett. A Specialized esetében érdemes erre részletesebben kitérni, mivel karbon technológiában a világ élvonalába tartoznak. FACT (Functional Advanced Composite Technology) névre hallgat a rendszer, melyet nem csak a vázak és villák, de egyéb alkatrészek esetében is használnak. A Tarmac Sport váza FACT 9r alapanyagú, ami a belépő szintet jelenti a Tarmac szériában, ahol a 10r (Pro Race), és 11r (S-Works) is megtalálható. Nem árt azonban tudni, hogy nagyjából 4 éve még a 9r volt az S-Works kategória alapanyaga! Tehát itt is lejjebb csorognak a fejlesztések, így nem kell elkeseredned ha nem tudsz 3 milláért bringát venni! Viszont az a csúcs váz, amit a nagy sztárok az évtized elején használtak, most már az alap karbon modelleknél is elérhető!

A váz gyártása nem nélkülözi a kézi munkát

A váz gyártása nem nélkülözi a kézi munkát

Tulajdonképpen kézzel készül a váz, mivel a folyamat kezdetén kézzel laminálják a megfelelően előválogatott rétegeket a sablonba. A behelyezésnek is megvan a maga sorrendje, amit az LSD határoz meg. Ez nem azt jelenti, hogy kábszer hatása alatt dolgoznak, hanem a Layup Schedule Development eljárás rövidítése. Az LSD határozza meg az adott helyeken a szálirányokat, rétegvastagságokat és elhelyezési pozíciókat. Egy jó karbon váznak ugyanis nem csak oldalirányban kell merevnek lennie, hanem függőleges irányban sem árt ha kényelmes is. Persze nem a hazai utakat veszik figyelembe a tervezéskor, de tény, hogy mi is profitálunk belőle.

A bovdenezés integrált, a design ütős. Ahogy kell.

A bovdenezés integrált, a design ütős. Ahogy kell.

Amiről még érdemes szót ejteni, az a Rider-First Engineered tervezés. Ez az jelenti, hogy minden egyes vázméret esetében a végletekig optimalizálták a vázak geometriáját, így más arányú méretekkel készül egy 49-es, és egy 61-es váz. Ilyenkor nem az van, hogy „te Kálmán, húzzál rá még két centit a felsőcsőre” hanem valójában mindegyik vázméretet külön-külön meg kellett tervezni, tesztelni, optimalizálni. Ehhez az egészhez hozzá jön még az a minőségellenőrzés is, amit nagyon kevés gyártó tud megkövetelni a beszállítóitól. Amikor azt látjuk, hogy a Specialized kicsit magasabb áron kínálja a kerékpárjait, mint a középkategóriás gyártók, vegyük figyelembe a fent felsorolt gyártási technológiákat, innovációkat és annak mérlegelését is, hogy az alkatrészeket könnyen és gyorsan lehet upgradelni, de a vázat nem fogod cserélgetni. Ebből egyszer kell venni, a legjobbat.

Shimano 105-ös váltórendszer 11 sebességgel

Shimano 105-ös váltórendszer 11 sebességgel

Remélem az eddigiekből látszik, hogy a vázszett esetében komoly értéket kapsz, amire a későbbiekben is lehet építkezni. Erre a vázra Shimano 105-ös váltórendszer került fel, természetesen 11 sebességes kivitelben. Nehéz lenne újdonságot mondani erről, annyiszor leírtuk már. Simán jó hobby versenyzésre, gyorsan vált, megbízható. Most, hogy megérkezett a 10-es Tiagra szett, már nem akkora a szakadék a kettő között, de egy 105-ös mindig a „felsőházhoz” tartozott.

Megosztó a hajtómű kinézete, de az áttétel bejött!

Megosztó a hajtómű kinézete, de az áttétel bejött!

A hajtómű FSA Gossamer Pro, BB30-as középrésszel, 52/36-os tányérokkal. A tesztcsapat véleménye erősen megoszlott a kinézetéről. Nekem tetszik, bár tény hogy jobban örültem volna ha ez is 105-ös, viszont a kiosztása tetszett. A Shimano 50/34-es tányérok jobbak emelkedőn mivel 2 fog mínusz van a kistányéron, de lefelé azért az 50-es nem a legideálisabb. Ha viszont szeretsz lefelé KOM-ot döntögetni akkor ez jobb választás. Nekem meg is lett az egyik KOM, még ha sokan köpködnek is azokra akik nem hegynek felfelé küzdenek a szegmensekkel.

Házon belülről érkezik az Axis fék.

Házon belülről érkezik az Axis fék.

A fékek sem a Shimano-tól jöttek, Axis 2.0 névre hallgatnak, teljesítményükkel hozzák a 105-ös szintet.

Szépek, de nehezek az Axis 2.0-s kerekek

Szépek, de nehezek az Axis 2.0-s kerekek

Kerekekből szintén Axis 2.0-s modelleket kapott, melyet a DT-Swiss gyárt nekik. Itt azért érezni a „spórolást” mivel 2100 grammot nyom a kerékszett, ami sok. Ok valahogy kordában kell tartani az árat, de a váz után itt a leglényegesebb a tömeg. A Bringaland tapasztala szerint a Tarmac vevők megtartják ezeket a kerekeket edzőkeréknek vagy téli keréknek, de azonnal választanak a karbonvázhoz jobban illő, gyorsabb, könnyebb kerekeket.

2016_specialized_tarmac_sport_kerekparteszt2

A ráhúzott S-Works Turbo gumikról viszont csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. Kiválóan tapad, még a nedves fehér aszfalton is stabilnak bizonyult, és érezhetően kicsi volt a gördülési ellenállása. Ez utóbbi lehet csak placebo volt, bár elolvasva a teszteket a mérési eredmények is ezt mutatják. Külön is kapható a gumi, szerintem ajánlott vétel bármilyen bringára!

Egyszerű, de nagyszerű!

Egyszerű, de nagyszerű!

A kokpit cuccok is saját márkásak, viszont ellentétben sok gyártóval, a Specialized azért komolyan odafigyel ezeknek a minőségére, súlyára, kialakítására. A stucni például spéci állítható meredekségű rendszerrel van ellátva. Ez amióta létezik zseniális megoldás, nem is értem mások miért nem használják. Nem kell fordítgatni, csereberélni. Lassan 10 éve megyek Toupe nyereggel, nekem maximálisan kényelmes, de ez egyénfüggő. Szerencsére a BG-Fit kerékpár testreszabás (melyet a Bringalandban tapasztalt szakértők végeznek el) mindenkinek választható plusz szolgáltatás, ahol többek közt arra is fény derül még vásárlás előtt, ez a szélesség jó-e neked.

Nekem kényelmes volt!

Nekem kényelmes volt!

És a lényeg! Milyen volt ez az egész összességében? Fura hogy a Specialized meg tudja azt csinálni, hogy az előbbiekben vitatott alkatrészekkel összeszerelt bringája is kiváló. Menet közben elfelejted a nehéz kereket, az árcédulát, az olcsóbb alkatrészeket. Ez pont az a rész amit baromira nem lehet számokkal, fokokkal, grammokkal és milliméterekkel leírni. Felülsz rá, és azt érzed ez így tökéletes, rád öntötték. Mivel a Tarmac versenygeometriával rendelkezik, kiválóan irányítható, nagyon agilis a kormányzása és nagy tempónál sem jön zavarba. 60-nal simán bedörrentessz a kanyarba, és ha korrigálni kell az íven akkor az azonnal megtörténik. Menet közben semmi olyan nem történt a teszt alatt amibe bele tudnék kötni. Ezért is ez a cikk címe: Mert kell!

Élmény vele tempósan haladni.

Élmény vele tempósan haladni.

Mindig felmerül bennem a kérdés egy teszt végén, hogy mit cserélnék le rajta ha az enyém lehetne? Itt egyetlen alkatrészt húznék ki a specifikációból, ami pedig a kerék. Ez a bringa ezzel a tudással és alkatrészekkel simán megérdemelne egy 1700 gramm körüli kerékszettet, ami már igazi versenygépet varázsolna belőle.

Must have thing!

Must have thing!

Simán ajánlható első bringának is amennyiben olyan szerencsés helyzetben vagy, hogy ennyit szánhatsz rá, de egy sportolónak is nyugodt szívvel tudnám javasolni. A vázszett elbírna tudásban akár egy Ultegra szettet is, mert minden tudása megvan ehhez. A komplett gép súlya 8.5 kiló volt, ami alapjában véve nem kevés, de sajnos ma ez jobb mint a piaci átlag ebben a kategóriában! Volt nála könnyebb gép a 22 országúti között, de azok árcédulájára már vastagabb összeg volt írva. Az általunk tesztelt bringát egyébként magad is kipróbálhatod a Bringaland kerékpárüzlet jóvoltából mivel az ő tesztflottájukba tartozik, így könnyen meggyőződhetsz azokról a dolgokról amiket az előbb itt leírtam.

Elérhetőség:http://bringaland.hu/online-store/6743/799/kerekparok_2016426254979/specialized_tarmac_sport_8847-detail.html

Ajánlott fogyasztói ár: 669.000 Ft a Bikemag.hu olvasói váráslás esetén 30.000 FT értékű Body Geometry kerékpár testreszabást kapnak. Vásáslás esetén a kedvezmény igénybevételéhez kérjük hivatkozzatok a „Bikemag.hu teszt” címszóra.

Váz: Specialized FACT 9r Carbon
Villa: Specialized FACT Carbon
Váltórendszer: Shimano 105 2×11 seb.
Fékek: Axis 2.0
Hajtómű: FSA Gossamer Pro 52/36
Kerekek: Axis 2.0
Gumik: Specialized S-Works Turbo 24-622
Kormányszár: Specialized Comp Multi
Kormány: Specialized Comp
Nyeregcső: Specialized Comp Carbon
Nyereg: Specialized Toupé Comp
Súly: 8.5 kg

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.